Studentai ir profesoriai kalbėsis kitaip

"Šio streiko pasiekimas – gydytojų ir visuomenės dialogas, medikų  būtinųjų kompetencijų nustatymas, atsakomybės ir įsipareigojimų bei garantijų suteikimas. Sukurta sistema greitai davė rezultatų. Visi kalbėjo viena kalba. Nekalbėjimas, nebendradarbiavimas, neprofesionalumas tapo pastebimi, netoleruojami, pradedant studentais ir baigiant patyrusiais specialistais", – pavyzdį, kuriuo siūlo sekti, pateikia profesorius K.Petrikonis.

Sveikatos sistema tapo skaidresnė, gydytojai – atviresni, visuomenės lūkesčiai pasidarė realūs, atsirado abipusis pasitikėjimas. Manoma, kad pagarba ir atsakomybė turėjo lemiamą reikšmę.

"Kanados sveikatos sistemos modelis toli nuo idealaus, tačiau, sveikatos specialistų socialinės atsakomybės modelis ir gydytojų rengimas yra pavyzdys kitoms šalims", – pabrėžia profesorius K.Petrikonis.

Inertinio mąstymo žala

Medicinos studijos yra inertiška sritis, ką nors keisti yra labai atsakinga, todėl ir sudėtinga, ir dar daug universitetų pasaulyje dirba senoviškai. Kai kada modernumas aukojamas stabilumui ir ligonių saugumui.

"Patriarchalinėje medicinoje gydytojas diktuodavo savo valią: kaip jis pasakys, taip ligonis ir turi daryti. Iš Vakarų atėjo gydytojo ir jo paciento bendradarbiavimo modelis. Gydytojas ligoniui turi ne tik ligos diagnozę pasakyti, bet ir išaiškinti, pagrįsti įrodymais, mokėti bendrauti, rodyti pavyzdį. Gydytojams, kurie mokslus baigė, nesiremdami įrodymais, sunku pakeisti mąstymą", – savo nuomonę drąsiai reiškia skubios medicinos gydytojas rezidentas M.Gedminas.

Jis džiaugiasi, kad jo specialybė yra nauja.

"Patekome tarsi į naują smėlio dėžę, be jokių tradicijų, su naujomis taisyklėmis", – vaizdžiai kalba jaunasis specialistas.

Rekomendacijas, kaip rengti gydytojus rezidentus, teikia ES medicinos specialistų draugija ir kitos organizacijos. Skubiosios medicinos rezidentūroje, kuri LSMU įdiegta prieš trejus metus, viskas modernu: aprašyta lyderystė, vadyba, komunikacija, mokslinio darbo rengimas.

"Mes nuo pirmų dienų taip mokomės. Atėjau į visuomeninę veiklą, nes mes mokomės ir to, kaip pakeisti vadybinio proceso sistemą", – pabrėžia M.Gedminas.

Jo akis pastebi teigiamas naujoves Kauno klinikose, kurios yra LSMU studentų mokymo bazė. Tai kitokio bendravimo apraiškos, laiko taupymas ir produktyvumo didinimas, diegiant naujas vadybos sistemas.

"Mokomės šešerius metus, bet mirusio ligonio artimajam nemokam pranešti šios skaudžios žinios. Jaunam gydytojui tai sukelia didelį stresą, – prie bendravimo meno vėl grįžta M.Gedminas. – Universitetas, rezidentūros bazė turi parengti tokį gydytoją, kokio norės pacientas."

Prorektorius K.Petrikonis paprieštarauja, kad studijos keičiasi, įdiegiami nauji metodai, užpildantys spragas.

"Matome atskirtį tarp gydytojų, kurie studijas baigė anksčiau ir taip reikalingų dalykų nesimokė, tik profesinius. Manęs irgi daug ko nemokė, bet mokydamas kitus supratau, ko reikia, ir išmokau. Žinoma tobulėti būtina ir toliau", – sako profesorius K.Petrikonis ir pripažįsta, kad jaunoji karta – visai kitokia, kitaip matanti, turinti kitokių lūkesčių.

Klysti yra žmogiška

Ar gali jaunas studentas atvirai bendrauti su profesoriumi, išsakyti jam savo nuomonę, lūkesčius? Anot M.Gedmino, kompetentingas autoritetingas mokytojas kartais save kone sutapatina su Dievu ir daro labai didelę įtaką jauno gydytojo asmenybės raidai.

Aklai sekdamas dievinamu mokytoju, mokinys kartoja jo klaidas. Tai yra pripažinta, patvirtinta istorijos. Klaidoms ištaisyti reikia daug laiko, iš jų mokytis labai skausminga, todėl, pabrėžia ir pakartoja prorektorius K.Petrikonis, LSMU siekia kitokių mokymo modelių.

"Dar vienas edukacijos aspektas – ne paslapčia taisyti klaidas, o jas pripažinti, aptarti su jaunaisiais specialistais, kad šie jų nekartotų", – atkreipia dėmesį K.Petrikonis.

Į klausimą, kaip elgiasi jaunas specialistas, pastebėjęs vyresnio kolegos klaidą, M.Gedminas atsako diplomatiškai: "Apmaudu, bet dauguma medikų nemano, kad jie daro klaidų."

Gydytojas rezidentas atskleidžia kitą problemą, kai jaunas specialistas, gavęs naujų žinių, nemoka apie tai pasakyti dėstytojui, o šis net nebando išgirsti. Medicinoje nuolat atsiranda vis naujų metodų, kas penkerius metus pasikeičia gydymo rekomendacijos. Jaunieji medicinos specialistai apie tai dažnai išgirsta anksčiau, bet patarti vyresniam kolegai dar nėra įprasta.

Grįžtamojo ryšio nauda

Visų pirma dėl ligonių, siekiant maksimaliai išvengti klaidų, LSMU podiplominėse studijose jau įdiegtas naujas edukacijos efektyvumo vertinimo metodas. Jis pagrįstas grįžtamuoju ryšiu, kai studentas savo dėstytojui pasako, kas yra blogai.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių