- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvoje vasarį kiek sušvelninus karantino suvaržymus, klientai plūstelėjo į grožio salonus bei išsirikiavo prie nedidelių parduotuvių. Tarptautinė rinkos tyrimų bendrovė „NielsenIQ“ pastebi, kad į buvusią realybę tarsi norėtų grįžti visi, tačiau jei entuziazmo skiepytis nepadaugės, ne tik prekybos ir paslaugų, bet ir kitų sektorių atsigavimas visame pasaulyje gali būti lėtesnis, nei įsivaizduojama.
„NielsenIQ Baltics“ vadovė Ilona Lepp sako, kad dvi pandemijos bangos neabejotinai paveikė vartotojus ir suaktyvino jų atsargumą bei gynybinį elgesį. Kita vertus, bendro entuziazmo išnaudoti mokslo pasiekimus galėtų būtų daugiau, jei norime greičiau grįžti prie įprasto gyvenimo.
„Didelė dalis verslų patiria suvaržymus, visuomenės taip pat pavargo nuo judėjimo bei socialinės distancijos ribojimų. 2020 ir 2021 metų sandūroje 15-oje didžiausių pasaulio šalių „NielsenIQ“ atlikta apklausa atskleidė du svarbius dalykus. Net ketvirtadalis vartotojų vėl keliauti, pramogauti bei dalyvauti įvairiuose renginiuose žada tik tada, kai pasiskiepys. Iš kitos pusės, vienos rankos pirštų pakaktų suskaičiuoti tas šalis, kuriose skiepytis, vos tik atsiras tokia galimybė, žada daugiausiai gyventojų – bent kas antras“, – Lietuvos verslo forume trečiadienį pabrėžė I. Lepp.
Jei visuomenės nenorės skiepytis, vien vakcinų prieinamumo faktas pasaulio nesugrąžins į ikipandeminį laikotarpį.
Eilių prie skiepų kol kas nesimato
Tarp aktyviausiai skiepytis pasiryžusių šalių pirmauja Jungtinė Karalystė (54 proc.), Indija (51 proc.), Tailandas (50 proc.), Meksika (47 proc.) ir Kanada (47 proc.). Išskyrus britus, kitose apklausose dalyvavusiose Europos šalyse pasiryžimo skiepytis apčiuopiamai mažiau. Ispanijoje tą darytų 37 proc., Vokietijoje – 34 proc., o Prancūzijoje – vos 16 proc. respondentų.
„Jei visuomenės nenorės skiepytis, vien vakcinų prieinamumo faktas pasaulio nesugrąžins į ikipandeminį laikotarpį. Apklausa vyko pernai gruodį ir šiemet sausį, tad gyventojų nuotaikas, tikėtina, į gerąją pusę gali pakeisti švietimo ir komunikacijos kampanijos. Kita vertus, viešoje erdvėje garsiai girdimi ir skeptikai, kurie yra didelis iššūkis mokslo pasauliui ir šalių vyriausybėms“, – sako bendrovės vadovė.
Tuo metu, kai vakcinos jau bus prieinamos, daugiausiai, arba 41 proc. žmonių ketina keliauti savo šalyje, 39 proc. eis į kino teatrą ar teatrą, 35 proc. dalyvaus sporto renginiuose, koncertuose. Kituose viešuose renginiuose ketina apsilankyti 33 proc. apklaustųjų, vykti į užsienį – 31 proc.
„Tačiau vienoda 26 proc. respondentų dalis į kiekvieną galimybę daryti tai, ko daryti negalima dabar, atsakė „tik kai pasiskiepysiu“, o nuo 12 iki 21 proc. buvo pasiryžę toliau gyventi karantino režimu ir patikino, kad keliauti ir pramogauti nesiruošia, penktadalis dėl to nėra tikri. Vargu, ar kas ginčytųsi su tuo, kad du pandemijos cunamius ištvėręs vartotojas irgi nebebus toks, koks anksčiau“, – teigia I. Lepp.
Baimių yra nemažai
„NielsenIQ“ apklausos duomenimis, COVID-19 pandemija ryškiai poliarizavo visuomenę: dalis pasiryžusi grįžti į įprastą gyvenimą, tačiau ne mažiau reikšminga dalis pripažįsta, kad dar ilgai šalinsis ir vietų, ir kitų žmonių.
Tarptautinio tyrimo duomenimis, kai skiepai bus prieinami, 58 proc. respondentų vis dar užtikrintai nesijaus restoranuose, dar 58 proc. pažymėjo, kad ankstyvuoju vakcinų platinimo laikotarpiu nesijaus gerai, jei bus pradėtas mažinti fizinis atstumas tarp žmonių. Tikėtina, kad kas antras (52 proc.) dirbantysis nebus užtikrintas ir sugrįžimu į savo darbo vietą, net jei ir bus pasinaudojęs galimybe pasiskiepyti.
Ilgametę patirtį tiriant vartotojų elgesį turinčios įmonės vadovė prognozuoja, jog pasauliui atsiveriant vis labiau, prekybininkai ir paslaugų teikėjai turi būti pasiruošę ne tik kovoti už savo išgyvenimą, bet ir padėti klientams susidoroti su pandemijos baimėmis.
„Panašu, kad infekcijos plitimo nulemtas atsargus vartotojų elgesys taip pat gali lėtinti ekonominio atsigavimo greitį. Sunku atsakyti į klausimą, kada bus įmanoma susodinti klientus prie kiekvieno staliuko ar neriboti jų skaičiaus parduotuvėse bei paslaugų teikimo vietose. Ne mažiau svarbu, kada tam bus pasiruošę patys klientai, neslepiantys savo baimių“, – konstatuoja I. Lepp.
Anot jos, valstybėms stengiantis spartinti vakcinavimo procesą, gyventojų inertiškumas gali lėtinti planus grįžti prie įprasto gyvenimo būdo.
„Dėl šių priežasčių turime labai atsakingai vertinti visus įmanomus veiksnius bei visuomenės nuotaikų kryptį. Atsigavimo vilčių yra, jos realios, tačiau patarčiau turėti omenyje, kad joms taip pat gali prireikti laiko. 2020 metais vartotojų elgesys visame pasaulyje buvo labai panašus, nes visi panašiai reagavome į koronaviruso infekcijos grėsmę. Šiemet pastebime, kad atskirose šalyse žmonių požiūris ir elgesys ima skirtis – tai turės lemiamos reikšmės tam, kaip pasaulis atrodys jau 2022-aisiais“, – prognozuoja I. Lepp.
„NielsenIQ“ apklausa „Unlocking Consumption Global Survey“ 2020 metų gruodį-2021 metų sausį buvo atlikta 15-oje pasaulio valstybių, joje dalyvavo virš 12 tūkst. respondentų.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Lojalumo pokyčiai darbo rinkoje: į jaunų žmonių išėjimą reikia žiūrėti pozityviai
Darbo rinkoje keičiasi ne tik tendencijos, bet ir vertybės. Viena iš jų – lojalumas. Apie tai, ar dabartinei darbuotojų kartai lojalumas išlieka vertybe, LNK reportaže pasakojo gydytojas psichoterapeutas Dainius Jakučionis. ...
-
Vyriausybė pritarė siūlymui būtiniausių bankų paslaugų krepšelio kainą susieti su MMA3
Vyriausybė trečiadienį pritarė Finansų ministerijos ir Lietuvos banko (LB) siūlymui būtiniausių bankų paslaugų krepšelio gyventojams ir smulkiam verslui kainą susieti su minimalia mėnesio alga (MMA), ją perskaičiuojant kas trejus metus. ...
-
Liberalai „laisviečius“ kaltina įžūlumu, tarsis dėl savo siūlymo gynybos finansavimui5
Vienas valdančiųjų liberalų lyderių Eugenijus Gentvilas trečiadienį įžūliu pavadino koalicijos partnerių „laisviečių“ siūlymą dėl būdų padidinti gynybos finansavimą, bandys formuluoti savo iniciatyvą. ...
-
Pieno supirkimo kaina Lietuvoje per metus augo dešimtadaliu1
Vidutinė natūralaus pieno supirkimo kaina kovą siekė 42,31 cento už kilogramą ir buvo 10,8 proc. didesnė nei pernai tuo pat metu. Lyginant su vasariu, supirkimo kaina kilo 0,3 proc. ...
-
Lietuvos bankas: Lietuvos auksas pernai pabrango 9 proc.2
Lietuvos aukso atsargų rinkos vertė, nepaisant susilpnėjusio JAV dolerio euro atžvilgiu, pernai išaugo 9 proc. iki 355 mln. eurų, sako Lietuvos banko (LB) atstovas. ...
-
„Laisviečiai“ gynybą finansuoti siūlo iš savivaldybių GPM, akcizų, didesnio pelno mokesčio6
Laisvės partija trečiadienį paskelbė, kad surinkti reikiamas papildomas lėšas krašto apsaugai siūlo perskirstant savivaldybėms šiuo metu tenkančią gyventojų pajamų mokesčio (GPM) dalį, didinant akcizus ir vienu procentiniu pun...
-
„Investuok Lietuvoje“: Lietuvos konkurencingumas patiria iššūkių, yra mažesnis nei regione
Lietuvos ekonomikos konkurencingumas patiria iššūkių bei mažėja regione, teigia užsienio investicijų skatinimo agentūra „Investuok Lietuvoje“. ...
-
I. Žilienė: elektros tinklų sujungimas kainuos apie 270 mln. eurų, įtaka tarifui bus maža2
Šiaurės vakarų ir rytų elektros perdavimo tinklų sujungimo projekto, kurį siekiama pripažinti ypatingos valstybinės svarbos, įgyvendinimas kainuos apie 270 mln. eurų, sako energetikos viceministrė Inga Žilienė. ...
-
Politikams svarstant apie gynybos pramonės plėtrą, institucijos sutarė gilinti ryšius1
Politikams svarstant būdus stiprinti vietinę pramonę, kelios valstybės institucijos trečiadienį sutarė gilinti ryšius, kad padėtų įmonėms kurti inovacijas gynybos srityje. ...
-
2022 metais vadovai uždirbo 58 proc. daugiau nei šalies vidurkis4
2022 metais vidutiniškai daugiausia uždirbo įvairaus lygio vadovai – 2,9 tūkst. eurų neatskaičius mokesčių, arba 58 proc. daugiau nei 1,83 tūkst. eurų siekęs šalies vidurkis, skelbia Valstybės duomenų agentūra. ...