Ruošiantis mokyklai: klaidos, kurių nereikėtų daryti

  • Teksto dydis:

Artėjant Rugsėjo 1-ajai, prasideda tėvų maratonas po parduotuves perkant mokyklines priemones. Specialistai primena, kad vien naujų sąsiuvinių ir treningų neužtenka. Reikėtų iš naujo įvertinti ir vaikų kambarį – stalą, kėdę, kuprinę.

Pėdos – ant grindų

Patariama įvertinti, ar vaikui paruošta aplinka padės jo kasdienei savijautai ir sveikatai. Nes net paprasčiausios klaidos gali grėsti rimtais augančio organizmo sveikatos sutrikimais.

Ergoterapeutė, medicinos mokslų daktarė Aušra Adomavičienė sako, kad bene dažniausios klaidos prasideda pertvarkant vaikų kambarį, nes kiekviena smulkmena kambaryje gali arba padėti, arba blaškyti vaiką, taip pat veikia jo sveikatą. Gerai pritaikyta vieta, kurioje vaikas ruoš namų darbus, atliks užduotis, gali padėti išvengti netaisyklingos laikysenos formavimosi, nugaros skausmų, greito nuovargio ir net susikaupimo stokos.

"Vaikui būtina parinkti ergonomišką rašomąjį stalą ir kėdę. Rašomasis stalas turėtų būti stabilus, tvirtas, reguliuojamo aukščio, kad vaiko rankos ir kojos dirbant būtų patogioje padėtyje, alkūnės būtų sulenktos 90 ° kampu, o pečiai galėtų atsipalaiduoti. Renkantis kėdę rekomenduojama įvertinti, kad du trečdaliai vaiko šlaunų būtų ant kėdės sėdynės, kojos per kelius sulenktos stačiu kampu, o pėdos tvirtai visu paviršiumi padėtos ant grindų", – tikslias rekomendacijas pateikia specialistė ir pataria nuolat stebėti, kad vaikas nesikūprintų, sėdėtų ir išlaikytų kaklą tiesiai.

Svarbus net tušinukas

Pasak ergoterapeutės, vaiko kambaryje patariama atskirti mokymosi erdvę nuo poilsio zonos, kad vaikas iš tiesų galėtų lengviau susikaupti. Be to, labai svarbu, kad mokantis netrūktų šviesos. Pavyzdžiui, rašomąjį stalą geriau statyti šonu į langą taip, kad natūrali šviesa sklistų iš kairės, jei vaikas dešiniarankis ir, atvirkščiai, iš dešinės, jei vaikas kairiarankis. "Sklindanti šviesa nemeta šešėlio nuo rašančiojo rankos, todėl vaikui nereikia įsitempti, įdėmiau žiūrėti", – pataria A.Adomavičienė.

Gerai pritaikyta vieta, kurioje vaikas ruoš namų darbus, gali padėti išvengti netaisyklingos laikysenos formavimosi, nugaros skausmų, greito nuovargio ir net susikaupimo stokos.

Ruošiant vaikui mokymosi vietą reikia įvertinti ne tik stalą, bet ir tai, kas ant jo. Stalo plotas turi būti pakankamas, kad vaikas galėtų pasidėti knygas, sąsiuvinius ir rašant jam būtų pakankamai vietos.

"Moksleiviams patarčiau naudoti ergonomišką rašiklį, geriausia su minkštu paviršiumi, leidžiantį patogiau išlaikyti rankos svorį nespaudžiant rašiklio pirštais. Taip mažiau pavargsta rankos, sumažėja įtampa pirštuose. Jei vaikas yra kairiarankis, tai ir rašymo priemonė turi būti skirta kairiarankiui. Tai padės vaikui mažiau pavargti rašant", – sako ergoterapeutė.

Pasak jos, ant vaikų stalo nereikėtų pridėti gėlių vazonėlių, žaislų ar daiktadėžių, nes tai apribos erdvę ir trukdys apšvietimui. Jei vaikas jau turi kompiuterį, monitorių svarbu pastatyti atitinkamoje padėtyje, kad vaizdas būtų akių lygyje, o ekranas nuo akių nutolęs per ištiestos rankos atstumą. Reikėtų įvertinti, ar šviesa nuo lango neatsispindi kompiuterio ekrane, nes tokia padėtis labai vargintų vaikų akis.

Sunkios knygos – rankose

"Vaikų stuburas iki 5–6 klasės dar nebūna visiškai sukaulėjęs, todėl reikšmingam vaiko laikysenos formavimuisi turi įtakos ne tik aplinka ir priemonės, bet ir blogi įpročiai: netaisyklingas sėdėjimas prie stalo ar stovėjimas, pavyzdžiui, ant vienos kojos, perkreipus dubenį. Ne mažiau kenkia ir netaisyklingas įvairių daiktų, t.y. kuprinės ar rankinės nešiojimas ant vieno peties ar per sunkios kuprinės nešiojimas", – sako A.Adomavičienė.

Kuprinės parinkimas gali turėti labai didelę įtaką vaiko laikysenai ir sveikatai, nes kasdien didelį svorį netaisyklingai nešiojančiam vaikui gali iškrypti stuburas, pasitempti raumenys. Specialistai pataria renkantis spręsti ne pagal kuprinės grožį, madingumą ar panašiai, o rimtai įvertinti, kokios yra kuprinės petnešos, ar ant jos nugarėlės yra minkštos orui pralaidžios pagalvėlės, kurios sumažina spaudimą nugarai. "Kuprinės svoris neturėtų būti didesnis nei 10–12 proc. kūno svorio. O jei kuprinė vis tiek labai sunki, tuomet sunkiausias knygas įduokite vaikui neštis rankose", – pataria ergoterapeutė.

Kai kurie vaikai, veikiami streso, gali grįžti prie kūdikiško elgesio.

Vėdinti ir drėkinti

Vaistininkė Elvyra Ramaškienė antrina ergoterapeutei dėl būtinumo tinkamai parinkti visas priemones ir priduria, kad tėveliams reikėtų nepamiršti periodiškai vaikų kambarį vėdinti, jei reikia – dar ir padrėkinti. Pasak farmacijos specialistės, be fizinių daiktų, kurių prireikia mokyklai, ne ką mažiau svarbu paruošti visą vaiko organizmą, o tam taip pat reikia ruoštis iš anksto. E.Ramaškienės teigimu, dar rugpjūtį reikėtų pradėti pratinti vaikus prie režimo, anksčiau eiti miegoti ir anksčiau keltis, kad organizmas patirtų kuo mažiau streso. "Įtampa ir stresas labai sekina organizmo išteklius, vadinasi, ir silpnina imunitetą", – sako E.Ramaškienė.

Kad vaikai, pradėję eiti į mokyklą, mažiau sirgtų, imunine sistema, pasak specialistės, rūpintis reikia pradėti nuo ankstyvo rudens. Patariama grūdinti vaikų organizmą, kuo ilgiau pabūti lauke. Labai svarbu gerai ir pakankamai išsimiegoti: 6–12 metų vaikai turėtų miegoti 10–11 valandų, paaugliai nuo 12 metų – ne mažiau kaip 10 valandų.

"Augančiam organizmui svarbi įvairi ir subalansuota mityba, gausi daržovių, vaisių ir uogų. Vaikams reikia gauti pakankamai C, B grupės vitaminų, vitamino D, kalcio, geležies ir cinko. Tai svarbiausi vitaminai ir mineralai normaliam vaiko augimui ir vystymuisi, kaulams ir raumenims formuotis, energijai palaikyti", – sako vaistininkė ir priduria, kad visą rudens–žiemos–pavasario periodą vaikams naudinga gerti žuvų taukus, o gerai atminčiai labai svarbus geras miegas, poilsis, grynas oras, B grupės vitaminai, omega-3 riebalų rūgštys ir geležis.

Suvaldyti stresą

Remiantis tėvelių užklausomis vaistinėse, stresas vaikams prieš mokyklą kyla gana dažnai. Jei vaikas eina į pirmą klasę arba jei jis pakeičia mokyklą, stresą gali tekti valdyti dar intensyviau. E.Ramaškienė pataria, pirmiausia, vaikus atidžiai stebėti. Kai kurie vaikai, veikiami streso, gali grįžti prie kūdikiško elgesio, pavyzdžiui, laikyti nykštį burnoje ar šlapintis lovoje. Vyresni demonstruoja depresijos požymius, tampa tylūs ir uždari, vengia draugų arba stresą išreiškia sunkiu elgesiu – susierzinimo priepuoliais ar pykčiu. Vaikams dėl streso gali skaudėti galvą, pilvą, atsirasti bėrimų, pakilti temperatūra, sutrikti miegas.

"Pastebėjus tokių požymių, geriausiai padeda aplinkos harmonizavimas namuose ir ugdymo įstaigoje, bet, pasitarus su specialistais, galima vartoti ir vitaminus ar augalinius ir homeopatinius preparatus, kurie padės sureguliuoti dirglumą, miegą ir pastiprins imunitetą", – pataria vaistininkė.



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Orai
  • TV
    programa
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Facebook
  • Twitter
  • RSS

Galerijos

Daugiau straipsnių