A. ir A. Sutkų gyvenimo ekspedicija ir tūkstančio pasaulio stebuklų paieškos

Almos ir Audriaus Sutkų gyvenimo kelionės planą sudarė 500 pasaulio stebuklų. Vėliau jis užaugo iki 1 000 gražiausių planetos objektų. Ir nors ekspediciją kuriam laikui sustabdė pandemija, prieš jai įsisiautėjant gyvenimą Lietuvoje palikusi pora per metus ir du mėnesius įveikė 90 tūkst. km. Visi nuotykiai ir atradimai virto nauja LRT televizijos laida "1 000 pasaulio stebuklų".

Svajonės kaina

Keliautojas, fotografas, viena ryškiausių asmenybių Lietuvos ir Baltijos šalių 4 x 4 automobilių sporto gyvenime A.Sutkus kartu su žmona Alma aplankė Antarktidą, Pietų, Centrinę ir Šiaurės Ameriką. Pasiryžimas tokiai kelionei turi savo kainą, neslepia panevėžietis.

"Gyvenime esu daręs ne vieną projektą. Jeigu jam nieko neaukoji, o galvoji, kad jis praslys pats savaime, tada niekas ir nepavyksta. Bet jei įsivaizduoji, kad projektas turi būti sėkmingas, visada turi kažką aukoti", – atvirauja jis.

"Šis projektas kainavo šeimos, jau užaugusių dukrų ilgesį, reikėjo paaukoti dalį namų, verslų. Turint batus, juos reikia prižiūrėti, tepti tepalu, taip pat yra su namu – jį reikia administruoti, pjauti žolę, kūrenti. Prieš išvažiuodami nusprendėme, kad namą reikia parduoti, – mes dar jauni, pasistatysime naują, jei toks poreikis grįžus iš visų projektų bus. Aš labai abejoju, ar dar reikės tokių namų, nes išlipus iš 2 kv. m ploto kemperio, kuriame gyvenai metus ir du mėnesius, užtenka mažo vagonėlio", – dalijasi mintimis keliautojas.

2018 m. lapkričio 2 d. jis kartu su Alma išskrido iš Vilniaus, o jau lapkričio 6 d. iš piečiausio Argentinos miestelio Ušuajos išplaukė į Antarktidą. "2018 m. pabaigoje ir visus 2019 m. keliavome, įgyvendinome septynis kelionės etapus, kurie truko metus ir du mėnesius. Prieš pat 2020-uosius finišavome Čikagoje, pakrovėme automobilius į konteinerius, kurie laivais išplaukė į Lietuvą, o mes parskridome lėktuvu. Vasario 26 d. turėjome išvykti į Australiją, kuriai paruošti jau kiti automobiliai ir kurioje laukia du keturių mėnesių trukmės etapai", – pasakoja A.Sutkus.

"Tačiau tuo metu prasidėjo didieji Australijos gaisrai, kilo problemų dėl dūmų, dėl šios situacijos kelionė nusikėlė keliems mėnesiams, kadangi patys vietiniai rekomendavo atidėti savo planus. Na, ir tada prasidėjo COVID-19 pandemija, kuri mus prirakino namuose", – pasakoja vyras. Galutiniame "1 000 pasaulio stebuklų" plane – iš viso 280 tūkst. km maršrutas, siekiant aplankyti 150 pasaulio šalių.

Tokiai kelionei reikia daug ruoštis ir galiausiai vis tiek trūksta kelių savaičių – kaip studentui prieš egzaminą.

Planavimas ir improvizacija

Didžiajai savo gyvenimo kelionei panevėžiečių pora ruošėsi ketverius metus.

"Pirmiausiai atsirado koncepcija, likus dvejiems metams iki kelionės pradžios jau turėjau atsirinkęs 1 000 pasaulio stebuklų objektus, pirmiems dvejiems kelionės metams susidėliojau aiškų maršrutą – sujungiau objektus ekonomiškiausiais ir lengviausiai išvažiuojamais keliais. Reikia pasirinkti automobilį, paversti jį gyvenamu. Galvoji, kaip užkelti namą ant jo. Tada pradeda trūkti pinigų ir svarstai, kokio verslo atsikratyti. Tada kažką parduodi, įsigyji seną amerikietišką namelį, kurį reikia gerokai patvarkyti. Taip judi iki tol, kol pradedi galvoti, ką daryti su Lietuvoje likusiais namais, kitais dalykais, kurie sieja. Tokiai kelionei reikia daug ruoštis ir galiausiai vis tiek trūksta kelių savaičių – kaip  studentui prieš egzaminą. Tačiau, negailint laiko, pastangų, finansinių resursų, viskas galiausiai kokybiškai realizuojama", – sako A.Sutkus.

Iš pradžių jo objektų sąraše buvo 500 stebuklų. Ilgainiui žiūrėdamas į šį sąrašą keliautojas suprato, kad jam daug ko trūksta. "Žiūri "National Geographic" televizijos laidą, po ranka turi lapelį ir rašaisi objektus. Savaitės pabaigoje pasižiūri į savo anksčiau sudarytą sąrašą ir matai, kad trūksta svarbių vietų. Taip pasiekėme ir apie 1 300 objektų, tačiau keliaudami atsirinkome, kas yra tikri stebuklai, ir pasilikome 1 000. Tikrai buvome vietose, kurios gerai išreklamuotos, bet nėra į ką ten per daug žiūrėti ir juo labiau rodyti nuotraukas ar daug pasakoti apie tai. Tokių objektų yra apie 10 proc., tačiau juos kompensuoja kelionėje sutinkami nuostabūs žmonės, kurie nurodo plane nenumatytų tikrų stebuklų", – pasakoja jis.

Improvizacijų kelionėje būta daug – Sutkai visada turi ir planą A, ir planą B, ir planą C. Kaip patys sako, dažnai reikia panaudoti ir B, ir C planus. "Keliavimo ir nuotykių kaina dažnai yra brangi: buvome ir smarkiai apvogti, nusipirkome bilietus ir neišplaukėme, buvo ir taip, kad keitėme pinigus ir buvome apgauti. Tokie dalykai keliaujant vyksta kiekvieną dieną, bet kai esi keliautojas, o ne turistas, dažniausiai išmoksti visus dalykus pamiršti per vieną dieną. Jei nuolat apie tai galvosi, gali išprotėti, kad tau taip nesiseka", – šypsosi kelionių entuziastas.

Tampa giminėmis

Sutkai keliaudami matė begalę vaizdingų pasaulio vietų, tačiau jiems didžiausias stebuklas pasaulyje yra žmonės, kuriuos sutiko ir kurie per pusę valandos virto tarsi tikriausiais broliais.

"Žmonės pasaulyje yra nuostabūs, visi draugiški, stengiasi padėti. Dažniausiai kitame pasaulio krašte, kažkur toli nuo namų, pasidarai artimas su visiškai svetimais – tai tikras stebuklas ir atradimas. Žmonės keliautojus priima nepaprastai svetingai, padeda ir finansine prasme – jei reikia, ką nors suremontuoja ar nakvynę suteikia ir pinigų net neima, nes nori nuoširdžiai padėti", – iš patirties žino A.Sutkus.

"Jei sutinki keliautojų kur nors Argentinoje, vėliau po keturių penkių mėnesių juos sutinki Kolumbijoje, kartu šventi Naujuosius metus, tampi tarsi giminėmis. Palaikome ryšius ir šiandien, padeda socialiniai tinklai. Susirašinėjame, siunčiame informaciją. Kad galėtų žiūrėti mūsų laidą, šie žmonės mokosi lietuvių kalbos. Siunčiu nuorodas su laidomis, o jie klausia, ką koks nors pasakytas žodis reiškia, ypač kai save kur nors pamato, nes mes laidoje kalbame apie šiuos žmones", – dalijasi mintimis pašnekovas.

Didžiausias stebuklas pasaulyje yra žmonės, kuriuos sutiko ir kurie per pusę valandos virto tarsi tikriausiais broliais.

Keliauti ar turistauti?

A.Sutkus keliaudamas suprato, kad mitais tikėti neverta. "Važiavome Bolivijoje vykstant karui ir streikams, visur pravažiavome ir nebuvo didelių problemų, o mums prieš tai sakė, kad ten mus apiplėš ar net   pagrobs. Todėl keliautojams patarčiau nesikliauti kitų žmonių klaidinga nuomone, nes jie dažniausiai būna dešimt kartų bailesni ir labai nori keliauti be menkiausių įvykių, o kelionės juk ir yra nuotykiai, įvykiai, galimybė viską išbandyti savo kailiu", – sako jis.

"Dar siūlyčiau mažiau pinigų leisti suvenyrams. Galbūt gali rinkti tik alaus atidarytuvus arba magnetukus, bet kai žmonės perka kiniškus suvenyrus, kurie parduodami inkų turgelyje, tai neturi išliekamosios vertės. Tokie suvenyrai galiausiai atsiduria šiukšlių dėžėje", – neabejoja A.Sutkus.

Pasak jo, norint keliauti taupiai, reikėtų keliauti savo jėgomis, susiplanuoti maršrutus, jei įmanoma, keliauti kemperiu, gamintis maistą patiems, bendrauti su vietiniais provincijoje, kur yra tikrojo nacionalinio maisto, o ne rinktis restoranus miesto centre.

"Bet pirmiausia reikia apsispręsti, ar nori keliauti, ar turistauti. Kai man bando parduoti kokią nors paslaugą, aš atsakau, kad tokios paslaugos nereikia, nes esu keliautojas, man reikia pamatyti ir juodąją pusę, ir skausmą, ir šiukšlynus. Man tai yra gražu, ir kuo neturtingesnė šalis, tuo joje yra įdomiau, ten gyvena spalvingesni žmonės", – požiūrį atskleidžia panevėžietis.

Belaukiant tęsinio

Pandemija kuriam laikui sustabdė Sutkų kelionę, tačiau tai nesutrukdė gyventi džiaugsmingai ir aktyviai.

"Pirmiausia džiugina laida, apie kurią mes net nesvajojome. Iš pradžių grįžę apsigyvenome pas mamą, dabar gyvename išsinuomotame name, o gyvenimas nuomotame būste yra kelis kartus pigesnis nei turint nuosavą ir investuojant į nuolatinę jo priežiūrą. Žmona Alma grįžo prie savo veiklos – yra profesionali kirpėja stilistė, todėl labai greitai įsitraukė į darbą, kiek tai įmanoma pandemijos sąlygomis. Aš susiradau įvairių projektų, pavyzdžiui, dabar siekiame rekordų vandens dviračiais,  drezina balandį važiuosime iš Panevėžio į Rubikius ir taip pat sieksime rekordo. Dar restauruoju antikvarinius automobilius… Lekiu visur nuo ryto iki vakaro", – vardija A.Sutkus.

Pora laukia, kada galės tęsti savo kelionę, šį kartą pradėdama nuo Australijos. Vėliau maršrutas priklausys nuo geopolitinės situacijos. "Jeigu Afrikoje bus viskas gerai ir bus galima nuvažiuoti į didžiąją dalį šalių – nusileisti vakariniu krantu, o pakilti rytiniu – važiuosime į Afriką. Tai bus beveik metų trukmės kelionė. Jei ne, važiuosime į Artimuosius Rytus ir Aziją. Yra parengti planai, maršrutai, praktiškai per savaitę galėtume susiruošti ir išvykti. Dabar gaminame kitus automobilius, kadangi ankstesni buvo skirti tik Pietų, Centrinei ir Šiaurės Amerikai – su kilnojamaisiais stogais, kad tilptų į laivais gabenti pritaikytus konteinerius. Dabar to nebereikės, nes naujais automobiliais važiuosime tiesiai iš Lietuvos iki pat Afrikos, tik jie turės būti didesni", – planuoja A.Sutkus.

"1 000 pasaulio stebuklų" – trečiadieniais 19.30 val. per LRT televiziją.