Vilniuje gali brangti autobusų ir troleibusų bilietai Pereiti į pagrindinį turinį

Vilniuje gali brangti autobusų ir troleibusų bilietai

2009-12-30 13:36
Vilniaus vežėjams nepavyksta išlipti iš duobės: iš savivaldybės nesulaukia milijoninių dotacijų, o valstybė ant savo pečių lengvatinių bilietų užsikrauti nenori. Prabylama apie vairuotojų atlyginimų mažinimą ir bilietų kainos kėlimą.

Vilniaus vežėjams nepavyksta išlipti iš duobės: iš savivaldybės nesulaukia milijoninių dotacijų, o valstybė ant savo pečių lengvatinių bilietų užsikrauti nenori. Prabylama apie vairuotojų atlyginimų mažinimą ir bilietų kainos kėlimą.

Skolos – po 60 mln. litų

Baigiantis 2009-iesiems Vilniaus savivaldybė miesto autobusams, troleibusams ir maršrutus kuruojančiai įmonei "Susisiekimo paslaugos" lieka skolinga 125 mln. litų. Šią sumą sudaro kompensacijos už nuostolingus maršrutus ir lengvatinius bilietus. Tačiau kasmet biudžete kompensacijoms numatoma mažiau lėšų, nei reikia. Pavyzdžiui, šiemet Vilniaus valdžia vietoj 80 mln. litų teskyrė 45 mln. litų už transporto lengvatas sumokėti. Dėl to autobusai ir troleibusai per mėnesį patyrė po 1,5–2 mln. litų nuostolių.

Abi bendrovės vargiai bemato, kaip dar būtų galima taupyti. Mat jau nuo šių metų kovo įgyvendintos kone visos taupymo priemonės: 20 proc. sumažintos algos darbuotojams ir vadovams, atsisakyta dalies nuostolingų maršrutų, pakoreguotas troleibusų ir autobusų darbo laikas. Per šiuos metus sutaupyta apie 20 mln. litų, tačiau to negana.

Šiuo metu Vilniaus autobusus slegia apie 60 mln. litų skola. Ne ką menkesnė skylė žiojėja ir "Vilniaus troleibusų" biudžete. Abi bendrovės nepajėgia laiku atsiskaityti su bankais, paslaugų teikėjais, vėluoja darbuotojams mokėti atlyginimus, o apie tryliktą algą visiškai užmiršo, nors ši numatyta abiejų bendrovių darbuotojų kolektyvinėse sutartyse.

Sumažino vadovų uždarbį

Taupymo režimas "Vilniaus troleibusams" bei "Vilniaus autobusams" ir toliau griežtinamas. Sostinės savivaldybė liepė abiem bendrovėms sausio pradžioje pristatyti ataskaitas, kaip dar būtų galima sutaupyti. Neoficialiai užsiminta, kad sąnaudas reikėtų sumažinti dar apie 20 proc.

"Buvo kalba apie sumažinimą, bet apie konkretų procentą būtų nekorektiška kalbėti, nes reikia išsiaiškinti esamą padėtį. Paprašėme nuodugniai išsiaiškinti, kokiais maršrutuais koks yra keleivių skaičius. Gal galima vienus maršrutus visai panaikinti, kitais važiuosi rečiau. Kartu reikia įdėmiai patikrinti, ką bendrovėse veikia kiekvienas žmogus, išsiaiškinti, ar negalime be vienų išsiversti, jų funkcijų pavesti kitiems", – siūlė Vilniaus miesto vicemeras Romas Adomavičius.

Pirmi žingsniai jau žengti – dar 15 proc. sumažintos algos parkų direktoriams. Tiek "Vilniaus autobusų" vadovas Gintaras Nakutis, tiek "Vilniaus troleibusų" naujasis generalinis direktorius Vidmantas Striška šiuo metu atskaičius mokesčius uždirba 6,5 tūkst. litų per mėnesį.

Karpys vairuotojų algas

Kitas etapas – nuo Naujųjų metų turėtų apie 20 proc. mažėti ir abiejų parkų darbuotojų atlyginimai. G.Nakutis atskleidė šiuo metu vedantis derybas su "Vilniaus autobusų" darbuotojų profesine sąjunga dėl algų sumažinimo. Tačiau vadovas tikina nebematantis galimybių jas kirsti. Mat vidutinė "Vilniaus autobusų" darbuotojų alga siekia apie 2 tūkst. litų į rankas. Tiek pat uždirba ir "Vilniaus troleibusų" darbuotojai.

"Apie ką ir kalba. Su žmonėmis nuolat šnekame, visi supranta padėtį ir žiūri liūdom akim. Nuo kovo atleidome 90 darbuotojų. Vieni išėjo dėl sveikatos, kiti į pensiją, treti – dėl prasižengimų ir vietoj jų kitų nepriėmėme. Jeigu sumažintume maršrutų, galima galvoti ir apie vairuotojų etatų sumažinimą. Ieškosime variantų, kaip taupyti", – atsiduso G.Nakutis.

"Troleibusų darbuotojams nuo sausio algos nemažės, kaip bus toliau – nespėliokime. Nenorėčiau mažinti atlyginimų, bet jeigu tai daryti vers reali padėtis, matyt, apie tai teks kalbėti su darbuotojais. Aš irgi neturiu didelio pasirinkimo: nemokėta už elektrą, kitas paslaugas, yra skolų, o įsipareigoti mokėti atlyginimus neturint pinigų... patys suprantate", – nutęsė ir V.Striška.

Kils bilieto kaina?

Taip pat nuo vasario turėtų pakisti ir troleibusų bei autobusų tvarkaraščiai. "Vilniaus autobusų" direktorius atskleidė, kad šiuo metu kasdien į miesto gatves išrieda 266 autobusai. Nuo sausio vidurio ar vasario pradžios jų ketinama išleisti apie 255. Kokių maršrutų neliks ir kurie autobusai bei troleibusai važiuos rečiau, paaiškės tik sausio pradžioje.

Bet jau dabar abiejų parkų vadovai tikina, kad maršrutų optimizacija problemos neišspręs. Yra du keliai: arba savivaldybė, o gal ir pati Vyriausybė, pagaliau sumoka kompensacijas už transporto lengvatas, arba teks dar kilstelėti bilieto kainą. Abiejų parkų vadovų nuomone, bilietą tektų pakelti iki 2,4–2,5 litų. Šiuo metu viešojo transporto bilietas spaudos kioske kainuoja 2 litus.

"Šiemet padidėjus bilietų kainoms ir sumažinus bendrovėms savo išlaidas, peržiūrėjus maršrutus, pavyko sutaupyti. Prieš padidinant kainą mūsų nuostolis siekė 3,5–4 mln. litų per mėnesį. Pelningas buvo vienas kitas maršrutas. Kai valdžia padidino bilieto kainą iki 2 litų, o mes sumažinome išlaidas, metų pradžioje nuostolis sumažėjo iki 1,7 mln. litų, o spalį ir lapkritį autobusai iš maršrutų turėjo apie 50 tūkst. "pliuso". Bet dar yra bilietų lengvatos. Jeigu už jas savivaldybė atsiskaitytų, susidėliotų visi finansiniai srautai", – tikino "Vilniaus autobusų" vadovas.

"Bilieto pabrangimas pagerintų padėtį, aišku, jeigu nemažėtų keleivių srautai. Dabar jie kritę apie 15 proc. Tačiau reiktų pažiūrėti į kitus miestus. Pavyzdžiui, Rygoje ir Taline kelionė viešuoju miesto transportu kainuoja daugiau nei 3 litus", – pritarė "Vilniaus troleibusų" vadovas.


Tikisi Vyriausybės pagalbos

Tačiau Vilniaus miesto valdžia bilieto kainos didinti nė neketina. Motyvų daug. Oficialūs: mieste didėjant nedarbui ir mažėjant gyventojų atlyginimams, kelti bilieto kainą būtų nekorektiška. Neoficiali versija: po metų savivaldos rinkimai, todėl politikai kaip įmanydami vengs nepopuliarių sprendimų. Vienintelis išsigelbėjimas – valstybės parama.

"Lengvatų mokėjimą nustato Seimas ir Vyriausybė, tačiau savivaldybės šių lėšų privalo surasti iš savo biudžeto. Šiemet Vilniuje reikėjo 77 mln. litų lengvatinio bilieto kainos skirtumui sumokėti ir apie 66 mln. litų kompensacijoms nuostolingiems maršrutams palaikyti. Didžiulės pinigų sumos. Ypač Vilniuje tai komplikuota, nes atvažiuoja studentai iš visos Lietuvos, lankosi daug pagyvenusių svečių, čia dirbantys žmonės naudojasi mūsų infrastruktūra, bet gyvena rajone, todėl jų mokesčiai į tų rajonų biudžetus ir iškeliauja. Būtų labai logiška, kad dėl to visas lengvatas, kaip ir buvo iki 2006 m. sausio 1 d., perimtų valstybės biudžetas", – sprendimo būdą siūlė vicemeras R.Adomavičius.

Nors savivaldybė Vyriausybei nuolat siunčia oficialius raštus su pasiūlymais, atsakymų nesulaukia. Vargiai tikėtina, kad 2010 m. valstybė sutiks sumokėti bent už viešojo transporto bilieto lengvatas. Jeigu savivaldybė nesutiks padidinti ir bilieto kainos, "Vilniaus autobusai" bei "Vilniaus troleibusai" atsidurs ties bankroto riba.

Gyventojų apklausa

Kaip reaguotumėte, jeigu viešojo transporto bilietas pabrangtų nuo 2 iki 2,5 lito?

Dalia Navikaitė, 31 metų, bedarbė

Oi negerai, nebegalėčiau sumokėti už bilietą. Esu bedarbė, viena auginu vaikus, o važiuoti viešuoju transportu man jokios nuolaidos netaikomos.

Rosita Kazlauskaitė, 28 metų, produktų vadybininkė

Jei pakeltų bilieto kainą, būtų blogai. Aišku, pajėgčiau sumokėti, bet jau būtų per brangu. Visuomet perku mėnesinį bilietą autobusams ir troleibusas, su kuriuo galiu važinėti ne tik darbo dienomis, bet ir savaitgaliais. Už jį dabar moku 85 litus.

Jelena Stavarytė, 42 metų, operatorė

Būtų negerai. Dabar autobusais ir troleibusais važiuoju be nuolaidų, už bilietą moku visą kainą. Jeigu kelionė pabrangtų iki 2,5 lito, man jau būtų problema, bijau, kad tiek mokėti neišgalėčiau.

Juozas Kamarauskas, 54 metų, restauratorius

Blogai. Jei pakeltų, mokėčiau ir tiek, pėsčias gi nevaikščiosi, bet tai neatitiktų tikrovės. Atlyginimai mažėja, viskas brangsta, jokiu būdu nesutikčiau, kad bilietas pabrangtų, jei tai nuo manęs priklausytų.

Viešojo transporto bilietų kainų šuolis 2008–2009 m.

Bilietas  Nuo 2008 m. gruodžio 1-osios  Nuo 2009 m. kovo 1-osios
Vienkartinis autobuso arba troleibuso bilietas  1,8 lito  2 litai
Vienkartinis bilietas, parduodamas autobuso arba troleibuso vairuotojo  2,5 lito 2,5 lito
Vardinis mėnesinis autobuso bilietas  70 litų  85 litai
Vardinis mėnesinis troleibuso bilietas  70 litų  85 litai
Vardinis mėnesinis autobuso ir troleibuso bilietas  100 litų  110 litų
Vardinis mėnesinis autobuso bilietas, galiojantis tik darbo dienomis  60 litų  75 litai
Vardinis mėnesinis troleibuso bilietas, galiojantis tik darbo dienomis  60 litų  75 litai
Vardinis mėnesinis autobuso ir troleibuso bilietas, galiojantis tik darbo dienomis  85 litai  100 litų
24 valandų troleibuso ir autobuso bilietas  10 litų  13 litų
72 valandų troleibuso ir autobuso bilietas  20 litų  23 litai
10 dienų troleibuso ir autobuso bilietas  40 litų  46 litai

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų