- Laisvė Radzevičienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
R. Bružas: ir motociklai, ir istorija man yra tyrinėjimo objektas
-
R. Bružas: ir motociklai, ir istorija man yra tyrinėjimo objektas
-
R. Bružas: ir motociklai, ir istorija man yra tyrinėjimo objektas
-
R. Bružas: ir motociklai, ir istorija man yra tyrinėjimo objektas
-
R. Bružas: ir motociklai, ir istorija man yra tyrinėjimo objektas
„Lietuvos Nepriklausomybės istorija yra sėkmės istorija, - įsitikinęs dokumentinių filmų kūrėjas, žurnalistas, radijo ir televizijos laidų vedėjas Rimas Bružas.
Lietuva Europos žemėlapyje turėjo neatsirasti, o atsiradusi - išnyktų, tačiau teisę BŪTI lietuviai titaniškai išsikovojo“. Atkurtos Lietuvos 100 metų jubiliejų istorija nuo seno besidomintis LRT radijo laidos „Aktualijų studija“ vedėjas rengiasi paminėti paskaita „Istorijos perimetrai“. Su pasakojimais apie Nepriklausomą Lietuvą jis planuoja apvažiuoti ne tik tolimiausius šalies kampelius, bet ir pasiekti lietuvius užsienyje.
Rimai, ar per Lietuvą su savo pasakojimais važiuosite motociklu?
– Lietuvą motociklu esu apvažiavęs ne kartą – keletą metų rengiau istorinį ralį "Aplink Lietuvą". Maršrutą pavyko tiksliai atkurti pagal 1932 metų periodinius leidinius. Duoklę "protėviams" atidaviau - raliuose dalyvaudavo šimtai motociklininkų. Oda šiaušdavosi žiūrint į galinio vaizdo veidrodį - motociklai kelyje iki pat horizonto.
„Solo" važiavimų buvo dar daugiau, man jie artimesni, minioje negirdžiu savo minčių. Praėjusiais metais pradėjau filmuoti dokumentinių filmų ciklą "Istorijos perimetrai". Šio filmo tikslas buvo nuvažiuoti 1732 kilometrus motociklu ir papasakoti Lietuvos istoriją. Didžioji dalis kelio jau įveikta. Kai kurie etapai - žiemą. Savo malonumui, suprantama, motociklu žiemą nevažinėju, tačiau toks "Istorijos perimetrų" scenarijus ir ciklo idėja. Važiavimas nebuvo naujiena ar ypatingas iššūkis, tačiau motociklu pralėkti apsnigtais Aukštaitijos keliais, spaudžiant 8 laipsniams šalčio, buvo įdomi patirtis. Prisipažinsiu, kad būtų saugiau ir patogiau, važiavau motociklu su "lopšiu".
– Koks jūsų, motociklininko, stažas?
– Pradžia buvo 1989-aisiais, taigi, šalia motociklų praėjo jau didesnioji gyvenimo dalis. Buvo pauzių, ant motociklo visu rimtumu sėdau ir visiškai įklimpai 31-ojo gimtadienio proga sau pasidovanojęs motociklą. Šiandien motociklai mano gyvenime persipynę su darbu, nebesupaisysi, kur baigiasi viena ir prasideda kita. Nebeklausiu savęs. Žmona irgi neklausia, gal, kad tekėdama žinojo, kur "veliasi". Motociklas, greta tiesioginės paskirties, estetinės funkcijos ir filosofijos, man visada buvo dar ir tyrinėjimo objektas. Smalsumą žadina ne vien jo mechanizmas, šis objektas turi dar ir istorinę įkrovą. Nei vienas agregatas jo mechanizme neatsirado atsitiktinai, kiekviena funkcija turi savo istoriją, priežastis ir raidą. Dar įdomesnė motociklizmo istorija, nes ji vystėsi istorijos įvykių kontekste ir įtakose. Žvelgiant per motociklo "galinio vaizdo veidrodį" galima atrasti labai netikėtų sociologinių dėsningumų. Ne mažiau įdomu į motociklus žvelgti kaip į tam tikrą reiškinį, subkultūrą. Motociklizmas buvo ir yra labai margas ir todėl įdomus reiškinys, niekada – nuobodus, kaip ir istorija.
Istorija man įdomi kaip priežastinių ryšių galvosūkis, dėlionė, kurios detalės sukuria vientisą paveikslą. Greta faktų man svarbu rasti ir perteikti atmosferą, kuri padeda giliau suprasti istorinį epizodą, tam tikrų sprendimų foną, emocinius sprendimų kontekstus ir dilemas.
– Nors baigėte režisūros mokslus, tačiau jau daug metų domitės istorija. Nuo ko tai prasidėjo?
– Visada buvau "istorijos entuziastas". Istorinė literatūra man niekada nekvepėjo dulkėmis ar pelėsiu. Kažkada pats paleidau frazę, "kad istorija įdomesnė už romaną, nes joje viskas vyko iš tikrųjų" ir net neįtariau, kad šis aforizmas prigis. Istorija man įdomi kaip priežastinių ryšių galvosūkis, dėlionė, kurios detalės sukuria vientisą paveikslą. Greta faktų man svarbu rasti ir perteikti atmosferą, kuri padeda giliau suprasti istorinį epizodą, tam tikrų sprendimų foną, emocinius sprendimų kontekstus ir dilemas. Tai svarbu, nes istorijoje veikę asmenys buvo gyvi žmonės ir jų sprendimuose reikėtų ieškoti ne vien logikos ar racionalumo. Profesionaliu istoriku galima tapti tik vienu būdu - baigti istorijos studijas. Tačiau manęs neglumina "istoriko entuziasto" epitetas. Būti istoriku iš pašaukimo yra tam tikras privalumas. Pradžios ribą sunku nubrėžti. Neseniai turėjau progos padaryti 15 metų savo filmografijos reviziją, esu sukūręs 50 dokumentinių filmų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Verslas kritikuoja Vilniaus norą žmones vežti elektra varomu transportu3
Vilnius rengiasi skelbti konkursą keleivių vežimo paslaugoms įsigyti – ieškoma elektrinių ir vandenilinių autobusų, tačiau verslas sako, kad biometanu varomas transportas būtų mažesnė finansinė našta – keleivių vežimo k...
-
A. Zuokas pardavė vyninių verslą8
Buvęs Vilniaus meras Artūras Zuokas savo vyno parduotuves, pavadintas „Zenoteca“ vardu, pardavė „Vynoteką“ valdančiai bendrovei, skelbia „Delfi“. ...
-
Po gaisro Vilniuje daliai ugdymo įstaigų nuotolinį darbą rekomenduojama tęsti ir penktadienį
Po trečiadienio vakarą sostinės Panerių gatvėje kilusio gaisro, Vilniaus miesto savivaldybė daliai švietimo ir ugdymo įstaigų nuotolinį darbą rekomenduoja tęsti ir penktadienį. ...
-
V. Benkunskas apie gaisro sostinėje padarinius: gyventojams rekomenduojama nusivalyti paviršius8
Vilniaus meras Valdas Benkunskas sako, kad su Aplinkos apsaugos departamento (AAD) pagalba savivaldybei pavyko išvengti didesnės taršos dėl trečiadienio vakarą Paneriuose kilusio gaisro. ...
-
Virš Vilniaus – ratus sukantys sraigtasparniai4
Kai kuriuos vilniečius ketvirtadienį nustebino padangėje pamatytas vaizdas. Kariuomenės atstovai paaiškino, kodėl virš sostinės ratus suka sraigtasparniai. ...
-
Po gaisro Vilniuje: automobilių ardymas ir metalo laužo tvarkymas neturi vykti miestų centruose5
Po trečiadienį vakare Vilniaus traukinių stoties teritorijoje kilusio gaisro aplinkos ministras Simonas Gentvilas sako, kad akivaizdu, jog automobilių ardymas ir metalo laužo tvarkymas neturi vykti miestų centruose. ...
-
Dalis vilniečių negavo perspėjimo apie didžiulį gaisrą: ministrė sako, kad reikės tai išsiaiškinti6
Daliai gyventojų negavus perspėjimo pranešimų apie gaisrą Vilniuje, vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė mato poreikį peržiūrėti techninį šios sistemos įgyvendinimą. ...
-
Didelis gaisras sostinėje: kietųjų dalelių koncentracija sumažėjo
Aplinkos apsaugos agentūros specialistai tvirtina, kad Panerių gatvėje likvidavus trečiadienio vakarą įsiplieskusį gaisrą, kietųjų dalelių koncentracija ore sumažėjo ir yra nepavojinga. ...
-
Po gaisro sostinėje aplinkosaugininkai pradėjo neplaninį patikrinimą: bendrovė nelaikyta rizikinga2
Aplinkosaugininkai dėl Vilniuje kilusio gaisro pradėjo bendrovės neplaninį patikrinimą, skelbima, kad įmonė nebuvo priskirta prie aukštą riziką turinčių objektų. ...
-
„Litexpo“ centre prasideda karjerai ir studijoms skirta paroda1
Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“ ketvirtadienį vyks parodos „Karjera & studijos Lietuvoje 2024“ atidarymas. ...