Apskaitos tvarkymas įsigijus verslo liudijimą Pereiti į pagrindinį turinį

Apskaitos tvarkymas įsigijus verslo liudijimą

2010-01-29 11:42
Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatyme nustatyta, kad gyventojas, pageidaujantis verstis kurios nors rūšies individualia veikla, gali ja verstis ir įsigijęs verslo liudijimą. Verslo liudijimas - tai nustatyta tvarka išduotas dokumentas, patvirtinantis nustatyto fiksuoto dydžio pajamų mokesčio sumokėjimą verčiantis individualia veikla, įtraukta į Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytą veiklos rūšių sąrašą.

Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatyme nustatyta, kad gyventojas, pageidaujantis verstis kurios nors rūšies individualia veikla, gali ja verstis ir įsigijęs verslo liudijimą. Verslo liudijimas - tai nustatyta tvarka išduotas dokumentas, patvirtinantis nustatyto fiksuoto dydžio pajamų mokesčio sumokėjimą verčiantis individualia veikla, įtraukta į Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytą veiklos rūšių sąrašą.

Verslo liudijimus įsigiję gyventojai turi tvarkyti buhalterinę apskaitą. Buhalterinė apskaita tvarkoma vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gruodžio 17 d. nutarimo Nr.1976 “Dėl gyventojų, įsigijusių verslo liudijimus buhalterinės apskaitos” (Žin., 2002, Nr. 120-5408) bei Lietuvos Respublikos finansų ministro 2002 m. gruodžio 24 d. įsakymo Nr. 415, “Dėl gyventojo, įsigijusio verslo liudijimą, pajamų ir išlaidų apskaitos žurnalo formos ir jo pildymo tvarkos patvirtinimo” (Žin., 2002, Nr. 127-5760) nuostatomis.

Tad ką turėtų žinoti gyventojai, vykdantys veiklą su verslo liudijimais, apie prekių (medžiagų, žaliavų) įsigijimo dokumentus bei apie Pajamų ir išlaidų apskaitos žurnalo pildymą:

Kokius dokumentus gyventojas privalo turėti veiklos vykdymo vietoje? Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. lapkričio 19 d. nutarimu Nr.1797 patvirtintoje Verslo liudijimų išdavimo gyventojams tvarkoje nustatyta, kad verslo liudijimą įsigijęs asmuo veiklos vietoje privalo turėti:

- įsigytą verslo liudijimą. Jeigu kartu veikloje dalyvauja ir į verslo liudijimą įrašytas vienas šeimos narių, tai jis veiklos vietoje privalo turėti notariškai patvirtintą giminystės ryšį su verslo liudijimą turinčiu gyventoju pagrindžiantį dokumentą;

- prekių (paslaugų) pirkimo-pardavimo kvitų ir

- prekių, medžiagų ar žaliavų įsigijimo dokumentus.

Jeigu gyventojas įsigijo garso ir vaizdo kūrinių ir (arba) fonogramų bet kokiose laikmenose platinimo (nuomos ir (arba) prekybos) verslo liudijimą, tai veiklos vietoje privalo turėti su garso ir vaizdo kūrinių prodiuseriais ir fonogramų gamintojais arba jų teisių perėmėjais sudarytas autorines licencines sutartis, suteikiančias teisę Lietuvos Respublikos teritorijoje platinti garso ir vaizdo kūrinius ir (arba) fonogramas bet kokiose laikmenose (nuomoti juos ir (arba) jais prekiauti).

Kokius prekių (medžiagų, žaliavų) įsigijimo dokumentus gyventojui privaloma turėti prekybos vietoje?

Privalomo turėti dokumento pavadinimas Kai prekės, medžiagos arba žaliavos įsigytos:

sąskaita faktūra arba PVM sąskaita faktūra iš Lietuvos juridinių asmenų arba užsienio apmokestinamojo vieneto, vykdančio veiklą per nuolatinę buveinę

prekių (paslaugų) pirkimo - pardavimo kvitas, sąskaita faktūra arba PVM sąskaita faktūra iš gyventojų, kurie verčiasi individualia veikla, kaip ji apibrėžta GPMĮ

dokumentas, kuriuo įformintas prekių, medžiagų arba žaliavų tiekimas ir iš kurio galima nustatyti ūkinės operacijos turinį Europos Sąjungos valstybėse

importo deklaracija, kuria įformintas prekių, medžiagų arba žaliavų importas į Europos Bendrijų muitų teritoriją ne Europos Bendrijų muitų teritorijoje

prekių (paslaugų) pirkimo-pardavimo kvito pirmasis egzempliorius arba PVM sąskaita faktūra iš gyventojų, įsigijusių verslo liudijimus verstis prekyba; kai iš verslo liudijimus įsigijusių gyventojų perkama jų pagaminta produkcija; kai žemės ūkio produkcija perkama iš gyventojų (ne PVM mokėtojų), kurie patys ją išaugino, arba kai iš gyventojų (ne PVM mokėtojų ir neįsigijusių verslo liudijimų) perkami asmeninės nuosavybės teise priklausantys daiktai

Taigi prekių, medžiagų arba žaliavų įsigijimą patvirtinantys dokumentai turi būti išrašyti nustatyta tvarka įsigytame blanke ir turi turėti juridinę galią, t. y. juose turi būti nurodyti visi reikalingi rekvizitai.

Kiek laiko gyventojas turi saugoti prekių (medžiagų, žaliavų) įsigijimo dokumentus?

Sąskaitas faktūras, PVM sąskaitas faktūras, gyventojas turi saugoti 5 metus, o kitus dokumentus - 2 metus.

Ar privaloma prekių pardavimo (paslaugų teikimo) vietoje turėti Pajamų-išlaidų apskaitos žurnalą?

Pajamų-išlaidų apskaitos žurnalą saugoti (laikyti) veiklos vykdymo vietoje gyventojas neprivalo, t.y. pajamų-išlaidų žurnalo laikymo vietą gyventojas gali pasirinkti savo nuožiūra.

Ar gyventojai, įsigiję verslo liudijimus, privalo pildyti Pajamų ir išlaidų apskaitos žurnalą?

Gyventojai, įsigiję verslo liudijimus, jų galiojimo laikotarpiu privalo pildyti žurnalą, kuriame nurodoma dienos pajamų suma, gauta iš veiklos, kuria verčiamasi turint verslo liudijimą, taip pat per mėnesį patirtų prekių įsigijimo ir kitų išlaidų, susijusių su šia veikla, suma.

Žurnalais nemokamai aprūpina vietos valstybinė mokesčių inspekcija, t.y. kiekvienam gyventojui pirmą kartą įsigyjančiam atitinkamos rūšies verslo liudijimą pasirašytinai išduodamas ir Pajamų-išlaidų apskaitos žurnalas.

Kas įrašoma žurnalo pajamų dalyje? Čia įrašoma per veiklos dieną gautų pajamų suma. Pajamos laikomos gautomis, kai faktiškai gaunamas atlygis už parduotas prekes ar suteiktas paslaugas.

Kaip dažnai turi būti daromi įrašai žurnalo pajamų dalyje? Įrašai apie gautas pajamas privalo būti daromi kiekvieną dieną, kurią jos gautos. Jeigu kurią nors dieną pajamų negauta - įrašo daryti nereikia.

Kaip pildoma žurnalo išlaidų dalis? Ar visos išlaidos privalo būti pagrįstos įsigijimo dokumentais?

Išlaidas žurnale reikia įrašyti tik tuomet, kai už prekes ar paslaugas yra apmokėta.

Atkreipiame dėmesį, kad tik prekių, medžiagų ar žaliavų įsigijimo išlaidos turi būti pagrįstos juridinę galią turinčiais įsigijimo dokumentais.

Tuo tarpu kitų išlaidų (pavyzdžiui, su vykdoma veikla susijusių išlaidų - pastatų ir kitų statinių, transporto priemonių ir kito turto, naudojamo tik veikloje,

eksploatavimo (remonto, degalų ir kt.) išlaidos, įrengimų, įrankių įsigijimo išlaidos, patalpų nuomos mokestis, fiksuotas pajamų mokestis, sumokėtas įsigyjant verslo liudijimą ir pan.) pagrįsti juridinę galią turinčiais dokumentais neprivaloma.

Kitos bendros pastabos dėl žurnalo pildymo:

- jeigu gyventojas verčiasi keliomis veiklos rūšimis ir turi įsigijęs kelis verslo liudijimus, šių veiklos rūšių pajamas ir išlaidas jis turi apskaityti atskiruose žurnaluose;

- jeigu skirtingoms veiklos rūšims gyventojas yra įsigijęs prekių, medžiagų ar žaliavų pagal vieną įsigijimo dokumentą, tai išlaidas joms įsigyti tarp atskirų veiklos rūšių jis paskirsto pats ir įrašo į atitinkamus žurnalus;

- jeigu veikla verčiamasi su pertraukomis, tai, atnaujinus tą pačią veiklą, galima toliau pildyti jau pradėtą žurnalą.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų