Padangų rebusas: kaip pasirinktri tarp kainos ir kokybės?


2011-10-12
Jaroslavas Karaliūnas
Padangų rebusas: kaip pasirinktri tarp kainos ir kokybės?

Apniukęs rudens dangus, lietūs, lapus metantys medžiai ir verčiami kalendoriaus puslapiai primena apie artėjantį padangų keitimo sezoną. Kasmetė vairuotojų dilema – kokias padangas rinktis?

Andriaus Ufarto (BFL) nuotr.

Priklauso nuo poreikių

Sakoma, kad šykštus moka du kartus. Šis posakis gali būti pravartus renkantis padangas žiemos sezonui. Specialistai pastebi, kad verta nepagailėti keliasdešimt litų daugiau, nes tai atsipirks saugesniu važiavimu ir ilgesne eksploatacija.

"Siekiame kaip įmanoma geriau tenkinti klientų lūkesčius – tiksliai identifikuoti vairuotojų poreikius, jų finansines galimybes ir siūlyti geriausiu kainos ir kokybės santykiu pasižyminčias padangas. Tai anaiptol nereiškia, kad konkrečiam automobilininkui geriausiai tinka pačios brangiausios ar juo labiau pačios pigiausios padangos. Tam tikri bendri teisingo pasirinkimo principai tikrai egzistuoja", – sakė Rokas Lipeikis, padangų prekyba užsiimančios bendrovės "Egzotika" vadovas ir daugkartinis Lietuvos ralio čempionas.

Renkantis padangas pirmiausia reikia įvertinti, kokiais keliais teks važiuoti. Keliaujantiesiems žiemą prasčiau valomais krašto ar užmiesčio keliais rekomenduojama rinktis dygliuotas padangas. Nors jos triukšmingesnės, bet šiuo atveju saugesnės.

Vairuojantieji miestuose ar gerai prižiūrėtose magistralėse gali rinktis minkšto arba kieto gumos mišinio padangas.

Verta įsigyti anksčiau

Siekiantieji sutaupyti turi žinoti, kad, perkant padangas prieš sezoną, jų padangų salonai siūlo įvairesnių ir su papildomomis nuolaidomis. Naujos kartos padangos pasižymi ilgesniu tarnavimo laikotarpiu. Taupantieji laiką išvengs didelių eilių ir skubėjimo automobilių servisuose per padangų keitimo įkarštį.

R.Lipeikio teigimu, kiekvienas vairuotojas pagal savo galimybes išsirenka, kas geriausiai jam tinka. Siūloma įvairių padangų, atitinkančių kiekvieno vairuotojo poreikius.

"Naujų modelių šiemet labai daug. Iš pigesnių turime Taivano gamintojų minkšto gumos mišinio padangų. Kainos ir kokybės santykis yra aukštas ir galime rekomenduoti, kam reikia tokių padangų", – tvirtino R.Lipeikis.

Padangų gamintojos "Michelin" užsakymu atlikti lengvųjų automobilių padangų eksploatacinių savybių bandymai parodė, kad tarp naujesnių ir senesnių padangų nėra esminių skirtumų. Nustatyta, kad prieš ketverius metus pagamintos padangos turi tokias pat eksploatacines savybes kaip ir prieš metus pagamintos – vertinant tiek jų ilgaamžiškumą ir patvarumą, tiek savybes važiuojant šlapia ar sniegu padengta danga. Tiesa, didžiausi padangų gamintojai rekomenduoja keisti padangas, kurios yra senesnės nei dešimt metų.

Pristato naujienas

Tamsa, pirmasis sniegas arba ledas ir kaipmat išaugęs eismo įvykių skaičius. Tokie neigiami prisiminimai apninka vairuotojus laukiant žiemos. Nepadeda čia ir ilgalaikės orų prognozės.

"Sunku čia tas ilgalaikes prognozes numatyti. Pagal bites ar šerno skrandį, ar dar ką nors, net nežinau, bet žmonės sako, kad nebus lengva žiema", – juokėsi bendrovės "Melga" komercijos direktorius Tomas Bauzys.

Jis neslepia, kad praėjusių kelių šaltų, sniegingų žiemų patirtis paskatino drąsesniems pasiūlymams Lietuvos rinkoje. Šiemet bendrovė pristato naujos kartos greitumines padangas, kurių iki šiol mūsų šalies rinkoje nebuvo.

Rinkoje minimi nauji padangų vardai "Vredestein Wintrac Nextreme", "Yokohama Geolandar G073", "Bridgestone Blizzac WS70". Tiesa, rūpestingų, jau dabar ratus žiemai ruošiančių vairuotojų tik vienas kitas.

Padidėjo greičio indeksas

"Naujos kartos padangos su didesnio greičio indeksu. Jos yra stabilesnės esant didesniam greičiui. Jų savybės yra geresnės važiuojant geru, sausu keliu, bet išlaiko ir tas pačias geras savybes, kurias turėjo ankstesnės padangos, nors jų greičio indeksas buvo mažesnis", – aiškino direktorius.

Nepeikia pardavėjai ir anksčiau siūlytos produkcijos. Padangos su indeksu Q, vadinamosios minkštos gumos padangos. Jos esą labai gerai sukimba su ledu, suspaustu sniegu.

Domina kaina

Lietuvoje rinka dar jautri kainai. "Melgoje" šį žiemos sezoną pasikeitė kainodara ir, palyginti su praėjusiais metais, šiemet mažmeninėje prekyboje padangos pigesnės. "Atpigo apie 10 proc., nepaisant to, kad gamintojai kainas yra pakėlę", – aiškino T.Bauzys.

Populiariausios išlieka ne pačios pigiausios, bet geros kokybės padangos. Populiariausio dydžio 195– 65–15 "Yokohama' padangos pernai kainavo 240 litų, šiemet – 226 litus. Pridėję dar apie 60 litų, jau įpirktume naujos kartos padangas.

Ne tik žiemą

Renkantis tinkamas padangas neretai susiduriama su problemomis. Dažniausia automobilininkų klaida – nuostata, kad žieminės padangos yra skirtos tik važiuoti žiemą per sniegą ir ledą. Visgi itin permainingas lietuviško rudens oras, kai netikėtai atšalus iškrenta pirmasis sniegas, o šalna ledu aptraukia kelius, priverčia vairuotojus išmėginti slidinėjimo ir dailiojo čiuožimo įgūdžius. Todėl verta apsisaugoti nuo šių nemalonumų ir pagalvoti apie ankstesnį padangų keitimą į žiemines.

Tokios padangos pritaikytos važiuoti temperatūrai pasiekus septynis ar mažiau laipsnių pagal Celsijų. Nenuspėjamam rudens orui tai – geras pasirinkimas. Palyginti su vasarinėmis padangomis, jos užtikrina geresnį sukibimą ir gerokai saugesnį važiavimą iškritus netikėtam sniegui.

Žieminių padangų gumos mišinyje naudojama daugiau natūralios gumos. Taikomos elastingumą esant žemai temperatūrai išlaikančios technologijos. Šios priemonės užtikrina maksimaliai efektyvų sukibimą su kelio danga. Tai nulemia trumpesnį stabdymo kelią ir geresnį manevringumą, ypač kritinėse situacijose.


Komentarai


Evaldas Čirba


Lenktynininkas

Pirmiausia pats vairuotojas turėtų įvertinti, kur jis dažniausiai važinėja. Turintys sodybas užmiestyje, važinėjantys kaimo keliais ir mažesnes finansines galimybes turintys vairuotojai galėtų rinktis restauruotas padangas. Kiekvienais metais atvežama iš užsienio naujai restauruotų padangų. Jos gana geros. Šviežiai restauruota guma būna neblogos kokybės. Toks pigiausias ir visai neblogas pasirinkimas. Važinėjantiesiems kaimo keliais siūlyčiau rinktis rupesnį protektorių, kad geriau būtų išmetamas sniegas. Jokiu būdu nerekomenduočiau žiemai pirkti naudotų padangų. Restauruota padanga – tai naujai užvilktas protektorius. Padangos šonai būna seni, o protektorius išlietas naujai. Guma būna pakankamai minkšta ir šviežia. Ant kiekvienos padangos pažymėta pagaminimo data. Du metų skaičiai ir savaitės skaičiai. Net ir nauja padanga, pragulėjusi kelerius metus sandėliuose, praranda savo savybes. Važinėjantiesiems magistraliniais keliais jokiu būdu nepatarčiau rinktis dygliuotų padangų. Ir ne tik todėl, kad Europoje dygliuotomis padangomis draudžiamas eismas. Žmogus, naudojantis dygliuotas padangas, gali pakliūti į nemalonią situaciją išvažiavęs į tą pačią Lenkiją. Pagrindiniai mūsų šalies keliai, palyginti su Europos, yra labai gerai prižiūrimi. Mūsų žiemos nebėra tokios, kad iki stogų pripustytų, todėl nėra prasmės rinktis dygliuotas padangas. Dygliuota padanga, susilietusi su asfaltu, kelia didesnį triukšmą. Be to, žiemos pradžioje, nuo to laiko, kai jau reikalaujama žieminių padangų, dygliuotos yra pavojingos ant sauso asfalto. Dygliai skatina papildomą rato čiuožimą. Tiksliau, automobilis su dygliuotomis padangomis labai prastai stoja ant sauso asfalto. Ne veltui europiečiai atsisakė tokių padangų. Juolab kad dygliai ir asfaltą gadina.


Vytautas Švedas


Lenktynininkas

Vairuotojas nelygu vairuotojui. Reikia rinktis pagal vairavimo įpročius, važiuojamų kilometrų kiekį ir kelius. Dažnai važinėjantiesiems į užsienį nerekomenduočiau dygliuotų padangų. Ten tokios paprasčiausiai draudžiamos. Jeigu dauguma kelionių planuojamos mažiau valomais keliais mūsų šalyje, tuomet dygliuotos padangos tinka. Kiekviena padanga turi savo privalumų ir trūkumų. Padangas skirstyčiau į tris grupes: dygliuotos – kraštutinumas. Jos labai gerai laiko ant sniego, ledo, gerai nusivalo, tačiau ant nuvalyto kelio tokios padangos triukšmingos ir mažiau stabilios. Kita grupė – minkštos gumos mišinio padanga, žymima raidele Q. Tai pati minkščiausia iš siūlomų padangų. Jų labai neblogas sukibimas su ledu ir sniegu, tačiau jei yra 5 laipsniai šilumos, jos pradeda labai greitai dilti. Kitas jų trūkumas – ant gero kelio jos sunkiau valdomos. Universaliausias dalykas rekomenduojamas lietuviams, mūsų klimato zonos šalims – šiek tiek kietesnio gumos mišinio padanga su indeksu H, T. Jos gana gerai išsilaiko ant gero kelio ir sniegingo, lyjant lietui. O juk mūsų žieminių padangų sezonas apima nepalankų periodą, todėl kitas variantas – vadinamosios greituminės padangos. Jos rekomenduojamos žmonėms, kurie važinėja gerai nuvalytais keliais ir didesniu greičiu. Jos turi mikrodalelių, kurios sukimba su keliu, tai būna stiklo, kartais metalo mikrogranulės, padedančios esant sniegui ar ledui sustabdyti automobilį. Jos skirtos stabiliai, greitai važiuoti sausais keliais ir labiau užsienyje. Restauruotos padangos – žmonėms, kuriuos riboja finansai. Niekada restauruota padanga nebus tokia gera kaip nauja, kad ir ne tokio žinomo gamintojo. Aš nekalbu apie tas plastikines jau visiškai žemo lygio padangas. Geriau 1,5 karto išleisti daugiau ir važiuoti ilgiau.