Atmintinė taupiesiems


2002-08-13
Atmintinė taupiesiems
Akseleratoriaus pedalą spaudžiant “su galva” taupomi pinigai, degalai ir automobilio ištekliai

Taupyti reikia pradėti nuo suvokimo, kad automobilis turi būti techniškai tvarkingas. Net jei ir “netyčia” gavote lipduką techninių apžiūrų centre, bent dėl savo ir aplinkinių saugumo automobilį prižiūrėti verta. Štai svarbiausi dalykai, į kuriuos privalu kreipti dėmesį norint saugiai ir taupiai eksploatuoti automobilį.

Alyva ir variklio sūkiai

Kokybiškos, sintetinės alyvos naudojimas arba bent jau savalaikis alyvos keitimas susijęs su trinties ir galios nuostolių mažinimu. Alyvų gamintojai teigia, kad net ir važiuojant trumpomis distancijomis, sportiniu režimu garantuojamas optimalus variklio šiluminis balansas ir 3 - 6 proc. degalų ekonomija. Tokio tipo alyva žymima EC (angl. “Energy Concerving”) arba EC II simboliais talpos informaciniame lipduke. Beje, šiuo metu kai kurie gamintojai, pvz., “Ford” naudoja naujos kartos mineralinę alyvą (klampos indeksas SAE 5W30) su pailgintu keitimo intervalu. Tačiau neverta pasitikėti visokio plauko “modifikatoriais”, žadančiais sutaupyti iki 30 proc. degalų.

Sintetinės alyvos (klampos indeksas SAE 75W90) naudojimas pageidautinas ir mechaninėje pavarų dėžėje, ypač artėjant šalčiams - sumažės trinties nuostoliai ankstyvą ir speiguotą rytą.

Rekomenduotini eksploataciniai variklio sūkiai esti 1/3 - 3/4 didžiausios galios sūkių. Sūkiai, kuriems esant variklis pasiekia didžiausią galią, surandami žvilgtelėjus į techninę charakteristiką.

Pačių svarbiausių variklio taškų (alkūninio veleno ir skirstymo velenėlio (-ių) atraminių bei švaistiklių slydimo guolių) tepimas - slėginis ir efektyvus tik varikliui dirbant didesniais nei 2000 min-1 sūkiais. Žinoma, kol variklis nepasiekęs darbinės temperatūros, padidinti sūkiai jam žalingi. Tačiau ilgą laiką jam dirbant nedideliais sūkiais ir veikiant didelei išorinei apkrovai, pvz., pakrautam automobiliui važiuojant įkalne, gali pasireikšti ribinė ir net sausa trintis. Taigi kuo daugiau iš automobilio reikalaujate, t.y. pajudate iš vietos, staigiai greitėjate, lenkiate, tuo sūkiai turi būti didesni. Priešingu atveju droselio sklendė atidaroma iki galo, momentinės degalų sąnaudos padidėja keleriopai, tačiau norimas efektas nepasiekiamas.

Papildomi energijos vartotojai

Ne paslaptis, kad papildomiems energijos vartotojams - vairo stiprintuvui, oro kondicionieriaus kompresoriui reikia iki 10 proc. galios. Jei nusprendėte įsirengti oro kondicionierių atskirai, o variklis nėra galingas, įvertinkite tai, nes vien jam gali prireikti iki 10 kW (apie 14 AG) galios. Be abejo, papildoma galia, tenkanti šiems vartotojams, reiškia didesnes degalų sąnaudas. Štai rusų žurnalistai, bandę “Škoda Octavia” su 1,6 l darbinio tūrio benzininiu varikliu be kondicionieriaus ir su juo, mieste nustatė atitinkamai 10,2 l ir 10,9 l degalų sąnaudas, t. y. su kondicionieriumi jos 0,7 l didesnės.

Generatoriui, ypač jei dėl kelių garso stiprintuvų jį pakeitėte galingesniu, pasukti taip pat reikalinga energija ir ji priklauso nuo pirmojo apkrovos. Štai nuolat įjungtos trumposios šviesos papildomai sunaudoja 0,4 kg/kW.h esant dalinei variklio apkrovai, blogiausiu atveju 0,1 l/h (arba 1 - 3 proc.) daugiau.

Padangos. Padangų struktūra ir protektorius turi įtakos riedėjimo pasipriešinimui, taigi ir degalų sąnaudoms. Ieškantiems tokių, reikėtų atkreipti dėmesį į užrašus “Saves fuel”, “Eco”. Oro slėgis padangose - kitas svarbus faktorius. Paprastai slėgio dydis tuščiam ir pakrautam automobiliui nurodomas ant automobilio durelių ar statramsčių. Šių nuorodų reikėtų ir laikytis.

Tiesa, slėgio sumažėjimas daugiau įtakos turi pačioms padangoms nei degalų sąnaudoms. Slėgį sumažinus 1/3, išoriškai tai vos pastebima, tačiau padidėja padangų deformacija kraštuose, jie labiau kaista ir padanga sparčiau dėvisi. Be to, įsibėgėjimo laikas padidėja iki 11 proc. Dėl padidinto oro slėgio radialinėje padangoje kraštai dyla intensyviau taip pat.

Optimalus važiavimo greitis

Daugelis šaltinių nurodo vienodą optimalų greitį. Tad jei neskubate - jis 90 km/h. Mažesnis greitis užmiesčio trasoje netinkamas dėl to, kad automobilis juda ne lygia plokštuma, jam reikia įveikti reljefo pokyčius - įkalnes, stiprų priešpriešinį vėją (jei yra) ir t. t. Tuo tarpu nuo 100 km/h ima viršų oro pasipriešinimas, kurio dydis priklauso nuo vėjo krypties, oro tankio ir pan.

Nuleisti šoniniai stiklai. Oro srautas automobilį su nuleistais šoniniais stiklais apteka gerokai prasčiau - susidaro nepageidautini sūkuriai. Didinant važiavimo greitį, didėja ne tik degalų sąnaudos, bet ir triukšmas. Įsibėgėjimo laikas linkęs didėti taip pat.

Atidarytas stoglangis. Nors ir nedaug, tačiau degalų sąnaudos didesnės esant sąlyginai nedideliems greičiams. Prie didesnių greičių virš vairuotojo galvos susidaro išretėjimas, beveik netrukdantis orui aptekėti automobilio stogą.

Bagažinė ant stogo

Daiktadėžė ant stogo, pati nors ir būdama aptaki (turima omeny vakarietiškų gamintojų produkcija), didina oro pasipriešinimo koeficientą 0,08 - 0,09 vieneto. Tai nelieka nepastebėta degalų sąnaudose - jos bent 0,5 l/100 km didesnės. Oro pasipriešinimas ir atitinkamai degalų sąnaudos dar didesnės, jei daiktai vežami pritvirtinti tik prie skersinių, t. y. be apsauginio, aerodinaminio gaubto. Tai pateisinama, jei vykstama tikslingai - į atostogas, sodą, tačiau kasdieninis pasivėžinimas net ir su vienais skersiniais tolydžio plonina jūsų piniginę. Degalų sąnaudų ir įsibėgėjimo laiko padidėjimas tiesiogiai proporcingas krovinio gabaritams, o itin gremėzdiškas ar negabaritinis krovinys mažina automobilio stovumą ir kelia pavojų eismo saugumui.

Be abejo, yra ir daugiau veiksnių, darančių įtaką degalų sąnaudų padidėjimui. Tai ir senos uždegimo žvakės (retas keičia žvakes pagal gamintojo nustatytus terminus), per didelis arba per mažas uždegimo kampas, padidinta įleidimo kolektoriuje esančio oro temperatūra, užsiteršęs oro filtras, neveikiantys degalų įpurškimo sistemos jutikliai (aušinimo skysčio, oro temperatūros, vienas iš zondų), valdymo blokas (kontroleris) arba maitinimo sistemos elementai apskritai ir pan. Iškilus abejonėms, ypač dėl maitinimo ir uždegimo sistemų, automobilį reikėtų patikėti servisui, turinčiam reikiamą diagnostinę įrangą.

Taigi degalų ekonomija susijusi su kompleksine automobilio priežiūra ir atvirkščiai - prižiūrimas automobilis ne tik “prognozuojamas” kelyje, saugus avarinėse situacijose, bet ir atsidėkoja bent tomis degalų sąnaudomis, kurios nurodytos eksploatacijos instrukcijoje. Kiekvieną veiksnį įvertinus tik 0,1 l/100 km ekonomija, jau šis tas susidaro, o po mėnesio - ir apčiuopiama nauda. Tačiau labai neįsismaginkite, nes net ir 1/3 sumažinti gamintojo nurodytas vidutines degalų sąnaudas yra nerealu.