- Eleonora Budzinauskienė, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vyriausybė nepritarė grupės Seimo narių bei Seimo Švietimo ir mokslo komiteto siūlymams, pagal kuriuos profesionalių vairuotojų kvalifikacijos suteikimas (95 kodo mokymas) būtų paliktas išimtinai Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos kompetencijai kaip profesinis mokymas. Dėl to ženkliai pailgėtų šio mokymo trukmė bei sąnaudos ir jis neatitiktų ES Direktyvos reikalavimų.
„Sveikiname tokią Vyriausybės poziciją, nes pateikti siūlymai neatitiko ne tik sektoriaus darbuotojų ir jų darbdavių lūkesčių bei ES norminių aktų reikalavimų, bet nebuvo palankūs ir šį mokymą teikiančioms mokymo įstaigoms. Darbdaviai, kurie yra šios kvalifikacijos užsakovai ir kuriems tenka visa atsakomybė dėl jų įdarbintų vairuotojų žinių ir gebėjimų, signalizavo, jog apsunkinus ir pabranginus jų darbuotojų mokymą, jie rinksis alternatyvą apmokyti savo vairuotojus kaimyninėse valstybėse. Mes, kaip mokymo teikėjai, negalėjome nereaguoti į tokią situaciją. Šiandien Lietuvoje turime susiklosčiusią įdomią situaciją, kai visų kitų vairuotojų kompetencijų suteikimas – t. y. tiek pirminis mokymas, siekiant įgyti teisę vairuoti transporto priemonę, tiek pavojingų krovinių vežimo (ADR) mokymas, yra Susisiekimo ministerijos žinioje ir tik 95 kodo kompetencijos suteikimas yra deleguotas Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai“, – sako Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos prezidentė Jurgita Kuliešienė.
Seimo nariai Aušra Papirtienė, Liudas Jonaitis, Antanas Baura, Sergejus Jovaiša, Edmundas Pupinis ir Kęstutis Bacvinka bei Seimo Švietimo ir mokslo komitetas siūlė įtvirtinti nuostatą, kuria profesionalių vairuotojų kvalifikacijos suteikimas (95 kodo mokymas) būtų priskirtas Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai, o patį mokymą traktuoti kaip profesinį mokymą.
Pasak J. Kuliešienės, priėmus tokį siūlymą mokymas taptų kelis kartus ilgesnis nei to reikalauja vairuotojų mokymą reglamentuojančios ES Direktyvos ir, be abejonės, brangesnis.
Vyriausybės nutarime, kuriuo nepritariama Seimo narių siūlymui, atkreipiamas dėmesys, kad siūlomi pakeitimai neatitinka Europos Parlamento ir Tarybos patvirtintos direktyvos 2003/59/EB, kuri reglamentuoja vairuotojų rengimą, nuostatų. Taip pat pažymima, kad pageidavimas 95 kodo mokymus priskirti profesiniam mokymui yra perteklinis, nes tai nepagrįstai prailgintų profesionalių vairuotojų rengimą, o šiai kompetencijai įgyti visiškai pakanka neformalaus mokymo statuso.
Prieš Seimo narių ir Seimo Švietimo ir mokslo komiteto inicijuojamas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas pasisakė nemažą dalį vairuotojų mokymo įstaigų vienijanti asociacija ir transporto sektoriaus verslo atstovai, kurie siūlo įtvirtinti Susisiekimo ministerijos šių metų pradžioje parengtą ir su visais socialiniais partneriais suderintą įstatymo projektą, pagal kurį 95 kodo kompetencijos suteikimas – šio mokymo tvarkos organizavimas ir priežiūra – būtų deleguotas Susisiekimo ministerijai. Šis Susisiekimo ministerijos inicijuotas įstatymo pakeitimas atitiks vairuotojų ir jų darbdavių lūkesčius ir leis sėkmingai vykdyti 95 kodo mokymą tiek valstybinėms, tiek privačioms mokymo įstaigoms.
Šios įstatymo pataisos turėjo būti priimtos iki š. m. gegužės 23 d., iki kurios į nacionalinius teisės aktus turėjo būti perkelta Europos Direktyva, reglamentuojanti 95 kodo mokymą. Iki tol galiojo laikinoji tvarka, pagal kurią profesionalių vairuotojų 95 kodo kvalifikacijos suteikimas ir periodinis atnaujinimas vyko pagal senąsias profesinio mokymo programas, kuruojant Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai. Tačiau artėjant laikinosios tvarkos galiojimo pabaigai, Seimo Švietimo, ir mokslo komitetas ėmėsi iniciatyvos 95 kodo mokymą palikti išskirtinai Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos kompetencijai.
Nors Europos Parlamento ir Tarybos direktyva nereikalauja, kad 95 kodo mokymas būtų priskirtas formaliajam profesiniam mokymui, tačiau Lietuvoje jis yra priskirtas būtent formalaus profesinio mokymo sričiai, už kurią atsakinga Švietimo, mokslo ir sporto ministerija.
Tarptautinės kelių transporto sąjungos IRU duomenimis, visose ES šalyse, išskyrus Lietuvą, profesionalių vairuotojų 95 kodo mokymas ir jų kompetencijos kėlimas priskirtas neformaliajam mokymui.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams2
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...
-
Sostinės gatvėse testuojamas naujos kartos elektrinis autobusas3
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ bandymams perduotas „Fencer F1 Integral EV“ žemagrindis elektrinis autobusas. Naujas elektrinis autobusas gatvėmis važinėja balandžio 11–24 dienomis, 10-uoju maršrutu. ...
-
Orams sušilus – daugiau eismo įvykių1
Balandžio mėnesio pradžia vairuotojus įpareigojo keisti žiemines padangas į vasarines. Kas nutiks, jei nepasikeitę padangų pateksite į eismo įvykį, ir apie kitas sezonines vairuotojų problemas „Labas vakaras, Lietuva“ rubrikoje „A...
-
Retenybių medžiotojams – ypatingi ir brangūs taikiniai
Šį pavasarį aukcionuose kolekcininkams bus pasiūlyti keli ypatingi automobiliai, tarp jų – reti „Bugatti Type 57C“ ir „Lotus-Climax Type 12“. ...
-
„Land Cruiser 250“ – naujas karalius6
„Galiu teigti, kad gimė naujas kelio ir bekelės karalius“, – išbandęs naująjį visureigį „Toyota Land Cruiser 250“ sakė lenktynininkas Benediktas Vanagas. ...
-
Padirbės, kad eismas būtų saugesnis5
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ per šiuos metus yra suplanavusi eismo saugumą didinančius sprendimus įgyvendinti visuose šalyje užfiksuotuose vadinamųjų juodųjų dėmių kelių ruožuose ir sankryžose. ...
-
Paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso nugalėtojai2
Tarptautinėje Niujorko automobilių parodoje paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso („World Car of the Year“, WCOTY) nugalėtojai. ...
-
Techninės apžiūros barjeras: įtakos turi ir vairuotojo elgesys45
Lietuvos automobilių techninių apžiūrų statistika negailestinga. Pernai beveik pusė transporto priemonių pirmuoju bandymu neįveikė šio barjero ir negavo teisės dalyvauti eisme. Kas lemia tokius niūrius skaičius ir kaip juos pakeisti? ...