- Edita Grudzinskaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Dar mokydamasi pradinėse klasėse Gotautė lankė pramoginius šokius, tačiau ten neprigijo. Mama pasiūlė lankyti šiuolaikinio šokio pamokas Kauno šokio teatre "Aura". Mergaitė neturėjo nė menkiausio supratimo apie šį žanrą, tačiau kartą apsilankiusią teatras taip sužavėjo, kad jo nebepaliko.
Dar mokydamasi pradinėse klasėse Gotautė lankė pramoginius šokius, tačiau ten neprigijo. Mama pasiūlė lankyti šiuolaikinio šokio pamokas Kauno šokio teatre "Aura". Mergaitė neturėjo nė menkiausio supratimo apie šį žanrą, tačiau kartą apsilankiusią teatras taip sužavėjo, kad jo nebepaliko.
Tiesa, paliko dabar – taip dėsningai, kaip užaugę vaikai palieka tėvų namus. G.Kalmatavičiūtė gavo vokiečių choreografo Johanneso Wielando, prieš keletą metų "Auroje" stačiusio spektaklį "Melancholijos dėžutė", pasiūlymą prisijungti prie šokio trupės Kaselyje viešnios teisėmis. Į šiųmetę Auksinių scenos kryžių ceremoniją atsiimti geriausios metų šokėjos apdovanojimo ji atskrido jau kaip nuolatinė Kaselio teatro šokėja. Apie tai, kaip šokis atsirado jos gyvenime, apie patirtis Kaune ir Kaselyje – pokalbis su G.Kalmatavičiūte.
– Kodėl šokis, galima numanyti. Kodėl būtent šiuolaikinis šokis?
– Mane labiausiai traukia išraiškos laisvė. Šis žanras nevaržo nei fizine, nei idėjine prasme. Šiuolaikinis šokis yra ir gali būti viskas, priklausomai nuo to, ko tu sieki ar ieškai. Jis leidžia turėti labai asmenišką priėjimą ir interpretaciją tiek kiekvienam žiūrovui, tiek ir kūrėjui.
– Ar turite autoritetų?
– Žaviuosi Izraelio choreografais ir šokėjais: Batševos šokio trupe (Batshev Dance Company – red. past.) ir Ohadu Naharinu, Sharon Eyal, Hofeshu Shechteriu bei kitais kūrėjais. Kiekvienas jų turi labai specifinį ir magišką judėjimo stilių, tokį animalistišką ir precizišką. Šokėjų kūno galimybės yra tiesiog stulbinamos.
Patinka Akramo Khano darbai. Jie labai sensualistiški ir meditatytvūs. Ir, žinoma, Tomas Peepingas su savo teatrališkais darbais ir neįtikimai charakteringais personažais.
– Kuriuos spektaklius per savo, šokėjos, karjerą išskirtumėte?
– Vienas artimiausių spektaklių, įskaitant ir kūrybinį procesą, – Birutės Letukaitės "Medėjos". Spektaklio tema – motinos, žudančios savo vaikus, yra labai skaudi ir gniuždanti. Prasidėjus spektaklio kūrybiniam procesui, man tebuvo septyniolika. Dirbant teko lipti per savo susikaustymą ir drovumą, nes to reikalavo idėja. Šokyje turėjome išgyventi Medėjos dramą. Buvo itin nepaprasta. "Medėjos" – man labai brangus kūrinys. Manau, kad būtent šio spektaklio kūrimo metu aš subrendau kaip šokėja artistė.
Kitas, taip pat man svarbus darbas – Johhaneso Wielando "Melancholijos dėžutė". Šį spektaklį rodėme daugiausia kartų man dirbant "Auroje". "Melancholijos dėžutė" buvo mažas mūsų keturių šokėjų pasaulis, sukurta iliuzija, į kurią pasikviesdavome žiūrovus. Spektaklis pareikalavo ir suteikė galimybę išmokti naujų dalykų: teatrališkumo ir gebėjimo tiesiogiai komunikuoti su žiūrovais, žaibiškai reaguoti ir atsakyti į jų reakcijas bei emocijas.
– Ar Vokietijoje jau turėjote stiprių patirčių?
– Šį rudenį teko nepaprasta galimybė dalyvauti ir šokti atkurtame Hofesho Shechterio spektaklyje "Dog", kuris buvo pastatytas Škotijos šokio teatre. Hofeshas Shechteris – labai garsus choreografas. Man pasitaikė neįkainojama galimybė dirbti su buvusia jo šokėja Sita Ostheimer. Tikrai nepakartojama patirtis gilinantis į choreografo specifinį judėjimo stilių, fiziškumą ir muzikalumą.
– Kaip jautiesi naujoje kūrybinėje aplinkoje?
– "Auroje" dirbau su puikiais šokėjais, kurie lygiu nenusileidžia įvairias prestižines šokio mokyklas baigusiems šokėjams. Tačiau tokių Lietuvoje yra tik keletas. Čia, Kaselyje, kiekvieną dieną aš esu apsupta dvidešimties talentingų, įvairiapusiškų asmenybių, o dar šimtai laukia už durų ir nori užimti mano vietą.
Šokant Lietuvoje galėjau jaustis laisvai ar net, prisipažinsiu, patinginiauti, nes konkurencijos Lietuvoje praktiškai nėra. Žinoma, aš dirbau ir tobulėjau, tačiau galėjau jaustis rami, kad niekas manęs nepaleis. Čia kiekvieną dieną turi juodai dirbti ir įrodinėti, kad nori, gali ir esi vertas būti teatre. Nėra laiko atsipalaiduoti, nes greitai būsi pakeistas.
– Atsirado daugiau įtampos ne tik dienotvarkėje, bet ir galvoje?
– Yra ir kita pusė. Lietuvoje buvau pripratus prie, pavadinkime, gamyklinio režimo. Spektakliui pastatyti turėdavome nuo dešimties dienų iki, geriausiu atveju, mėnesio. Viskas turėdavo vykti labai greitai ir koncentruotai, rezultato reikėdavo iškart. Tai labai vargindavo ne tik fiziškai, bet ir emociškai.
Čia, Kaselyje, situacija kitokia. Spektakliui pastatyti turime nuo trijų iki penkių mėnesių. Taigi laiko ieškojimams, eksperimentavimui – užtektinai. Kuriant spektaklį išbandoma daug idėjų ir daug atmetama, kol lieka išgrynintas produktas.
Labai daug dėmesio skiriama bendravimui tarp šokėjų ir choreografo. Nuolatos diskutuojame apie kūrinio idėją ir kiekvieno mūsų uždavinius. To pasigesdavau dirbdama Lietuvoje. Suprantama, tokia prabanga čia buvo neįmanoma tik dėl laiko stokos.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Valdovų rūmuose atidaroma interaktyvi paroda apie 1863–1864 metų sukilimą3
Valdovų rūmų Didžiajame kieme ketvirtadienį atidaroma interaktyvi paroda apie 1863–1864 metų sukilimą. ...
-
„Nerk į teatrą“: interaktyvumas be amžiaus cenzo
Tarptautinis edukacinis festivalis „Nerk į teatrą“ šiemet Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) vyks jau keturioliktą kartą. Jo programoje nuo balandžio 25 d. iki birželio 14 d. – pusšimtis edukacijų, dvi premjeros, a...
-
Pagerbti trys geriausi 2023-iųjų bibliotekininkai, įstaigos sutarė derinti veiksmus
Kultūros ministerijoje antradienį minint Nacionalinę Lietuvos bibliotekų savaitę pagerbti geriausi praėjusių metų šio sektoriaus specialistai, tuo metu bibliotekų asociacijos pasirašė ketinimų protokolą dėl bendradarbiavimo. ...
-
Antrasis S. Dirsytės romanas: aplinkybių sutraiškyta herojė iki pabaigos kovojo už teisę išlikti
„Kai rašai istorinį romaną, išties, gerąja to žodžio prasme, ištinka tam tikras apsėdimas. Atrodo, kuo daugiau domiesi laikotarpiu, apie kurį rašai, tuo aiškiau dėliojasi istorija, o rūke tarsi paskendęs vaizd...
-
O. Šurajevas rėžė Lietuvos teatralams: kas iš to vardo, jei jie „myžniai“116
Visuomenininkas Olegas Šurajevas abejingų nepalieka. Anot jo, dabar nėra laikas abejoti ir kalbėti miglotomis metaforomis. Jis teigė, kad atėjo laikas išreikšti aiškias pozicijas – be dviprasmybių, naudos ir kašt...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
Kultūros ministerija paskelbė konkursą vadovauti Nacionaliniam architektūros institutui2
Kultūros ministerija antradienį paskelbė konkursą į naujai įsteigto Nacionalinio architektūros instituto direktoriaus pareigas. ...
-
Prasideda Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė
Antradienį Lietuvoje prasideda Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė, kurios tema šiemet – Europos Sąjunga (ES). ...
-
Finaliniai B. Dvariono konkurso akordai: nuo rečitalių koncertų salėse iki kelionių į Disneilendą
Jau dvyliktą kartą jaunuosius smuikininkus ir pianistus iš viso pasaulio į Lietuvą pakvietęs Tarptautinis Balio Dvariono konkursas šį savaitgalį išrinko pačius geriausius. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje konkurso f...
-
S. Karunatilaka: tikiuosi, kad mes šio to pasimokysim iš pasakojimų, persmelktų mūsų patirties
„Rašant knygą nėra taip, kaip būna per kokią filmo premjerą, kai jis išleidžiamas ir palydimas su fanfaromis, ji gimsta pamažu, o paskui dar reikia tikėtis, kad ras skaitytojų“, – pripažįsta Bookerio premijos laureata...