- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nestabili padėtis regione ir karas Ukrainoje iš esmės keičia situaciją Baltijos šalių uostuose.
Nutraukiamos sutartys
Šiomis dienomis Latvija oficialiai nutraukė krovinių tranzito geležinkeliais ir per Latvijos uostus sutartį su Baltarusija. Ji buvo pasirašyta dar 1994 m., kai Latvija nebuvo nei ES, nei NATO narė.
Sutarties nutraukimą su Baltarusija Latvija aiškino tuo, kad ji neatitinka tarptautinių organizacijų, kurioms dabar priklauso Latvija, teisinių normų.
Nutraukti sutartį, kaip aiškina latviai, privertė ir Rusijos karas Ukrainoje, kur Baltarusijos režimas atliko šio karo padėjėjos vaidmenį – suteikė savo teritoriją Ukrainos okupanto kariuomenei.
Dėl anksčiau išnykusio Rusijos tranzito per Latvijos geležinkelius ir uostą, o dabar ir visiškai nutrauktą Baltarusijos tranzitą, Latvijoje yra asmenų, kurie kelia nerimą.
Latvijos valdžia raginama kuo greičiau įvertinti naują tranzito realybę ir ieškoti alternatyvių kelių kompensuoti netektims iš Rusijos ir Baltarusijos.
"Mainai" su Baltarusija
Panašioje situacijoje atsidūrė ir Lietuvos–Baltarusijos tranzito santykiai. Skirtumas tik tas, kad tarp Latvijos ir Baltarusijos tranzito srautai nebuvo tokie dideli, kaip tarp Lietuvos ir Baltarusijos.
Nutrūkus baltarusių tranzitui per Lietuvą Klaipėdos uosto netektys gali siekti net iki 40 proc. nuo bendros krovos.
Dėl sankcijų jokie traukiniai per Baltarusiją ar iš jos nejuda į Klaipėdos uostą. Visiškai sustojo ne tik "Belaruskalij" trąšų srautai, bet ir kitų prekių judėjimas. Neliko ir Lietuvą su Ukraina jungusio traukinio "Vikingas", kuris judėjo per Baltarusiją.
Tarp Lietuvos ir Baltarusijos dar vyksta minimalus plataus vartojimo prekių srautas sunkvežimiais, kurie tapo tarsi "mainais".
Lietuvos vežėjai iš Klaipėdos uosto veža prekes tik iki Baltarusijos sienos. Ten puspriekabes iš jų perima Baltarusijos vežėjai, kurie toliau jas veža į savo teritoriją. Lietuvos vežėjai laukia, kol baltarusiai nuveš puspriekabes į paskyros vietą, jas iškraus ir sugrąžins atgal. Tai gali užtrukti ir kelias paras.
Toks krovinių gabenimas Lietuvos vežėjams yra nenaudingas, bet jie tai daro siekdami išsaugoti rinką. Tikimasi, kad karas Ukrainoje ilgai neužtruks, o po karo tranzitas su Baltarusija taps palankesnis.
Kol kas visos laisvojo pasaulio šalys yra priverstos, ieškodamos krovinių tranzito srautų, aplenkti Rusiją ir Baltarusiją.
Prekių judėjimas apylankomis
Kol kas visos laisvojo pasaulio šalys yra priverstos, ieškodamos krovinių tranzito srautų, aplenkti Rusiją ir Baltarusiją. Taip pat būtina aplenkti ir Ukrainą, nes, vykstant karui, tranzitas per ją yra sudėtingas, netgi neįmanomas.
Baltarusiją dar galima aplenkti, o pagal teritoriją didžiausia pasaulyje šalis Rusija uždaro daugybę kelių tarp Rytų ir Vakarų.
Kai kurios šalys ieško alternatyvių maršrutų ir juos suranda. Suomijos transporto operatorius "Nurminen Logistics" paskelbė išsiuntęs pirmąjį traukinio sąstatą iš Kinijos į Centrinę Europą vadinamuoju Transkaspijos maršrutu. Sąstatas judėjo iš Kinijos per Kazachstaną, keltu per Kaspijos jūrą į Azerbaidžaną, Sakartvelą, po to keltu Juodąja jūra į Rumuniją. Maršrutas nepigus, nes keltais tenka įveikti dvi jūras, bet realus, nes vagonai visą laiką gali judėti rusiškąja 1 520 mm geležinkelio vėže.
"Nurminen Logistics" atstovai akcentavo, kad krovinių gabenimas šiuo maršrutu tris kartus greitesnis nei iš Kinijos į Europą gabenti prekes laivais. Apie kainą nutylėta. Net ir smarkiai kilus konteinerinių laivų frachtams, sąlyginio krovinio vieneto pervežimas laivais, ko gero, išlieka pigesnis.
Jei iš Rumunijos norima atgabenti krovinius į Suomiją, logistikos grandinė vėl gerokai brangsta. Iš Rumunijos į Suomiją yra du keliai. Vienas – laivais per Viduržemio jūrą, Atlanto vandenyną, Šiaurės ir Baltijos jūras. Tam Rumunijoje reikėtų kaupti prekes, po to perkrauti iš vagonų į laivus. Dar sudėtingesnis būtų kelias iš Rumunijos į Suomiją per Europos žemyną. Bet iš Rumunijos į Suomiją prekes būtų galima gabenti ir sunkvežimiais.
Toks prekių gabenimo maršrutas, esant karo sąlygoms Ukrainoje, tiktų ir Lietuvai. Tik iš Kinijos į Lietuvą prekių nebėra, nes sugebėjome su ja susipykti.
Galėtų būti prekės iš Kazachstano. Prieš Rusijos invaziją į Ukrainą prekių apyvarta tarp Lietuvos ir Kazachstano nuolat augo. Jas gabeno sunkvežimiai per Rusiją. Dabar dėl sankcijų šie maršrutai yra apmirę.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Ruošiamasi tvarkyti valstybinės reikšmės krašto kelią Neringoje
Šią vasarą Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) atliks valstybinės reikšmės krašto kelio Smiltynė–Nida projektinius priešprojektinius tyrinėjimus, o gavus jų duomenis, bus parinkta keliui tvarkyti tinkamiausia ...
-
Vaikų stovykloms – skirtingi kriterijai
Pirmą kadenciją miesto taryboje dirbantis liberalų sąjungos frakcijos narys Edmundas Kvederis tikino iki šiol nematęs nieko panašaus į tai, kaip trečiadienį buvo priimtas sprendimas skirti beveik 40 tūkst. eurų 10 dienų vaikų sporto s...
-
Klaipėdos gatvėse – nauji matuokliai1
Uostamiestis įsigijo dar du greičio matuoklius. Tačiau jie automobilių greičio nematuos, tai – muliažai, tik imituojantys tikruosius įrenginius. ...
-
Dėl dantų – kryžiaus keliai: moterį išgąsdino ne tik išvaizdos pokyčiai39
Kartais siekis išpildyti ilgai puoselėtą svajonę suteikia visai kitokių rezultatų, nei buvo tikėtasi. Būtent taip nuti&sh...
-
Pajūryje – tiršta žmonių7
Šį savaitgalį pajūryje pagaliau ne tik saulėta, bet ir šilta, tikra vasara atviliojo į pajūrį daugybę žmonių. Pajūrio gelbėtojams taip pat prasidėjo karštos dienos. ...
-
Grasinimai kruizų dar nepaveikė
Dėl paaštrėjusios geopolitinės retorikos, susijusios su tranzitu į Kaliningradą, jūrų turistai savo kelionių į Klaipėdą kol kas neatšaukia. ...
-
Universiteto absolventams – diplomai
Laukiamiausias Klaipėdos universiteto absolventų metų renginys – diplomų teikimas – šįkart vyko "Švyturio" arenoje. Šiemet universitetą baigė šimtai studentų. ...
-
Traukinių nematyti per žolę: kas atsakytų, jei įvyktų tragedija?11
Klaipėdos rajono gyventojai kelias savaites kraipė galvas stebėdami, kaip Kiškėnų pervažoje išstypo žolė, per kurią vairuotojams nebuvo įmanoma įžiūrėti, ar saugu kirsti geležinkelio bėgius. ...
-
Pajūris virs tropikais5
Šį savaitgalį ir visą kitą savaitę bus labai panašu į tikrą tropinę vasarą – dienomis tvyros karščiai, oras mažai atvės ir naktimis, o savaitės antroje pusėje pratrūks liūtys su žaibais ir perkūnija. ...
-
Joninių šventė – naujame skvere: nuo tradicinių dainų iki efektingo ugnies šou9
Trumpiausią naktį metuose Joninių šventė Klaipėdoje surengta atnaujintame Danės skvere, o ne Jono kalnelyje, kaip įprastai. Be gyvo garso koncertų ir tradicinių vainikų pynimo, šventę vainikavo efektingas „Ugnies šokio&ldq...