Antroji pasaulio taurė - brangesnė
Lietuvos akrobatinio skraidymo meistras J.Kairys pripažintas vienu iškiliausių praėjusio dešimtmečio padangių asų
Akrobatinio skraidymo meistras Jurgis Kairys vėl iškovojo pasaulio taurę, pagal trijų etapų sumą laimėjęs Tarptautinės aeronautikos federacijos (FAI) 22-ąsias Grand Prix serijos varžybas, vykusias 2004-2005 metais.
Man ši pergalė brangesnė nei ta, kurią švenčiau prieš penkerius metus, nes šį kartą jos siekiau savo paties sukurtu lėktuvu, - rengdamasis skrydžiui iš Lozanos (Šveicarija) į Lietuvą sakė Kauno dienai vienas tituluočiausių planetos pilotų.
Laimėjo vieną etapą iš trijų
Pirmieji du pasaulio taurės etapai buvo surengti Jungtiniuose Arabų Emyratuose (JAE), o trečiasis įvyko Lozanoje ir buvo skirtas FAI įkūrimo šimtmečiui.
2004-ųjų vasario mėnesį JAE, Al Aino karinėje bazėje, surengtose varžybose Haute Voltige 52 metų J.Kairys užėmė pirmąją vietą, aplenkęs vengrą Peterį Bešenėjų ir rusą Michailą Mamistovą.
Šių metų pradžioje JAE sėkmė lydėjo vokietį Klausą Šrodtą. Lietuvis liko antras, M.Mamistovas - trečias, P.Bešenėjus - tik šeštas.
Šveicarijoje J.Kairys tarp penkių pilotų buvo trečias, tačiau to pakako pergalei bendroje trijų etapų įskaitoje.
Lozanoje vykusiose varžybose FAI Centenary lietuvis surinko 10055 taškus ir nežymiai nusileido P.Bešenėjui (10500) bei K.Šrodtui (10335). Susumavus trijų etapų rezultatus, J.Kairys surinko 30 įskaitinių taškų ir aplenkė K.Šrodtą (26) bei P.Bešenėjų (24).
Beje, pastarasis renginys vyko Blešereto oro uoste ir užbaigė 1996-2005 metų FAI Grand Prix varžybų ciklą, pagal kurį buvo paskelbti ir dešimtmečio laureatai.
J.Kairys ir P.Bešenėjus pasidalijo pirmąją vietą - abu jie per FAI Grand Prix varžybose per 22 etapus iškovojo po 7 pergales ir buvo paskelbti padangių asų asais - Ace of Aces.
Didžiuojasi savo lėktuvu
- Šventė baigėsi, bet skraidymo sezonas - ne. Pilu kurą į lėktuvo baką ir rengiuosi kelionei į gimtąjį kraštą, - vakar pokalbį su Kauno diena telefonu iš Lozanos pradėjo J.Kairys.
- Pirmą kartą pasaulio taurę iškovojote 2000-aisiais. Palyginkite anuometinę ir šią pergalę.
- Prieš penkerius metus Japonijoje ir Kinijoje laimėjau tris Grand Prix etapus iš keturių. Tada skraidžiau SU-31. Ši serija susiklostė kitaip, tačiau svarbu - galutinis rezultatas. Be to, jo siekiau savo konstrukcijos lėktuvu JUKA. Tai man - ypač reikšmingas faktas.
Šveicarijoje kovojo pajėgiausi planetos pilotai, kuriems techniką gamina garsios kompanijos. Aš pats auginu savo lėktuvą, jei galima šitaip pasakyti. Ir juo galima atlikti tokias figūras, kurios nepaklūsta bet kurio kito modelio lėktuvui.
- Kas atsitiko, kad Lozanoje teisėjai neįskaitė Jūsų pirmosios programos rezultatų?
- Sakykime, kad buvo taip: apsvaigo galva ir išskridau iš nustatytų ribų. Kitą dieną viskas klostėsi geriau ir iš paskutinės vietos pakilau į trečiąją.
Be to, pristigau laiko tinkamai pasirengti šiam Grand Prix etapui. Tikriausiai ir tai turėjo įtakos pasirodymui.
- Kaip dabar jaučiatės po to rizikingo apsvaigimo?
- Mano fizinė forma puiki. Kitaip ir negali būti, nes skraidant JUKA būtina tvirta sveikata. Šio lėktuvo galimybių ribų ir aš kol kas nežinau, nepatyriau.
- Ką manote apie naują FAI titulą, kurį pelnėte už išskirtinius pasiekimus per praėjusį dešimtmetį?
- Oficialiais duomenimis, juo dalijamės aš ir vengras Peteris Bešenis. Vis dėlto man svarbesnė specialistų profesionalų nuomonė - apie techniką, programų sudėtingumą.
Vengras 1998-aisiais laimėjo penkis Grand Prix etapus Kinijoje, kuriuose nedalyvavau. Ten, kur mes susitikdavome akis į akį, nuo 1996 metų jis penkis kartus užėmė aukštesnę vietą nei aš, tačiau devynis kartus jam teko pripažinti mano pranašumą.
- Ar jau rengiatės pailsėti?
- Kol kas ne. Tarptautinė aeronautikos federacija buvo suplanavusi dar vieną Grand Prix etapą, tačiau atšaukė jį, todėl lakūnai renkasi aviacijos šou renginius. Vienas jų vyks Japonijoje. Planuoju ten nuskristi.
Gausi sportinių trofėjų kolekcija
Pirmą kartą akrobatinio skraidymo pasaulio taurę J.Kairys iškovojo 2000-aisiais.
Tuomet paskutiniajame, ketvirtajame, šių varžybų etape Japonijoje jis buvo antras, tačiau galutinėje įskaitoje surinko 46 taškus ir aplenkė P.Bešenėjų bei 1996 m. absoliutų pasaulio čempioną, Rusijai atstovavusį ukrainietį Viktorą Čmalį.
1996-1998 metų ciklo pasaulio taurės varžybose lietuvis buvo penktas, o triumfavo P.Bešenėjus.
Be to, J.Kairio sportinių trofėjų kolekcijoje - trys pasaulio čempiono titulai, Europos čempiono aukso medalis. Lietuvos pilotas taip pat yra laimėjęs atvirus Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) bei Pietų Afrikos Respublikos (PAR) akrobatinio skraidymo čempionatus.
1996-aisiais J.Kairys praskrido po pėsčiųjų tiltu Kaune, o po ketverių metų lėktuvu šį manevrą pakartojo aukštyn ratais. 2000 m. akrobatinio skraidymo meistras Vilniuje surengė skrydį po visais tiltais per Nerį.