- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
KLASCO kraunama salietra kaip diena ir naktis skiriasi nuo tos, kuri sprogo Beiruto uoste.
Leidžiamas tik laikinas įvežimas
Didžiulę nuostabą sukėlė tai, kad po sprogimo Beiruto uoste jo banga tarsi atsirito į Klaipėdą.
Uoste imtasi ieškoti mistinių sprogmenų. Užkliuvo amonio nitratas arba liaudiškai vadinama salietra, kuri kraunama Klaipėdos jūrų krovinių kompanijose „Bega“ ir KLASCO.
Į sprogmenų paieškas uoste „įsiliejo“ ir keli Seimo nariai. Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos (KLASCO) generalinis direktorius Vytautas Štumbergas teigė, kad buvo paskleista daug melagingos informacijos apie amonio nitrato krovinius ir kompanijos veiklą.
Tarsi specialiai audrinta visuomenė, užpilta negatyvaus požiūrio dozė ant viso uosto.
Amonio nitrato gamybos, krovos ir net tręšimo procedūros yra griežtai reglamentuotos ir kontroliuojamos.
Kai KLASCO praėjusią savaitę surengė ekskursiją į savo teritoriją žurnalistams ir visuomenei, nei Seimo narių, kurie sukėlė erzelį, nei prieš uostą vienpusiškai nusiteikusių Klaipėdos visuomenininkų nesimatė. Į uostą vyko keli šalia KLASCO esančių gyventojų bendruomenių nariai.
Dirbtinai nupiešto niūraus vaizdo jie nepamatė. Dalis salietros uždengtuose didmaišiuose buvo laikoma šalia Žiemos uosto. Salietrą leidžiama įvežti į uostą laikinam sukaupimui prieš atplaukiant laivui.
Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos Priežiūros skyriaus pavojingų krovinių inspektorė Renata Strazdauskienė teigė, kad Klaipėdos uoste sandėliuoti amonio nitratą yra draudžiama, leidžiamas tik laikinas jo įvežimas iki 20 parų prieš pakrovimą į laivą.
Laikino saugojimo procedūra yra griežtai reglamentuota, tiek ES, tiek Lietuvos dokumentų. Numatyta netgi kokio aukščio turi būti stirtos sukrautos iš didmaišių, kokiu atstumu jos turi būti viena nuo kitos.
R. Strazdauskienė / Redakcijos archyvo nuotr.
V. Štumbergas aiškino, kad netrukus turi atplaukti laivas, kuris paims 2,5 tūkst. tonų salietros. Apie tūkstantį tonų bus sukaupta laikino saugojimo vietose, apie 1,5 tūkst. tonų į laivą bus kraunama tiesiogiai iš vagonų.
Anot V. Štumbergo, klaidingai buvo teigta, kad uoste yra didžiuliai kiekiai apdengtų krūvų salietros. Be salietros, uoste dengiama ir viela, ir metalas, saugant juos nuo aplinkos poveikio, užteršimo organinėmis medžiagomis.
Žiemos uostas – tinkamiausia vieta
KLASCO krauna Jonavos „Achemoje“ pagamintą amonio nitratą didmaišiais po 500 ir 1 250 kilogramų. Ji išgabenama įvairiems klientams į užsienį, kur naudojama kaip trąšą.
Anot V. Štumbergo, amonio nitrato trąšų vartojimas pasaulyje smarkiai mažėja. Dalis gamyklų atsisako jų gamybos.
Anksčiau KLASCO taip pat būdavo laikinai įvežami ir iki laivo atplaukimo laikomi didesni kiekiai amonio nitrato. Dabar jo smarkiai sumažėjo.
Jonavos „Achemoje“ šios trąšos gaminamos pagal suderintą grafiką su užsakovu. Pagaminus tam tikrą partiją, jos iš karto išvežamos.
Ekskursija: KLASCO vadovas V.Štumbergas žurnalistams, gyventojams ir Uosto direkcijos atstovams detaliai išaiškino, kaip šioje kompanijoje kraunama salietra. / Vidmanto Matučio nuotr.
V. Štumbergo teigimu, „Achema“ yra įdiegusi „Product Stewardship“ vadybos sistemą pagal Europos trąšų gamintojų asociacijos gaires. Tai reiškia, kad amonio nitrato gamybos, krovos ir net tręšimo procedūra yra griežtai reglamentuota ir kontroliuojama. KLASCO amonio nitratą krauna į laivus Žiemos uoste. Jis tokiai krovai pasirinktas neatsitiktinai.
Tai yra ramus užutėkis, atskirtas nuo bangų, laivai nejudinami, todėl didmaišius su salietra kranais švelniau galima padėti į laivo triumą. Eliminuojama tikimybė, kad kraunant laivą gali būti pažeistas didmaišis.
Anot V. Štumbergo, krovos procesą atidžiai stebi ir laivo įgulos nariai, ir krovinio pirkėjo atstovai.
Pagal ES standartus salietros didmaišiai yra 4 sluoksnių, tačiau kai kuriose šalyse reikalaujama ir penkių sluoksnių. Dedant į did-maišius amonio nitrato trąšas, iš jų vakuuminiu būdu išsiurbiamas oras, eliminuojant bet kokią galimą cheminę reakciją, o daugiasluoksniai didmaišiai saugo, kad į vidų nepatektų drėgmė.
V. Štumbergo teigimu, „Achemoje“ gaminamos amonio nitrato trąšos neturi jokių sprogstamųjų savybių, nes jose yra inertinė medžiaga magnio nitratas. Tokia salietra net nereaguotų į ugnį – ji tirptų.
Chromo istorijos tęsinys
Vienas iš objektų, apie kurį paskleistos trijų parlamentarų melagingos žinios, buvo ir laikinieji KLASCO tentiniai sandėliai. Juos parlamentarai įvardijo kaip trąšų sandėliavimo vietas. Kad sandėliuose būtų kaupiamos trąšos, KLASCO surengtoje ekskursijoje dalyvavę žmonės nematė.
Klaipėdos uoste sandėliuoti amonio nitratą draudžiama, leidžiamas tik laikinas jo įvežimas iki 20 parų prieš pakrovimą į laivą.
Sandėliuose buvo kraunami grūdai. Jų krova turi savo specifiką – kokybę tikrina įvairios tarnybos. Prieš krovos sezoną pačius sandėlius tikrina veterinarijos tarnyba. Jei sandėliuose, kuriems išduotas leidimas krauti grūdines kultūras, būtų rasta trąšų, veterinarijos tarnyba anuliuotų leidimą krauti grūdus.
Anot V. Štumbergo, grūdai sudaro žymią KLASCO krovos dalį, todėl sandėliuose laikyti dar kažką kitką būtų neprotinga.
Tik uosto specifikos nesuprantantys žmonės gali kelti paniką, kad šalia grūdų esą laikomos trąšos. Kiekvieną dieną krovinio siuntėjo ir pirkėjo atstovai stebi sandėliavimo ir krovos procesus. Jie teikia ataskaitas, kurios saugomos ir KLASCO duomenų bazėse.
V. Štumbergas / Redakcijos archyvo nuotr.
Jei laive su grūdais būtų rasta kokių nors cheminių medžiagų pėdsakų, krovos kompanija patirtų didžiulių nuostolių.
Pastebima, kad jau ne pirmą kartą prieš KLASCO rengiamas sąmoningas parlamentarų ir dalies klaipėdiečių puolimas. Prieš kurį laiką buvo iškelta chromo epopėja, kuri subliūško. Dabar melagingais teiginiais bandyta ieškoti „sprogmenų“, kurių nėra ir negali būti.
Lietuviška salietra nepavojinga
V. Štumbergas pasidalijo samprotavimais, kodėl sprogo natrio nitratas Beiruto uoste.
Pirmiausia, vykdant sandėlio remonto darbus užsidegė fejerverkai. Nuo jų ugnis persimetė ant šešerius metus sandėlyje laikyto ir jau susikristalizavusio amonio nitrato.
„Beirute buvo gruzinų gamybos salietra be jokių priedų. Ji iš esmės skiriasi nuo tos salietros, kuri kraunama Klaipėdos uoste. Netgi ir spalva – „Achemos“ salietra yra balta, gruzinų – rusva. Beirute sprogusi salietra buvo be inertinės medžiagos – magnio nitrato. Tokia salietra yra agresyvesnė – garuoja, skleidžia kvapą“, – teigė V. Štumbergas. Be to, salietra Beirute buvo supilta palaida, reagavo su oru, kaupė drėgmę ir per 6 metus kristalizavosi.
Per Klaipėdos uostą kraunama salietra esanti biri ir nekelia jokio pavojaus, juo labiau jog aklinai uždaryta didmaišiuose. V. Štumbergas garantavo, kad KLASCO nėra palaidos salietros, juo labiau sandėliuojamos ilgesnį laiką nei laikinai prieš atplaukiant laivui.
Sprogimas Beiruto uoste sukėlė didelį atgarsį, tačiau jokioje aplinkinių šalių uostų žiniasklaidoje nebuvo nė žinutės, kad tos bangos atgarsių politikai ieškotų savuose uostuose. Lietuvos parlamentarai pademonstravo didžiulę nepagarbą uosto tarnyboms, uosto priežiūros inspektoriams, nes suabejojo jų sąžiningumu.
O gal vienintelis Lietuvoje uostas tapo politikų reitingų kėlimosi vieta? Sukeliama panika, o po to bandoma rodyti, kokie Seimo nariai esantys kovotojai prieš „uosto monstrus“. Nesvarbu, kad teiginiai melagingi ir išgalvoti.
Pasaulyje kraunama daug pavojingų krovinių. Jų yra ir Klaipėdos uoste. Iš jų amonio nitratas yra mažiausiai pavojų kelianti medžiaga. V. Štumbergas užtikrino, kad salietra, kuri kraunama KLASCO, iš viso jokio pavojaus nekelia.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kretingos rajono meras: situacija tikrai pagerėjo
Praėjusią savaitę Vakarų Lietuvos upėse pakilus vandens lygiui, ekstremalią situaciją dalyje seniūnijų paskelbusioje Kretingoje situacija stabilizavosi, sako rajono meras Antanas Kalnius. ...
-
Kretingos rajone ekstremali situacija neatšaukiama: laukiama, kaip keisis orai1
Kretingos rajono savivaldybėje vandens lygis toliau slūgsta, tačiau ekstremali situacija neatšaukiama. ...
-
Uostamiestyje – išgąstis: apakino ryškaus žaibo smūgis, greitai pasigirdo ir griaustinis1
Šeštadienį vakare klaipėdiečiai ir aplinkinių gyvenviečių pajuto retą gamtos reiškinį – matė be galo ryškų žaibą ir labai greitai išgirdo smarkų griaustinį. Daugelis pajūrio gyventojų suskubo dalintis ...
-
Jūra pridarė nuostolių paplūdimiams1
Iš penktadienio į šeštadienį pajūryje siautėjusi audra padarė nuostolių ir Melnragės paplūdimio infrastruktūrai. Medinė apžvalgos aikštelė po šios nakties liko kaboti ore, ją laiko tik dvi medinės atramos. ...
-
Audra Klaipėdoje: ugniagesiams naktis buvo labai darbinga
Penktadienį vakare pradėjusi siautėti audra naktį didesnės žalos Klaipėdoje nepridarė. Ugniagesiams ši naktis buvo labai darbinga, bet didžioji dalis iškvietimų atsklido iš atokiau nuo Klaipėdos esančių miestų ir rajonų viet...
-
Dešimt svarbiausių darbų Palangoje 2024 metais29
Palangos meras Šarūnas Vaitkus feisbuke pasidalijo informacija apie dešimt svarbiausių darbų Palangoje 2024 metais. ...
-
Kretingos rajone vandens lygis slūgsta1
Dalyje upių Vakarų Lietuvoje vandens lygis vis dar lieka stichinis, bet Kretingos rajone vanduo slūgsta, sudėtingiausia situacija – vienoje sodininkų bendrijoje, sako Kretingos savivaldybės administracijos direktorė Vilma Preibienė. ...
-
Dėl stipraus vėjo Klaipėdos uoste ribojama laivyba
Dėl stipraus vėjo Klaipėdos uoste penktadienį nuo 19 val. ribojama laivyba. ...
-
Lietuvoje – audra: gyventojai praneša apie perkūniją su žaibais, pūgą5
Lietuvoje pranešama apie prasidėjusią audrą, tautiečiai fiksuoja smarkaus sniego vaizdus ir net žaibus. Audra pirmiausia prasidėjo Vakarų Lietuvoje. ...
-
Geros žinios uostamiesčio senjorams: sulaukus 100 metų – 700 eurų išmoka5
Nuo šių metų kiekvienas Klaipėdos miesto gyventojas, sulaukęs 100 metų, gaus papildomą piniginę išmoką. ...