Vienas įdomiausių pasaulio pianistų N. Bärtsch koncertuos festivalyje „Gaida“

  • Teksto dydis:

Aktualios muzikos festivalis „Gaida“ lapkričio 5-ąją kviečia patirti ritualinės zen-funk muzikos skambesį, kurį ruošiasi sukurti vienas ryškiausių pasaulyje pianistų, muzikos filosofu tituluojamas Nik Bärtsch. Šiuolaikinio meno centre vyksiantis solinis menininko pasirodymas nesutalpinamas į žanro rėmus: tai – kelionė ne tik tarp klasikinės muzikos aiškumo ir džiazinės improvizacijos, bet ir tarp senovinės ritualinės japonų garsų dermės ir šiuolaikinio minimalizmo.

Šveicarų pianistą N. Bärtsch kritikai vadina muzikos filosofu. Savo kuriamos muzikos jis neapriboja klasikos ar džiazo žanrais, ir ją vadina tiesiog zen-funk arba ritual groove.

Šis terminas nurodo tiek garsų sąskambį, tiek mąstymo sampratą: tai – švari, architektūriškai sustyguota garso plotmė, sklidina pasikartojančių, susipynusių ir hipnotizuojančių ritmų.

Vieną kartą išgirdus šio pianisto kūrinius, su niekuo kitu jų nesupainiosite: jų erdvė – uždara, juose nuolat pasikartojančiai ir be galo lėtai auga įtampa, dėmesį prikausto minimali, vos juntama improvizacija. Pasak vieno svarbiausių džiazo žurnalų „Downbeat“, Nik Bärtsch muzika klausytojus užburia savo hipnotizuojančiu ir svaiginančiu daugiasluoksniškumu, tai – išmąstytos, psichologiškai paveikios ir kerinčio intelektualumo kupinos kompozicijos.

Jau trečią kartą Lietuvoje pasirodysiantis N. Bärtsch teigia, kad didžiausią įtaką jo kūrybai padarė šiuolaikinės klasikinės muzikos kompozitoriai Steve Reich, Morton Feldman, Igor Stravinsky bei ritualinė japonų muzika. Inteligentišką, įtraukiančią bei konstruktyvumu išsiskiriančią Niko muziką neabejotinai paveikė ir jo itin platus bei įvairialypis išsilavinimas: be Ciuricho aukštosios muzikos mokyklos ir konservatorijos, jis baigė ir filosofijos, ir muzikologijos, ir lingvistikos studijas. Pianistas, išleidęs jau 12 savo muzikos albumų, solinio koncerto metu klausytojams pristatys kūrinius iš „Hishiryo“, „Ritual Groove Music“, „Live“, „Rea“ ir kitų įrašų.

Kaip sako festivalio „Gaida“ vadovas Remigijus Merkelys, pianistas N. Bärtsch – viena įdomiausių asmenybių dabartinio muzikos pasaulio kontekste. „Nik Bärtsch kūryba, dinamiškai svyruojanti tarp klasikos bei improvizacijos, nukelia klausytojus į savotišką meditacinę būseną, į erdvę, kuri yra virš apibrėžiamo žanro ribų. Dialogas, į kurį kviečia pianistas – tai ne tik pokalbis tarp kūrėjo ir klausytojų, bet ir gilus bei tiriantis žvilgsnis į save“, – teigia R. Merkelys. Anot festivalio vadovo, Šiuolaikinio meno centre tikimasi išties neeilinio ir magiško vakaro, perkelsiančio žiūrovus į ritualinę zen-funk erdvę.

Festivalis „Gaida“ – pagrindinis ir didžiausias šiuolaikinės muzikos forumas Lietuvoje ir Baltijos šalyse, kasmet rengiamas nuo 1991 metų Vilniuje. Festivalis per eilę metų tapo vienu ryškiausių ir bene svarbiausiu dabarties muzikinę kūrybą pristatančiu festivaliu šiame pasaulio regione. Išskirtinis festivalio bruožas – atvirumas visų tradicijų ir visų geografinių platumų muzikai.

Festivalis plačiai apžvelgia ir pristato aktualiausius kūrybinius procesus bei muzikos tendencijas tiek Lietuvoje, tiek Europoje bei pasaulyje. Festivalis „Gaida“ pernai buvo ypač aukštai įvertintas ir tapo Europos festivalių laureatu „EFFE Laureate 2019-2020“: iš beveik 800 Europoje vykstančių visų sričių festivalių buvo išrinkti 24 patys geriausi festivaliai, tarp kurių pateko ir taip aukštai įvertintas vienintelis iš Lietuvoje ir Baltijos šalyse rengiamų festivalių – „Gaida“.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių