Premija už draugo skolą


2012-02-01
Jolita Žvirblytė
Premija už draugo skolą

Greitųjų kreditų bendrovės klientams ėmė dalyti premijas už pakviestus ir pinigų pasiskolinusius draugus. Nors ši rinkodaros priemonė kainuoja milžiniškus pinigus, esą verslo rizika ir atsakingas skolinimas valdomas.

Lengvas uždarbis

Pasinaudoti greitųjų kreditų bendrovių premijavimo sistemomis nesunku. Pasiimi kreditą, pakvieti užsiregistruoti draugą, jeigu jis pasiima paskolą, į tavo sąskaitą įkrenta 50 arba 30 litų. Per mėnesį galima pakviesti dešimt draugų, ir jeigu visi pasiima kreditą, juos pakvietusio asmens sąskaita pasipildo 500 arba 300 litų. Mažiausiai galima paskolinti 100 litų, o pirmasis kreditas netgi nemokamas, t. y. palūkanos neskaičiuojamos mėnesį.

Nesunku suskaičiuoti, kad dešimties draugų grupelei, kuri greitųjų kreditų paslaugomis naudojasi pirmą kartą, nesunku prasimanyti kelis šimtus litų tiesiog už dyką, nes iškart grąžinę paskolintas šimtines jie nesumoka jokių palūkanų.

Tačiau ties tuo grandinė nesibaigia. Greitųjų kreditų bendrovės duomenų bazėje lieka tūkstančiai potencialių klientų, kuriuos toliau tebevilioja galimybė užsidirbti kviečiant draugus skolintis.

Kaip pasakojo bendrovės "4finance", geriau žinomos kaip "SMS credit", buhalterė Edita Narkevičienė, nuo gruodžio paleista premijavimo sistema susidomėjimas neslūgsta antrą mėnesį. "Iš pradžių už pakviestą ir kreditą pasisėmusį draugą mokėjome 50 litų, vėliau sumą sumažinome iki 30 litų, nes bendrovei tai kainuoja tikrai daug. Dar nežinoma, bet galbūt vasarį akcija nebus pratęsta. Bendrovės išlaidos – ne tik premijos, bet ir mokesčiai, už kiekvienam klientui sumokėtą premiją mokame 15 proc. gyventojų pajamų mokestį", – sakė E.Narkevičienė.

Ji neslėpė, kad kasdien premijos išmokamos daugiau kaip 100 klientų, kurių draugai pasiskolino. Pašnekovė neatskleidė, kiek tiksliai per dieną bendrovei kainuoja ši rinkodaros priemonė, bet neslėpė, kad ji pasiteisina. "Vieni pasiima premijas ir dingsta, kiti skolinasi toliau, kiti galbūt žinos, kur gali pasiskolinti ateityje", – vylėsi E.Narkevičienė.

Nemokamų pietų nebūna

Asmeninių finansų ekspertai į tokius greitųjų kreditų bendrovių pasiūlymus žiūri kreivai ir pataria nepamiršti, kuo tai gali baigtis prasiskolinus.

"Žmogus, kuris veliasi į tokį reikalą, nelabai supranta, kas yra paskola. Šiuo atveju paskola tampa preke, kuri leidžia uždirbti. Nereikia pamiršti, kad tai įsipareigojimas, naštos prisiėmimas", – sakė Julita Varanauskienė, SEB banko šeimos finansų ekspertė. Ji neabejoja, kad į šio tariamai lengvo uždarbio schemą įsivėlę žmonės viliasi, jog už gautas premijas pavyks sumokėti ne tik paimtos paskolos palūkanas, bet ir visą kreditą.

"Greitųjų kreditų dalytojai bruka paskolas tiems, kuriems jų visai nereikia. Tai žaidimas su ugnimi dėl to, kad galiausiai laimi paskolų bendrovė. Draugų kvietimas ir atlygio už tai gavimas – piramidinė schema. Taip, piramidės schemoje yra laimėtojų, bet laimi tik tie, kurie ją sukūrė ir yra piramidės viršūnėje. Tai yra tie žmonės, kurie anksti pradėjo ir laiku pasitraukė", – kalbėjo ekspertė. J.Varanauskienės teigimu, nemokamų pietų nebūna, jeigu paskolų bendrovei neapsimokėtų to daryti, ji to nedarytų.

Iki piramidės toli

Greitųjų kreditų bendrovės "4finance", kuri anksčiau vadinosi "SMScredit.lt", dar prieš kelerius metus patraukė vartotojų teisių sargų dėmesį ir dėl panašios akcijos vis dar teisiasi su Valstybine vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VTAT). Apskųsta byla šiuo metu laukia sprendimo Lietuvos vyriausiajame administraciniame teisme.

Advokato Pauliaus Astromskio teigimu, šiuo metu vykdoma rinkodaros priemonė skiriasi nuo ankstesnės. Anksčiau greitųjų kreditų bendrovė premijas mokėjo tik už registraciją, o dabar – už registraciją ir paimtą paskolą.

"Mūsų nuomone, VTAT visiškai be pagrindo taiko piramidinės schemos taisykles, nes ES direktyvos sako, kas piramidinė schema yra tada, kai vartotojas sumoka pinigų už galimybę dalyvauti pačioje schemoje. Šiuo atveju, VTAT nuomone, yra piramidinė schema, nors vartotojai už registraciją moka tik 1 centą. Mūsų argumentas, kad 1 cento įmokos pagal piramidinę struktūrą pinigų negalima perskirstyti kitiems, nes tai tik simbolinis mokestis. Iki piramidės tai toli gražu", – dėstė advokatas P.Astromskis.

Jo teigimu, šiuo metu vykdomai rinkodaros priemonei VTAT pritarė, kad premiją klientui galima mokėti, jeigu vartotojas paima paskolą.


Komentarai


Džiugas Paršonis


Nepriklausomas rinkodaros specialistas

Bendrovėms pasirenkant rinkodaros priemones reiktų gerai apsvarstyti, ar jos nepažeidžia galiojančių teisės aktų ir yra etiškos. Rizikingos rinkodaros kampanijos gali išprovokuoti griežtesnius reikalavimus, šiuo atveju – greitųjų kreditų bendrovėms. Greitųjų kreditų verslo teikiamos paslaugos jau savaime yra rizikingos ir ne veltui ribojamos įstatymų, atsakingo skolinimosi principų ir pan.

Blogiausia, kad ši rinkodaros priemonė yra efektyvi toje klientų grupėje, kuri labiausiai pažeidžiama. Tai ne tie žmonės, kurie gali įvertinti rinkodaros triukus ir yra finansiškai raštingi.

Mano manymu, bendrovės, kurios planuoja rinkoje išlikti ilgai, yra socialiai atsakingos, neturėtų piktnaudžiauti nors ir legaliomis, bet rizikingomis rinkodaros priemonėmis.


Anatolijus Kisielius


Kreditų biuro "Creditinfo" teisininkas

Vartojimo ir greitųjų kreditų rinkoje klientų rizika vertinama labai skirtingai. Bendrovės, kurios naudoja rizikingas rinkodaros priemones, paprastai labai daug investuoja į rizikos vertinimą ir skolina atsakingai.

Esame su bendrove "4finance"sukūrę statistinį ekonometrinį kredito reitingą, kuris naudojamas šio verslo rizikos valdymo procese. Atsakingas skolinimas pasireiškia tuo, kiek įmonės investuoja į klientų mokumo vertinimą. Rinkoje yra žaidėjų, kurie vis dar pasikliauja savo vidine nuojauta.

Visa vartojimo ir greitųjų kreditų rinka yra aktyvi, nemokumo procentas nėra kritinis, rizika valdoma.


Gyventojų pradelstos skolos nebankiniam sektoriui


Metai Skola (mln. litų) Skolininkų skaičius (tūkst.)

2011 m. gruodis 170,3 42,5

2011 m. birželis 161,1 37,7

2010 m. gruodis 147,5 32


Gyventojų kreditavimosi aktyvumas*

Metai Skaičius (tūkst.)

2011 m. gruodis 50,8

2011 m. birželis 34,9

2010 m. gruodis 32,1

* Nebankinio sektoriaus įmonių užklausos apie fizinius asmenis


Šaltinis: kreditų biuras "Creditinfo"