- Lauryna Lopaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Spalio 11 d. 18 val. Klaipėdos dramos teatre viešės Vilniaus senasis teatras su spektaklio pagal Tomo Stoppardo pjesę „Rozenkrancas ir Gildensternas mirę“ (rež. Jurijus Butusovas) premjera.
Britų dramaturgijos klasiko T. Stoppardo 1966 m. sukurta absurdo tragikomedija iš karto tapo tikru pasaulinio teatro hitu. Nors tuomet pats T. Stoppardas buvo tik mažai kam žinomas pradedantis dramaturgas, teatro kritikas. Didžiausią įtaką šiuolaikiniam teatrui ir dramaturgijai padariusi britų kūrėjo pjesė „Rozenkrancas ir Gildensternas mirę“, pirmą kartą parodyta rugsėjo 16 d. Vilniaus senajame teatre, jau tapo įsimintinu įvykiu Lietuvos teatro istorijoje.
„Režisierius J. Butusovas sukurtame spektaklyje savo herojus nei pateisino, nei nuteisė. Per juos jis bandė kalbėti apie likimą, kurį individai priima nuolankiai. (...) Žiūrovai regi kamerinį spektaklį su gerai įkaitinta vizualiąja puse“, – po premjeros rašė teatrologė Daiva Šabasevičienė.
A. Svorobovičiaus ir D. Matvejevo nuotr.
Dramaturgo šlovės pradžia
T. Stoppardas, kai parašė vieną pirmųjų savo pjesių „Rozenkrancas ir Gildensternas mirę“, dirbo žurnalistu, teatro kritiku, buvo jaunas vieno romano ir kelių televizijos bei radijo scenarijų autorius, mažai kam žinomas. Šiuo metu 86-erių dramaturgas aktyviai kuria, dalyvauja visuomeniniame gyvenime, jo pjesės statomos visame pasaulyje. Retai interviu duodantis T. Stoppardas yra kandus ir išmintingas pašnekovas: „Neturiu temų sąrašo, kaip budelis, kuris žiūri, kam dar nukirtus galvą. Visą savo rašytojo gyvenimą mąsčiau, ar dorovė yra žmogiškasis konstruktas, ar ji nepriklauso nuo žmogaus? (...) Kita mane visada jaudinusi tema – saviraiškos laisvė. Piktnaudžiavimas laisve mane domina taip pat, kaip ir piktnaudžiavimas autoritarizmu.“
T. Stoppardo „Rozenkrancas ir Gildensternas mirę“ pasakoja apie Williamo Shakespeareʼo tragedijoje „Hamletas“ aprašytus įvykius iš dviejų trečiaeilių veikėjų – dvariškių Rozenkranco ir Gildensterno – žiūros taško. Pjesės veiksmas vystomas lygiagrečiai W. Shakespeareʼo pjesės įvykiams, čia trumpam pasirodo ir pagrindiniai „Hamleto“ veikėjai, kurie vaidina originalių scenų fragmentus. Pjesės autorius, paklaustas, ar tiesa, kad pjesė „Rozenkrancas ir Gildensternas mirę“ yra apie likimą ir pasirinkimo laisvę, atsakė: „Tai ir tiesa, ir ne. Galiu pasakyti taip: ji apie du vaikinus Elsinore, kurie nežino, kas jiems nutiks ir kas apskritai vyksta.“
A. Svorobovičiaus ir D. Matvejevo nuotr.
Šiuolaikinio teatro šamanas
Režisierius J. Butusovas – viena ryškiausių figūrų šiuolaikinio teatro peizaže, pelnęs ne vieną teatro apdovanojimą, kūręs spektaklius Rusijos, Norvegijos, Danijos, Bulgarijos, Pietų Korėjos scenose. Kritikai jį vadina režisieriumi šamanu, išmanančiu fantastinį arba „sapnų“ realizmą. Jo pastatymai išsiskiria nenuspėjamumu, gyvybingumu, itin jautria teatrine kalba, metaforiškumu.
Spektaklį Vilniaus senajame teatre pirmą kartą sukūręs J. Butusovas teigė, kad „Rozenkrancas ir Gildensternas mirę“ labai taikliai pataiko į šių dienų kontekstą, skaudulius ir turėtų žiūrovams priminti prarastąjį rojų, žmogiškos pilnatvės ir laimės neįmanomybę. Režisierius vertina šios, jau klasikine vadinamos, pjesės poetiškumą ir klasikinės absurdo stilistikos galimybes.
Į rusų kalbą pjesę išvertė Josifas Brodskis, o lietuviškai ją prakalbino vertėja Rita Gelombickaitė.
A. Svorobovičiaus ir D. Matvejevo nuotr.
Raktas – laisvės pojūtis
Scenografiją spektakliui „Rozenkrancas ir Gildensternas mirę“ sukūrė Marius Nekrošius, kurio kūrybiniame arsenale – jau maždaug 40 Lietuvoje ir užsienyje statytų spektaklių scenovaizdžių. Menininkas, nuo pirmos repeticijos dirbęs kartu su režisieriumi J. Butusovu, džiaugėsi jam suteikta laisve kurti impresionistinę drobę, o ne dokumentinę nuotrauką.
„Šis pastatymas iš tiesų labai „teatrališkas“, bet kartu ir labai ŠMC’iškas. Kai kurios scenos labiau primena meninį performansą, instaliaciją, videomeną. Man buvo smagus tas kūrybinės laisvės pojūtis repeticijose, kai nevaržė jokie teatro kanonai ar poreikis pastatyti „tikrą“ spektaklį“, – sakė M. Nekrošiaus.
Spektaklio „Rozenkrancas ir Gildensternas mirę“ kūrybinė grupė: režisierius J. Butusovas, dailininkas, šviesų dailininkas M. Nekrošius, muziką parinko J. Butusovas, garso dizainerė Aleksandra Klimova, režisieriaus padėjėja Eglė Kuzienė. Vaidina: Rozenkrancas – Dmitrijus Denisiukas, Gildensternas – Igoris Abramovičius, 1-asis aktorius, Klaudijus – Valentinas Novopolskis, Alfredas, Ofelija, Gertrūda – Viktorija Aliukonė-Mirošnikova, Hamletas – Arturas Svorobovičius, Šmėkla – Maksimas Tuchvatulinas, Polonijus – Liuda Gnatenko.
Spektaklis rodomas rusų kalba su lietuviškais titrais.
Bilietus platina „Kakava.lt“.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Renginių kombinatas 1-erių metų gimtadienį paminės siautulingu vakarėliu su „G&G Sindikatu“
Gruodžio mėnesį sueis vieneri metai, kai Klaipėdoje duris oficialiai atvėrė moderni renginių vieta – Renginių kombinatas. Šia ypatinga proga gruodžio 6 d. čia vyks siautulinga šventė su legendine Lietuvos hiphopo grupe „G&a...
-
Šokiu – apie prūsų vadą ir išlikimą
Daugybės žmonių primiršta didžiojo prūsų sukilimo vado Herkaus Manto istorija, pasirodo, būtent šiuo metu yra itin aktuali. Apie tai kalba naujausiam Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro baletui „Legenda“ muziką sukūręs l...
-
Sujungė ypatinga šventė
Žemaitijos ir Klaipėdos krašto paribyje esančiuose Doviluose etnokultūros centro darbuotojai puoselėja abiejų kultūrų palikimą. Taip minint evangelikų liuteronų šventę „Amžinybės sekmadienis“ prisimintos ir ikikrik&scaro...
-
Europinė premjera: Toto Cutugno ir grupės „L’italiano“ šou Palangoje ir Vilniuje!1
Pirmą kartą Lietuvoje įvyks europinė muzikinio šou iš Italijos premjera: oficialus Toto Cutugno pagerbimo reginys, lydimas italų muzikinės grupės „L’italiano“. ...
-
Kameriniame koncerte salės „Jūra“ scenoje pristatytos talentingų kompozitorių moterų sukurtos dainos
Antrajame Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro (KVMT) kamerinių koncertų ciklo vakare „Moterų dainos“ skambėjo įvairių epochų kompozitorių moterų sukurti kūriniai, atliekami KVMT choro dainininkių. Šis koncertų ciklas ypatinga...
-
Užgeso rašytojas ir skulptorius J. Šikšnelis1
Klaipėdą pasiekė liūdna žinia apie netikėtą rašytojo, skulptoriaus ir buvusio Klaipėdos I. Simonaitytės bibliotekos vadovo Juozo Šikšnelio mirtį. Gruodžio pradžioje jis planavo pristatyti klaipėdiečiams savo naujausią roman...
-
Naujas muzikinis projektas „Dovanota“ pristato pirmąjį savo kūrinį „Viena daina“1
„Dovanota“ – naujas projektas, įkvėptas sintezatorių skambesių bei šokių muzikos ir disco energijos. Jį įkūrė du Lietuvos naktinio gyvenimo scenos entuziastai: Ramūnas Tamošauskas (UraganiuS) ir Žilvinas Juodis (DJ Bl...
-
Baleto „Legenda“ scenografė S. Šimkūnaitė: norėčiau, kad žiūrovas pajustų laiko tėkmę1
„Tai bus mano pirmas darbas naujoje Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro salės „Jūra“ scenoje, pirma šokio spektaklio premjera teatre. Man tai be galo svarbus įvykis, kurio laukiu“, – sakė Antano Jasenkos baletui &bd...
-
Etnokultūros puoselėtojams – premija: jūs esate tokie vieninteliai Lietuvoje
Daugiau nei 30-metį gyvuojantis Klaipėdos etnokultūros centras (KEC) šiemet apdovanotas Kultūros ministerijos Kultūros centrų premija už pastarųjų penkerių metų aktyvią veiklą. Tad šiandien, lapkričio 16-ąją, klaipėdiečiai buvo ...
-
Įsikūnijimas – tarsi į paveikslą
Kokie šamaniški dalykai vykdavo užkulisiuose, kiek žingsnių per repeticiją nueidavo aktoriai ir kaip vyko įsikūnijimas į Baroko amžiuje kūrusio dailininko paveikslus – apie tai ir kita buvo galima sužinoti Klaipėdos dramos teatro...