Pakeisk elgesį – sumažės problemų?

Net nedideli, nebrangūs pokyčiai gali stipriai pakeisti žmonių elgesį, ypač kai grupė žmonių veikia kartu ir įkvepia prie jų jungtis aplinkinius – neabejoja Kolumbijos lietuvis Paulius Yamin-Slotkus, jau dešimt metų besidarbuojantis elgesio pokyčių srityje.

Gimtinėje jis dirbo su lietuvių kilmės Bogotos meru Antanu Mockumi, yra buvęs Kolumbijos vyriausybės Elgesio pokyčių komandos vadovas, o šiuo metu, gavęs Mariaus Jakulio-Jasono (MJJ) fondo Mokslo krypties stipendiją, tęsia darbus Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Transporto ir logistikos kompetencijos centro mokslininkų grupėje.

– Gal galėtumėte trumpai papasakoti apie elgesio mokslą: kas tai ir ką jūs veikiate šioje srityje?

– Elgesio mokslas yra gana nauja šaka, į kurios sąvoką telpa keletas tradiciškesnių disciplinų: psichologija, ekonomika, socialinė teisė ir dar daugelis kitų. Dažniausiai šioje srityje darbuojasi mokslininkai, kurie gilinasi į žmonių elgesį: kaip jį suprasti ir kaip, siekiant skirtingų tikslų, jį pakeisti. Aš dirbu psichologijos ir elgesio mokslų srityje, o Lietuvoje gilinuosi į transporto sektorių: vairavimo elgesį, kaip žmonės pasirenka transporto priemones, suvokia ir vertina transportą ir pan.

– Iš pirmo žvilgsnio psichologija ir transportas turi mažai ką bendro...

– Iš tiesų jie turi sąsajų, ir gana stiprių. Juk visi vairuotojai yra žmonės, o visi žmonės turi tam tikrų psichologinių nuostatų, kuriomis vadovaujasi vairuodami. Pavyzdžiui, buvo atliktas tyrimas, kuris įrodė, kad degalų suvartojimas gali būti sumažintas 10–15 proc. tiesiog pakeičiant vairuotojų elgesį. Tai ne tik mažina išlaidas, bet ir išmetamųjų dujų daromą poveikį aplinkai, taip pat skatina kitus teigiamus pokyčius. Šiuo metu nemažai tyrinėjamas gana naujas reiškinys – autonominis transportas, kuris neturi vairuotojo. Čia kalbama apie tai, kaip paskatinti žmones priimti ir pripažinti tokį transportą, ką žmones apie jį mano.

VGTU tęsiu savo jau anksčiau pradėtą eksperimentą apie tai, kaip sumažinti degalų sunaudojimą, keičiant vilkikų vairuotojų elgesį – tai buvo viena iš mano daktaro disertacijos dalių. Pavyzdžiui, 200 vairuotojų turinti kompanija Kolumbijoje, naudodama ekologijos ir elgesio intervencijas, sugebėjo 5 proc. sumažinti degalų sąnaudas. Galbūt tokia statistika neskamba įspūdingai, bet tai padeda šiai kompanijai per mėnesį sutaupyti daugiau nei 10 tūkst. eurų. Greta to, elgesio mokslo intervencija padėjo sumažinti pavojingą elgesį kelyje, tokį, kaip greičio viršijimas, staigus pagreitėjimas ir stabdymas. Dabar tai mano pagrindinė veiklos sritis, bet planuoju dirbti ir kitose srityse, kurios vairavimą padaro efektyvesnį, saugesnį ir mažiau kenksmingą aplinkai.

– Kaip mūsų kasdienis elgesys gali padaryti pokyčių visuomenėje, aplinkoje?

– Prieš pradėdamas gilintis į transporto temą, daugiau nei dešimtmetį Kolumbijoje ir kitose šalyse tyrinėjau tai, kaip, keičiant elgesį, galima išspręsti daugelį įvairių problemų. Tyrinėjau ir kūriau strategijas, kaip, keičiant visuomenės grupių elgesį, galima spręsti tokias socialines problemas, kaip smurtas namuose, korupcija. Seniau buvau Kolumbijos vyriausybės Elgesio pokyčių komandos vadovas, dirbau su valstybės tarnautojais, siekdamas pagerinti viešąją integraciją. Mes sukūrėme strategiją, kuri padėjo valstybės tarnautojams (daugiau kaip milijonui žmonių) padidinti pasitenkinimą darbu, pagerinti jų įvaizdį visuomenėje, darbo įgūdžius ir etišką elgesį. Keisti įsitikinimus ir elgesį tikrai nėra lengva, bet iš savo patirties galiu pasakyti, kad tai tikrai įmanoma.

Manau, neįmanoma išspręsti visuomenės problemų, jei žmonės nedirba kartu. Galime toliau priiminėti įstatymus, teisės aktus, griežtinti bausmių sistemą, bet tai nebus efektyvu, jei žmonės nekeis savo elgesio. Psichologiniai tyrimai rodo, kad ne primesti įstatymai ir normos, o būtent kolektyviniai judėjimai gali paskatinti tvarius pokyčius visuomenėje. Pasaulyje yra atlikta daug intervencijų, kurios padėjo bent iš dalies išspręsti svarbias problemas: tiek aplinkosaugos, pavyzdžiui, vandens suvartojimo namuose mažinimą, tiek socialines, pavyzdžiui, alkoholio vartojimą, patyčias mokykloje ir mano jau minėtą vairuotojų elgesį. Remiantis ankstesniais tyrimais ir vairuotojų elgesio analize VGTU, net nedideli, nebrangūs pokyčiai gali stipriai pakeisti žmonių elgesį, ypač kai grupė žmonių veikia kartu ir įkvepia prie jų jungtis aplinkinius.

Elgesio mokslas gali daryti pokyčius beveik kiekvienoje srityje, kur reikia gyventojų dalyvavimo.

– Kokie pokyčiai reikalingi Lietuvoje? Ko mes galime pasimokyti iš elgesio mokslo?

– Manau, kad šis mokslas tikrai gali būti naudingas Lietuvai. Mano seneliai buvo lietuviai, jie emigravo į Kolumbiją per Antrąjį pasaulinį karą. Gyventi ir dirbti jų gimtinėje buvo mano sena svajonė. Čia su šeima atvykau porai metų, bet, jei viskas klostysis gerai, norėčiau likti ir prisidėti prie pokyčių visuomenėje.

Kaip minėjau, labai daug problemų negali būti išspręstos, jei žmonės nepakeis savo elgesio. Patirtis ir tyrimai rodo, kad teisinio reguliavimo dažnai neužtenka  norint keisti žmonių elgesį. Tyrimai taip pat patvirtina, kad kai kurie elgesio mokslo sprendimai gali tai padaryti – žinoma, visų elgesio pakeisti nepavyks, bet tai gali paveikti nemažą procentą populiacijos. Elgesio mokslas gali daryti pokyčius beveik kiekvienoje srityje, kur reikia gyventojų dalyvavimo. Manau, kad kaip ir kitose šalyse, taip ir Lietuvoje jis galėtų pasitarnauti alkoholio vartojimo, korupcijos ir patyčių mažinimo, aplinkosaugos problemų (rūšiavimo, vandens naudojimo mažinimo), integracijos, transporto įpročių keitimo srityse. Elgesio mokslas ir pilietinė kultūra gerina mūsų gyvenimo kokybę, gebėjimą sugyventi, bendradarbiauti ir siekti bendros naudos – tai tikrai aktualu ir Lietuvai.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Taip, taip

Taip, taip portretas
Be abejo - pakeisk elgesį, ir problemų sumažės. Jei savo elgesį pakeistų valstybė, problemų tikrai gerokai sumažėtų tiek žmonėms (matydami gerą pavyzdį, ir patys žmonės mieliau keistųsi į gera), tiek pačiai valstybei. Bet keisti savo elgesio valstybė nepageidauja, ir ką tu jai?
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

  • Pirmi mero V. Benkunsko kadencijos metai: sostinė išsirinko merą, kuris dirba puse etato
    Pirmi mero V. Benkunsko kadencijos metai: sostinė išsirinko merą, kuris dirba puse etato

    Kasmetinė mero ir tarybos darbų ataskaita ilgus metus buvo privalomas dokumentas, kurį miesto vadovas kasmet pateikdavo vilniečiams, kad jie galėtų matyti, kaip vykdomi valdžios  įsipareigojimai. Šią tradiciją įvedė Artūras Zuokas, ka...

  • Timūras be būrio
    Timūras be būrio

    Potvynis Sibire nesibaigia, užtvindė jau ir urano kasyklas (skęstantys miestai, kaimai, namai su visu gyvuoju inventoriumi šiuo atveju – ne tiek svarbūs), taiką vis drumsčia ukrainiečių koviniai dronai (nepainioti su kovinėmis žąsimis),...

  • Atstatėme istorinį teisingumą
    Atstatėme istorinį teisingumą

    Man, kaip partizano ir tremtinės dukrai, itin svarbu ir labai džiugu, kad balandžio 18-ąją Seime įstatymo pakeitimu atstatytas istorinis teisingumas nuo okupacijų nukentėjusiems panašaus likimo Lietuvos gyventojams. Mano inicijuotoms Asmenų, nu...

  • Strateginė migla
    Strateginė migla

    Agresija prieš kaimynus, tarptautinės teisės ignoravimu Maskva išvadavo Vakarų sąjungininkus nuo vidinio poreikio laikytis tam tikro komunikacijos etiketo. Auklėjimas laisvojo pasaulio atstovams trukdo nusileisti iki Rusijos nebeprezidento D...

  • E. Lucasas: pavėluotas JAV pagalbos paketas Ukrainai turėtų išsklaidyti niūrią nuotaiką
    E. Lucasas: pavėluotas JAV pagalbos paketas Ukrainai turėtų išsklaidyti niūrią nuotaiką

    Skleidžiasi pavasaris. Nusilpę Ukrainos gynėjai gaus dalį jiems reikalingos amunicijos. Nukentėję Ukrainos miestai turėtų gauti daugiau oro gynybos priemonių. JAV politinė sistema pagaliau, vėluodama pusę metų, pasiekė rezultatą, kurio norėjo d...

  • Willkommen in Litauen
    Willkommen in Litauen

    Vos Vyriausybė ir „Rheinmetall“ pasirašė ketinimų protokolą dėl amunicijos gamyklos Lietuvoje, jau tą pačią dieną ėmė tyliai mutuoti nepasitenkinimo erzelis. Kadangi gamyklą planuojama statyti ant Sveikatos mokslų universiteto v...

    19
  • Kur eina karavanas?
    Kur eina karavanas?

    Dar neišsivadėjo keturių komunarų aura Ramybės parke – jau iš peties triūsia naujo paminklo statytojai. Nors sakoma, kad dovanotam arkliui į dantis nežiūrima, kauniečiai išdrįso: ne visi entuziastingai sutinka verslininko i...

    16
  • Autoritarinis populizmas: kur slypi pavojai?
    Autoritarinis populizmas: kur slypi pavojai?

    1950-aisiais parama populistinėms jėgoms svyravo ties 10 proc., 2023 m. išaugo beveik iki 27 proc., rodo švedų analitinio centro TIMBRO ir Europos laisvosios rinkos analitinių centrų tinklo EPICENTER parengtas Autoritarinio populizmo indeksa...

    11
  • Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?
    Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?

    Lietuvą pasiekė puiki žinia – Vokietijos gynybos pramonės gigantas ,,Rheinmetall AG‘‘ planuoja statyti Lietuvoje amunicijos gamyklą. Tai ne tik geros ir ilgalaikės darbo vietos viename iš Lietuvos regionų, Lietuvos eksporto didi...

    5
  • Žiurkėnas mumyse
    Žiurkėnas mumyse

    Reikia saugoti savo kailiuką, nes gyvename kosminės įtampos laikais. Todėl svarbu ne gynyba, o mityba. Visavertė. Tokia yra mūsų, žiurkėnų, ambicija. Misime iki susivėmimo ir gal išvengsime susinaikinimo. ...

    8
Daugiau straipsnių