Gobeleną „Sabinių pagrobimas“ Valdovų rūmų muziejui 2021 m. padovanojo kolekcininkas Nathanas Levis iš Florencijos. Istoriniame audinyje vaizduojama įnirtinga romėnų ir sabinių kova. Pasak mito, Romos įkūrėjas Romulas pakvietė kaimynystėje gyvenusius sabinus kartu su žmonomis ir dukromis atvykti į šventę, skirtą dievo Konso garbei. Prasidėjus šventei, romėnai merginas pagrobė.
Kompozicijoje juntama italų Baroko tapybos įtaka, figūrų judesiai išraiškingi, jos vaizduojamos įvairiais rakursais, sudėtingomis pozomis. Dinamiškumo pojūtį kuria plastiškos drabužių klostės, ryškios jų spalvos – skirtingų atspalvių raudona, mėlyna, žalia ir ruda. Tačiau vertingas gobelenas, laikui bėgant, buvo pažeistas, todėl buvo atlikti detalūs tyrimai, kad paaiškėtų, kaip jį restauruoti, ir vėliau šiuo audiniu dar būtų galima ilgai grožėtis muziejuje.
Išsamūs vaizdiniai ir cheminiai tyrimai leido tiksliai įvertinti audinio būklę ir ankstesnes intervencijas: prarastų ataudų ir metmenų vietas, grubius ir netikslius susiuvimus, nederančią įsiūtą juostelę apatiniame bordiūre, taip pat buvo fiksuoti nešvarumai, dulkėtumas ir spalvų nublukimas. Nuardžius pamušalą paaiškėjo, kad gobelenas buvo tvarkytas mažiausiai penkis kartus, naudojant skirtingas medžiagas ir metodus.
Valdovų rūmų muziejaus nuotr.
Valdovų rūmų muziejaus restauratorė Bernadeta Rudytė ne vienus metus kruopščiai dirbo su gobelenu – kai kuriose vietose buvo išlikę tik metmenys, ataudai buvo visiškai sunykę. Tokiose jautriose vietose ji taikė daigstymo techniką (restauracinį dygsnį), spalviškai priderindama siūlus ir subtiliai sutvirtindama audinio struktūrą. Trūkstamus fragmentus atkūrė siuvinėjimo būdu, imituodama gobeleno audimą, restauruoti naudojo iš anksto išskalbtus, sintetiniais dažikliais nudažytus vilnonius siūlus, susuktus iš trijų–penkių skirtingų atspalvių gijų. Buvo pašalinti netinkami per ankstesnius tvarkymus ir restauravimus atsiradę sluoksniai, stabilizuoti trapūs originalūs audiniai, atkurti trūkstami fragmentai. Restauratorė pasakoja, kad jai buvo svarbu atkurti vaizdinį ritmą, restauruotas vietas aiškiai atskiriant nuo originalo.
Ekspozicijoje, prie vėl švytėjimą atgavusio gobeleno, lankytojai galės susipažinti ir su sudėtingu, daug laiko ir kruopštumo reikalaujančiu gobelenų restauravimo procesu. Bus galima palyginti, kaip audinys ir atskiri jo fragmentai atrodė prieš restauravimą ir po jo.
Parodos kuratorė – dr. Živilė Mikailienė, restauravimo darbo vadovė – Vilniaus dailės akademijos lektorė, Prano Gudyno restauravimo centro tekstilės restauratorė Audronė Petroševičiūtė.
Naujausi komentarai