- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Tamsa vairuotojams yra pavojinga: tą pabrėžia ir instruktoriai, ir draudikai, ir automobilių gamintojai.
Rudenį sparčiai trumpėjančios dienos ir prastėjančios meteorologinės sąlygos, kaip lietus ar šlapdriba, apsunkina matomumą, tad itin didelę įtaką eismo saugumui turi vairuotojų profesionalumas ir automobiliai – jų techninė būklė bei diegiamos technologijos, padedančios tamsoje ir lemiamu momentu netgi gelbėjančios gyvybes.
Lapkritis – prasčiausias mėnuo eismo dalyviams
Lietuvoje tamsiu paros metu įvyksta kas ketvirta avarija, kurioje būna sužalojami ar žūsta žmonės. Ypatingai skaudžios jos būna paskutiniais rudens mėnesiais – spalį ir lapkritį, tuomet žuvusiųjų skaičiuos keliuose didžiausias. Lapkričio mėnesį dėl ilgo tamsaus paros meto ir dažnai sudėtingų bei matomumą prastinančių meteorologinių sąlygų kaip lietus, dulksna ar šlapdriba akivaizdžiai išauga ir vidutinis vienos avarijos žalos dydis – remiantis „Lietuvos draudimo“ statistika, jis padidėja 18 proc., lyginant su metų vidurkiu.
„Apskritai rudenį suaktyvėja jaunimo, studentų kelionės, paprastai vairuotojai dėl nepatyrimo sukelia skaudesnius eismo įvykius“, – teigia „Lietuvos draudimo“ Žalų departamento vadovas Artūras Juodeikis. Spalio mėnesį pokytis ne toks didelis, tačiau vis tiek akivaizdus – eismo įvykių skaičius išauga iki 5 proc. Vidutinė žala išlieka panaši į metų vidurkį – 1 370 Eur.
„Eismo įvykiai užmiestyje yra itin skaudūs: nukenčia arba žūsta žmonės, automobiliai sudaužomi nebepataisomai, įvyksta masinės avarijos, kai į susidūrusias transporto priemones įsirėžia dar ir kiti eismo dalyviai“, – pasakoja A. Juodelis.
Tokios avarijos įvyksta dėl elementarių vairuotojų klaidų – neįsitikinus, ar lenkti yra saugu, žvilgsnio nukreipimo nuo kelio į kitą objektą, nepastebėjus sunkiau matomos kliūties – laukinio žvėries, dviratininko ar pėsčiojo be šviesą atspindinčių elementų. Prasto matomumo sąlygos šių klaidų tikimybę gerokai padidina. Neretai, ypatingai miestuose, įvykius sukelia ir pernelyg didelis vairuotojų pasitikėjimas savo jėgomis – neįvertinama, jog ant šlapios kelio dangos stabdymo kelias pailgėja, nesilaikoma saugaus atstumo.
Per didelis greitis, per mažai atidumo
BMW vairavimo akademijos vadovas Darius Jonušis, kalbėdamas apie eismo įvykius rudenį, pritaria, jog jie nutinka dėl vairuotojų klaidų – menko atidumo ar saugaus greičio nesilaikymo.
„Tamsiu paros metu svarbiausias yra atidumas. Nereikia nukreipti dėmesio nuo kelio – dvi sekundes trunkantis žvilgsnis į radiją ar navigacijos ekraną gali būti lemtingas. Todėl vertinu automobilius, turinčius projekcinį ekraną, kuriame rodomi svarbiausi duomenys – greitis, ruože galiojantys kelio ženklai ar navigacijos komandos. Taip svarbiausią informaciją galima pamatyti praktiškai nenukreipiant žvilgsnio nuo kelio“, – teigia sportinio vairavimo instruktorius.
Be šios, šiuolaikiniuose automobiliuose montuojama daug elektroninių saugumo sistemų, padedančių vairuotojams išvengti ekstremalių situacijų arba, į tokią pakliuvus, apsieiti be nuostolių. Per kelią migruojantys žvėrys prieš automobilį kartais išnyra taip greitai, jog sureaguoti ir atlikti tinkamus veiksmus yra iš esmės neįmanoma. Tačiau kartais už vairuotoją gali sureaguoti pats automobilis.
Pasak BMW prekės ženklo Lietuvoje vadovo Martyno Daujoto, kai kuriuose automobiliuose jau kurį laiką montuojamos infraraudonųjų spindulių kameros, stebinčios kelių šimtų metrų erdvę, esančią priešais automobilį. Informacija apie kūnų šilumą skleidžiančius objektus pasirodo prietaisų skydelyje įmontuotame ekrane. Tai leidžia anksčiau pastebėti kritinę situaciją ir tinkamai reaguoti.
Technologijos veikia išvien su vairuotojo sąmoningumu
Ne mažiau svarbi ir naujuose automobiliuose diegiama autonominio stabdymo sistema, gerokai sutrumpinanti stabdymo kelią. Jeigu automobilis važiuoja 90 km/val. greičiu, jis visiškai sustoti gali maždaug per 48 metrus. Tačiau vairuotojas stabdį iki galo paspaudžia ne iškart pamatęs kliūtį –
skaičiuojama, kad jo reakcija trunka apie sekundę, per kurią automobilis įveikia dar 25 metrus. Tad bendras sustojimo atstumas pailgėja iki 73 metrų.
„Didžiausias autonominio stabdymo sistemos privalumas – minimalus reakcijos laikas. Jis siekia kelias sekundės dalis, tad automobilio sustojimo distancija, priklausomai nuo greičio, dėl autonominio stabdymo sistemos gali sutrumpėti net trečdaliu, – skaičiuoja M. Daujotas.
Pasak D. Jonušio, technologijų nauda neginčytina, tačiau KET numatyto greičio reikalavimų laikymasis – viena svarbiausių dedamųjų siekiant maksimalaus saugumo šalies keliuose. „Infraraudonųjų spindulių kamera, autonominio stabdymo ir kitos sistemos veikia tinkamai, kai vairuotojas atlieka savo darbą – važiuoja saugiai ir atsakingai“, – sako vairavimo instruktorius.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
NKVC vadovas: šiandien bus pradedamos pervežti nukritusio lėktuvo nuolaužos
Vilniuje nukritusio DHL lėktuvo nuolaužos trečiadienį turėtų būti pradedamos pervežti į angarą ekspertizei, sako Nacionalinio krizių valdymo centro (NKVC) vadovas Vilmantas Vitkauskas. ...
-
Įvardijo gaisro sostinės Viršuliškių daugiabutyje kaltininką
Vilniaus apygardos prokuratūros prokuroras nusprendė nutraukti ikiteisminį tyrimą dėl sostinės Viršuliškių mikrorajono daugiabutyje šių metų pradžioje kilusio gaisro, trečiadienį pranešė Generalinė prokuratūra. ...
-
Kazlų Rūdos savivaldybėje rastas sprogmuo
Kazlų Rūdos savivaldybėje antradienį rastas sprogmuo, pranešė Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas (PAGD). ...
-
NKVC vadovas: nukritusio lėktuvo juodosios dėžės bus tiriamos užsienio laboratorijoje2
Vilniuje sudužusio lėktuvo juodosios dėžės bus vežamos tirti į užsienį, kadangi Lietuvoje tą padaryti galinčios laboratorijos nėra, sako Nacionalinio krizių valdymo centro (NKVC) vadovas Vilmantas Vitkauskas. ...
-
Šiaulių daugiabutyje – tragiška nelaimė: per gaisrą žuvo moteris
Šiauliuose trečiadienio rytą kilo gaisras, kuris nusinešė moters gyvybę. ...
-
Nekasdienis įvykis: į ugniagesių kiemą įskriejo degantis automobilis3
Zarasuose, į gaisrinės kiemą, įlėkė degantis automobilis. ...
-
Keliuose drastiškai daugėja susidūrimų su gyvūnais: kokių priemonių imtis po tokios nelaimės?1
Keliuose drastiškai daugėja susidūrimų su gyvūnais. Šie susidūrimai pridaro daug žalos. Kada vairuodami rizikuojame labiausiai ir kaip išvengti susidūrimo, LNK atskleidė Andrius Gasparavičius, BTA Transporto draudimo žalų skyria...
-
G. Drukteinis: sabotažui jie tikrai nesirinktų skurdaus Vilniaus rajono15
Prezidentas Gitanas Nausėda teigia, kad tiriant lėktuvo katastrofą Vilniuje, nereikėtų eskaluoti temos apie galimą sabotažo aktą, tačiau kartu, anot šalies vadovo, tokios versijos atmesti negalima ir ji bus tiriama. ...
-
Eksperto atsakymai į svarbiausius klausimus: kas slypi už lėktuvo katastrofų?1
Pirmadienį paryčiais leisdamasis Vilniaus oro uoste nukrito krovininis lėktuvas „Boeing 737“. Lėktuvu skrido keturi įgulos nariai – vienas iš jų žuvo. Aviacijos katastrofos visada kelia daugybę klausimų ir emocijų: ką rei&sc...
-
Rastos Vilniuje nukritusio DHL krovininio lėktuvo juodosios dėžės15
Vilniuje rastos pirmadienį nukritusio DHL krovininio lėktuvo juodosios dėžės, antradienį pranešė Teisingumo ministerija. ...