Per metus Kazachstanas pademonstravo nuosavą evoliucinį valdžios tęstinumo modelį

  • Teksto dydis:

Prieš metus Kazachstane įvyko istorinis įvykis – pirmą kartą šalyje įvyko valdžios tranzitas. Daugelis ekspertų pranašavo įvairius būdus, kaip Nursultanas Nazarbajevas paliks prezidento postą, tačiau tai, kaip evoliuciškai sklandžiai ir „be įsiūbavimo“ naujas prezidentas Kasymas Žomartas Tokajevas perėmė valdžios vairą ir išdėliojo pagrindinius vyriausybinio aparato darbo prioritetus, nustebino net tuos ekspertus, kurie pranašavo panašų situacijos vystymąsi respublikoje, pasitraukus jos pirmajam prezidentui.

Įtikinamai laimėjęs prezidento rinkimus 2019 metų birželio 12 d., patyręs valdininkas iškart nubrėžė aiškią valstybinės politikos liniją, patvirtino užsienio politikos kurso tęstinumą ir dar inauguracijos metu pareiškė, kad tęs Pirmojo Kazachstano Prezidento N. Nazarbajevo strateginių programų įgyvendinimą. O visos naujos iniciatyvos bus nukreiptos į konkretumą ir veiksmingumą.

Pažymėtina, kad per šiuos metus K. Ž. Tokajevas ne tik tęsė galiojančio valstybinio kurso įgyvendinimą, bet ir pridėjo naują impulsą, užtikrinęs evoliucinį vystymąsi. Valstybė atsisakė interneto blokavimo praktikos, mitinguojančiųjų išvaikymo jėga, šalies miestuose įvyko sankcionuoti mitingai.

Nepaisant dialogo tendencijos ir liberizacijos, prezidentas K. Ž. Tokajevas išsaugojo valstybinio aparato valdomumą ir jo vykdomąją drausmę. Vyriausybė tampa pavaldi liaudžiai, kuo daugiau pašalinama biurokratinė delsa.

Be politinio tranzito, papildomu išbandymu šiais metais tapo keletas krizinių situacijų šalyje, kurios buvo lyg tyčinis Kazachstano valstybingumo stiprumo testas.

Vienu iš pagrindinių K. Ž. Tokajevo „girdinčios valstybės“ sukūrimo idėjos punktų tapo Nacionalinės visuomenės pasitikėjimo tarybos steigimas ir darbas. Tarybos nariais tapo įžymūs politikai, visuomeniniai veikėjai, ekonomistai ir intelektualai. Nacionalinė taryba veikia politine, socialine ir ekonomine kryptimi, į dienotvarkę įtraukiami aktualiausi ir ūmiausi valstybės vystymosi klausimai. Tokiu būdu Kazachstano lyderis užmezgė realų dialogą su visuomene ir įgalino bendrą valstybės vystymąsi nustatysiančių sprendimų priėmimą.

Pavyzdžiui, pagal kelių Tarybos posėdžių, kuriuose dalyvavo šalies prezidentas, rezultatus sukurtas ir priimtas svarbių politinių reformų, susijusių su taikių susirinkimų, rinkimų ir partijų įstatymais, praktikoje įtvirtinančiais politinio pliuralizmo principus, paketas.

Per metus Prezidentas K. Ž. Tokajevas priėmė priemonių, nukreiptų ir į atskirų visuomenės sluoksnių, ir į visos visuomenės bendrai socialinės savijautos padidėjimą, kompleksą.

Šalyje buvo įgyvendinta kreditinė amnestija daugiavaikėms motinoms, šeimoms su neįgaliais vaikais, vaikais-našlaičiais, išlaikytoją praradusioms šeimoms, iš viso palietusi daugiau kaip 500 tūkstančių žmonių. Tokiu būdu nuo skolų vieną kartą buvo atleisti piliečiai, atsidūrę sudėtingose gyvenimiškose situacijose.

Vystoma žmonių socialinio rėmimo sistema. Nuo 2020 metų padidėjo studentų stipendijos, biudžetinės sferos darbuotojų – pedagogų, civilinės apsaugos ir teisėsaugos bloko institucijos darbuotojų – darbo užmokestis.

Siekdamas sustiprinti žmogaus teisių apsaugos sistemą ir padidinti visuomenės saugumą, naujas Kazachstano lyderis pareikalavo sugriežtinti baudžiamąją atsakomybę už neteisėtą narkotikų apyvartą, išprievartavimą, prekybą žmonėmis, brakonieriavimą ir t. t.

Šalies prezidento reikalavimu Parlamentas priėmė keletą svarbių įstatyminių pataisų šiomis kryptimis. Šie nusikaltimai priskiriami ypač sunkiems ir bus griežtai baudžiami. Neteisėta narkotikų gamyba ir pardavimas bus baudžiami laisvės atėmimu iki 15 metų. Bausmė už išprievartavimą padidinta nuo 8 iki 20 metų arba iki gyvos galvos. Už prekybą žmonėmis – nuo 7 iki 12 metų. Visos šios priemonės ženkliai sustiprino K. Ž. Tokajevo kurso palaikymą iš tautos pusės.

Be politinio tranzito, papildomu išbandymu šiais metais tapo keletas krizinių situacijų šalyje, kurios buvo lyg tyčinis Kazachstano valstybingumo stiprumo testas. Visi šie įvykiai tik užgrūdino Kazachstaną.

Tai incidentas 2019 metų birželį Arysės mieste, kuriame yra daugiau nei 75 tūkst. gyventojų. Senuose kariniuose sandėliuose įvyko šaudmenų sprogimas, kuris faktiškai suniokojo miesto infrastruktūrą. K. Ž. Tokajevas asmeniškai kontroliavo naujo miesto statybą, todėl Arysės miestas buvo iš naujo atstatytas per 3 mėnesius.

Šiandien šalis išvedama iš pandemijos su mažiausiais praradimais ir palaipsniui atkuria savo aktyvumą.

Tai ir stiprus potvynis 2020 gegužę respublikos Turkestano srityje, kur iš 14 gyvenviečių evakuota daugiau nei 31 tūkst. žmonių. Situacija labai greitai tapo kontroliuojama, o vietiniams gyventojams buvo suteikta pagalba, taip pat operatyviai buvo pradėtas vietinės infrastruktūros atkūrimas.

Tai ir didžiulė naujo koronaviruso COVID-19 pandemija, kuri tiesiog apsupo Kazachstaną: kaimyninėse šalyse kilo epidemijos banga. K. Ž. Tokajevas užtikrintai vadovavo Kazachstanui pirmą kartą šalies istorijoje įvestos nepaprastosios padėties ir 2 mėnesius trukusio griežto karantino metu. Šiandien šalis išvedama iš pandemijos su mažiausiais praradimais ir palaipsniui atkuria savo aktyvumą.

Nuo pirmų dienų prezidento poste K. Ž. Tokajevas iškėlė Kazachstano Vyriausybei užduotį: paruošti ekonominį augimą, valstybės iždo ir monetų politiką bei verslo vystymąsi skatinančių, šalies gamintojus remiančių priemonių kompleksą. Šios priemonės pastebimai padėjo Kazachstano vyriausybei kontroliuoti situaciją koronaviruso pandemijos ir pasaulinės paklausos į žaliavos išteklius sumažėjimo sąlygomis.

Atsakydamas į išorinius iššūkius, prezidentas K. Ž. Tokajevas spartina ekonomikos skatinimo priemonių paketo įgyvendinimą, todėl dabartinė krizė gali sukurti sąlygas ekonomikos diversifikavimui dėl jos perteklinės priklausomybės nuo naftos ir dujų sektoriaus. Europos rekonstrukcijos ir plėtros bankas (ERPB) laukia Kazachstano BVP sumažėjimo 3 proc. 2020 metais, tačiau tarptautiniai ekonomistai prognozuoja ekonomikos augimo atkūrimą 2021 metais 5,5 proc. lygmenyje dėl priimamo Kazachstane ekonominių priemonių paketo.

Tai buvo pirmieji ir energingi prezidentavimo metai, kuriais buvo uždėtas pagrindas dinamikai būsimuoju laikotarpiu. Prezidentas K. Ž. Tokajevas nuolat pareiškia apie pirmojo Kazachstano prezidento N. Nazarbajevo kurso tęstinumą. Pastaraisiais metais valstybė ir toliau laikosi ankstesnės praktikos ir užsienio, ir vidinėje politikoje.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių