- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Beveik mėnesį veikusi paroda „Nerimo laikas: ANGIS ir mokiniai“, kurioje pristatoma legendinės tapytojų grupės kūryba, šiandien užvers duris.
Rašydama apie parodą jos kuratorė Genovaitė Bartulienė panaudojo Holokaustą pergyvenusio žinomo austrų psichoterapeuto Viktoro Emilio Franklio citatą: „Taigi būkime budrūs – budrūs dviguba prasme: po Aušvico mes žinome, ką žmogus sugeba. O po Hirosimos mes žinome, kas pastatyta ant kortos.“
ANGIS susikūrė neramiais 1990-aisiais. Tai buvo metai, paženklinti nepriklausomybės atkūrimo ir sisteminių pokyčių visuomenėje ir kultūros lauke. Šiandienos politinis nestabilumas, Rusijos invazija į Ukrainą tapo temine grandimi, jungiančia netolimą praeitį su dabartimi.
Parodoje pristatomi tapybos darbai liudija, kad nuolatinis nerimas dėl šalies nepriklausomybės, tautos gyvasties ir kiekvieno mūsų būties nedingo, tik buvo užspaustas tolimiausiame sąmonės kampe. Paroda įvaizdinama įtampa ir slogi nuotaika, joje išsiskiria penketas dalių, kurių pavadinimai susiję su įvairių atspalvių emocinėmis būsenomis.
Tapybos darbai, sujungti pirmoje dalyje „Saugumo salos“, nukelia į kontempliacijos ir ramybės oazes, prarasto laiko prisiminimus, užmarštin nugrimzdusius rojaus sodus. Šioje dalyje emocingą prisirišimą prie kūrėjui svarbių vietų įkūnija ekspresyvūs ir lakoniški, fiziniai ir dvasiniai peizažai Agnės Kulbytės, Auksės Miliukaitės, Kęstučio Lupeikio, Mikalojaus Šalkausko, Eglės Ulčickaitės, Alfonso Vilpišausko ir Arūno Vaitkūno drobėse.
Paroda įvaizdinama įtampa ir slogi nuotaika, joje išsiskiria penketas dalių, kurių pavadinimai susiję su įvairių atspalvių emocinėmis būsenomis.
Kitas pjūvis – „Nuojautos“ – tai intuicija, šeštasis pojūtis arba vidinis balsas, kurį menininkai išlavina nepalyginti stipriau negu kiti, nujaučia realias arba įsivaizduojamas grėsmes. Ryškiausias šios grupės kūrinys – minimalistinė K. Lupeikio abstrakcija „Ivanas“ (2016–2018). Taip vadinamas galingiausias visų laikų branduolinis užtaisas, kuriuo dabar disponuoja neprognozuojamų ivanų nacija.
Toliau iškyla „Nerimo“ peizažai. Tai kūriniai, kuriuose išreiškiamas pavojaus laukimas įsisąmoninus jo šaltinį, stresas ir baimė susidūrimo akivaizdoje. Eimutis Markūnas specialiai šiai parodai naujai interpretuoja instaliaciją „Išeinantys / Ateinantys“ (2006–2023). Autorius naudoja buitinę materiją: miltus ir rusiškus kaliošus raudonais pamušalais. Pirma simbolizuoja duoną, maistą, egzistenciją; antra išreiškia trypimą, užkariavimą, invaziją. Iškylančios prasminės jungtys susieja istorinius įvykius su konkrečia autentiška patirtimi. Oksimoroniškas Jono Gasiūno peizažas „Sudegusi daržinė“ (2023) su lengva ironija konstatuoja: gyvenimas tęsiasi net ir po katastrofos.
Dar vienas pjūvis šioje parodoje pavadintas „Akis į akį“. Čia sutelkti kūriniai kalba apie susidūrimą su agresija (Raimondo Gailiūno „Didžiausia viltis ir pasitikėjimas“, 2012, priklauso Kauno modernaus meno fondui (KMMF), su nepažinia tikrove (Jovitos Aukštikalnytės-Varkulevičienės „Paribio portretai“ 2003, KMMF; Raimondo Gailiūno „Vaizduotės maištas“ Nr. 1, 2. 2023), su savimi.
Su būsena yra susijusi kalbinė kategorija – dar viena parodos dalis – „Ironija“. Ji – ir ginklas, ir pozicija. Drąsa būti laisvam ir autoironiškam arba švystelėti publikai atviros pajuokos porciją. Ironiška pozicija lydi ANGĮ visuose etapuose. Čia pristatomi du etapiniai Ričardo Nemeikšio kūriniai „Be pavadinimų“. Apversdamas plastinių priemonių reikšmes (rožinė spalva, konfeti blizgutis) sukuria naujus prasminius kodus įtaigiai ir groteskiškai retorikai. Vytautas Dubauskas drobėje „Austrija ŽIAURIAI GRAŽI“ (2020) – paradoksaliai ir ironiškai asocijuoja nuostabaus grožio šalį, pasauliui davusią ir Wolfgangą Amadeus Mozartą, ir Adolfą Hitlerį, su jos istorijos paradigmomis.
Henriko Čerapo drobė „Linkėjimai iš Rytų Fronto“ (2020), pasak autoriaus, nesusijusi nei su Erichu Maria Remarque’u, nei su karu: „Tai aš, metams baigiantis, nepajudinamai stoviu tapybos apkasuose ir siunčiu pats sau linkėjimus, už manęs – tuštuma.“
Parodoje gausu vaizdinių citatų (Eglė Karpavičiūtė, Eglė Ulčickaitė), politinių ir istorinių įvykių komentarų (Andrius Zakarauskas, Konstantins Gaitanži), žaidimo elementų (J. Kyzikaitė), mitologinių ir fantastinių parafrazių (E. Markūnas), „vidinį“ ausylumą įkūnija Jono Arčikausko „Fleita didžioji“ (2019).
Nemaža dalis šios parodos kūrinių priklauso KMMF, kurio kolekcijoje lietuvių šiuolaikinės neoekspresionistinės tapybos ir jos abstrakčiosios atšakos kūrinių kaupimas yra viena pagrindinių krypčių. Parodai apgalvotai atrinkti skirtingų dešimtmečių angiečių kūriniai. Įtraukti darbai, eksponuoti pirmose grupės parodose XX a. dešimtajame dešimtmetyje ir patys naujausi opusai.
Kas? Paroda „Nerimo laikas: Angis ir mokiniai“.
Kur? Laikinoje galerijoje buvusiame vagonų dažymo ceche (A. Juozapavičiaus pr. 122, Kaune).
Kada? Veikia iki spalio 13 d. 20 val.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Muzikos gurmanus „Vikonda grupė“ rytoj kviečia į „Džiazo gatvę“5
Jau 34-tą pavasarį Kaunas tapo Lietuvos džiazo sostine – muzikos gurmanus čia vėl subūrė tarptautinio „Kaunas Jazz“ festivalio renginiai. „Programoje – aukščiausio meninio, profesinio lygio Lietuvos džiazo kūrėja...
-
GJan surengs dar vieną koncertą „Žalgirio“ arenoje: dabar jaučiuosi užtikrinta1
Socialiniuose tinkluose dainų autorė ir atlikėja paskelbė ambicingo, jau antrojo savo muzikinėje karjeroje, koncerto Kauno „Žalgirio“ arenoje datą ir kviečia ten susitikti 2025 m. sausio 18 dieną. ...
-
4-oji Kauno literatūros savaitė jungs žemynus ir žodžius
Gegužės 8–12 dienomis Kaunas taps literatūros meka – čia jau ketvirtą kartą vyks tarptautinis knygų ir rašytojų festivalis „Kauno literatūros savaitė“. ...
-
Maironio premiją Kaunas skyrė vienai ryškiausių jaunosios kartos kūrėjų3
Poetė, literatūrologė ir filosofijos mokslų daktarė Ieva Rudžianskaitė išrinkta šių metų Maironio premijos laureate. Tokiam komisijos sprendimui pritarė šią savaitę posėdžiavusi Kauno miesto taryba. Prestižinis įvertinimas ...
-
„Nerk į teatrą“: interaktyvumas be amžiaus cenzo
Tarptautinis edukacinis festivalis „Nerk į teatrą“ šiemet Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) vyks jau keturioliktą kartą. Jo programoje nuo balandžio 25 d. iki birželio 14 d. – pusšimtis edukacijų, dvi premjeros, a...
-
Šių metų „Gintarinė pora“: žiūrovų laukia didelė staigmena!4
Bene vienas svarbiausių tikro ir šilto pavasario pranašų Kaune – pirmąjį gegužės mėnesio savaitgalį mieste vykstančios tarptautinės sportinių šokių varžybos „Gintarinė pora“. Šiemet jos bus surengtos ...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
H. L. Asbjørnsen – džiazo karalienė ir scenos katė
Kauno bigbendas, tik ką turėjęs įkvepiančius koncertus Birštono džiazo festivalyje ir Kaune su džiazo fleitininku Néstoru Torresu (Puerto Rikas / JAV), vėl kviečia į unikalų pasimatymą. Šį kartą – su džiazo primadona i...
-
Ketvirtoji Kauno literatūros savaitė jungs žemynus ir žodžius
Gegužės 8–12 dienomis Kaunas taps literatūros meka – čia jau ketvirtąjį kartą vyks tarptautinis knygų ir rašytojų festivalis „Kauno literatūros savaitė“. Renginys šiais metais suburs autorius ne tik iš Li...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone balandžio 23–28 d.
Balandžio 23 d. Raudondvario kultūros centras: 16 val. vaikų meno kolektyvų šventė „Parvažiavo saulė“ (Jurginės). Dalyvauja jaunučių liaudiškų šokių kolektyvai ir vaikų kapela „Karklynėlis“. Ilgakie...