Mechaniko patarimai
Kokių dujų pilti į automobilį?
Vėl Lietuvoje pabrangus degalams, daug vairuotojų susimąsto apie dujų naudojimą vietoje benzino.
Šiuolaikinių automobilių dujas galima suskirstyti į dvi rūšis. Pirmoji – propano ir butano mišinys, gaunamas distiliuojant naftą. Tokios dujos dažniausiai vadinamos “naftos dujomis” ir sutrumpintai žymimos LPG. Jos būna suskystintos. Kaip ir dyzelinas, propano ir butano mišinys gali būti “vasarinis” bei “žieminis”. Pirmuoju atveju procentinė dujų sudėtis – 50:50, antruoju – 90:10.
Kita rūšis – metanas (arba gamtinės dujos). Į talpas jis pumpuojamas iki 200 atm. slėgiu. Penkiasdešimties litrų dujų balione telpa apie dešimt kubinių metrų metano. Tokio kiekio užtenka automobiliui nuvažiuoti atstumą, ekvivalentišką keliui, kuriam reikėtų sudeginti maždaug dešimt litrų įprasto benzino. Renkantis būsimąją alternatyvaus kuro rūšį, reikia vadovautis ne tik naujos įrangos, bet ir litro (kubinio metro) dujų kaina, atsižvelgti į tai, kiek ir kur yra degalinių, siūlančių propaną ir butaną bei metaną.
Vakaruose dujiniai automobilių varikliai seniai nebėra egzotika. Dujų balionų gamybos ir šių degalų naudojimo lydere galima laikyti Italiją. Šioje šalyje yra maždaug milijonas pertvarkytų automobilių – beveik trečdalis visų mašinų.
Garsiausi automobilių koncernai serijiniu būdu gamina mašinas su bivalentine maitinimo sistema (“Fiat Multipla Bipower”, “Opel Zafira CNG”). Tokių automobilių varikliai vienodai gerai veikia ir naudodami tradicinį benziną, ir dujas (dažniau metaną). Lietuvoje dujomis varomas kas trečias automobilis; techninių apžiūrų centro “Transkona” duomenimis, tarp “pagyvenusių” mašinų – kas antra. Rusijoje “dujofikacija” dar nepasiekė tokių mastų, nors šalis ir laikoma “naftos” valstybe. Tik eksportinės “Nivos”, išleidžiamos nedidelėmis serijomis, turi dujų įrangą.
Naujausi komentarai