Dujų aukso amžius


2004-05-24
Renaldas GABARTAS
Dujų aukso amžius

Benzino kainų šuolis sukėlė naują automobilių dujinės įrangos montavimo bumą

Jei šiandien sumanytumėte į savo keturratį įmontuoti dujinę įrangą, reta kuri šias paslaugas teikianti įmonė sugebėtų užsakymą patenkinti greičiau nei per 4 - 6 savaites. Maždaug dvigubai pigiau važinėti leidžiančios įrangos šiuo metu tokios pat populiarios, kaip ir prieš maždaug ketvertą metų, kai A95 markės benzino kainos taip pat buvo priartėjusios prie 2,80 Lt/l ribos.  

Klientūra įvairėja  

“Norinčiųjų ar priverstųjų naudoti pigesnį kurą pastaruoju metu padaugėjo beveik trigubai. Į Lietuvos automobilių dujų įrangos montuotojų asociacijai “Autoekologija” priklausančias įmones atvažiuoja ir ant skurdo ribos balansuojantys vairuotojai, ir prabangių apynaujų mašinų savininkai. Pirmieji ieško pačio pigiausio sprendimo, antrieji prašo ketvirtosios kartos dujinės įrangos komplektų. Malonu pažymėti, kad kai kurie klientai klausia ne tik apie dujų išeigą, bet ir apie teršalų emisiją”, - pasakojo kauniškės įmonės “Čiampas” direktorius ir minėtos asociacijos “Autoekologija” prezidentas Romualdas Nekrašas.

Įdomu, kad kai kurie 18 - 20 metų amžiaus automobilių savininkai į “dujininkus” kreipiasi norėdami pailginti savo mašinų eksploatacijos amžių. Pasak “Čiampo” vadovo, kai kuriais atvejais tai iš tiesų pasiteisina, nes dujos išplauna kai kurias variklio sistemas.

Tačiau gerokai daugiau klientų kreipiasi dėl priežasčių, pelniusių dujinei įrangai pripažinimą visame Senajame žemyne. T.y. dėl galimybės radikaliai sumažinti transporto išlaidas.

“Reikia pripažinti, kad klientūra pastaraisiais metais gana stipriai pasikeitė. Žmonės dabar atvažiuoja pasikaustę internete ar užsienio spaudoje rasta informacija, todėl diskusijos būna gerokai profesionalesnės”, - džiaugėsi R.Nekrašas.

Bene didžiausia aktualija, į kurią dujinę įrangą montuojančių įmonių meistrai atkreipia automobilininkų dėmesį - Aplinkos ministerijos parengta tvarka dėl katalizatorių naudojimo. Siekiama, kad visos transporto priemonės, kurioms gamintojai buvo numatę katalizatorius, su šiomis sistemomis ir važinėtų.

“Tai reiškia, kad dujinę įrangą reikėtų rinktis su ekologine sistema, nes priešingu atveju katalizatorius vargu ar tarnaus ilgiau kaip 3 - 4 mėnesius. Kadangi katalizatorius kainuoja apie 1200 - 1800 litų, jį tikrai reikėtų tausoti”, - perspėjo verslininkas.  

Dujos tinka ne visiems  

Įmonės “Čiampas” vadovas taip pat pripažino, kad dujinė įranga tinka ne visiems automobiliams. Neseniai vienos garsiausių šių sistemų gamintojos, Italijos kompanijos “Stargas”, atstovai atsiuntė sąrašą mašinų, į kurias dujinę įrangą montuoti draudžiama arba nerekomenduojama.

“Dujas draudžiama montuoti į automobilius, turinčius tiesioginio benzino įpurškimo sistemas GDI. Lietuvoje tokius variklius turi keletas “Mitsubishi” modelių. Nerekomenduojama dujomis maitinti mažos klasės “Peugeot” ir “Citroen” automobilių, turinčių 1,1 ir 2,0 litro darbo tūrio variklius, “Renault Clio” su 1,2 l varikliu, “Fiat Punto”, “Fiat Bravo/Brava” modelius.

Tiesą sakant, gamintojas kol kas neatsiuntė išsamesnio paaiškinimo dėl šių rekomendacijų, todėl aš taip pat negaliu motyvuoti draudimo. Gali būti, kad jie aktualūs tik “Stargas” dujinei įrangai. Kita vertus, tai mažai tikėtina, nes dabar beveik visos modernios dujų įrangos sistemos turi kompiuterius, kurie bendrauja su automobilio borto kompiuteriu ir parenka optimalų darbo režimą. Problemų gali kilti, jei kompiuteriai nesusikalba arba nėra išvalytos jų užfiksuotos klaidos”, - pastebėjo R.Nekrašas.

Stengiantis išvengti su tuo susijusių nemalonumų, prieš montuojant dujinę įrangą, solidžių įmonių meistrai visuomet naudodami diagnostinę aparatūrą nuskaito automobilio kompiuterio kodus ir pašalina gedimus.

Automobilių dujų įrangos montuotojų asociacijos “Autoekologija” prezidento teigimu, tai viena svarbiausių priežasčių, dėl kurių rekomenduojama vengti nelegaliai dirbančiųjų ir įrangą itin pigiai siūlančiųjų veikėjų paslaugų.  

Kainų politika nesikeičia  

“Autoekologijos” prezidentas teigė, kad po didžiųjų permainų, susijusių su Lietuvos įstojimu į ES, būgštaujama dėl vakarietiškos dujinės įrangos kainodaros galimų pokyčių.

“Italai įvertino pragyvenimo lygį Lietuvoje, automobilininkų perkamąją galią, todėl net ir moderniausias sistemas mums teikė beveik 50 proc. pigiau, nei jos kainuoja išsivysčiusiose Europos šalyse. Mes bijojome, kad po gegužės 1-osios jie kilstelės kainas, tačiau kol kas niekas šioje srityje nesikeitė”, - konstatavo R.Nekrašas.

Jo duomenimis, kainos nesikeitė ir dujinę įrangą montuojančių įmonių meniu. Brangiau mokėti tenka tik tiems automobilininkams, kurie nenori 4 - 6 savaites laukti eilėje bei pageidauja pigesnį kurą naudoti kiek įmanoma greičiau.

R.Nekrašas patikino, kad lig šiol nepakito dujų įrangos efektyvumo koeficientas. Pigiausios sistemos, skirtos karbiuratorines degalų teikimo sistemas turintiems automobiliams, atsiperka nuvažiavus maždaug 8000 kilometrų. Pačios moderniausios IV kartos dujų įrangos sistemos (4 cilindrų varikliui) su montavimu kainuoja apie 3450 litų. Tokie paketai, esant dabartiniam kainų lygiui, atsiperka nuvažiavus maždaug 30 000 kilometrų.

Dujinės įrangos gerbėjai pripažįsta, jog naudojant šį kurą degalų sąnaudos išauga iki 10 proc., o maksimalus greitis sumažėja 5-8 proc. Be to, sumažėja automobilio bagažinės tūris ir 60 - 100 kilogramų išauga mašinos svoris.