SDG terminalo istorija: mus visus apgavo?

Suskystintų gamtinių dujų terminalas tapo akmeniu po kaklu dujų vartotojams: tiek gyventojams, tiek bendrovėms. O iš šio projekto lobsta ne tik norvegų kompanija, bet ir mūsų valstybės įmonės.

Pelnosi norvegai

Per valstybės kontroliuojamai įmonei "Klaipėdos nafta" priklausantį Suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalą importuojamos dujos šiandien nėra ta pagrindinė žaliava, kuri, kaip anksčiau, leistų apsirūpinti pigia elektra ir šiluma.

Dujų kaina šiandien yra ganėtinai didelė, nes pagrindinė jos dedamoji – išsinuomoto dujas gabenančio laivo "Independece" nuomos ir aptarnavimo kaštai, sudarantys beveik ketvirtadalį galutinės gamtinių dujų kainos.

Tad pagrindinis dujų vartotojas šiandien yra Jonavos trąšų gamintoja "Achema", antra pagal apimtį – smulkiesiems vartotojams gamtines dujas tiekianti valstybei priklausanti įmonė "Lietuvos energijos tiekimas".

Praėjusiais metais per SGD terminalą ir vamzdynu į Lietuvą buvo importuota 23,7 gigavatvalandės (GWh) dujų, net 63 proc. šio kiekio teko "Achemai". Buitiniai vartotojai pastaruoju metu suvartoja vis mažiau gamtinių dujų, taigi gali mažėti ir jų importas.

"Klaipėdos nafta" norvegų kompanijai už laivo išperkamąją nuomą dešimt metų kasdien moka maždaug po 116 tūkst. eurų. Per dešimtmetį tai sudarys apie 520 mln. eurų. Į šią sumą įskaičiuojama priežiūros, reikalingų detalių tiekimo, operavimo, laivo įgulos darbo kaina.

Praėjus dešimties metų laikotarpiui, "Klaipėdos nafta" turės teisę išpirkti laivą. Nors oficialiai neskelbiama, už kiek norvegai pirko Pietų Korėjoje naujai pastatytą laivą, manoma, kad jo kaina turėjo būti maždaug 220 mln. eurų.

Praėjusių metų pabaigoje Seimas leido Vyriausybei laivą išpirkti pasibaigus nuomos sutarčiai. Skaičiuojama, jei taip atsitiks, SGD terminalo veiklos sąnaudos mažės nuo 66 mln. eurų iki 43 mln. eurų per metus.

Akmuo po kaklu

Gamtinių dujų vartotojai, nepriklausomai nuo to, vartoja dujas per SGD terminalą ar ne, moka vadinamąją saugumo dedamąją. Praėjusiais metais jos buvo surinkta maždaug 87 mln. eurų, iš kurių "Achema" sumokėjo virš 20 mln. eurų.

Mokestis už SGD terminalą prilygsta visam metiniam "Achemos" darbuotojų darbo užmokesčio fondui. Prognozuojama, kad šiemet šis mokestis įmonei gali padidėti iki apie 23,5 mln. eurų. Nuo 2013 m. iki šios dienos "Achema" yra iš viso sumokėjusi virš 100 mln. eurų SGD mokesčio. Įmonei faktiškai tai – akmuo po kaklu.

Mes įsivardiję, jog terminalas yra nacionalinio saugumo projektas, bet jo kaštai tenka kelioms įmonėms. Tai nėra teisinga.

Beje, prieš pasirašant sutartį su norvegais, jau buvo aišku, kad SGD terminalo projektas bus finansiškai neatsiperkantis.

"Klaipėdos nafta" už 13 mln. eurų pasamdė ispanus konsultantus, tyrusius terminalo koncepciją. Jie nurodė, kad milijonines terminalo išlaidas geriausia socializuoti, nes valstybė nepajėgi biudžete rasti tokių pinigų. Socializuoti – tai reiškia, kad dalį terminalo statybos išlaidų, taigi ir laivo įsigijimo kainą, teks iš anksto padengti dujų vartotojams.

"Terminalas yra projektas, kuris buvo pradėtas dėl geopolitinių ilgalaikio dujų tiekimo saugumo priežasčių. Todėl kyla logiškas klausimas, ar už tai turi sumokėti tik dujų pirkėjai. Jei tai yra nacionalinio saugumo projektas, ar tikrai jis turi būti finansuojamas vien tik dujų vartotojų, o ne iš nacionalinio biudžeto lėšų? Kadangi šis klausimas daug metų nėra diskutuojamas, akivaizdu, kad neproporcingai didelė našta tenka atskiriems rinkos dalyviams, ypač didžiausiems dujų vartotojams, pavyzdžiui, "Achemai". Turėtų būti sprendžiama, kaip šią naštą sumažinti", – dienraščiui sakė Lietuvos laisvosios rinkos instituto prezidentės pareigas laikinai einanti Edita Maslauskaitė.

Tiesa, daugiau kaip prieš metus energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas buvo davęs pažadą "Achemai" beveik dvigubai sumažinti SGD terminalo mokestį nuo šių metų liepos 1 d. Dabar šis pažadas atidedamas iki šių metų gruodžio.

 



NAUJAUSI KOMENTARAI

Proletaras

Proletaras portretas
Apgauti galima, kai nežinoma kažkas, o čoa taigi kas morėjo žinojo iš pat pradžių, kad tai afiora, panašiai kaip su "Mažeikių Nafta". Beje apie šia afiora nuo pad pradžiu Laisvas Laikraštis rašė.

Martha Hartman

Martha Hartman portretas
Dabar „Google“ moka 130–180 dolerių už valandą už darbą internete. Prie šio darbo prisijungiau prieš tris mėnesius ir per pirmą šios sandorio savaitę uždirbau 8735 dolerius. Šis darbas tikrai neįtikėtinas ir suteikia man didelę pajamų dalį kiekvieną dieną. Esu tikras, kad gausite geriausią rezultatą. Sužinokite daugiau čia >>>>>>>>>>>>>>>>>>>> w­w­w.C­a­s­hClub5.Com

GGG

GGG portretas
Kažko konservais pasmirdo...aišku buvo jau pasirašymo diena...
VISI KOMENTARAI 150
  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • Klaipėdos rajone lankėsi Seimo pirmininkas
    Klaipėdos rajone lankėsi Seimo pirmininkas

    Trečiadienį Klaipėdos rajone lankėsi Lietuvos Respublikos Seimo pirmininkas Viktoras Pranckietis. Jis vizitą pradėjo Klaipėdos rajono savivaldybėje, kur jį sutiko meras Bronius Markauskas, mero pavaduotojos Audronė Balnionienė ir Violeta Riaukienė,...

    4
  • Klaipėda tvarkosi: kelininkai įsisuko ir Šilutės plente
    Klaipėda tvarkosi: kelininkai įsisuko ir Šilutės plente

    Šilutės plente bus tiesiama nauja ištisinė asfalto danga, tvarkomi šaligatviai. Šiuo metu važiuojamoji kelio dalis yra nugremžta statybininkų. ...

    2
  • Klaipėdoje pareigūnai apdovanojo taisyklių nepažeidusius vairuotojus
    Klaipėdoje pareigūnai apdovanojo taisyklių nepažeidusius vairuotojus

    Ketvirtadienį, artėjant mokslo metams, Klaipėdos apskrities Kelių policijos tarnyba kartu su socialiniais partneriais kvietė vairuotojus pasikalbėti apie vaikų saugumą kelyje. ...

  • Pavojingas asbestas „Žaliakalnio“ gimnazijoje liks po sarkofagu
    Pavojingas asbestas „Žaliakalnio“ gimnazijoje liks po sarkofagu

    Detektyvu virtusioje Klaipėdos „Žaliakalnio“ gimnazijos remonto istorijoje padėtas taškas. Miesto valdininkai paliepė statybininkams užbetonuoti požeminius vamzdžius, viduje paliekant žmogui kenksmingą asbestą. Teigiama, kad nesąv...

    3
  • Šokiruoja uostamiesčio vairuotojų įžūlumas
    Šokiruoja uostamiesčio vairuotojų įžūlumas

    Kelių eismo taisyklių pažeidėjai darosi vis akiplėšiškesni. Šią savaitę klaipėdietė užfiksavo vaizdą, kuris papiktino daugelį. Pažeidėjai automobilius palieka ne tik kiemuose, bet ir žaidimams skirtose aikštelėse. ...

    33
  • Į upelį išpylė tualeto turinį: ieškomi liudininkai
    Į upelį išpylė tualeto turinį: ieškomi liudininkai

    Žmonių niekšybėms nėra ribų. Nežinomi asmenys Karklėje tekantį Cypos upelį užteršė fekalijomis ir panaudotomis higienos priemonėmis. Įtariama, kad taip niekšiškai pasielgti galėjo kemperio vairuotojas. ...

    14
  • Po darbų kieme užsiliko duobė
    Po darbų kieme užsiliko duobė

    J.Janonio gatvėje iškasta duobė jau ima virsti vieta, į kurią krenta šiukšlės. Prieš kelias savaites išrausę ją darbininkai aptvėrė ryškia plastikine tvorele ir paliko. Gyventojai suka galvas, kada ir kas čia...

  • Dėl veiklos pajūryje – painiava
    Dėl veiklos pajūryje – painiava

    Klaipėdos pajūryje vyksta ne kiekvienam suvokiami dalykai. Prie jūros, palei taką į Šiaurinį molą, pernai pasistatęs metalinius konteinerius klaipėdietis Germanas Čepas įsitikinęs, kad valdininkai jam kaišioja pagalius į ratus. Tači...

    18
  • Gamyklos galėtų kurtis toliau nuo uosto
    Gamyklos galėtų kurtis toliau nuo uosto

    Dėl Klaipėdos rajono mero Broniaus Markausko noro prie uosto turėti laisvąją ekonominę zoną pasigirdo nepasitenkinimo, kodėl jis nori "tempti" taršą iš rajono į Klaipėdą. ...

    17
  • Lietuvos jūreivystę pristatys nuo žagrės
    Lietuvos jūreivystę pristatys nuo žagrės

    Lietuvos jūrų muziejuje bus rengiama lietuvišką realybę atitinkanti nauja ekspozicija, pavadinta „Nuo žagrės prie šturvalo“. ...

Daugiau straipsnių