P. Kalpoko paveikslai perrašė aukcione brangiausiai parduotų kūrinių istoriją

  • Teksto dydis:

LXII Vilniaus aukcione birželio 12-ąją perrašyta brangiausiai parduotų meno kūrinių penketuko istorija. Nors pirmoje pozicijoje vis dar yra Antano Žmuidzinavičiaus kūrinys "Dzūkų kaimelis" (1910), po jo rikiuojasi net trys pastaruoju metu itin vertinamo Petro Kalpoko (1880–1945) kūriniai.

Brango dešimt kartų

Aukciono vakaro intrigas labiausiai kurstė lietuvių dailininko P.Kalpoko kūriniai, kurių kainos kilo su neįtikėtinu pagreičiu, o varžytuvės užsitęsė tiek, kad peržengė pačias drąsiausias prognozuotas estimacijos ribas.

Dar prieš LXII Vilniaus aukcioną buvo manoma, kad didžiausio susidomėjimo sulauks labai ankstyvas ir retas dailininko P.Kalpoko darbas "Rudeniškas peizažas" (1904), kuris, manoma, buvo sukurtas tuo metu, kai menininkas viešėjo pas savo mecenatą baroną Gustavą von Manteuffelį (1832–1916) Latvijoje esančiuose Kazdangos rūmuose. Jis įdomus tuo, kad jame vyrauja secesinės stilistikos bruožai ir būsima kalpokiška peizažų stilistika.

Pradine – 25 tūkst. eurų – kaina įvertintas kūrinys ne tik patvirtino šias prognozes, bet ir perrašė Vilniaus aukcione brangiausiai parduotų kūrinių istoriją. Kainai šoktelėjus beveik 1,8 karto, iki 44,75 tūkst. eurų, P.Kalpoko "Rudeniškas peizažas" bendrame brangiausiai parduotų kūrinių sąraše išstūmė Antano Samuolio (1899–1942) paveikslą "Liga" (1931) ir šiuo metu užima antrą poziciją po A. Žmuidzinavičiaus kūrinio "Dzūkų kaimelis", prieš septynerius metus aukcione įsigyto už daugiau kaip 53,5 tūkst. eurų.

Vis dėlto gerokai labiau nustebino varžytuvės dėl kito P.Kalpoko kūrinio "Žiemos peizažas su upeliu" (1935). Pradinė šio kūrinio kaina – 3,8 tūkst. eurų – kilo daugiau nei dešimt kartų, iki 39 tūkst. eurų. Būtent tokia suma pernai buvo įvertinta A.Samuolio "Liga". Dabar abu kūriniai brangiausiai parduotų kūrinių sąraše dalysis trečia ketvirta pozicijomis. O penktą poziciją užims dar vienas P.Kalpoko kūrinys – "Upelis pavasarį" (1907), prieš penkerius metus aukcione įvertintas 36,5 tūkst. eurų ir iki šiol istorijoje buvęs trečias brangiausiai parduotas meno kūrinys.

Domina ne vien klasika

Vertinant tik LXII Vilniaus aukciono rezultatus, po dviejų P.Kalpoko kūrinių trečias šiame aukcione brangiausiai parduotas kūrinys – rubrikoje "In focus: Popartas ir Opartas" pristatytas dailininko Kęstučio Zapkaus darbas "Arkties peržiūra" (2009). Jis įsigytas už pradinę kainą – 5,9 tūkst. eurų.

Po jo rikiuojasi dailininko Raimundo Sližio (1952–2008) "Autoportretas" (1989), kurio pradinė kaina pakilo apie 1,7 karto, iki 4,1 tūkst. eurų, ir dailininko Viktoro Vizgirdos (1904–1993) drobė "Žydintis sodas" (1947), kuri pradinė kaina kilo beveik 1,9 karto, iki 3,4 tūkst. eurų.

Gana atkaklios varžytuvės vyko ir dėl dailininko A.Žmuidzinavičiaus kūrinių: paveikslo "Reginys iš balkono" (1954) pradinė kaino kilo tris kartus, iki 3,3 tūkst. eurų, o drobė "Vileika | Vilnelė Vilniuje" (1916) parduota daugiau nei dukart brangiau – už 3,2 tūkst. eurų.

Anot Vilniaus aukciono vadovės dr. Simonos Skaisgirytės-Makselienės, didelis žmonių susidomėjimas ir rezultatai rodo, kad aukcionas yra gyvas reiškinys, kurio atmosferą sunku skaitmenizuoti ir perkelti į virtualiąją erdvę. Atkaklias varžytuves ji linkusi aiškinti ne ekonominėmis ir investicinėmis paskatomis. "Manyčiau, kad šį kartą visa tai liko kažkur nuošalėje, dideles varžtuves paskatino patys meno kūriniai – gana retai pasitaikantys ypatingi meno grynuoliai", – sako ji.

Brandinama vertė

Šįkart mažesnio aukciono dalyvių dėmesio sulaukė rubrikos "In focus: kombinatų "Dailė" produkcija" lotai. Pigiausias LXII Vilniaus aukciono lotas – Klaipėdos kombinate "Dailė" pagaminta vilnos ir medvilnės lovatiesė (XX a. antroji pusė) parduota už 90 eurų.

"Tai patvirtino, ką jau esu ne kartą sakiusi: šių kūrinių sėkmės laikas bus ateityje, – įsitikinusi dr. S.Skaisgirytė-Makselienė. – Su jais dar tik pažindinamasi, o tikrajai jų vertei suprasti tikrai reikalinga bent kelių dešimtmečių distancija. Akivaizdu, kad daugelis meno mėgejų gyvena dabartyje ar trumpesnėmis laiko distancijomis ir bent jau šiuo metu nėra pasiruošę ilgalaikėms rizikoms."

Tai patvirtino, ką jau esu ne kartą sakiusi: šių kūrinių sėkmės laikas bus ateityje.

Be jau paminėtų lotų, LXII Vilniaus aukciono dalyviai atkreipė dėmesį ir į kitas rinkinio vertybes: įsigyti Algio Kriščiūno, Vladislovo Žiliaus (1939–2012), Adomo Galdiko (1893–1969), Augustino Savicko (1919–2012), Augustino Potockio (1852–1945), Jono Janulio (1888–1973), Adomo Varno (1879–1979), Kazio Šimonio (1887–1978), Liudo Truikio (1904–1987), Mikalojaus Šalkausko (1935–2002) ir kitų gerai žinimų autorių kūriniai. Daugiausia, septyni, LXII Vilniaus aukcione parduota vieno autoriaus – Mariaus Liugailos –  kūrinių.

Šiais metais Vilniaus aukcionas tradiciškai nepersikels į pajūrį, o vasarą atostogaus. LXIII Vilniaus aukcionas numatytas rugsėjį Vilniuje, jo meno vertybių rinkinys bus formuojamas iki rugpjūčio pabaigos.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių