"Į savo mąstymą įsileiskime naujas technologijas"


2009-02-07
Vaida Milkova

Naujuoju Lietuvos fotomenininkų sąjungos Kauno skyriaus pirmininku ketveriems metams išrinktas Gintaras Česonis.

34 metų menininkas nejaučia vyresniajai kartai būdingo kalbos barjero. Angliškai, prancūziškai, rusiškai, šiek tiek vokiškai kalbantis fotografas įsitikinęs – plėsti ryšius su užsienio fotomenininkais nebus problema.

– Pirmininko rinkimuose surinkote absoliučią daugumą kolegų balsų – 30 iš 35 susirinkimo dalyvių balsavo už jus. Kuo papirkote kolegas fotomenininkus?

– Matyt, Kauno fotomenininkai jaučia, kad atėjo metas pokyčiams. Mano toks būdas – ne sakyti, kas yra blogai, bet pasakyti arba padaryti gerai. Manau, žmonėms tai patiko.

– Ką darysite kitaip, nei sąjungos Kauno skyriuje daryta iki šiol?

– Fotomenininkų sąjungos misija – kūrybinė veikla. Tą veiklą bandysime suaktualinti, sieksime sukurti šiuolaikišką galeriją su aukšto lygio parodomis. Tikiu, kad tai pajus ne tik fotomenininkai, bet ir miesto kultūros žmonės.

– Sąjungai priklausanti "Fuji" fotografijos galerija prašyte prašosi remonto. Šiuolaikinė galerija – turbūt ne tik perdažytomis sienomis, bet ir su nauja koncepcija?

– Galerija – ne tik parodinis plotas. Tai erdvė susitikimams, konferencijoms, debatams, fotografinės bendruomenės judėjimui. Ta erdvė galėtų priimti šiandien populiarius tarpdisciplininius ar multimedijų projektus, kuriuose fotografija nebūtinai būtų eksponuojama ant popieriaus ir rėmeliuose – tai gali būti multimedijų projektoriais ant sienos projektuojami vaizdai. Galėtų atsirasti ir informacinis centras, kuris skleistų informaciją apie projektus, Kaune dirbančius menininkus, galbūt įsikurtų ir specializuotas knygynėlis.

– Galbūt gaivinsite ir neseniai užsidariusią Kauno fotografijos mokyklą?

– Turime vilčių tai padaryti, bendradarbiaudami su Kauno moksleivių techninės kūrybos centru, čia dirbančiais fotomenininkais Jonu ir Tatjana Kuzminais. Tokia mokyklėlė galėtų tapti atspirties tašku norintiesiems studijuoti su fotografija susijusias disciplinas.

– Iki šiol "Fuji" galerijoje vykdavo daugiausiai arba LFS narių, arba fotomenininkų iš Rytų erdvės parodos. Dabar tikriausiai sulauksime visokių parodų?

– Gal tai ir nepatiks kai kuriems fotomenininkams, bet ta erdvė nebūtinai skirta sąjungos narių kūrybai. Prioritetą skirčiau fotografijai, padedančiai formuoti naujas idėjas mūsų autoriams. Ar tai bus Rytų, ar Vakarų šalių fotografija – ne taip svarbu. Svarbiausia – aukštas meninis lygis ir įvairovė.

– Kokius darbus planuojate atlikti pirmiausia?

– Sutvarkyti galeriją ir suburti komandą. Turėti gerą parodinę erdvę – labai svarbu. Administracinės patalpos gali ir palaukti. Kurį laiką LFS KS valdyboje darbuosis nemažai senosios komandos žmonių – turime perimti informaciją, patirtį. Tikrai rašysime projektus. Finansavimas iš privataus sektoriaus šiais sunkiais laikais kažin ar įmanomas. Rašydami projektus ir teikdami juos savivaldybei, Kultūros ministerijai, užsienio fondams bandysime pritraukti lėšų ir galerijos remontui, ir veiklai.

– Vyresniosios kartos fotomenininkai daug dėmesio skiria pačiam fotografijos lakštui. Kiek jums svarbi ant popieriaus atspausta fotografija?

– Esu lietuviškos fotografijos mokyklos auklėtinis, man ant popieriaus atspausta fotografija yra ne mažiau brangi nei vyresniems kolegoms. Tačiau šiandien negalime apsiriboti tik tokia fotografija. Ir į savo mąstymą, ir į savo galeriją turime įsileisti naujas technologijas, naujus eksponavimo būdus. Bet aš tikrai nežudysiu popierinio atvaizdo fotografijoje.

– Žvelgiant jūsų akimis – fotografijoje dar bus sugrįžta prie senųjų technologijų, analoginės fotografijos, ar ateitis priklauso skaitmenai?

– Sugrįžimų prie fotografijos ištakų tikrai bus. Ir dabar nemažas būrys fotomenininkų, norėdami atsiriboti nuo skaitmeninės fotografijos, renkasi XIX a. technologijas, patys maišydami fotomedžiagas, ruošdami plokšteles, popierių. Artimiausius kelis dešimtmečius tradicinė fotografija nesirengia iškeliauti nei iš mūsų galerijų, nei iš mūsų galvų. O toliau – bus matyt.

Aš kūrybinėje fotografijoje daugiau nei pusėje atvejų naudoju neskaitmeninę fotokamerą. Tačiau nesinorėtų sureikšminti, kokia technika sukurtas kūrinys. Svarbiausia yra mintis ir idėja.


Keli G.Česonio biografijos faktai:

1992–1999 m. – studijos Kauno Vytauto Didžiojo universitete, Menų fakultete.

1997–1998 m. – studijos Prancūzijos nacionalinėje fotografijos mokykloje Arlyje.

1999–2001 m. – Vilniaus dailės akademijos Kauno dailės instituto lektorius, Tarpdisciplininių menų studijos vadovas.

2007 m. – už fotoalbumus "Tėvas Stanislovas" ir "Pasivaikščiojimai po Kauno tvirtovę" pelnė Įsimintiniausio Kauno menininko vardą.

Savo kolekcijose G.Česonio fotografijas turi: Lietuvos fotomenininkų sąjunga, Vilnius; Nacionalinė biblioteka, Paryžius, Prancūzija; Nacionalinis fotografijos muziejus, Ispanija.