Krizės įkarštyje kaunasi operatoriai


2009-04-23
Andrius Matuliauskas
Krizės įkarštyje kaunasi operatoriai

Per patį krizės įkarštį kilo kova dėl klientų. Ją tarp mobiliojo ryšio operatorių pakurstė neapdairus "Omnitel" žingsnis pakeisti pokalbių planus. Tuo greitai pasinaudojo konkurentaā.

Įsivėlė į kovą

Vasarį savo vartotojams pranešusi apie įvedamą naują "Asmeninį" planą, mobiliojo ryšio bendrovė "Omnitel" sulaukė įvairių vertinimų. Vieni tokį įmonės akibrokštą įvertino kaip bandymą klientus per prievartą užtikrinti stabilias pajamas šiais metais, kiti džiaugėsi, kad už tą pačią sumą šiemet galės daugiau kalbėti. Pamačiusios konkurentės klaidą, kitos mobiliojo ryšio bendrovės suskubo pasinaudoti atsiradusia galimybe.

"Bitė" pradėjo aktyvią rinkodaros kampaniją, drąsinančią vartotojus nebijoti kadaise "Omnitel" simboliu buvusios panteros ir keisti operatorių. "Tele2" pasirinko ne tokį matomą būdą: ne vienas "Omnitel" abonentas pastaruoju metu sulaukė skambučio, siūlančio perbėgti į "Tele2".

Įsiplieskusios operatorių peštynės suaktyvino klientų migraciją mobiliojo ryšio rinkoje. Kovo mėnesį "Omnitel" paliko per 13 tūkst. savo numerius perkelti nusprendusių klientų. Palyginti su vasario mėnesiu, jų skaičius išaugo penkis kartus. Daugelis abonentų pasirinko "Bitę" ar "Tele2". Tiesa, neaišku, kiek klientų apskritai nusprendė nutraukti sutartis ir pasirinko naują numerį. "Bitės" atstovai tvirtino, kad jau sulaukė daugiau kaip 10 tūkst. "Omnitel" paslaugų atsisakiusių klientų.

Planą sujaukė ekonomika

Žinoma, apie tai, kad naujasis planas gali virsti priemone klientams atbaidyti, iš pradžių nepagalvota. Kaip teigė "Omnitel" prezidentas Antanas Zabulis, šio plano idėja kilo dar praėjusiais metais, buvo atlikti nuomonės tyrimai, kurie ir parodė, kokie siūlymai klientams patrauklūs ir reikalingi. "Tuo metu augant mobiliojo ryšio paslaugų vartojimui, jų kainos buvo mažiausios per visą Lietuvos mobiliojo ryšio istoriją. Tačiau sparčiai pasikeitus ekonominei padėčiai, neliko užtikrintumo dėl ateities, darbo vietų ir buvusių poreikių", – kalbėjo bendrovės atstovas.

"Bitės" grupės generalinio direktoriaus pavaduotojas rinkodarai Manju Kesani teigė manąs, kad tokiu žingsniu konkurentas siekė užsitikrinti pajamas tuomet, kai vartotojai stengiasi taupyti pinigus. Jo nuomone, bendrovė padarė ir kitų klaidų, pavyzdžiui, vienašališkai įjungdama "Asmeninį" planą, tinkamai neinformuodama apie galimybę nutraukti sutartį be netesybų. Kiek tokia verslo strategija buvo teisinga, esą turėtų parodyti laikas.

"Tele2" viešųjų ryšių vadovas Andrius Baranauskas vertinti tokių konkurentų veiksmų nenorėjo, tačiau teigė, kad jie pakenkė ne tik pačiai "Omnitel", bet ir kitoms mobiliojo ryšio bendrovėms. "Tiek į mūsų tinklą migruojančių vartotojų skaičius, tiek gyventojų nuomonių apklausos rodo, kad šis žingsnis sumažino pasitikėjimą visais mobiliojo ryšio operatoriais. Žinoma, "Omnitel" šio pasitikėjimo prarado daugiausia", – sakė jis.

Idealaus plano paieškos

Užviręs ginčas dėl "Asmeninio" plano, ko gera, ne vieną privertė susimąstyti, kokie pokalbių tarifai būtų geriausi per ekonomikos sunkmetį.

"Omnitel" tikina, esą jeigu naujasis planas vartotojui neįtinka, bendrovė stengiasi rasti optimalų sprendimą. Ji mano, kad individualaus plano idėja teisinga, tik kiekvienam klientui aktualūs skirtingi dalykai. "Jeigu pasiūlytas "Asmeninis" mokėjimo planas vartotojui šiuo metu nebetinka, mes stengiamės ir stengsimės pritaikyti "Asmeninį" pagal pasikeitusius vartotojo poreikius. Kiekvienas toks atvejis individualus: tai gali būti ir gauto "Asmeninio" plano tikrųjų pranašumų išaiškinimas, ir poreikis gauti daugiau ar mažiau paslaugų, pokalbių minučių", – idealaus pokalbių plano receptu dalijosi A.Zabulis.

Su konkurentu iš dalies linkęs sutikti ir A.Baranauskas, jo nuomone, pardavimo vadybininkui reikia vienokių paslaugų, o kaime gyvenančiai jo močiutei – visai kitų. "Idealaus visiems tinkančio plano nėra, svarbiausia vertinti individualius vartotojo poreikius. Pavyzdžiui, planas "Mini" skirtas nenorintiems ilgalaikių įsipareigojimų, bet norintiems patrauklaus tarifo skambinti į visus tinklus. "Plepys" skirtas daug kalbantiems bendrovės privačių klientų tinkle", – pavyzdžių pateikė "Tele2" atstovas.

O "Bitės" atstovas M.Kesani teigė, kad bendrovės šiuo metu siūlomas planas "Bitė tarp mūsų" apima kelis daugeliui mobiliojo ryšio vartotojų šiuo metu svarbius dalykus: yra paprastas ir aiškus, skambučiai "Bitės" tinkle nieko nekainuoja, patrauklūs tarifai ir skambinant į kitus tinklus. "Lėtėjančios ekonomikos laikotarpiu išlaidų kontrolė ir daugiau vertės už pinigus vartotojams yra pagrindiniai kriterijai", – įsitikinęs pašnekovas.

Neišvengs sulėtėjimo

Telekomunikacijų sektorius ekonominių sunkumų poveikį jaučia ne taip smarkiai kaip, tarkime, prekybos ar gamybos bendrovės. Žmonėms juk ne taip lengva imti ir iš karto atsisakyti tokių įpročių kaip paplepėjimas su draugais ar giminėmis, susirašinėjimas trumposiomis žinutėmis su bendraamžiais. O išgyventi be mobiliojo telefono šiame komunikacijų amžiuje apskritai, atrodo, neįmanoma. Vis dėlto neigiamos ekonomikos įtakos neišvengs ir ši sritis.

Pirmo 2009-ųjų ketvirčio rezultatus kol kas yra paskelbusi vienintelė "Tele2". Bendrovės pajamos per pirmą šių metų ketvirtį augo 1 proc., palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, ir siekė apie 133 mln. litų, o bendrovės pelnas padidėjo kone dešimtadaliu. Ar tai gali būti požymis, kad vartotojai pradėjo taupyti?

Pasak A.Baranausko, pokyčiai kol kas labiau psichologiniai: žmonės šiandien jaučiasi nesaugūs ir ieško, kaip tą jausmą sumažinti, tačiau jie greitai atsispindės ir veiklos rezultatuose. "Gyventojai kasdien girdi blogas naujienas: krizė gilėja, nedarbas ir mokesčiai auga, prošvaisčių nematyti, pažįstamas darbo neranda. Natūrali reakcija tokiu atveju – žmogus nori kuo labiau kontroliuoti savo gyvenimą. Taupymas, taip pat noras gauti tas pačias paslaugas mažesnėmis kainomis yra vienas įprastų būdų tai padaryti", – apie vartotojų nuotaikas kalbėjo A.Baranauskas.

Jo nuomone, dėl sunkmečio neišvengiamai mažės vartojimas, atsiras nemokių klientų, o augantys mokesčiai ir valstybinis reguliavimas ribos operatorių galimybes toliau mažinti kainas.

Su vartojimu susijusių pokyčių tikisi ir "Bitė". Pasak M.Kesani, vartotojai mažins išlaidas arba jas išdėstys per ilgesnį laiką, todėl išlaidos mobiliojo ryšio paslaugoms veikiausiai mažės. Kalbėdamas apie kainas, M.Kesani nurodė, kad jos ir taip yra geriausios Europoje, todėl dar labiau jų mažinti tiesiog nebėra kur.

Klientų migracija 2009 m. kovą

Operatorius Išėjo Atėjo

"Omnintel" 13 394 1083

"Bitė" 1857 7043

"Tele2" 568 7686