Įrankiai - patyrusio meistro vizitinė kortelė


2004-05-24
Įrankiai - patyrusio meistro vizitinė kortelė

“Žigulių” ir “moskvičių” eroje privalomas kiekvieno net ir tik ką nuo konvejerio nuriedėjusio naujo automobilio bagažinės krovinys buvo plastikinė įmautė su 14-16 vienetų (priklausomai nuo automobilio markės) raktų komplektu. Teisybės dėlei net ir Vakaruose pagamintuose automobiliuose, tokiuose kaip BMW ar “Jaguar” “džentelmeno komplektą”, aišku, gerokai prabangesnį, surasti buvo daugiau nei įprasta...

Šiandieniniame masiniame automobilyje vietos įrankiams, išskyrus specialų raktą rato varžtams, neliko.

Gamintojų gudrybės

Automobilis patikimumo bei sudėtingumo prasme tiek pažengė į priekį, kad svarbiausi mazgai (net akumuliatorių baterija!) nuo pašaliečio akies uždengiami dekoratyviniais plastikiniais gaubtais. Be specialių žinių ir, svarbiausia, diagnostinės įrangos, čia net neverta dairytis. Net ir nusimanančiajam vien žinių nepakanka - dažnas gamintojas naudoja specifines konstrukcijas, reikalaujančias analogiškų įrankių. Tokiose situacijose universalus veržlėraktis, net ir kampinis raktas negelbsti. Reikia naudoti specialų profilį turinčias galvutes ar įmantrios formos kampinius raktus, o ir užveržimo momentą tenka akylai sekti. Taigi šiandien vairuotojui gerokai vertingesnis ne nereikalingas balastas bagažinėje, o avarinės tarnybos telefono numeris.

Vis dėlto net ir sudėtingiausiame automobilyje gausu išardomųjų sujungimų, ypač srieginių: varžtų su veržlėmis, smeigių, srieginių kamščių. Siekiant perduoti didesnį rakto sukimo momentą varžto ar veržlės galvutei, automobiliuose jos dažniausiai daromos šešiabriaunės, o jei galvutės cilindrinės - šešiabriaunės vidinės išėmos.

Vaistinėlė geležiai

Diagnostinė įranga palengvina bei paspartina serviso meistrų darbą ieškant gedimo ir eliminuoja klaidžiojimą po gedimų lenteles. Ne pirmos jaunystės automobiliams, ypač jei nėra elektroninės degalų įpurškimo ar karbiuratoriaus valdymo sistemos ir kitų sudėtingų elektra valdomų sistemų, tradiciniai įrankiai - svarbiausias darbo instrumentas.

Iš principo automobilio bagažinėje, be rakto ratų varžtams ir uždegimo žvakėms (pageidautina originalaus arba žinomo gamintojo - pabandžiusieji pigius azijietiškus ar itališkus greičiausiai juos pakeitė geresniais), gali būti atsuktuvų pora (paprastas ir kryžminis), kaproninė virvė, skirta vilkimui. Praverčia ir permatoma lipni juostelė (užklijuoti išdaužtą žibinto sklaidytuvą, o kartais gal net pakeisti durelių stiklą), žiemą - tvarkingi laidai su gnybtais (jei automobilis ilgam buvo paliktas su įjungtais žibintais). Visą šią “amuniciją” patartina laikyti vienoje vietoje, jei viskas telpa - specialiose nišose po apatiniu ar šoniniais bagažinės dangalais ir neleisti laisvai judėti visame jos tūryje.

Kainos indikatorius

Kitas reikalas - garažas. Čia įrankių dažnas turi daug ir įvairiausių, tik vertinti reikėtų ne jų kiekį, o būklę. Atitarnavę, suapvalėjusiais darbiniais paviršiais veržlėrakčiai, kaip ir ištrupėję, netvarkingomis rankenomis atsuktuvai, replės, žnyplės tėra balastas, apkraunantis garažo sienas ir stalčius. Praktikoje kartais naudojami veržlėrakčiai, skirti varžtams ar veržlėms užveržti mažesniu momentu (pvz., medinėse konstrukcijose). Jie gaminami iš pigesnio metalo, todėl kartais suvilioja galutinė jų kaina. Tačiau tokių raktų darbiniai paviršiai, naudojant juos ne pagal paskirtį, dėvisi labai sparčiai.

Pagriebus menkavertį įrankį remontuojant, galima patirti skaudžią traumą - nuslydus raktui ar prasisukus atsuktuvui mažų mažiausiai nukenčia krumpliai. Jei iš pradžių dar buvo vilties, kad atsuksite įkyrų varžtą ar veržlę, pasinaudojus tokiu įrankiu padėtis ne pagerėja, o pablogėja. Teisybės dėlei galima užsiminti, kad žinomi raktų gamintojai turi įvairių patentų ir pagal juos gamina specialius įrankius, galinčius įveikti net suapvalėjusias ir nusklembtas galvutes. Bet tokie įrankiai - ne iš pigiųjų.

Fizikos ABC

Patyrę meistrai korozijos pažeistų, seniai ardytų ar prieš tai iš peties užveržtų sujungimų nerekomenduoja atsukti pasitelkiant papildomą veržlėraktį - tai gali baigtis trauma. Saugesnis būdas yra pasinaudoti reikiamo ilgio tuščiaviduriu vamzdeliu arba jei operacija neskubi, pabandyti sriegį atlaisvinti padidintos skvarbos alyva WD-40 ar kitų gamintojų panašiomis medžiagomis: “Sonax”, “Pingo”, “Motip”, “Wynn’s”. Jei po ranka jų nėra, galima pasikliauti senolių patirtimi - pasinaudoti dyzeliniais degalais, žibalu, alyva arba net rūdžių surišikliu. Visada prieš panaudojant fizinę jėgą vertėtų prisiminti seniai žinomą išmintį: “Jei naudoji jėgą, vadinasi kažką darai ne taip”.

Nenaudingas gali būti ir paprastas iš pažiūros atsuktuvas. Jei jo antgalis nusmailintas, pleišto formos, jis prastai laikosi varžto galvutės išėmoje ir nusklembia jos kraštus. Per mažu atsuktuvu galima neatitaisomai pažeisti didesnio varžto galvutės išėmas, o per dideliu - tiesiog ją nusukti. Be to, nepriklausomai nuo įrankio, kuo mažesnio skersmens varžtas, tuo atsargiau ir atsakingiau reikia jį atsukti ir užsukti. Atsuktuvu buku antgaliu dirbti patogiau ir lengviau, nes varžtui pasukti reikia mažiau fizinės jėgos. Patyrę meistrai, atsukinėdami ar ypač užsukinėdami varžtus atsuktuvu, pasitelkia į pagalbą standartinį mažo dydžio veržlėraktį - juo apima plokščio atsuktuvo antgalį ir suka norima kryptimi. Jei antgalis per mažas, virš jo priešingose pusėse galima padaryti negilias įpjovas freza. Iš atsuktuvo netvarkinga rankena taip pat maža naudos. Netvarkinga rankena dažnai yra smūginio įrankio (plaktuko) naudojimo pasekmė - tokiam darbui skirti specialūs atsuktuvai.

Plieninė butaforija

Universaliais įrankiais, pavyzdžiui, replėmis varžtų ir veržlių atsukimui bei užsukimui naudotis neverta - reikalinga didesnė jėga, be to, jais lengviau pažeisti veržlės briaunas. Be abejo, replės ir universalūs veržlėrakčiai teoriškai atstoja visą raktų rinkinį, taupo vietą, tačiau, prispyrus reikalui, iš jų maža naudos.

Geri, iš kokybiško metalo pagaminti originalūs raktai (dar priskiriami šaltkalviškų įrankių kategorijai) atitinkamai ir kainuoja - beveik nenustebkite, kad vos už vieną įrankį, pvz., veržlėraktį sumokėsite 50-100 litų. T.y. tiek, kiek kainuoja visas, net 150 vnt. blizgančių raktų ir galvučių komplektas su dėžute! Teisybės dėlei pirmąjį pagal paskirtį naudosite labai ilgai, o antrasis bus naudingas tiek, kiek jo nenaudosite. Jei atsirado noras įsigyti ne butaforinius, o tikrus, patikimus ar specializuotus įrankius su garantija visam darbo su jais laikotarpiui, teks atkreipti dėmesį į tokius pavadinimus kaip: “Beta”, “Kamasa Tools”, “King Tony” arba paieškoti “Hazet”, “Kabo Tool Company”, “Matador”, “Metrinch”, “StahlWille” ir pan. produkcijos.

Ar verta vos už vieną raktą palikti apvalią sumelę, paliekame spręsti jums. Jei krapštymasis prie automobilio yra tik hobis, o ne verslas, tokių įrankių įsigyti neapsimoka ekonominiais sumetimais. Kvalifikuotas servisas su turimais šaltkalviškais, pneumatiniais ir elektriniais įrankiais, įvertinus jo specializaciją ir jau spėtą sukaupti patirtį, - geriausia ir pigiausia išeitis. Be to, su garantija.