Mašinvagiai keičia prioritetus


2004-05-24
Renaldas GABARTAS
Mašinvagiai keičia prioritetus

Kriminalistai ir draudikai paskelbė naujus duomenis apie automobilių vagysčių rizikos faktorių

Teisėsaugininkai prisipažįsta nepajėgiantys pažaboti kaip virusas plintančių automobilių vagysčių ir būgštauja, kad pernykštis 13 proc. banditų derliaus prieaugis, šiemet bus dar įspūdingesnis. Prognozuojama, kad, panaikinus muitų kontrolę ties Europos Sąjungos narėmis tapusių Baltijos šalių vidaus sienomis, naujų ir brangių automobilių vagysčių gali padaugėti, nes ilgapirščių kelyje nuo šiol bus dar mažiau kliūčių.

Pareigūnų nuotaikos skirtingos

Kriminalinės policijos biuro nusikaltimų tyrimo valdybos padalinio viršininkas Darius Zasas, praėjusią savaitę surengtoje apskrito stalo diskusijoje komentuodamas praėjusių metų automobilių vagysčių statistiką, teigė, kad, lyginant su 2002-aisiais, šio tipo nusikaltimų padaugėjo beveik 13 proc.

“Pernai buvo pagrobti 6448 automobiliai, o per 4 šių metų mėnesius 2082 vagystės - 5 proc. daugiau nei per tą patį praėjusių metų laikotarpį. Nors 48 - 50 proc. nukentėjusiųjų savo turtą atgauna, realiai nusikaltimų išaiškinamumas (t.y. kai nustatomi įtariamieji, jiems pareiškiami kaltinimai, o bylos išnagrinėjamos teismuose) yra gana mažas - pernai pavyko ištirti viso labo 11 proc. šių vagysčių. Šiemet išaiškinamumas šiek tiek padidėjo, nes didžiuosiuose šalies miestuose buvo demaskuota keletas organizuotų gaujų”, - dėstė D.Zasas.

Tuo tarpu Estijos verslo leidinys “Delovyje vedomosti” neseniai pateikė statistiką, leidžiančią kalbėti apie vagysčių masto sumažėjimą: pernai per pirmuosius tris mėnesius buvo pavogtos 537 mašinos, šiemet tuo pačiu laikotarpiu - 352 automobiliai. Estijos pareigūnai atkreipė dėmesį ir į šioje šalyje kiek pasikeitusį automobilių vagių skonį.

Jei visai neseniai nusikaltėlių dėmesį labiausiai traukdavo “Audi 100” ir 5-osios serijos BMW, tai dabar jų taikiklyje atsidūrusios kiek žemesnės klasės mašinos - “Audi 80” ir 3-iosios serijos BMW. Palyginti su sausiu ir vasariu, kovą pastarųjų modelių buvo pavogta trečdaliu daugiau, o “Audi 100” ir 5-osios serijos BMW vagysčių dalis sumažėjo. Labiausiai vagiamas modelis Estijoje ir toliau išlieka “VW Passat”.

Rygos vyriausiosios policijos valdybos automobilių vagysčių skyriaus viršininkas Andris Sturainis naujienų agentūrai BNS teigė nepastebėjęs didesnių pokyčių automobilių grobimų statistikoje. Vagys Latvijoje, kaip ir anksčiau, dažniausiais taikosi į vokiškas 6-8 metų senumo “viduriniosios kartos” mašinas. Pareigūnui didesnį rūpestį kelia analitikų prognozuojamos permainos, palengvinsiančios nusikaltėlių darbą.

“Atidarius sieną automobilių vagims nebereikia ieškoti koridoriaus mašinoms pervaryti per sieną, nes dabar tai galima padaryti kur kas paprasčiau - tiesiai per pasienio punktus. Be to, pavyzdžiui, Lietuvos ar Estijos automobilių vagys Latvijoje mažiau žinomi, tad mums sudėtingiau sekti kiekvieną jų žingsnį. Tačiau galime patikinti, kad, gavę kokių nors signalų apie galimas automobilių vagių iš kaimyninių šalių gastroles Latvijoje, mes būtinai bendradarbiausime su atitinkamos šalies teisėsauga”, - sakė A.Sturainis.

Draudikams - naujos problemos

Draudimo kompanijos “Ergo Lietuva” valdybos narys Darius Kremensas taip pat patvirtino, kad radikaliai pasikeitusi valstybių sienų kirtimo tvarka draudikams sukels naujų problemų.

“Mes analizuojame situaciją, ieškome silpnų vietų ir mėginame pasirengti prognozuojamiems rūpesčiams. Dabar išmokos už pavogtus automobilius sudaro maždaug 15 proc. visų kasko draudimo išmokų. Tai nėra itin didelė dalis, nes išmokos už avarijose apgadintas transporto priemones siekia net 65 - 70 proc. išmokų. Tačiau reikėtų atkreipti dėmesį, jog statistika įvairiose Lietuvos apskrityse skiriasi. Taip pat skiriasi ir tos pačios markės bei modelio automobilių vagiamumas, priklausomai nuo to, kur ir kaip mašina buvo įsigyta. Akivaizdu, kad turguose ar pagal skelbimus išsirinkti automobiliai vagių grobiu tampa gerokai dažniau, nei pirkti įgaliotųjų gamintojų atstovų salonuose”, - aiškino D.Kremensas.

Kitas šios draudimo kompanijos atstovas Audrius Pilčicas atkreipė dėmesį į dvejus - trejus pastaruosius metus fiksuojamas tendencijas, turinčias kiek pakelti nuotaiką naujų automobilių savininkams.

“Vagys dažniau renkasi 4 - 7 metų amžiaus transporto priemones. Taip pat senesnius nei 10 metų automobilius, kurie greičiausiai ardomi dalimis. Visiškai nauji automobiliai pavagiami gerokai rečiau nei, tarkim, 2001-aisiais metais. Visa tai verčia iš naujo įvertinti automobilių draudimo rizikos faktorius ir koreguoti draudimo kompanijos politiką”, - dėstė A.Pilčicas.

Vardydami Lietuvoje vagiamiausių automobilių markių dešimtuką, diskusijos dalyviai pripažino, kad nors pernai daugiausiai kartų buvo pavogta “Volkswagen” markės keturračių, daugiausiai rizikuoja “Mercedes Benz” savininkai.

Pastarosios markės rizikos faktorius yra 0,93 proc. (iš 54 649 registruotų “Mercedes Benz” automobilių pavogta buvo 510). Antroje vietoje esančių VW mašinų rizikos faktorius - 0,79 proc. (iš 253 049 registruotų nuvaryta 1990). Trečioje vietoje - “Audi” - 0,75 proc. (iš 196 176 pavogta 1470), ketvirti - BMW - 0,73 proc. (iš 60 153 dingo 395).

Rizikingiausių automobilių penketuką vainikuoja visiškai neseniai vagių taikinyje atsidūrusi “Mazda” - jos rizikos faktorius 0,68 proc., (iš 53 641 registruoto automobilio pavogta 367).

Iš viso Lietuvos automobilių parko vidutinis statistinis rizikos faktorius vertinamas 0,4 proc. Ramiausiai miegoti gali “Mitsubishi”, “Volvo”, “Renault”, “Citroen”, “Saab” šeimininkai. Šių markių automobilių per metus pavagiama vos po kelis.

Draudikai atkreipė dėmesį ir į tai, kad šioje statistikoje kol kas nėra išskirti atvejai, kai prabangių automobilių savininkai imituoja vagystes.

Technologijų lenktynės

Bendrovės “Moller Auto”, į Lietuvą importuojančios “Volkswagen” markės automobilius, direktorius Linas Karlavičius, komentuodamas skirtingą oficialių prekiautojų salonuose ir turguje įsigytų populiarių vokiškų keturračių rizikos faktorių, atkreipė dėmesį į pastaraisiais metais gerokai sustiprintas gamyklines apsaugos sistemas.

“Pernai mūsų bendrovė pardavė 905 naujus automobilius, iš kurių 5 pagrobė nusikaltėliai. Tačiau svarbu tai, kad tarp nuvarytų mašinų nėra nė vienos iš naujosios VW gamos - vagys neįstengė įveikti visureigių “Touareg” (jų parduota jau 90), vienatūrių “Tuoran” ar limuzinų “Phaeton” belaidžių saugos sistemų. Šiuose automobiliuose, net išlaužus durų spynelę, į vidų patekti vis vien neįmanoma. Kol kas VW konstruktoriai yra mažiausiai vienu žingsniu toliau nei apsaugą įveikti bandantys nusikaltėliai”, - konstatavo L.Karlavičius.

Statistika rodo, kad įgaliotojų VW atstovų parduotų automobilių vagystės rizikos faktorius pernai buvo 0,57 proc. ir tik šiek tiek viršijo bendrą šalies vidurkį (2001-aisiais buvo 2,49 proc.). Tuo tarpu tarp 2003-iaisiais Lietuvoje registruotų visais kitais būdais įvežtų VW mašinų rizikos faktorius siekia 1,24 proc. (atitinkamai 2001-aisiais buvo 4,40 proc.).

Teisėsaugininkai, draudikai ir patys autoverslininkai primygtinai pataria turguje įsigijusiems automobilį nepagailėti pinigų apsaugos sistemai. Perkant mašiną su jau instaliuota signalizacija reiktų pareikalauti dviejų, o ne vieno signalizacijos pultelio. Gana dažnai pasitaiko atvejų, kai transporto priemonė dingsta praėjus vos kelioms dienoms nuo dokumentų sutvarkymo.