"Kelprojekto" dominavimas konkurentams kelia įtarimų


2011-07-21
Tadas Širvinskas

Kelių ir tiltų projektavimo grandas "Kelprojektas" per dešimtmečius išsikovojo didelę konkurentų pagarbą, tačiau pastaruoju metu "Kelprojekto" pergalės kelių projektavimo konkursuose ima kelti įtarimų.

Užėmė visą rinką

Nepriklausomybės metais Lietuvoje iškilo ne viena didelius kelių, tiltų, inžinerinių tinklų projektavimo darbus galinti atlikti bendrovė. Daugumą stambiausių valstybinės reikšmės kelių projektavimo konkursų laimi ta pati įmonė – "Kelprojektas".

Konkurentai į šią bendrovę žvelgia su didele pagarba, pripažįsta, kad kai kurie milžiniški ir sudėtingi kelių projektavimo darbai įkandami tik jai, tačiau pastebi: pastaruoju metu "Kelprojekto" gobšumas yra neregėtai išaugęs.

Anksčiau bendrovė iš Kauno nesiverždavo projektuoti rajoninės reikšmės kelių ar žvyrkelių, kurių projektavimo įkainiai maždaug dešimt kartų mažesni nei magistralinių. Mažesnės reikšmės kelių projektavimas buvo niša, kurioje galėjo išgyventi nedidelės projektavimo įmonės.

Bet šiemet Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) skelbiamuose kelių projektavimo konkursuose "Kelprojektas" nuo kelio šluoja ir didelius, ir mažus konkurentus.

Pripažino siekį dominuoti

"Anksčiau "Kelprojektas" imdavo tik visus didelius projektus, o dabar ima viską iš eilės. Nėra jokių galimybių laimėti", – verslo sąlygomis skundėsi vienos kelių projektavimu užsiimančios bendrovės vadovas Egidijus (pašnekovo vardas ir pavardė redakcijai žinomi).

"Taip, mes dalyvaujame visuose konkursuose. Nedalyvaujame tik tuo atveju, jei matome, kad nespėsime darbo atlikti laiku arba nesugebėsime įvykdyti kitų reikalavimų", – siekį dominuoti pripažino "Kelprojekto" generalinis direktorius Algimantas Medžiaušis.

Konkurentai bijo kalbėti

Svarbiausias iš kelių projektavimo gyvenančių bendrovių pragyvenimo šaltinis – LAKD konkursai. Pastaruoju metu net ir menkiausios vertės LAKD konkursuose "Kelprojektas" ne visada turi varžovų, nes kitos įmonės nesugeba atitikti konkurso sąlygose numatytų didelių reikalavimų.

Kelių projektavimo įmonių darbuotojai tarpusavyje kalbasi, kad reikalavimai dirbtinai pritaikyti didžiausiam rinkos dalyviui – "Kelprojektui". Tačiau apie "Kelprojekto" dominavimą su žurnalistais viešai kalbėti niekas nenorėjo.

"Niekas ir nenorės kalbėti, jei nori toliau turėti reikalų su pagrindiniu užsakovu (LAKD – red. past.). Nekalbėsiu ir aš – nepjausiu šakos, ant kurios sėdžiu", – neslėpė dar vienas jo neįvardyti prašęs verslininkas.

Šluoja viską iš eilės

"Neturiu laiko ir šita tema nenoriu šnekėti", – "Tiltų ekspertų centrui" (TEC) vadovaujanti Odeta Jakubauskienė buvo nekalbi.

Šiemet TEC sėkmingai dalyvavo dviejuose tiltų projektavimo konkursuose, tačiau pelningiausią nuskynė "Kelprojektas". Šios bendrovės dominavimas LAKD skelbtuose kelių projektavimo konkursuose – akivaizdus.

Jau aiškūs daugiau nei dešimties konkursų rezultatai. Vieną mažą konkursą – 330 tūkst. litų vertės – laimėjo "Vilniaus regiono keliai". Netrukus turėtų būti paskelbta apie dar vieną mažytę šios įmonės pergalę (109 tūkst. litų vertės), o visa kita susišlavė "Kelprojektas". Darbų kainos – nuo 250 tūkst. litų iki beveik 2,4 mln. litų.

Greitai turėtų paaiškėti dar maždaug dešimties kelių projektavimo konkursų nugalėtojai. Visų "Kelprojektas" nelaimės, tačiau ne viename iš jų "Kelprojekto" konkurentai net nepasirodė.

"O ko ten dalyvauti, jei atrodo, kad konkurso sąlygas patys "Kelprojekto" darbuotojai rašė", – karščiavosi vienas konkurentas.

Pridygo naujų barjerų

"Reikalavimai visiems vienodi. Kitos firmos taip pat gali dalyvauti – niekas joms nedraudžia", – aiškino LAKD Viešųjų pirkimų skyriaus vedėjas Audrius Vaznelis.

Kitoms įmonėms LAKD kelių projektavimo konkursuose dalyvauti nedraudžiama, tačiau pastaruoju metu jos dalyvauja labai retai, nes nesugeba atitikti minimalių reikalavimų.

Istoriškai susiklostė taip, kad "Kelprojektas" Lietuvoje atliko pačius didžiausius projektavimo darbus. Kai konkurso sąlygose reikalaujama pateikti dokumentus, pagal kuriuos buvo įgyvendintas milžiniškas projektas, daug konkurentų atkrenta. O įveikus vieną konkurso sąlygose pastatytą barjerą, išdygsta kitas. Tokių barjerų gali būti daug.

Be "Kelprojekto", retas rinkos dalyvis sugeba įveikti visą kliūčių ruožą. Kelių projektavimo rinkos lyderio konkurentai teigia, kad kliūčių ruožas vis papildomas naujais iššūkiais, kai rinkoje atsiranda žaidėjas, kuris sugeba įveikti esančius barjerus.

A.Vaznelis dienraščiui sakė, kad barjerai nebus mažinami, nes ir dabar, kai iš projektuotojų reikalaujama gana aukštos kvalifikacijos, pateikiama brokuotų projektų.

Rugpjūtį – patikrinimas

Kai kurie kelių projektavimo rinkos dalyviai viliasi, kad įtartinus barjerus padės panaikinti Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT), kuri direkcijoje rugpjūčio pradžioje ketina atlikti patikrinimą. Dalis "Kelprojekto" konkurentų patikrinimą vertina skeptiškai, nes akivaizdu, kad sąlygos ir reikalavimai yra surašyti nepažeidžiant įstatymų.

"Ką, jūs nežinote, kaip Lietuvoje konkursai organizuojami? Pasakykite man, kuri firma turi laimėti ir aš tokias sąlygas parašysiu, kad kiti net nepasvajos apie dalyvavimą", – išpyškino Egidijus.

 

VPT dėl LAKD skelbiamų konkursų gauna gana daug skundų, tačiau tarnybos direktoriaus pavaduotoja Aušra Pocienė teigė, kad tai yra normalu, nes LAKD yra viena daugiausiai konkursų skelbianti įstaiga, tad klaidos neišvengiamos.

"Kontrolės skyriaus darbuotojai negalėtų pasakyti, kad tai yra išskirtinis pažeidėjas", – tikino A.Pocienė.

Patikrinimo rezultatų gali tekti laukti iki rudens.

Draugauji arba išnyksti?

Jei norėtų, "Kelprojektas" iš Lietuvos kelių projektavimo rinkos galėtų išstumti visus kitus dalyvius. Ši bendrovė gali sau leisti labai pigiai atlikti darbus, kuriuos galėtų padaryti ir kiti dalyviai, o atsigriebti konkursuose, kuriuose neturi jokios konkurencijos.

Kai kurie konkurentai jau susitaikė su tuo, kad konkuravimas su "Kelprojektu" – kova su vėjo malūnais, todėl pradėjo siekti draugiškų santykių. "Kelprojektas" kai kurias bendroves pasikviečia į pagalbą, kai tenka vykdyti didelius projektus.

"Kelprojekto" konkurentai pripažįsta, kad ši gerą vardą turinti projektavimo kompanija parengia paties aukščiausio lygio projektus, tačiau jos dominavimas rinkoje vis labiau mažina konkurenciją ir kelia paslaugų kainą.


Audrius Vaznelis


LAKD Viešųjų pirkimų skyriaus vedėjas

Kvalifikacinius reikalavimus nustatome vadovaudamiesi tiekėjų kvalifikacijos vertinimo metodinėmis rekomendacijomis, kurias patvirtino Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT). Mums yra buvę priekaištų dėl neva perdėtai aukštų reikalavimų, tačiau jokių pažeidimų VPT nenustatė. Žemiau nuleisti kartelę konkurso dalyviams bijome, nes ir dabar turime daug problemų dėl nekvalifikuotai parengtų projektų. Pavyzdžiui, ore suprojektuoja kelius, o paskui mums reikia laužyti galvą ir bandyti išieškoti žalą. Jaučiame spaudimą mažinti reikalavimus, bet kokių projektų sulauksime, jei jau dabar brokuotų pasitaiko?


Pasikeitė bendrovės savininkai

"Kelprojektas" šiuo metu yra didžiausia specializuota transporto infrastruktūros inžinerijos projektavimo bendrovė Lietuvoje.

Bendrovė įkurta 1956 m. Kaune (tuomet vadinosi "Lietautokelprojektas"). Kiek vėliau įkurti padaliniai Klaipėdoje, Panevėžyje, Šiauliuose, Vilniuje ir Bialystoke (Lenkijoje).

Bendrovės projektuotą tiltas per Nerį (ties T.Vrublevskio gatve Vilniuje) 2003 m. Lietuvos pramonininkų konfederacija pripažino Lietuvos metų gaminiu. 2009 m. toks pats apdovanojimas bendrovei įteiktas už Kauno geležinkelio tunelio rekonstrukcijos projektą

Pernai "Kelprojekto" pajamos siekė apie 28 mln. litų.

Sausį 92 proc. bendrovės akcijų už 30 mln. litų įsigijo privataus kapitalo fondas "BaltCap Private Equity Fund".