VU dekanas apie švietimo reformą: universiteto žmogus jiems yra niekas

Politikų pasisakymai apie aukštąjį mokslą, iniciatyvos „optimizuoti tinklą“ yra grindžiamos subjektyviomis nuostatomis bei jau sutartais interesais, nesivadovaujant universiteto idėjos sąvoka, interviu LRT.lt tvirtina Vilniaus universiteto (VU) Komunikacijos fakulteto (KF) dekanas prof. dr. Andrius Vaišnys.

A. Vaišnio teigimu, pinigais arba jais įvertintu materialiuoju turtu, pavyzdžiui, pastatais ar vadinamaisiais partnerystės projektais, visada domisi kiek politikoje pabuvę ir jau verslininkais tapę veikėjai, kuriuos galime matyti proteguojamus žiniasklaidos, kaip kritikus, kurie prisistato tarsi socialinio gėrio žinovai.

„Seimo salėje jau nuskambėjo, kad universitetų pastatai verti „milijardų“, o ministrė apibūdino tokio parduotino turto vertę 50-čia milijonų. Tie milijonai esą pagerintų „studijų kokybę“ – aišku, tuo tiki ir tai rūpi tiems, kurie pastatytus įgytų. Universiteto žmogus tokiame kontekste yra niekas: jam paliekama įtikėti vien neigiamais pranešimais apie jo ligšiolinį darbą ir gyvenimą, nes dar privalo jaustis kaltu. Ypač, jei ir medijos šiuos susitarimus palaiko kaip pažangą“, – tvirtina VU KF dekanas prof. dr. A. Vaišnys.

– Profesoriau, kaip, jūsų manymu, sekasi komunikuoti aukštojo mokslo reformos temą?

– Vyriausybės ir apskritai valdančiosios daugumos žinia apie aukštojo mokslo sistemos reformą visuomenei pateikta taip prieštaringai, kad ji pirmiausia sukėlė ginčų dėl komunikacijos, o ne dėl reformos turinio. Švietimo ir mokslo ministrės, vyriausybės darbo grupės, Seimo vadovų ir atitinkamų komitetų pirmininkų – Švietimo ir mokslo, Kultūros, taip pat premjero pasisakymai, pasiūlymai ne tik nesutampa – jie rodo, kad deklaruojamų pokyčių tikslai ir būdai nėra išsamiai aptarti.

Aukštojo mokslo sistemą ištinka komunikacijos krizė – tarp valdžios ir universitetų bei tarp universitetų rektorių, tarybų, mokslininkų grupių daugėja įtampos.

Naujausias skirtingų požiūrių tarp vienos politinės jėgos narių įrodymas yra dalies Seimo narių registruotas nutarimo „Dėl valstybinių universitetų tinklo optimizavimo plano patvirtinimo“ projektas, pristatytas Seimo Švietimo ir mokslo komitete birželio 7-ąją. Jo priede teigiama, kad Vilniuje ir Kaune liktų po vieną klasikinį universitetą ir specializuotos universitetinės – technologijų, sveikatos mokslų aukštosios mokyklos.

Tikėtina, kad ir šis nutarimas, remiamas politikos naujoko Eugenijaus Jovaišos, patirs fiasko, nes irgi iš anksto siekiama nustatyti universitetų skaičių Lietuvoje, be to, matyti, kad siekiama Lietuvos edukologijos universitetą, esantį Vilniuje, „jungti“ su Vytauto Didžiojo universitetu Kaune, nepaisant, jog toks sprendimas lyg ir prieštarautų bet kurios aukštosios mokyklos bendruomenių teisėms nuspręsti, kur vykdyti tyrimus ir studijas, vyriausybės pareigai – įvertinti, kodėl ekonomiškai ir vadybiškai „racionalu“ konsoliduoti skirtinguose miestuose veikiančias mokyklas.

Taigi akivaizdu, kad aukštojo mokslo sistemą ištinka komunikacijos krizė – tarp valdžios ir universitetų bei tarp universitetų rektorių, tarybų, mokslininkų grupių daugėja įtampos. Ją sukelia ne tik teiginiai žodžiu, bet ir tokie dokumentai.

– Neįsigilinusiam į aukštojo mokslo problemas žmogui šiandien vykstančių aršių ginčų ir planuojamų pertvarkų turinys tampa vis sunkiau suvokiamas. Kas, su kuo ir dėl ko iš tiesų kovoja?

– Kad ir kokia būtų sritis, dvi politinės kovos prielaidos visada yra akivaizdžios: kova dėl pinigų ir kova dėl įvaizdžio ir pinigų. Kaip rodo istorinės patirtys, paprastai pralaimi „kovojantieji“ ir dėl įvaizdžio, kai bando rūpintis asmeniniu patrauklumu iš tikrųjų prekiaudami politine idėja, ir būtent tai ilgainiui diskredituoja politikus.

Apie sritis politikai dažniausiai sprendžia tik iš asmeninių patirčių, todėl ir šių mėnesių pasisakymai apie aukštąjį mokslą, iniciatyvos „optimizuoti tinklą“ yra grindžiamos subjektyviomis nuostatomis bei jau sutartais interesais, neatstovaujant ir nesivadovaujant aukštąja – universiteto idėjos sąvoka. Tuo pat metu pinigais arba jais įvertintu materialiuoju turtu, pavyzdžiui, pastatais, taip vadinamaisiais partnerystės projektais visada domisi kiek politikoje pabuvę ir jau verslininkais tapę veikėjai – matome juos, proteguojamus žiniasklaidos, kaip kritikus, kurie prisistato tarsi socialinio gėrio žinovai, bet geriausiai jie žino, kad norint įgyti pigiai, pirma reikia „numušti“ kainą.

Štai kodėl drąsiai rėžia apie neva prastą Lietuvos aukštojo mokslo kokybę abstrakčiais teiginiais, kad įtikintų ir tam tikrus politikus, jog mokslas turi būti verslas. Šalims sutarus, gali „naudingų“ sprendimų atsirasti. Seimo salėje jau nuskambėjo, kad universitetų pastatai verti „milijardų“, o ministrė apibūdino tokio parduotino turto vertę 50-čia milijonų. Tie milijonai esą pagerintų „studijų kokybę“ – aišku, tuo tiki ir tai rūpi tiems, kurie pastatus įgytų.

Universiteto žmogus tokiame kontekste yra niekas; jam paliekama įtikėti vien neigiamais pranešimais apie jo ligšiolinį darbą ir gyvenimą, nes dar privalo jaustis kaltu. Ypač jei ir medijos šituos susitarimus palaiko kaip pažangą. Taip atrodo jūsų paminėtos kovos „laukas“. Žinoma, dar turi įtakos įprastiniai politiniai dėmenys – politikų, politinių jėgų tarpusavio rungtys, pridengtos žinomu argumentu, kad reforma reikalinga.

– Prieš keliolika metų buvo naujų universitetų steigimo vajus, dabar su ne ką mažesniu entuziazmu norima juos naikinti. Ar neįžvelgiate tarp ano ir dabartinio entuziazmo panašumų, nors tikslai – priešingi?

– Steigimas kyla iš poreikio. Kokio – štai klausimo esmė. Kodėl rektorius Petras Skarga galėjo kritikuoti Seimo narius ir dabar, skaitydami politikams skirtus jo pamokslus apie tarnystę tėvynei, pajuntame ne tik jų turinio aštrumą, bet ir stebėtinai ryškų aktualumą? Nes turėjo karaliaus užnugarį, todėl galėjo sau leisti daug. Štai buvęs rektorius Rolandas Pavilionis nesuprato, kad tokia pati kritika naujaisiais laikais žalinga institucijai, kadangi universitetas išlieka priklausomas nuo vadinamosios demokratinės politinės valios, kuri išreikšta lėšų skirstymu. Ir taip nutiko, kad Vilniaus universiteto vadovo „kovos“ su vyriausybe XX a. pabaigoje baigėsi specializuoto – teisės universiteto įkūrimu.

Taigi universiteto idėja Lietuvoje, užuot ją brandinus ir plėtojus, kompromituota tuoj po nepriklausomybės, kai buvo taip pat beatodairiškai ir entuziastingai steigiamos universitetinio lygmens mokyklos išskaidant lėšas ir vadinamuosius „žmogiškuosius išteklius“ – juk anuomet buvo viliojami Vilniaus universiteto mokslų daktarai dirbti Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose tik tam, kad, pavyzdžiui, socialinių ir humanitarinių mokslų srityse sukurtų alternatyvą „raudonu“ apšauktam Vilniaus universitetui. Politikai sudarė palyginti paradoksaliai absurdišką situaciją motyvuodami aukštaisiais tikslais ir nustatydami atlyginimus naujai steigtose aukštosiose mokyklose, bet jų nedidindami jau veikusioje aukštojoje mokykloje, ir dar, deja, traktuodami universitetą apibendrintai tik kaip specialistų rengimo vietą, o profesorių – ne kaip mokslininką, o tik kaip dėstytoją – t.y. darbuotoją, kuris turi vykdyti tam tikrą akademinį krūvį, t.y. tam tikrą normą.

Taigi ar iš tikrųjų tų dešimtmečių politikai „sukūrė“ didžiąją pasiekimų alternatyvą? Studijų masiškumas sumenkino jų ir universiteto reikšmę. O paleista skrajoti liberali mintis, kad „studentas – klientas“, jį suniekino, paversdama universitetą diplomų teikimo paslaugos vieta. Profesoriai turėjo gintis tarsi prasikaltę valdiniai, kad jie žino, kas yra studijų kokybė, nes mat nuo šiol tik studentas „žino“, o profesorių nuomonė tuo klausimu tapo nereikšminga.

Filosofas Jacques`as Derrida paskaitoje, skirtoje universiteto idėjai aptarti, yra pabrėžęs atsargumo būtinybę svarstant ne šiaip universiteto įkūrimą, bet pačią jo idėją. Remdamasis Martinu Heideggeriu, teigia, kad universiteto privalumai – mokslo pažanga, tarpdiscipliniškumas, žinių diskursas – tarsi „kybo virš bedugnės“. Man labai patinka ši įžvalga, nes ji tarsi apibendrina nuolatinę visuomenės būseną, vis naujiems elitams sprendžiant, kaip suprasti universitetą. Tokiame istoriniame kontekste postringavimai apie kriterijus, kurių kas nors „neatitinka“, tarkime, dėl tarptautiškumo trūkumo, yra veidmainiški, neprisiimant atsakomybės, kuri juk demokratinių valdžių atveju yra tęstinė.

Nors žinome, kad parlamento nariai ir anuomet suprato vyksmą, štai radau ištrauką iš 1997-ųjų Seimo posėdžio stenogramos: „Reikalas tas, kad tokiu globaliai įsibėgėjusiu universitetų steigimu diskredituojama universiteto idėja. Reikalas vėlgi tas, kad mes neturime pakankamai vadinamojo pedagoginio mokslinio potencialo, kuris pripildytų tuos nuolat steigiamus universitetus. Bet ką darysi – tokia mada. Mums, matyt, reikėjo persirgti. Aš čia nieko baisaus nematau.“

Steigimas savaime tikrai nėra baisu – demagogija yra baisus dalykas, kai ja pridengiami vadinamieji „aukšti tikslai“. Štai kita kito politiko citata: „Aš manau, kad Lietuvos ateitis, jos ūkinė, kultūrinė pažanga iš tiesų yra susijusi su mokslo, švietimo plėtote, ir tai, matyt, yra mūsų ateities pagrindas.“ Taip „argumentuota“, kodėl reikia skirti finansavimą naujai kuriamam universitetui. Tai vyko dėl sutapdavusių dvišalių interesų: „turėti“ universitetą ir „būti“ universitetu, nepaisant, kad universiteto idėjos įgyvendinimas yra ne tik regiono prestižo, bet ir milžiniškos atsakomybės klausimas apie nuolatinės mokslinės diskusijos poreikį tam tikrame regione. Visuomenei komunikuojama gėrio, liberalaus pasirinkimo galimybė. Kadangi interesas yra pinigai, tai ar kas galėjo teikti atsakymus, kodėl būtent tame regione reikia fundamentinių tyrimų arba kodėl jų nepakanka? Kai atsiras naujausia universiteto raidos Lietuvoje istorija, aišku, ji įvardins veiksmus ir sprendimų herojus.

Dabartinė valdžia turėtų pagalvoti, kad ji irgi kada nors bus aprašyta ir cituojama, tad galėtų ne tik įsigilinti į politines klaidas ir pati sau pripažinti, kad vien politinės valios metodais steigti ar juolab uždarinėti, vadinant „jungimu“, universitetus yra netoliaregiška. Deja, visi be išimties politikai pradėjo „reformą“ nuo skaičiaus ir nė vienas politikas, nei neaiškiais kriterijais vadovaujantis sudarytoji darbo grupė neatsako į klausimą, kas trukdo valdyti sistemą ir ją pertvarkyti jai skirtos kontrolės būdu. „Gėris“ dabar – universitetų jungimas, nes jau tam anonsuota net 200 milijonų suma.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Sidas

Sidas portretas
Akivaizdu,kad visiskai nebeaisku,ko siekia svietimo reforma.Kol kas tik uzsiimama saviplaka,todel reiketu visiems aprimti ir kokius metus apie reforma nebekalbeti,tegul universitetai ruosia savo pasiulymus,tegul diskutuoja tarpusavyje,nes jie geriausiai zino,ka reiketu keisti, o gal nieko keisti ir neverta. Idomu,ar amerikonai uz mus kvailesni,kad 3mln.gyventoju turinciame Bostone veikia 2oo universitetu?

as

as portretas
Dabartinė valdžia visiškai nekompetetinga spręsti švietimo problemas visuose lygmenyse ( darželai, mokyklos, universitetai). Chaosas, nesusikalbėjimas ir kvailas valdžio užsispyrimas vykdant ,,pertvarkas,,
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

Daugiau straipsnių