„NKVC kartu su kitomis institucijomis vykdo šios kampanijos stebėseną ir analizę. Informuoti asmenys, kuriais gali būti siekiama pasinaudoti, operacija siekiant priešiškų tikslų. Galime patvirtinti, kad analitikai fiksuoja hibridinės atakos požymių“, – BNS sakė NKVC vyriausiasis patarėjas Darius Buta.
Portale „Peticijos.lt“ pastarosiomis dienomis pasirodė Seimui skirta peticija, kuria prašoma uždrausti Rusijos traukinių Sankt Peterburgas–Kaliningradas, Maskva–Kaliningradas, ir Adleris–Kaliningradas tranzitą per Lietuvos teritoriją.
Peticija trečiadienio pavakarę surinko 792 parašus.
„Kelia riziką Lietuvos saugumui ir suverenitetui“
„Mes, žemiau pasirašę Lietuvos Respublikos piliečiai, esame labai susirūpinę dėl vykstančio Rusijos geležinkelių traukinių tranzito per mūsų šalies teritoriją. Šiuo metu tranzitą vykdo keturi traukiniai, o tai beveik kasdien kelia rimtų grėsmių Lietuvos nacionaliniam saugumui ir suverenitetui“, – rašoma peticijoje.
Peticijoje reikalaujama uždrausti konkrečių reisų tranzitą per Lietuvos teritoriją, taip pat reikalaujama griežtinti visų rūšių tranzito iš Rusijos ir Kaliningrado sritį kontrolę.
„Didelė transporto priemonė, pavyzdžiui, traukinys, gali būti naudojamas gabenti diversantus, karinius krovinius ir kitus elementus, galinčius pakenkti piliečių sveikatai, jų asmeniniam ir valstybės turtui, destabilizuoti situaciją valstybėje“, – rašoma peticijoje.
„Yra žinomi atvejai, kai Rusijos geležinkelių tranzitinių traukinių keleiviai vykdė provokuojančius ir priešiškus veiksmus Lietuvos piliečių atžvilgiu, taip pat tarp jų skleidė Rusijos propagandą. Akivaizdu, kad tokie veiksmai yra skirti socialiniams, politiniams ir tarp etniniams konfliktams kurstyti ir turi būti ryžtingai sustabdyti“, – teigiama joje.
Yra žinomi atvejai, kai Rusijos geležinkelių tranzitinių traukinių keleiviai vykdė provokuojančius ir priešiškus veiksmus Lietuvos piliečių atžvilgiu, taip pat tarp jų skleidė Rusijos propagandą.
Nuo pernai kovo draudžiama išlaipinti ir įlaipinti keleivius iš traukinių, vykstančių į Kaliningradą, Kenos ir Kybartų pasienio punktuose.
Peticijoje teigiama, kad išlieka galimybė šį draudimą apeiti Europos Sąjungos piliečiams ir leidimą gyventi Šengeno erdvės šalyje turintiems žmonėms.
Kaip BNS informavo Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) atstovas Giedrius Mišutis, išimtys keleivių išlaipinimui yra taikomos išskirtiniais atvejais dėl humanitarinių priežasčių, tarpininkaujant Užsienio reikalų ministerijai.
Peticijoje rašoma, kad visuomenei taip pat žinomi atvejai, kai Rusijos tranzitiniais traukiniais buvo gabenamos karinės uniformos, kamufliažiniai tinklai ir kitos karinės prekės.
„Minėtų situacijų pavyzdžiai kelia potencialią riziką Lietuvos saugumui ir suverenitetui, nes leidžia neaiškių ketinimų turintiems asmenims laisvai patekti į Lietuvos teritoriją ar gabenti draudžiamus daiktus“, – teigiam joje.
„Lietuvos vyriausybė, atsižvelgdama į 50 metų trukusios Sovietų Sąjungos (...) įvykdytą mūsų šalies okupacijos faktą, privalo įgyvendinti visas būtinas priemones Rusijos įtakai regione apriboti, kad tie baisūs įvykiai nepasikartotų. Raginame Lietuvos Respublikos Seimui nedelsiant nagrinėti mūsų peticiją ir priimti sprendimą uždrausti minėtų Rusijos geležinkelių traukinių tranzitą per Lietuvos teritoriją“, – rašoma peticijoje.
Dezinformacijos kampaniją sieja su sinchronizacija
Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos instituto (VU TSPMI) dėstytojas Nerijus Maliukevičius BNS sakė, kad šią peticiją galima sieti su pastarosiomis dienomis suaktyvėjusia dezinformacijos kampanija socialiniame tinkle „X“.
„Tai kampanija, kuri sukabinta su mūsų elektros tinklų sinchronizacija su Europa, pradėta ji tviteryje prieš tris ar keturias dienas“, – teigė N. Maliukevičius.
Anot jo, šioje kampanijoje bandoma prisidengti Lietuvą palaikančia „mitologija“, tačiau kampanija gali būti skirta prisidėti skleidžiant dezinformaciją apie neva gresiančią Kaliningrado srities blokadą.
„Manau, kad toks tikslas, spėliočiau, kad Kaliningrado tema dezinformaciniuose išpuoliuose vis dažnės, nes tai yra didžiulis iššūkis Kremliui – Kaliningrado aprūpinimo, Baltijos jūros kontrolės klausimai“, – kalbėjo N. Maliukevičius.
Pasak VU TSPMI dėstytojo, tai yra automatizuota kampanija, kuriama dirbtinio intelekto pagalba.
„Pavyzdžiui, praktiškai visų (kampanijoje dalyvaujančių – BNS) botų profiliai sukurti 2023 metų spalio mėnesį, jų visų legenda buvo, kad jie neva proukrainietiški, bet akivaizdu, kad tai savotiška priedanga, bandant, kai ateis laikas, išnaudoti tą spiečių tam tikriems tikslams“, – BNS sakė N. Maliukevičius.
„Autoritariniai režimai, čia galima įtarti Rusiją, kuri kuria trolių botų spiečius, kurie aktyvuojami tam tikru laiku, galime spėlioti, kiek tokių spiečių yra nepanaudota“, – teigė jis.
Savaitgalį Baltijos šalys atsijungė nuo rusiškos elektros energetikos sistemos (IPS/UPS) ir elektros tinklus sinchronizavo su Vakarų Europa.
Dėl šios priežasties Kaliningradas ėmė veikti salos režimu – visą elektros poreikį užsitikrina patys. Anksčiau dalį elektros eksklavas gaudavo iš pagrindinės Rusijos dalies.
(be temos)
(be temos)