Tostai ir pastabos fotografų ”metų baliui”


2006-10-21
Jūratė KUZMICKAITĖ
Tostai ir pastabos fotografų ”metų baliui”

Tarptautiniam festivaliui “Kauno fotografijos dienos” garsėjant Europoje, Lietuvoje girdėti kolegiški patarimai

“Vienintelis Lietuvoje fotografijos festivalis “Kauno fotografijos dienos 2006” - tai tarsi mūsų gildijos metų balius. Ir šis fotografijos pokylis Kaune pavyko”, - konstatavo Lietuvos fotomenininkų sąjungos Kauno skyriaus pirmininkas Aleksandras Macijauskas, kalbėdamas apie trečią kartą surengtą tarptautinį festivalį, keturioms savaitėms užtvindžiusį Kauną beveik 150 fotografų darbais.

“Šiemetis festivalis man, ko gero, patiko labiausiai iš visų trijų jau surengtų “Kauno fotografijos dienų”, - sako festivalio idėjinis vadas ir organizatorius Mindaugas Kavaliauskas.

Užkariavo naujas erdves

Festivalis “Kauno fotografijos dienos 2006” pristatė 39 parodas, vykusias toli gražu ne tik įprastose vietose - tokiose kaip galerijos ir muziejai.

Tarptautinis festivalis, kuriame kartu su lietuviais autoriais dalyvavo ir 15 užsieniečių fotografų, įsiveržė į visiškai naujas erdves - pradedant troleibusais, baigiant parduotuvėmis. Ne vien todėl, kad “Kauno fotografijos dienų 2006” nuostata buvo pristatyti žiūrovams tik nemokamas parodas.

Naujos erdvės pasirinktos ir kaip pikantiškas, originalus, išskirtinis Lietuvos fotografų “metų baliaus” prieskonis.

Kauno autobusų stotis, senieji funikulieriai, “Olympic Casino” - net ir tokie objektai tiko tarptautinės fotografijos parodos darbams.

“Man pačiam šis festivalis galbūt labiausiai ir patiko dėl tokios pristatymo formų bei renginių įvairovės”, - kalbėjo organizatorius M.Kavaliauskas.

Ne vien ovacijos

Kaip tik vienoje netradicinių erdvių - Aleksoto funikulieriuje surengta daugiausiai žiūrovų simpatijų sulaukusi Jungtinėse Valstijose gyvenančio Edžio Jurčio paroda “Keltas”. Tačiau ne visi originalūs festivalio rengėjų sumanymai sulaukė ovacijų.

“Aš manau, kad menas vis dėlto yra šiek tiek sakralinis dalykas, - sakė “Kauno dienai” fotografas Romualdas Požerskis. - Fotografija yra kūrinys, kurio negalima lyginti su reklaminiu plakatu, afiša. Fotografija turi savo eksponavimo taisykles, kurios reikalauja įrėminimo, apšvietimo, tam tikros erdvės. Nemanau, kad ta erdvė gali būti triukšmingas sausakimšas troleibusas”.

“Salių fotografijos parodoms Kaune trūksta, tai - faktas. Bet kai per “Kauno fotografijos dienas 2006” nuėjau į Sporto istorijos muziejų ir pamačiau, kad ten eksponuojami darbai nuo drėgmės susigarankščiavę, pasidarė nejauku. Juo labiau kad ten buvo labai geri darbai”, - kalbėjo R.Požerskis, netrukus jau trečią kartą dalyvausiantis fotografijos festivalyje Bratislavoje.

Grandai - už tradicines vietas

“Trečiasis fotografijos festivalis Kaune buvo labai graži šventė, Mindaugas Kavaliauskas yra puikus organizatorius, bet kartais pagalvodavau, kad gal iš jaunatviško entuziazmo šiek tiek per daug užsigriebta”, - kalbėjo A.Macijauskas.

“Mano manymu, visgi geriau, jei fotografijos būtų eksponuojamos tik muziejuose ir galerijose. Nešti meną tiesiai žmonėms yra šaunu, bet kai parodų po visą miestą išbarstyta labai daug ir kai jos vyksta net tokiose vietose kaip optikos parduotuvė, man regis, kiek susismulkinama”, - samprotavo Lietuvos fotomenininkų sąjungos Kauno skyriaus pirmininkas.

“Buvo labai daug įdomių autorių ir stiprių darbų, - pripažino R.Požerskis, dalyvavęs atrenkant kai kurių autorių darbus festivaliui “Kauno fotografijos dienos 2006”. - Todėl asmeniškai man šiek tiek nerimtai pasirodė Kauno apskrities viešojoje bibliotekoje eksponuotos kopijos. Manyčiau, kad atėję į parodą visų pirma norime pamatyti originalą”.

Vertas patekti tarp geriausiųjų

“Kad Kaunas su savo fotografijos festivaliu jau žinomas Europoje, galiu drąsiai paliudyti. Žinau, kiek buvo jame norinčių dalyvauti užsieniečių autorių, mane pasiekia atsiliepimai, - kalbėjo R.Požerskis. - Tai pats didžiausias festivalio pliusas”.

Festivalio atgarsiai įvairiais keliais, tiesiogiai ir iš kažkelintų lūpų, pasiekia ir “Kauno fotografijos dienų 2006” organizatorių M.Kavaliauską.

“Festivalio principas buvo rodyti tai, kas dar nerodyta nei Lietuvoje, nei Europoje, - aiškino jis. - Šiandien iš mane pasiekiančių atsiliepimų žinau, kad “Kauno fotografijos dienos” jau turi gerbėjų įvairiose šalyse”.

“Manau, kad šis fotografijos festivalis vertas patekti tarp dvylikos geriausių Lietuvos festivalių, kuriuos nori išskirti Kultūros ministerija ir skirti jiems finansavimą. Tada galėtume tikėtis garsių pavardžių ir itin stiprių darbų”, - sakė A.Macijauskas.