- Gintarė Krasuckaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vadinamosios lūžio kartos dailininkus pristatančioje Paveikslų galerijoje atėjo eilė dar vienam svarbiam vardui – Aušrai Andziulytei. Menininkė atidaro savo parodą "Beveik apčiuopiama, beveik neapčiuopiama".
Vadinamosios lūžio kartos dailininkus pristatančioje Paveikslų galerijoje atėjo eilė dar vienam svarbiam vardui – Aušrai Andziulytei. Menininkė atidaro savo parodą "Beveik apčiuopiama, beveik neapčiuopiama".
Emocijos svarba
Nors ilgai Kaune kurianti menininkė turi užtektinai dėmesio vertų kūrinių užpildyti didžiąją Paveikslų galerijos erdvę, dailininkės paroda kamerinėje erdvėje nė kiek nenuvilia. Pristatomi tiek naujausi, tiek senesni kūriniai ne tik atskleidžia menininkės raiškos kaitą, bet ir kūrybinių idėjų tęstinumą.
Menininkas, nebijantis eksperimentuoti – visada įdomus. Visada įdomu sekti bei lyginti tokių menininkų kūrybos kaitą. 1991-aisiais A.Andziulytės sukurtas "Ankstyvo rytmečio natiurmortas" pasižymi tiek potėpio, tiek pačios paveikslo erdvės formavimo intensyvumu. Drąsus, neabejotinai ekspresionistinis dailininkės potėpis ne tik kuria figūras, bet kartu ir paslepia, tarsi ištrina.
Centrinėje dalyje vaizduojama žmogaus–gyvūno figūra kuria įtampą, tikrai ne itin šviesaus ir malonaus rytmečio nuotaiką. Ryškų, drąsų, ekspresionistinį paveikslo vaizdą tarsi įrėmina ir dar labiau išryškina ruda spalva, kuria vedžiojamos kūrinio išorinės ribos. Potėpiai netvarkingi, išsilieję – tai dailininkės pasirinkimas nevaržyti tiek pačių dažų, tiek savo impulsyvaus tapymo gesto.
Toks menininkės sprendimas paveikslą padaro daugiau nei "Ankstyvo rytmečio natiurmortu" – čia tradicinę natiurmorto sąvoką užgožia emocija, jos perkėlimas į paveikslo vaizdinius. Jau daugiau nei prieš 20 metų sukurtas A.Andziulytės darbas rodo dailininkės polinkį į pojūčio, o ne vaizdo svarbą.
Geometrijos nesuvaržyta
Panašiai kaip ir anksčiau toje pačioje erdvėje savo darbus eksponavęs kitas lūžio kartos atstovas Rolandas Karalius, A.Andziulytė nuo abstrakčiojo ekspresionizmo pasuko abstrakcijos link. Vis dėlto tokia bendra tendencija tikrai nerodo dailininkų plaukimo pasroviui – veikiau išryškina savitus abstrahavimo būdus, skirtingas idėjas.
R.Karaliaus abstrakcijos grįstos linijomis, geometrinėmis formomis, ryškiu, aštriu koloritu, o A.Andziulytės abstrakcijos pasižymi priešingomis ypatybėmis. Pavyzdžiui, trijuose 2012 ir 2013 m. sukurtuose paveiksluose "Tirpstantis sniegas" dailininkė drobę padengia plonu, lygiu potėpiu. Nors linija šiuose darbuose svarbi, bet nerėžia akies, pasižymi nesukaustytu, geometrija negrįstu tapymu. Pati linija nutapyta juoda, raudona spalvomis, dėl plono potėpio išlieka blyški, švelniai formuojanti paveikslo vaizdą.
Toks linijų išblukimas atkartoja pačių kūrinių siūlomą sniego tirpimo idėją – tirpstantis sniegas dažnai tarsi sulieja į viena visa, kas ant žemės.
Išplėstos erdvės
Pastarojo kūrinio idėja ir tam tikras ryšys su gamta, rodo, kad dailininkė nesirenka radikalios abstrakcijos. Pati A.Andziulytė pripažįsta, kad ją įkvepia gamtos vaizdiniai, būtent juos čia ir galime įžvelgti. Žinoma, tai nebus tokia gamta, kurią galime konkrečiai įvardyti – tai ne berželis ir ne bijūnas. Čia dailininkė renkasi vaizduoti ne atpažįstamus objektus, o natūralų gamtos procesą, virsmą. Be to, ir pats procesas čia tarsi supaprastinamas, išgryninamas.
Blyškumas, išsiliejusios linijos, pamažu ryškėjantys žemės, gamtos kontūrai – viskas vaizduoja sniego tirpimą. Būtent tokiomis užuominomis ir apibendrintais vaizdiniais dailininkė formuoja kūrinį.
Kūrėjos meninius sprendimus taikliai apibūdina Kristina Civinskienė: "Paveiksle natūros vaizdai įgauna visai kitokias, naujas formas. Tokias realaus vaizdo transformacijas dailininkė vadina apčiuopiamomis-neapčiuopiamomis. Ir jos tapyba yra šiek tiek abstrakti, šiek tiek konkreti." A.Andziulytė tiesiog abstrahuoja gamtos vaizdinius, spalva, kūrinio faktūra bando perteikti ne realų vaizdą, o sukurti, nutapyti pojūtį.
Eksperimentų ir pokyčių nebijanti, bet aiškias kūrybines idėjas turinti tapytoja nepraranda kūrybinės intrigos ir savitumo. Nors paroda ir kamerinė, joje pakanka erdvės žiūrovui pabandyti patirti ar pamatyti tai, kas "Beveik apčiuopiama, beveik neapčiuopiama".
Kas? A.Andziulytės paroda "Beveik apčiuopiama, beveik neapčiuopiama". Iš ciklo "Lūžio kartos vardai".
Kur? Paveikslų galerijoje.
Kada? veikia iki birželio 29 d.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
AURA 33: šiuolaikinis prancūzų šokis, kur susipina rafinuotumas ir inovacijų vibracijos13
Praėjusią savaitę startavęs žymaus choreografo Emanuelio Gato pasauline premjera, Kaune tęsiasi Tarptautinis šokio festivalis AURA 33. Šių metų festivalio programoje galima išskirti porą šokio trupių, kurių kūryba paverg...
-
Mažylio ir Karlsono nuotykiai šiuolaikiniame pasaulyje5
Kauno valstybinis lėlių teatras (KVLT) kviečia į išskirtinę premjerą – šiuolaikišką lėlių operą „Mažylis ir Karlsonas, kuris gyvena ant stogo“ pagal švedų rašytojos Astridos Lindgren prieš...
-
Menininkai ir dirbtinis intelektas: kolegos ar konkurentai?1
Balandį fotografų bendruomenę sukrėtė kontroversiškas įvykis. Prestižinis „Sony Photography Awards“ apdovanojimas atiteko Borisui Eldagsenui iš Vokietijos, kuris netrukus prisipažino, kad konkursą laimėjusią fotografiją su...
-
Menininko D. Jonaičio kūrinių parodoje – devyni išskirtiniai jo tapybos darbai7
Šiandien Kauno „Akropolyje“ atidaryta kauniečio menininko Daliaus Jonaičio paroda, kurioje nugulė 9 išskirtiniai jo tapybos darbai. Dalis iš jų – pirmą kartą viešai eksponuojami kūriniai, atspindintys visą ...
-
Miuziklo centre – kūrybos ugnyje sudegęs genijus
Kauno valstybinis muzikinis teatras kviečia į antrąją sezono premjerą – austrų menininkų dramaturgo ir eilių autoriaus Michaelo Kunze ir kompozitoriaus Sylvesterio Levay miuziklą „Mozart!“. Šių autorių sukurta imperatorien...
-
Miesto muziejuje – ryšius su Ukraina liudijantys eksponatai5
„Oi u luzi chervona kalyna…“ – visi ne kartą girdėjome frazę, kad viena nuotrauka yra vertingesnė už 1 000 žodžių. Kita vertus, be istorijos ir konteksto nuotrauka tėra fotografinio popieriaus kortelė su nežinomais žmonėmi...
-
Mozarto vaidmens atlikėjai – apie muzikos genijui rūpėjusias vertybes1
Spalio 6 d. Kauno valstybiniame muzikiniame teatre (KVMT) ilgai laukta premjera – Michaelo Kunze'ės ir Sylvesterio Levay miuziklas „MOZART!“ Dviem Wolfgango Amadeus Mozarto vaidmens atlikėjams – KVMT solistui Martynui Beinariui (3...
-
Kauno fortepijoninio trio pradeda naują sezoną
Koncertu „Ieškojimai“ naująjį muzikinį sezoną pradės Kauno fortepijoninis trio. Šios programos pavadinimas atspindi kelią, kuriuo kolektyvui tenka nueiti rengiant naują programą. ...
-
Naująjį sezoną Kauno valstybinėje filharmonijoje – didingos simfonijos ir kamerinė muzika
Ilgai visus saulėtu oru lepinusi vasara pamažu užleidžia pozicijas auksiniam rudeniui, o į Kauno valstybinės filharmonijos (KVF) erdves ir vėl sugrįžta muzikos garsai. Daug žadantis naujasis KVF sezonas prasidės rugsėjo 29 d. dviejų pianistų pasi...
-
„Kauno santakos“ muzikinis gidas: nuo džiazo iki tango
Įprasta, kad rudenį daugelis scenos meno kūrėjų sveikinasi su naujo kūrybinio sezono pradžia, tačiau koncertinės įstaigos „Kauno santaka“ kolektyvams jis tęsiasi visus metus. ...