Privilegijų paketas ar technikos revoliucija?


2008-05-13
Rūta STANKEVIČIŪTĖ
Privilegijų paketas ar technikos revoliucija?

Kauno miesto savivaldybės kolegijos leidimas bendrovei „Kauno grūdai“ Nemuno saloje įrengti sraigtasparnių nusileidimo aikštelę papiktino kai kuriuos miesto tarybos narius. Bendrovės direktorius Tautvydas Barštys visus kaltinimus laiko nepagrįstais ir kviečia prisiminti technikos revoliuciją, kuomet praeiviams siaubą kėlė automobiliai, ilgainiui tapę neatsiejamu gyvenimo atributu.

Kauno miesto plėtros, investicijų ir turizmo komiteto pirmininkė Ona Balžekienė:

– Mes, kauniečiai, norime gyventi moderniame, jaukiame, gražiame mieste. Pasaulyje yra daug pažangių miesto išvystymo pavyzdžių, kuriuos galima pritaikyti mūsų miestui. Mes – už metro, tramvajus, laivus, dangoraižius, lėktuvus, jei jie pagražins daugumos miestiečių gyvenimą. Mes – už minias turistų, piligrimų, maldininkų. Mes – už viską, kas gali padėti mūsų miestui atsitiesti. Tačiau nepritariu, kad kauniečių turtu naudotųsi grupelė išrinktųjų.

Miesto tarybos nariai yra pasamdyti valdyti miesto turtą ne kaip jiems patinka, bet atsižvelgiant į viešąjį interesą. Viešai teigiama, kad Kauno miesto savivaldybės investicija į sraigtasparnių aikštelės įrengimą Nemuno saloje bus nedidelė. Taip skaičiuoti galima tik tyčia ar netyčia pamiršus, kad kiekviena žemės pėda Nemuno saloje yra milžiniškos vertės. Kelių šimtų kvadratinių metrų aikštelės statybos miestui atsieis ne mažiau, nei pastatyti „Maximą“. Ši investicija, prisidengus gražiu miesto modernizavimo projektu, bus skirta tenkinti nedidelės išrinktųjų grupelės interesams.

Iš tiesų aviaciniam turizmui vystyti skirtas S.Dariaus ir S.Girėno aerodromas. Jį nuo Nemuno salos skiria vos keli kilometrai. Aleksote yra įsikūręs „Gelbėjimo būrys“, turintis du sraigtasparnius. Traumų centre prie Kauno klinikų projektuojama sraigtasparnių nusileidimo aikštelė. Vadinamieji „ekstra“ nusileidimai organizuojami ne bet kur, o laikantis nustatytų taisyklių.

Blogiausia, kad jau išgarsėjusi ir mokesčių mokėtojams brangiai kainuosianti aikštelė bus naudinga itin mažam kauniečių ratui. Tarybos narių sprendimas – skubotas ir naudingas tik vienam turtingam kauniečiui. Kauno miesto savivaldybės administracijos civilinės saugos tarnybos išvadose parašyta, kad sraigtasparnis leisdamasis ir kildamas tankiai apgyvendintuose rajonuose sukelia triukšmą (apie 80–120 decibelų). O leistinas triukšmo lygis gyvenamųjų namų butuose yra apie 45 decibelus.

Iki šiol neaiški savivaldybės Turizmo departamento darbuotojų nuomonė. Gal jie nereikalingi ir tik veltui naudojam mokesčių mokėtojų pinigus mokėdami jiems algas? Nebuvo pristatyta ir Kauno turizmo informacijos centro nuomonė. Pagaliau yra ir plėtros, investicijų, turizmo komitetas – jo nuomonės taip pat neprireikė. Gal todėl ir buvo priimtas drastiškas sprendimas, naudingas tik vienam turtingam kauniečiui.

Skelbkime bendrą Lietuvos ir užsienio urbanistų konkursą Nemuno salos vystymo koncepcijai sukurti. Nemuno sala turi tapti miesto veidu, poilsio ir širdies atgaivos zona. Gal tiktų saloje įrengti Kongresų rūmus, gal vaikų „Trivoli“ parką, gal atvirą baseiną. O sraigtasparniui leiskime tūpti ir ant Prisikėlimo bažnyčios bokšto, jei iš to yra nauda bažnyčiai ir kauniečiams.

„KG Group“ valdybos pirmininkas Tautvydas Barštys:

– Iki šiol sraigtasparniai leisdavosi S.Dariaus ir S.Girėno aerodrome. Ten leistis galima ir ateityje, tačiau būtina mieste įrengti daugiau vietų, tinkančių sraigtasparniams leistis. Naujų sraigtasparnių leidimosi aikštelių įrengimas mieste yra prestižo klausimas – juo daugiau tokių aikštelių mieste bus, juo geriau. Manyčiau, kad vertėtų įrengti šešias tokias aikšteles.

Sutinku, kad aviacijos paslaugos nėra kasdienio vartojimo, tai – ne autobusų stotelė. Tačiau tokio objekto gali bet kada prireikti. Visuose civilizuotuose kraštuose sraigtasparniai yra populiarūs, tupiama ant bankų, viešbučių stogų. Kažkodėl ten jie niekam nekliūna, o pas mus – perdėtai eskaluojama. Juk kai Anglijoje prieš šimtą metų atsirado pirmieji automobiliai, žmonės jų bijojo.

Argumentas dėl triukšmingumo visiškai nepagrįstas, motociklai kelia dar daugiau triukšmo. Nejaugi dėl to turėtume juos uždrausti? Apskritai keista, kad kai kurie žmonės, pavyzdžiui, O.Balžekienė, diskutuoja apie dalykus, kurių neišmano. Juokinga, kad taip išpūtė burbulą. Juolab kad tokios aikštelės įrengimas miestui nieko nekainuotų. Sraigtasparniai gali tūpti ir ant žalios vejos. Reikia tik padėti ženklą, kad būtų aiški leidimosi vieta.