- Onutė Gaidamavičiūtė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Spalvos įtikina: viskas bus gerai
-
Spalvos įtikina: viskas bus gerai
-
Spalvos įtikina: viskas bus gerai
-
Spalvos įtikina: viskas bus gerai
-
Spalvos įtikina: viskas bus gerai
-
Spalvos įtikina: viskas bus gerai
-
Spalvos įtikina: viskas bus gerai
-
Spalvos įtikina: viskas bus gerai
-
Spalvos įtikina: viskas bus gerai
Maironio literatūros muziejaus padalinyje – Vaikų literatūros muziejuje – veikia tapytojos, kraštovaizdžio architektūros specialistės, dėstytojos doc. dr. Indrės Gražulevičiūtės-Vilėniškės tapybos darbų paroda optimistiškai nuteikiančiu pavadinimu „Viskas bus gerai“.
Rudosios herojės
Praėję ir šie metai buvo ir yra itin produktyvūs I. Gražulevičiūtei-Vilėniškei ir naujų darbų, ir parodų prasme.
Kuo ypatinga ši paroda tokiu tikrai optimistiniu pavadinimu? Matyt, viskuo – ir žaižaruojančiomis spalvomis, ir savitomis tekstūromis, ir įdomiais motyvais.
Parodoje eksponuojama beveik 20 I. Gražulevičiūtės-Vilėniškės paveikslų.
Matyt, parodos pavadinimas ir kilo iš tokio paties pavadinimo lapės paveikslo (šalia lapės, geriančios kavą ar arbatą, užrašas „Viskas bus gerai“). Tačiau parodos anonsui autorė pasirinko kitą paveikslą su lape žaismingu pavadinimu su tautosakos motyvais – „Neša mane lapė“.
Itin savitas paveikslas „Penktos valandos arbata“, kuriame – pagrindinių Indrės paveikslų herojų – lapės ir pelėdos – siluetai.
Indrės kūryboje itin svarbus gyvūnų, ypač – lapės, motyvas (plg. parodoje eksponuojamus paveikslus „Lapės sapnas“, minėtas „Neša mane lapė“, „Besiilsinčios lapės“, „Lapių kotedžiukai“ ir kt.). Įdomus ir paveikslas, kuriame tarsi nutapytas lapių medis (arba slaptos lapių buveinės – slapti urvai) paveiksle „Lapių kotedžiukai“. Galbūt lapės svarbios ne tik dėl ryškiaspalvių oranžinių tonų, kailio gražumo ir silueto grakštumo, bet ir dėl savotiškos išminties.
Sparnuotieji simboliai
Indrei itin svarbus ir pelėdos, kaip išminties ir žinių simbolio, motyvas. Plg. paveikslą „Namų apsauga“, kuriame – iš kaktuso išnyranti pelėda; taip pat paveikslą „Eis ir praeis“, kuriame – pelėdos ir katės, geriančių arbatą, siluetai.
Savitas paveikslas „Penktos valandos arbata“, kuriame – pagrindinių Indrės paveikslų herojų – lapės ir pelėdos, geriančių arbatą, siluetai.
Ypatingas dėmesys Indrės paveiksluose skiriamas ir paukščio motyvui, paukščiai šiuo atveju tarsi simbolizuoja metų laikų kaitą, mišrios technikos ant kartono paveiksle „Rudeniniai paukščiai“ – oranžiniai paukščių, virstančių rudeniniais lapais (ar atvirkščiai) siluetai. Savitas paveikslas „Abstraktūs paukščiai“, kuriame žaliai mėlyname fone – apibendrinti gelsvi paukščių siluetai.
Taip pat menininkei itin svarbi yra mėlyna spalva ir įvairūs jos atspalviai (plg. mėlyniatonius paveikslus „Lapės sapnas“, „Neša mane lapė“). Indrės pagrindinės temos ir įkvėpimo šaltiniai – gamta, gyvūnai, paukščiai, vaizduotės realybė, pasakos, misticizmas, dirbtinis intelektas.
Akivaizdu, kad I. Gražulevičiūtės-Vilėniškės vaizduotės galios iš tiesų neribotos. Džiugu, kad kūrėja ir mokslininkė nebijo eksperimentuoti, priimti įvairių kūrybinių iššūkių.
Technikos subtilumai
Menininkė mišriai technikai dažniausiai naudoja kartoną. „Kartais ir pakartotinai panaudotą (noriu, kad mano darbai turėtų mažesnį poveikį aplinkai), taip pat drobę ant porėmio“, – sako ji.
Naudojamos medžiagos: akrilas, tušas, įvairūs flomasteriai ir žymekliai, aliejinės pastelės, lakas padengti. „Dažniausiai pagrindą padengiu akriliniais dažais, tada kitomis priemonėmis kuriu darbo kompoziciją ir siužetą, vėliau darbą užfiksuoju laku. Kai kuriuose darbuose naudoju koliažo elementus – iš žurnalų iškirptas akis; taip norėjau gyvūnams, savo darbų personažams, suteikti žmogaus žvilgsnį ir sužadinti žiūrovų empatiją šiems personažams gyvūnams“, – pasakoja I. Gražulevičiūtė-Vilėniškė.
Subtiliai Indrės piešiniuose įkomponuojamos ir raidės, užrašai, pavyzdžiui, jau minėtas šalia nutapytos lapės yra užrašas – parodos pavadinimas – „Viskas bus gerai“.
Ypatinga svarba paveiksluose tenka ir fono modeliuotei, dažniausiai jis tamsiatonis ir visada užpildytas – menininkė nemėgsta palikti tuščios erdvės.
Regis, Indrės paveiksluose atsispindi ir visas kosmosas, pavyzdžiui, viename melsvatoniame paveiksle, jo centre, galima išvysti miegančią balsvą lapę, jos apačioje – atsivėręs vandens, gelmių pasaulis (matyti nardančių mėlyniatonių žuvų, netgi delfinų kontūrai), o virš jo – detalūs augalų tarsi iš miegančios pievos kontūrai (paveiksle „Lapės sapnas“).
I. Gražulevičiūtės-Vilėniškės paveikslai iš tiesų žavi žaižaruojančiomis ryškiomis spalvomis, ypatingu linijų, formų dinamiškumu ir vitališkumu; jos paveiksluose dera ir žaismė, kartais gal net vaikiška, ir paslaptis, galbūt netgi visatos.
Susidaro įspūdis, kad autorė ir jos paveikslai yra nuolatiniame kūrybos procese – vyksme ir kisme.
Apskritai, kruopštus Indrės kūrybinis darbas, ieškant naujų atradimų ir spalvų, motyvų ir jų savitų interpretacijų, tikrai suteikia įkvėpimą kurti ir nesustoti.
Kas? I. Gražulevičiūtės-Vilėniškės paroda „Viskas bus gerai“.
Kur? Vaikų literatūros muziejuje.
Kada? Veikia iki vasario 28 d.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Fotografė A. Bekeraitytė-Popierė: svarbiausias kadras – žmogaus istorija4
Agnė Bekeraitytė-Popierė – fotografė, iš kurios įamžintų portretų žvelgia tokie žymūs aktoriai ir kūrėjai kaip Quentinas Tarantino, Willemas Dafoe, Danielis Craigas, Marina Abramovič. Nuo paauglystės fotoaparato iš rank...
-
Elizabet, Aladinas ir čiurlioniškoji J. Daunytės arfa
Nors už lango kovas, orai marguoja kaip paukščio plunksnos. Dar vakar, rodos, mačiau baloje besišvarinančius kėkštus, vėl trumpam grįžo žiema, o dabar vos ne vasara. Tiesiu ranką į mėgstamą vartyti Czesławo Miłoszo „Ab...
-
Kokius portretus tapo skirtingų kartų tapytojos?3
Laikui bėgant, portreto žanro populiarumas tai didėjo, tai mažėjo, bet įdomus jis išliko iki šių dienų. Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus galerijoje „Drobė“ veikianti keturių skirtingų kartų tapytojų – E...
-
Kauno paveikslų galerijoje – „Vieno laiško istorija“1
Kartu su paroda „Jonas Mekas iš arčiau ir iš toliau“ Kauno paveikslų galerijoje atidaryta ir kita ekspozicija, nenutolstanti nuo avangardinio meno, – „Vieno laiško istorija“. Parodos kuratorė Eglė Komkait...
-
J. Meko metai – dabar ir visados
Dar vieni kalendoriniai metai pasistūmėjo tolyn, tačiau tik su žiemos pabaiga daugelis mintyse palieka praėjusius metus. Užmiršti 2022-ųjų nederėtų, juk jie buvo oficialiai paskelbti Jono Meko metais. ...
-
Kanklės ir kankliavimas: artima, svarbu, priimtina
Greitai bus dešimtmetis, kai vieną Senamiesčio gatvelę užtvindo kanklių garsai. Tiksliau, Liudviko Zamenhofo gatvę, kuriame yra Kauno miesto muziejaus Tautinės muzikos skyrius. Čia jau septynerius metus vyko tarptautinis kanklių muzikos festiva...
-
Kaune – ukrainietiškų margučių paroda6
A. ir P. Galaunių namuose-muziejuje Kaune nuo kovo 30 d. pradės veikti paroda „Tadas Daugirdas (1852–1919): ukrainietiškų margučių atvaizdai“. ...
-
Telkiama kultūrai neabejingų kauniečių bendruomenė4
„Kaunas 2022“ paliko gilų kultūrinį įspaudą mieste. Vyko ne tik daug renginių, parodų – susitelkė gausus būrys savanorių. Naująją kultūrinės savanorystės tradiciją norima tęsti. ...
-
A. ir P. Galaunių namuose-muziejuje – grupinė Vilniaus ir Kauno menininkų paroda6
Adelės ir Pauliaus Galaunių namuose-muziejuje veikia grupinė Vilniaus ir Kauno menininkų paroda mįslingu ir, regis, simboliniu pavadinimu „Giria“. Pavadinimas susideda iš parodos dalyvių pirmųjų vardų raidžių ir slepia penkių žy...
-
„Teatro klubo“ ketvirtadienis – su sentimentaliuoju džiazo duetu1
Ištikimas džiazo ketvirtadienių tradicijoms, „Teatro klubas“ primena – kovo 23 dieną publikai lenksis Dmitrijaus Golovanovo ir Veronikos ChiChi duetas, vienu ritmu kvėpuojantis ir scenoje, ir nužengus nuo jos. ...