- LRT radijo laida „Ryto garsai“, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Norvegijos visuomeninio transliuotojo tyrimas parodė, kad Lietuvoje veikianti užsakomųjų skrydžių bendrovė „Small Planet Airlines“ sudaro sąlygas jauniems pilotams už papildomą užmokestį jų lėktuvais skraidyti su labiau patyrusiais kolegomis. Anot Lietuvos civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pavaduotojo Alvydo Šumsko, tokia schema nėra nesaugi keleiviams ir yra taikoma daugelyje kompanijų, todėl sąmyšis sukeltas be pagrindo.
„Čia yra išpūstas burbulas, sukeltas šaršalas lygioje vietoje. [...] Tai nėra susiję su skrydžių sauga. Tai – socialiniai klausimai. Jie nėra tiesiogiai susiję su skrydžių sauga“, – akcentuoja ekspertas.
Lietuvos pilotai vykdoma schema nesiskundžia
A. Šumskas prisipažįsta, kad negali nei patvirtinti, nei paneigti, ar minėtoji schema taikoma Lietuvos aviacijos bendrovėse, nes tai nėra Civilinės aviacijos administracijos kompetencija. Jis sutinka, kad tokia schema gali kelti socialinio teisingumo klausimus, bet ji nemažina skrydžių saugumo.
„Pasaulyje dar negimė nė vienas žmogus, kuris iš karto tapo savo srities profesionalu nuo pat gimimo. Taip pat ir pilotai. Kol jie tampa patyrę, praeina daugelį nustatytų etapų, pradedant mokslu, treniruotėmis, egzaminais, kontrole ir t. t. Visi patyrę dabartiniai visų kompanijų kapitonai kažkada buvo „žali“, jauni. Tai – nieko naujo. Jaunumas nėra yda“, – sako A. Šumskas.
Jis pabrėžia, kad įgulos niekada nesudaro nepatyręs įgulos vadas ir antrasis pilotas. Vienas iš jų arba abu turi turėti patirties.
„Ir jaunas pilotas turi atitikti bent jau minimalius reikalavimus, kurie taikomi, kad jis užimtų keleivinio orlaivio piloto krėslą. Neužmirškime, kad jau tapęs patyrusiu antruoju pilotu, jis anksčiau ar vėliau tampa įgulos vadu. Nuo to momento jis tampa jaunu, „žaliu“, nepatyrusiu įgulos vadu. Taigi čia yra piloto gyvenimo tarpsniai iki to momento, kai jis jau tampa senu, patysiu vilku“, – aiškina A. Šumskas.
Anot jo, nė vienas pilotas nesikreipė į Lietuvos civilinės aviacijos administraciją nei raštu, nei žodžiu dėl netinkamų kontrakto sąlygų, sudarytų su aviacijos kompanijomis, siekiant įgauti patirties. Jo teigimu, „Norwegian Air Shuttle“ oro linijos taiko tokią pačią schemą, dėl kurios ir protestuoja dalis bendrovės pilotų.
„Čia yra išpūstas burbulas, sukeltas šaršalas tuščioje vietoje. [...] Tai nėra susiję su skrydžių sauga. Tai – socialiniai klausimai. Jie nėra tiesiogiai susiję su skrydžių sauga“, – akcentuoja ekspertas. Jis pabrėžia, kad tokia schema taikoma daugelyje aviakompanijų, taip ir bendrovėje „Norwegian Air Shuttle“.
Jauni lakūnai moka už tai, kad gautų patirties
LRT Radijo bendradarbis Norvegijoje Mantas Tomkūnas primena, kad oro linijų „Norwegian Air Shuttle“ lakūnai streikavo dvi savaites, todėl bendrovė, norėdama išvengti nuostolių, nusamdė kitas Europos oro linijų bendroves. Tarp jų buvo ir lietuviškoji „Small Planet Airlines“, kuri vykdė apie 50 skrydžių.
„Šios bendrovės spaudoje įvardijamos kaip „streiklaužiai“. „Norwegian Air Shuttle“ kritikuojama dėl to, kad panaudojo „Small Planet Airlines“, kuri, pasak norvegų kompanijos, išnaudoja pilotus. Žurnalistų tyrimai atskleidžia, kad „Small Planet Airlines“ naudoja daug ginčų keliančią pilotų įdarbinimo schemą vadinamą „Pay to Fly“ (liet. „Mokėk už tai, kad skristum“)“, – pasakoja M. Tomkūnas.
Schema sudaryta taip, jog nepatyrę pilotai turi susimokėti avialinijų bendrovei už tai, kad galėtų įgyti patirties, skrisdami kartu su patyrusiu pilotu. Anot M. Tomkūno, buvo atskleistas vieno iš pilotų kontraktas. Paaiškėjo, kad jis už keturių mėnesių darbą 2013 m. bendrovei turėjo sumokėti 310 tūkst. Norvegijos kronų. M. Tomkūnas skaičiuoja, kad pagal tų metų kursą, tai prilygtų 130 tūkst. litų arba daugiau kaip 37,5 tūkst. eurų.
Šiai schemai besipriešinantys lakūnai, M. Tomkūno teigimu, tvirtina, kad toks įdarbinimo būdas padidina skrydžių riziką ir išnaudoja pilotus, nes taikomos griežtos taisyklės. Pagal sutarties sąlygas, pilotai iš darbo gali būti atleisti net tada, kai dėl ligos į darbą neateina daugiau kaip 10 dienų.
Anot M. Tomkūno, įmonės „Norwegian Air Shuttle“ teigimu, ši schema nekelia grėsmės saugumui, nes vienas iš pilotų yra patyręs. Bendrovė pripažįsta, kad schema gali būti socialiai ar moraliai neteisinga.
Penktadienio rytą LRT Radijui susisiekti su bendrove „Small Planet Airlines“ nepavyko.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Apeliacinis teismas įpareigojo „Tele2“ peradresuoti „Bitei“ skambučius numeriu 1501
Apeliaciniam teismui nusprendus, kad telekomunikacijų bendrovė „Tele2“ turi peradresuoti skambučius numeriu 1501 į „Bitės“ aptarnavimo centrą, pastarosios atstovas spaudai Jaunius Špakauskas džiaugiasi teisine pergal...
-
VMVT sustabdė nelegalią pašarų gamybą ir prekybą
Praėjusią savaitę Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) inspektoriai nustatė ir sustabdė nelegaliai vykdytą ūkininko veiklą – pašaro gamybą ir prekybą. ...
-
Verslas Seimo pirmininkės prašo inicijuoti Nacionalinio susitarimo dėl gynybos peržiūrą4
Politikus didinti išlaidas gynybai iki 4 proc. nuo bendrojo vidaus produkto (BVP) raginantis verslas teigia Seimo pirmininkei perdavęs prašymą tarp partijų inicijuoti Nacionalinio susitarimo dėl gynybos peržiūros procesą. Anot Lietuvos ver...
-
Dalis kauniečių liko be elektros6
Dalis kauniečių priversti laukti, kada Energijos skirstymo operatorius (ESO) pašalins gedimus ir bus atnaujintas elektros tiekimas. ...
-
Premjerė: diskusija dėl bankų solidarumo įnašo pratęsimo nėra pasibaigusi6
Premjerė Ingrida Šimonytė sako, kad diskusija dėl kitąmet baigsiančio galioti laikinojo bankų solidarumo įnašo pratęsimo nėra baigta, dėl to konsultuojamasi su Lietuvos banku. ...
-
„Via Lietuva“: pradedami tvarkyti trys blogos būklės tiltai Kauno, Rokiškio ir Joniškio rajonuose1
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ toliau tęsia valstybinės reikšmės keliuose esančių tiltų ir viadukų tvarkymo darbus. Artimiausiu metu bus pradėti tiltų per Bytvaną (Kauno raj.), Vyžuoną (Rokiškio raj.) ir Voverkį (Joni&sc...
-
Pradedama registracija šventinei prekybai prie pagrindinės šalies Kalėdų eglės1
Festivalio „Kalėdos sostinėje 2024“ organizatoriai kviečia prekybininkus teikti paraiškas prekybai šių metų Vilniaus Kalėdų miestelyje prie eglės Katedros aikštėje. ...
-
LEA: Lietuvoje nuo kovo vidurio pirmąkart sumažėjo degalų kainos1
Praėjusią savaitę vidutinės degalų kainos Lietuvoje mažėjo: benzinas atpigo 0,6 proc., o dyzelinas – 1,4 procento. Pastarąjį kartą tiek benzino, tiek dyzelino vidutinės kainos buvo sumažėjusios kovo viduryje. ...
-
T. Povilauskas: Lietuvos ekonomikos augimas, palyginti su kitomis ES šalimis, atrodo gerai2
SEB bankui nekeičiant šių metų Lietuvos ekonomikos prognozės ir prognozuojant, kad bendrasis vidaus produktas (BVP) turėtų augti 1,5 proc., banko ekonomistas Tadas Povilauskas sako, kad Lietuvos prognozės – vienos geriausių Europos Sąjung...
-
Lietuvos bankas atsidūrė pirmajame ketverte1
Lietuvos banko (LB) valdybos pirmininkas Gediminas Šimkus sako, kad LB buvo vienas iš vos keturių centrinių bankų euro zonoje, kuris praėjusius metus baigė pelningai. Pasak jo, LB pernai uždirbo 23,65 mln. eurų pelną ir į valstybės biud...