- Venantas Butkus
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Iki šių dienų tęsiasi per Pirmąjį pasaulinį karą atsiradusi praktika kelti povandeniniuose laivuose jūros plėšikų „Linksmojo Rodžerio“ vėliavą.
Prilygino piratams
Iškėlę juodą vėliavą, kurios fone boluoja kaukolė ir po ja sukryžiuoti kaulai, plaukiojo Edvardas Teechas, turėjęs Juodabarzdžio pravardę, Bartholomeo Robertsas, Edwardas Englandas ir daugelis kitų 17–18 a. piratų. Kažkuris iš jų tą vėliavą pavadino „Jolly Roger“ („Linksmasis Rodžeris“) ir šis vardas prigijo.
Anais laikais jūroje sutiktas laivas, plaukiantis ant stiebo plevėsuojančiu „Linksmuoju Rodžeriu“, pranašavo nemalonius dalykus: užgrobimą, prievartą ir kankinančią mirtį.
Jubiliejus: povandenininkai mini 100 metų sukaktį, kai pirmą kartą britų povandeninis laivas po sėkmingo mūšio iškėlė „Linksmąjį Rodžerį“. (Redakcijos archyvo nuotr.)
Todėl daug kam buvo keista ir nesuprantama, kodėl britų Karališkojo jūrų laivyno povandeninių laivų komandos, grįždamos po sėkmingo patruliavimo, pradėjo kelti piratų vėliavą. Juo labiau, kad dar admirolas Horatio Nelsonas suformulavo garsų teiginį: „Virš britų laivo gali būti tik Britanijos vėliava arba jūros vanduo.“
Kodėl sulaužyta tradicija britų laivyne nekelti jokios kitos vėliavos, išskyrus „Union Jack“ (Jungtinės Karalystės nacionalinė vėliava)? Dėl to kaltas Karališkojo jūrų laivyno admirolas Arthuras Wilsonas (1842–1921). Jis, dar kuriantis povandeniniam britų laivynui, pareiškė, kad povandeniniai laivai yra negarbingas ir gėdingas ginklas, kuriuo neturėtų naudotis britai. Jis neapsiribojo vien tik žodžiais, bet ir siūlė admiralitetui priimti nuostatą, jog karo metais į nelaisvę paimtų priešų povandeninių laivų įgulos būtų laikomos piratais ir pakartos.
Užkrečiantis pavyzdys
Senstelėjusio admirolo žodžiai ir siekiai įžeidė britų povandeninių laivų karininkus, kurie, prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui, būdami jūroje kiekvieną dieną rizikavo gyvybėmis.
Atvirai prieštarauti pirmajam admiraliteto lordui jie negalėjo pagal subordinaciją. Situacija pasikeitė, kai britų povandeninis laivas E9, vadovaujamas leitenanto Maxo Hortono, pirmasis neseniai prasidėjusiame kare, 1914 m. rugsėjo 13 d. Šiaurės jūroje sėkmingai torpedavo vokiečių kreiserį „Hela“, o po kelių dienų pasiuntė į dugną ir minininką. Abu priešo laivai buvo paskandinti vokiečių karinės flotilės akivaizdoje. Nepaisant tokios apsupties, britų povandeninis laivas sugebėjo pasprukti iš pat priešo panosės.
Po šio žygio M.Hortonas, prisimindamas admirolo žodžius, įsakė laive iškelti „Linksmąjį Rodžerį“ ir su tokia vėliava grįžo į uostą. Juk dabar, pasak admirolo, jis ir jo įgula turėtų būti laikomi piratais.
Pergalė: ant „Turbulent“ laivo plevėsuoja „Jolly Roger“, kuria didžiuojasi vadas Andy McKendrickas. (Redakcijos archyvo nuotr.)
Žinia apie įžūlų povandeninio laivo vado elgesį pasklido britų laivyne. Jos vadovybė buvo šokiruota tokio M.Hortono pademonstruoto iššūkio, tačiau pačioje karo pradžioje imtis griežtesnių drausminimo priemonių nesiryžo.
Pirmajame pasauliniame kare „Linksmasis Rodžeris“ buvo keliamas ir kai kuriuose kituose povandeniniuose laivuose, tačiau plačiau tokia praktika paplito Antrajame pasauliniame kare.
Simbolizavo narsą
1941 m. spalį M.Hortonas, jau nebe leitenantas, o admirolas, vadovaujantis Britanijos povandeniniam laivynui, lankėsi Viduržemio jūroje. Tuo metu kaip tik po sėkmingo patruliavimo į Aleksandriją grįžo povandeninis laivas „Osiris“, nuskandinęs du fašistinės Italijos laivus – krovininį „Morea“ ir minininką „Palestro“. Grįžtančio laivo vadui buvo įsakyta sustoti prie uosto vartų ir palaukti katerio, kuris atveš paketą. Jame buvo „Linksmojo Rodžerio“ vėliava, kurią „Osiris“ įgulai atsiuntė admirolas M.Hortonas, ir įsakymas ją pakelti įplaukiant į uostą. Po to flotilės vadai išdalino „Linksmuosius Rodžerius“ povandeniniams laivams po jų pirmojo sėkmingo patruliavimo. Galiojo tam tikros šios vėliavos naudojimo taisyklės. „Linksmąjį Rodžerį“ buvo galima kelti tik įplaukiant į uostą ir būtina nuleisti leidžiantis saulei. Teisę vėl pakelti piratinę vėliavą laivas turėdavo tik po naujo sėkmingo patruliavimo jūroje.
Nors piratų vėliavos naudojimas dažnai siejamas su Didžiosios Britanijos povandeniniais laivais, tačiau šią tradiciją Antrojo pasaulinio karo metais perėmė ir jų kolegos – Prancūzijos (Laisvos Prancūzijos karinio laivyno), Nyderlandų, Australijos, Norvegijos ir Lenkijos povandeninių laivų įgulos.
1944 m. Lenkijos vyriausybės tremtyje ministras pirmininkas, generolas Wladyslawas Sikorskis „Linksmojo Rodžerio“ vėliavas įteikė povandeninių laivų „Sokol“ ir „Dzik“ įguloms, kurios sėkmingai medžiojo priešo laivus prie Šiaurės Afrikos ir Italijos krantų bei Adrijos jūroje.
Antrojo pasaulinio karo metais tapo įprasta po priešo laivo nuskandinimo ar kitos sėkmingos karinės misijos iškelti piratų vėliavą. Tik dabar ji simbolizavo narsą, o ne atsidūrimą už įstatymo ribų.
Populiari ir mūsų dienomis
Mūsų dienomis „Linksmasis Rodžeris“ vis dar naudojamas povandeniniuose laivuose, pirmiausia anglų.
1982 m., vykstant karui tarp Argentinos ir Jungtinės Karalystės dėl Folklando salų, britų povandeninio laivo „Conqueror“ įgula ant periskopo iškėlė „Linksmojo Rodžerio“ vėliavą, papuoštą kreiserio ir durklo siluetais. Taip buvo pranešta apie sėkmingą Argentinos kreiserio „General Belgrano“ torpedavimą. Povandeniniai laivai „Turbulent“ ir „Triumph“ pakėlė „Jolly Roger“ po operacijų prieš Saddamą Husseiną ir pulkininką Gaddafį. Juose iškelta piratų vėliava buvo papuošta indėnų tomahaukų siluetais. Kiekvienoje vėliavoje buvo pavaizduota tiek tomahaukų, kiek laivas paleido į taikinį sparnuotų raketų „Tomahawk“.
Simbolis: britų laivas „Turbulent“, grįždama iš karo su Iraku 2003 m., pakėlė piratų vėliavą su indėnų tomahaukų siluetais, kas reiškė sparnuotąsias raketas „Tomahawk“, kurias paleido laivas. (Redakcijos archyvo nuotr.)
Šiuo metu „Linksmasis Rodžeris“ yra tapęs vos ne oficialia britų povandeninių laivų emblema. Vieno naujausio ir moderniausio Didžiosios Britanijos atominio povandeninio laivo „Astute“ įgula neseniai prisiminė, kad sukako šimtas metų, kai pirmą kartą britų povandeniniuose laivuose buvo pakeltas „Linksmasis Rodžeris“. Ta proga laivo įgula, kurią sudaro 98 jūrininkai, sukūrė išskirtinę vėliavą. „Mūsų „Jolly Roger“ visos įgulos sunkaus darbo rezultatas – kiekvienas jos narys padarė ne vieną dygsnį siuvant vėliavą. Puiku, kad povandeninės tarnybos tradicijos gyvuoja“, – sakoma paskelbtame pranešime.
Karališkojo jūrų laivyno povandeninių laivų muziejuje Gosporte eksponuojami „Jolly Roger“, kurie kada nors priklausė konkretiems laivams, yra vienas iš būdų parodyti visuomenei, ką per 100 metų nuveikė
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kalėdoms besiruošianti Šilutė įrengs ledo čiuožyklą1
Gražiausioms metų šventėms, kaip ir kiti miestai, besiruošianti Šilutė šiemet gyventojus nustebins ne tik ne tik kalėdinėmis puošmenomis. Šilutės Hugo Šojaus dvare intensyviai vyksta darbai. Čia įrengin...
-
Po incidento progimnazijoje prabilo apie mokyklų saugumą: reikia daryti du dalykus
Klaipėdoje vyrui patekus į progimnaziją ir pavogus moksleivių telefonus, švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas teigia, kad stiprinant ugdymo įstaigų saugumą, svarbiausia užtikrinti aplinkos stebėjimą ir patekimo į pastat...
-
Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą
Baigiantis Švyturių metams Neringoje ir Klaipėdoje bei minint senojo Nidos švyturio įžiebimo 150 metų sukaktį, Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius tech“) mokslininkai nustatė tikslią senojo švyturio viet...
-
Modernus „Vaikystės sodo“ darželis: naujos erdvės vaikams Klaipėdos centre1
Įvairūs moksliniai tyrimai rodo, kad kokybiškas ankstyvasis ugdymas yra itin svarbus ikimokyklinio amžiaus vaikų raidai ir jų ateities sėkmei. Šis ugdymas yra tvirtas pamatas, ant kurio formuojasi vaikų intelektinis, emocinis ir socialinis...
-
Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai
Į gruodį vyksiantį Kalėdų eglučių kiemelio konkursą užsiregistravo net 45 klaipėdiečių organizacijos. Lapkričio 20-oji buvo paskutinė registracijos diena, tačiau dar devynių dalyvių sulaukta kitą dieną, terminui jau oficialiai pasibaigus. ...
-
„Pražuvusi Klaipėda“ nukeliavo į sandėlį3
Ne vienerius metus klaipėdiečiams rodęs, kaip šiame mieste gyventa prieš kelis šimtus metų, kūrinys dingo iš įprastos vietos. Šioje tvirtovės įtvirtinimų vietą ženklinančiame plote netrukus bus įrengtas kitas akc...
-
Lietuvos kariams – padėka ir pagarba
Žvarbų penktadienio vidurdienį klaipėdiečiai kartu su kariais atžygiavo į Kruizinių laivų terminalą, kuriame vyko Lietuvos kariuomenės 106-ųjų atkūrimo metinių ceremonija. Skambėjo sveikinimo kalbos, aidėjo salvės, virš susirinkusiųj...
-
Terminalo pavadinimas – ne vienas
Kruizinių laivų terminalas gali būti vadinamas dvejopai – ne tik visiems įprastu oficialiu pavadinimu, bet ir kitu – Karo ir kruizinių laivų terminalu. Taip esą nuspręsta dėl to, kad šiame terminale švartuojasi ne tik kruizin...
-
Uostamiestyje lapus šluos ir gruodį1
Rudeninių lapų šlavimo ir išvežimo darbai vyks iki gruodžio vidurio. Šią savaitę vien iš Skulptūrų parko išvežta net 20 tonų lapų. Didžioji dalis šaligatvių – nuvalyti, pamažu valomi ir kiti parkai ...
-
Kam važiuoti į Laplandiją, jei turime Palangą?!3
Nuo jaukių vakarienių, pramogų šeimai iki energingų renginių ir fejerverkų – šventiniu laikotarpiu Palanga stengiasi patenkinti kiekvieno poreikius. Šiųmetis švenčių laukimas mylimiausiame kurorte prie jūros bus pers...