- Deimantė Dementavičiūtė-Stankuvienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
– Minėjote, kad nemažai koncertuojate ir svetur. Įdomu, kaip lietuvišką karilionų mokyklą vertina užsieniečiai?
– Kuprevičiai, galima sakyti, buvo savamoksliai, nes tada nebuvo nei atitinkamos literatūros, nei interneto. Dabar internete galima surasti ir vaizdo įrašų, kaip kas groja. O tada buvo geležinė uždanga, tad jie bandė groti taip, kaip išmanė. Paskui, sugriuvus Sovietų Sąjungai, atsirado kontaktai – susipažinome su kolegomis užsienyje, pradėjome su jais susitikinėti, užsimezgė nuolatiniai ryšiai. Teko koncertuoti Vokietijoje, Lenkijoje, Izraelyje, Ispanijoje, Danijoje, Olandijoje, Belgijoje, Prancūzijoje. Mes, kaip Kauno mokykla, grojame truputį kitaip. Pasaulyje daugiau grojama spaudant klavišus kumščiais, o mes grojame pirštais. Bet yra ir daugiau taip grojančių muzikantų pasaulyje, pavyzdžiui, Prancūzijoje. Tuo metu, kai pradėjome groti, niekas nežinojo, koks yra tas standartas. Tik paskui paaiškėjo. Bet aš nebemačiau reikalo persimokyti, nes buvau įpratęs taip groti. Bendraujame su daugeliu muzikantų iš viso pasaulio, kadangi tai nėra didelė bendruomenė. Ir jie atvažiuoja pas mus į svečius. Leidžiame ir elektroninius žurnalus, kur dalijamės naujienomis, nes atsiranda naujų karilionų, naujų muzikantų, naujų programų. Žodžiu, žinome, kas dedasi pasaulyje.
– O ar skiriasi skambesys grojant kumščiais ir grojant pirštais?
– Skambesys niekaip nesiskirtų, jeigu nematytum atlikėjo. Iš principo atskirti neįmanoma. Problema ta, kad karilionai yra bokštuose, žmonės girdi, bet nemato, kaip yra grojama. Nors yra ir tokių karilionų, kuriuos publika mato. Pavyzdžiui, vežiojamieji karilionai, kai ant sunkvežimio priekabos yra sumontuotas visas instrumentas, klaviatūra ir galima betarpiškai žiūrėti, kaip yra grojama. Šiais metais ir į Kauną buvo atvažiavęs toks vežiojamasis karilionas iš Gdansko. Ir mes su Giedriumi juo grojome Rotušės aikštėje. Buvo labai didelis susidomėjimas, nes visi galėjo pamatyti, kaip gimsta varpų muzika. Rostoke yra varpai, sukabinti kelių metrų aukštyje ant namo sienos, o klaviatūra – pirmame aukšte, kavinės vitrinoje, ir žmonės gali apžiūrėti karilionininką kaip eksponatą iš visų pusių. Yra visokių variantų, bet paprastai karilionai yra įrengti aukštai bokštuose.
O vežiojamieji karilionai sudaro galimybę groti netikėčiausiose vietose. Turime seną svajonę, kad tas karilionas atvažiuotų kelioms dienoms ir galėtume surengti koncertą Birštone ar Šilainiuose. Pasaulyje yra keliolika tokių instrumentų. Kartais instrumentai eina iš rankų į rankas, vieni paturi, paskui dėl finansinių priežasčių perparduoda kažkam kitam ar išnuomoja.
– Sakote, kad tai labai reta specialybė. Galbūt būtent tai ar išskirtinis varpų skambesys jus sužavėjo ir tebežavi iki šiol?
– Ir skambesys, ir tai, kad tai gana specifinis daiktas. Juk obertonų prasme, skambesio prasme ne visi kūriniai gerai skamba. Vieni skamba geriau, kiti – blogiau, vieni geriau skamba grojant vienu tokiu instrumentu, kiti – kitu. Nes šie instrumentai skiriasi ir savo dydžiu. Ne visi tie kūriniai, kuriuos mes grojome Kaune, Vilniuje skamba geriausiai, kadangi ten yra didesni varpai. Tas skambesys gimsta, kai kūrinys yra pritaikytas būtent tam tikram instrumentui. Tai yra kažkas nepaprasto, tam tikra jėga, tam tikra egzotika. Ir ausiai, ir tai vietai, kur tai vyksta.
Bet, be abejo, žavi ir tai, kad tai retas dalykas. Bet varpus jungiame ir su kitais instrumentais. Pavyzdžiui, daug metų "Kaunas Jazz" festivalis prasideda varpų muzikos koncertu. Esame groję su chorais, su orkestrais, su įvairiais ansambliais, atskirais atlikėjais. Dar vienas įdomus momentas tas, kad, pavyzdžiui, fortepijono garso skambesys tęsiasi tiek, kiek tu laikai nuspaudęs klavišą, po to atkeli pirštus ir garsas užgęsta. Grojant varpai nėra gesinimo galimybės, jie skamba tiek, kiek skamba. Bet skiriasi skambesys – aukštieji skamba trumpiau, bumbt, ir viskas, o žemieji skamba labai ilgai. Todėl greitai grojant žemiausiais varpais garsas susivelia. Yra tam tikra specifika, kaip aranžuoti kūrinius, kaip jie galėtų skambėti geriausiai. O harmonija geriausiai išsiskiria viduriniame registre. Garsas negesinamas, tai reikia turėti omenyje darant aranžuotes ir pritaikant kūrinius karilionui.
Anksčiau Europoje ir Amerikoje buvo skirtingi klaviatūrų standartai, paskui nutarta, kad vis dėlto reikia pereiti prie bendresnės sistemos. Tie skirtumai nėra labai dideli – ir ten, ir ten yra mediniai klavišai, tik tiek, kad atstumai tarp jų Amerikoje buvo platesni, o Europoje – siauresni. Amerikietiški klavišai buvo plokštesni, kaip anties snapas, Europoje – visiškai apvalūs. Dabar dabar šie dalykai jau yra standartizuojami. Ir Kaune, Vilniuje, Klaipėdoje yra ta pati klaviatūra "Euro 2000". Tai yra pasaulinis standartas.
– Sugrįžkime į teatrą. Minėjote, kad Muzikiniame teatre dirbate jau beveik keturiasdešimt metų. Kaip likimas į jį atvedė ir kaip per tą laiką keitėsi šis teatras, žvelgiant jūsų akimis?
– Mano tėvelis buvo kontrabosų koncertmeisteris ir dirbo šiame teatre. Tad man teatras buvo pažįstamas nuo visai mažų dienų. Ateidavau vis čia, nors kažkada ir buvo labai griežta tvarka – duotas nurodymas neleisti vaikų į teatro tarnybines patalpas. O kai buvau mokinys, mus skatindavo eiti į teatrus, į koncertus. Kai buvau dar vaikas, vis prisimindavau teatro kvapą. Žmonės ateidavo pasipuošę, pasikvepinę, kaip tuo metu jie galėjo. Dar ir dabar menu to seno teatro kvapą.
Žmonės ateidavo pasipuošę, pasikvepinę, kaip tuo metu jie galėjo. Dar ir dabar menu to seno teatro kvapą.
Pasikeitė daug kas. Dabar yra daug brangesnės, prabangesnės ir įvairesnės dekoracijos. Anksčiau ir sceniniai drabužiai būdavo visai kitokie – marlinės suknelės, o jeigu reikia kokios spalvos ar gėlių, teptuku papaišo su dažais, kurie paskui nutrupa. Ir viskas. Visos moterys vaidino spektakliuose balių apsirengusios marlinėmis suknelėmis. Dabar perka tikras medžiagas. Labai pakilo ir muzikavimo lygis, orkestro kvalifikacija. Anksčiau vis trūkdavo ir vienų, ir kitų instrumentų muzikantų. Pastarieji irgi buvo daug prastesni. Dabar jau siekiame pasaulinio lygio. Aišku, provincijos teatras niekad neprilygs "Metropolitan" operai. Bet vis dėlto matome, girdime, darome kitokias interpretacijas, eksperimentuojame. Ateina naujos pajėgos. Žodžiu, teatro lygis kyla kiekvienais metais. Ir tai labai džiugu.
Kita vertus, šiandienė publika yra labiau išpaikinta. Pareini namo ir per "Mezzo" gali pamatyti, kas tą dieną darosi ten ir ten visame pasaulyje. O paskui palyginti su savo provincijos reikalais. Publika tą patį sako: "Mačiau, kad ten yra kitaip, ten geriau." Be abejo, bet teatras tikrai pajėgus. Atėjo režisierius Kęstutis Jakštas, tada atsirado daug naujų dalykų, nes jis į daug ką žvelgia novatoriškai, įskaitant ir scenos įrangos panaudojimą. Teatras dabar žengia septynmyliais žingsniais.
– Atėjus K.Jakštui, išpopuliarėjo ir miuziklai...
– Taip, nors jų buvo ir prieš tai. Mūsų teatras (čia ir pranašumas, ir trūkumas) yra universalus – jame yra ir operetė, ir miuziklai, ir opera, ir baletas. Universalumas savotiškai yra gerai, bet, kita vertus, tai yra ir iššūkis. Problemiška tai, kad tie patys muzikantai, tarkim, trimitininkas, vieną vakarą turi groti operoje, kur yra visai kitoks garso formavimas, kitą vakarą – miuzikle, kur vyrauja džiazo muzikavimo principai. Vieni žmonės geriau susidoroja su tais universaliais iššūkiais, kiti – ne. O šiaip pasaulyje yra taip, kad tie, kurie groja miuzikluose, negroja operose. Ta specializacija siauroje srityje duoda labai gerą rezultatą. Mes esame priversti atlikti įvairių žanrų kūrinius. Prieš keliasdešimt metų būdavo Kauno ir Vilniaus trupės, kurios niekaip nesusisiekdavo. Dabar visi pagrindiniai dainininkai, nesvarbu, ar jie miuziklo, ar operos, dainuoja ir Kaune, ir Vilniuje, ir Klaipėdoje, ir Rygoje. Atstumai sumažėjo, susisiekimas pagerėjo. Nėra teatro uždarumo. Dabar vėjai pučia ir skersai, ir išilgai.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Menas, drąsinantis išvalyti gyvenimo peizažą nuo svetimkūnių
Norint pagyti iš toksiškų santykių, reikia pripažinti senus randus ir savo jausmus, kurie ilgai buvo užkasti, sako menininkė Akvilė Linkevičienė, šiemet įsijungusi į labdaros ir paramos fondo „Frida“ organizuojamo &bd...
-
Triušių parodoje Kaune – daugiau kaip 200 pūkuotų ilgaausių3
Ateinantį savaitgalį, lapkričio 30–gruodžio 1 d., kauniečiai ir miesto svečiai galės pasigrožėti įvairiausių veislių triušiais, sužinoti naudingų dalykų apie jų auginimą ir dalyvauti kitokiose veiklose. Visa tai vyks prekybos mies...
-
Parodoje – roboto atspausdintas porcelianas3
„Nors darbus sukūrė robotas, kūrybinis procesas reikalavo žmogiškos širdies“, – sako šiuolaikinės keramikos kūrėjas dr. Rokas Dovydėnas. Nacionaliniame M. K. Čiurlionio muziejuje pristatoma jo 3D molio spausdintu...
-
Kauno sporto halėje po 20 metų pertraukos ir vėl skambėjo „G&G Sindikatas“10
Lapkričio 23-iąją Kauno sporto halėje įvyko ilgai lauktas „G&G Sindikato“ koncertas, kuris subūrė pilnutėlę salę lietuviško repo gerbėjų. Šis koncertas buvo ypatingas dėl dviejų sentimentalių progų: grupė sugr...
-
Šokio spektaklyje – saiko ir pertekliaus ribos
Du atlikėjai, valandą trunkantis pasirodymas, nenutrūkstamas ryšys, balansuojantis tarp pusiausvyros ir ribų nebuvimo. Taip jau visai netrukus žiūrovus pasitiks naujausias „Nuepiko“ šokio trupės kūrybinis darbas, šokio ...
-
Ilgai laukta „Bohemos“ premjera įvyko!4
Kauno valstybinis muzikinis teatras lapkričio 23 ir 24 dienomis pristatė jau antrąją šio sezono premjerą – scenoje karaliavo legendinė, po šešių dešimtmečių į Kauno teatrą sugrįžusi, Giacomo Puccini opera „B...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone lapkričio 26–gruodžio 1 d.
LAPKRIČIO 26 D. Babtų kultūros centras: 10 val. – Kauno rajono ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų dainų festivalis „Skambėk, dainele“. Rokų laisvalaikio salė: 18 val. – Ričardo Elijošiaus (Nakvi&s...
-
Jaunieji muzikos lyderiai išpildys svajonę groti su orkestru2
„Užlipusi ant scenos pasimėgausiu akimirka, kurios taip ilgai laukiau“, – sako keturiolikmetė pianistė Kotryna Janavičiūtė. Su kitais aštuoniais jaunaisiais muzikantais ji pasirodys Kauno valstybinės filharmonijos scenoje. Kart...
-
Mitologinėse ganyklose: V. K. Slavinsko atminimui
Gaivinu atmintyje ne taip seniai įvykusį apsilankymą menininko Viliaus Ksavero Slavinsko (1943–2023) namuose. Senojo Kauno dvasią tebesaugančioje vietoje – Žaliakalnyje, prie pat Ąžuolyno. Namuose, kuriuos galima vadinti galerija dėl juose...
-
Kauno miesto muziejus kviečia laukti šv. Kalėdų kartu1
Penki Kauno miesto muziejaus (KMM) padaliniai – Kauno rotušė, Kauno pilis, M. ir K. Petrauskų namai, Tautinės muzikos muziejus bei Juozo Gruodžio namai – pradeda gyventi šv. Kalėdų laukimu. Nuo laiko kartu kuriant kalėdines dov...