- Dr. Aušra Strazdaitė-Ziberkienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Wolfgangas Amadeus Mozartas – trumpai gyvenęs ir legendų apgaubtas muzikos genijus. Ko gero, kiekvienas, paklaustas apie jį, paminėtų Requiem, bent kelias operas – tikriausiai „Don Žuaną“, „Stebuklingąją fleitą“. W. A. Mozarto muzika nenutyla teatruose ir koncertų salėse, ji naudojama (dažniausiai šabloniškai) filmuose, reklamose, gimtojoje Austrijoje jis yra reklamos ir rinkodaros dalis. W. A. Mozarto muzika pakylėja, džiugina, graudina, jaudina, ji nepavaldi laikui.
Tai jau skamba kaip meilės laiškas? „...tebūčiau žvangantis varis ir skambantys cimbolai“ – šios Šventojo Rašto eilutės yra apie meilę, o man kaip tik norisi kalbėti apie meilę. Apie meilę muzikai, klausomai ir atliekamai, kiekvienai frazei, kiekvienai natai.
Kalbu apie kovo 31 d. Kauno valstybinėje filharmonijoje vykusį kamerinio orkestro „Manchester Camerata“ (Didžioji Britanija) koncertą „Mozartas, pagamintas Mančesteryje“. Programoje skambėjo išskirtinai W. A. Mozarto kūriniai – Divertismentas D-dur, KV 136, Koncertas fortepijonui ir orkestrui Nr. 12 A-dur, KV 414, Koncertas fortepijonui ir orkestrui Nr. 13 C-dur, KV 415, Simfonija Nr. 36 C-dur („Linco“), KV 425.
Orkestrui dirigavo jo muzikos vadovas Gáboras Takács-Nagy, grojo nuolatinis orkestro partneris, daugybės tarptautinių apdovanojimų laureatas Jeanas-Efflamas Bavouzet’as (fortepijonas, Prancūzija). Smuikininkas ir dirigentas G. Takács-Nagy yra šio 1972 m. įkurto orkestro septintas muzikos vadovas nuo 2011 m.
Koncerte skambėję kūriniai – divertismentas, du koncertai fortepijonui ir orkestrui, simfonija – sukurti per dešimtmetį. Divertismentas D-dur, dar žinomas kaip pirmoji Zalcburgo simfonija, sukurtas 1772 m., Koncertai A-dur ir C-dur – sukurti Vienoje 1782–1783 m., „Linco“ simfonija sukurta 1783 m., per keturias dienas Lince, kur jis su žmona sustojo iš Zalcburgo grįždami į Vieną – prieš ją diriguodamas G. Takács-Nagy trumpai pristatė smagią jos sukūrimo istoriją. Solidi, keturių kūrinių programa, o laikas klausantis, stebint ir kartais nė nekvėpuojant, pralėkė akimirksniu. Taip, kaip klausiausi šio koncerto, – kartkartėmis sulaikiusi kvapą ir beveik negalėdama mirksėti, esu klausiusis Sergejaus Okruškos atliekamų Johano Sebastiano Bacho Goldbergo variacijų...
Sėdintys pirmame aukšte turėjo pastebėti vos žemę liečiančias, beveik nuolat šokančias dirigento kojas. Jis nevadovavo orkestrui, o visa siela kūrė stebuklą kartu su jais.
Tačiau grįžkime prie W. A. Mozarto, kurio linksmą dvasią aš kuo puikiausiai galėjau įsivaizduoti salės gilumoje, už žiūrovų nugarų, savimi patenkintą, kvatojantį – kokios puikios jo melodijos, dinamikos pasikeitimai, niuansai ir kaip puikiai, su kokiu pasitenkinimu juos atliko pianistas ir orkestras. Būtent pasimėgavimas savo atliekama muzika ir džiaugsmas skliste sklido iš dirigento, pianisto, orkestro muzikantų.
Jeigu klausėtės šios koncerto iš balkono – galėjote iš tolo gėrėtis kiekvieno muzikanto profesionalumu ir charizma, dirigento energija, nesuvaldomu džiugesiu, judesiais – nors jis dirigavo be batutos, aš visai realiai įžiūrėjau ta nematomą – dvasinę batutą, ir nemažai kartų beveik stryką. Sėdintys pirmame aukšte, ypač fortepijoninių koncertų metu, turėjo pastebėti vos žemę liečiančias, beveik nuolat šokančias dirigento kojas. Jis nevadovavo orkestrui, o visa siela kūrė stebuklą kartu su jais. Būtent tas nuolatinis džiugus dirigento ir muzikantų, ypač su pirmuoju smuiku Caroline Pether, santykis, stulbino. Jautėsi, girdėjosi ir matėsi, kad tuo momentu jie atlieka mėgstamiausio kūrinio mėgstamiausios dalies mėgstamiausią vietą. Kiekvieną natą!
Tokiu pačiu – nuoširdaus džiugesio santykiu į koncertą įsijungė pianistas J.-E. Bavouzet’as. Prieš pradėdamas groti jis pirštais perbėgo fortepijono klaviatūrą, tarsi pasisveikindamas. Virtuoziškumas, prezicika, subtilumas – tik žodžiai, palyginti su tuo, kaip jis grojo, su kokia atida ir meile lietė kiekvieną klavišą, kiekvieną natą.
Vėliau mintyse dar ir dar kartą grįžusi į šį koncertą svarsčiau apie klausytų atlikėjų profesionalumą, amžių, brandą, patirtį. Supratau, kad niekada nepamiršiu šio koncerto, šio orkestro, pianisto, bet labiausiai – dirigento. Su paskutiniais koncerto akordais apėmęs graudulys patvirtino – tai retai patiriamas muzikos stebuklas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Sugrįžimas į Kauną su šokiu apie autentiškumą ir motinystę
Prieš porą dienų prasidėjęs Tarptautinis šokio festivalis „Aura 33“, kaip ir kasmet, miestui dovanoja nemokamą šiuolaikinio šokio reginį. Rugsėjo 30 d. publika kviečiama į buvusios „Auros“ teatro &sc...
-
Šiuolaikinės keramikos paroda: „pavasaris“ būna ir rudenį3
Maironio lietuvių literatūros muziejuje eksponuojama kasmetė Baltijos šalių tarptautinė šiuolaikinės keramikos paroda „Pavasaris 2023“. ...
-
Šokio festivalio atidarymo akimirkos ir ovacijos „Auros“ trupės meistriškumui
Rugsėjo 21d. Kauno kino centro „Romuva“ scenoje įvyko jau 33 Tarptautinio šokio festivalio AURA atidarymas. Festivalio svečiai rinkosi į garsaus choreografo Emanuelio Gato (Izraelis, Prancūzija) šokio spektaklį &bdqu...
-
T. Ivanausko zoologijos muziejuje – tapytojo, keliautojo ir filmų kūrėjo G. Vuillardo paroda1
Nuo rugsėjo 29 d. Kauno Tado Ivanausko zoologijos muziejuje bus eksponuojama tapytojo, keliautojo ir filmų kūrėjo Gilleso Vuillardo paroda „XUACSAL“. ...
-
Kaune tautiškumą žadinantis renginys skatino šokti kartu3
Ketvirtadienio vakarą Nepriklausomybės aikštėje KTU tautinio meno ansamblis ,,Nemunas“ miestiečius kvietė į tautinio meno akciją ,,Nuspalvinkime kasdienybę tautiškumu“. Renginyje kartu lietuviškas tradicijas puoselėjo ...
-
Į pirmąją Nacionalinio Kauno dramos teatro naujojo sezono premjerą „Audra“ rinkosi garbūs svečiai6
Ketvirtadienio vakarą Nacionalinis Kauno dramos teatras gerbėjus pakvietė į pirmąją 104-ojo sezono premjerą – estų teatro grando Peeterio Jalakaso režisuojamą „Audrą“ pagal V. Šekspyro pjesę. Į spektaklį susirinko gausi t...
-
Po pastato rekonstrukcijos laikinai atidaromas Velnių muziejus3
Velnių muziejaus darbuotojai paskutiniu metu sulaukia daug lankytojų užklausų, kada vėl bus galima pamatyti unikalią velnių kolekciją. Pagaliau skelbiama džiugi žinia: rugsėjo 26 d. duris po pastato renovacijos atveria A. Žmuidzinavičiaus k...
-
„Dinamika“ su I. Jurgelevičiūte grįžta į arenas: mes valdome nostalgiją26
Šiomis dienomis suspurdo ne vieno lietuviškos popmuzikos gerbėjo širdis išgirdus, kad į grupę „Dinamika“ grįžus vokalistei Irmai Jurgelevičiūtei, skelbiami pasirodymai didžiosiose šalies arenose. Ši...
-
„Aura 33“: tradicija patirti šokio meną
Tarptautinis šokio festivalis „Aura“ jau 33-iąjį kartą pakvies šio meno gerbėjus pamatyti žinomų choreografų projektus – skirtingus savo koncepcijomis ir skleidžiamomis idėjomis. ...
-
J. Sammos kūryboje susitinka tautiški motyvai, tradicijos, seksualumas ir ironija2
Jaanus Samma – šiuolaikinio meno kūrėjas, gyvenantis ir dirbantis Taline, Estijoje. Įkvėpimo ieškodamas istorijoje ir queer kultūroje, menininkas savo kūryboje gvildena vyrų seksualumo reprezentacijos klausimus. Jo darbai drąsūs, i...