- Aida Valinskienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Gegužę sostinės savivaldybė skelbė, kad Vilniuje smarkiai pinga šiukšlių išvežimas. Tačiau pastaruoju metu pasigirdo nuogąstavimų, kad nuo kitų metų pradžios atliekų išvežimas gali ne pigti, o brangti, nes reforma įvykdyta paskubomis, tinkamai tam nepasirengus.
"Teršėjas moka"?
Nuo 2019 m. pradžios turi įsigalioti nauja tvarka, kuria turi būti įgyvendintas principas "teršėjas moka", kai kiekvienas gyventojas mokės už savo sukauptas šiukšles. Buvo žadama, kad atliekų išvežimo kaina vilniečiams nekils.
Tačiau, Vilniaus miesto savivaldybės tarybos nario Žilvino Šilgalio teigimu, jau nuo kitų metų vilniečių sąskaitos už komunalinių atliekų išvežimą gali gerokai padidėti. Mat gegužę įvesta rinkliava turėjo susidėti iš pastoviosios ir kintamosios dedamųjų. Iki šiol pastovioji rinkliavos dalis sudarė 40 proc., o kintamoji – 60 proc. "Vilniaus atliekų sistemos administratorius" (SĮ "VASA") turėjo surinkti visus reikiamus duomenis, jog nuo sausio 1 d. būtų galima gyventojams išskaičiuoti kintamąją dalį pagal konkrečiai sukauptą šiukšlių kiekį.
"Valdžia nekontroliavo šio proceso, o VASA nesugebėjo išskaičiuoti tos kintamosios dalies. Todėl dabar parengė tarybos sprendimą, kuriuo pastoviąją dalį siūlo didinti 100 proc., o kintamosios dalies mokėjimą nukelti pusei metų. Tad esminis pertvarkos tikslas – "teršėjas moka" už tiek, kiek sukaupta, nėra ir, panašu, greitu laiku dar nebus net pradėtas įgyvendinti", – teigė Ž.Šilgalis.
Anot jo, jeigu miesto taryba pritars siūlomiems pakeitimams, pastovioji dalis sudarytų jau net 60 proc., o kintamoji – tik 40 proc. Susumavus visus "VASA" pateiktus duomenis, akivaizdu, kad pastovioji rinkliavos dalies kaina didės net 100 proc. – tai yra dvigubai, o kintamoji dalis ir toliau liks tik popieriuje dar mažiausiai pusmetį.
Tad kai žmonės gaus sąskaitas metų pradžioje, jos bus tik už tą pastoviąją dalį ir, lyginant su 2018 m. išlaidomis, atrodys, kad moka panašiai. Tačiau kai po pusės metų pradės gauti dar ir sąskaitas už kintamąją dalį, akivaizdu, kad tai bus didesnė mokesčio dalis. "Jei pastovioji dalis didės 100 proc., o kintamoji mažės tik apie 20 proc., kaip dabar planuojama, tai akivaizdu, kad skirtumas yra ne vartotojų naudai," – skaičiavo politikas.
Tinkamai nepasirengta
Ž.Šilgalio teigimu, gyventojai jau kurį laiką skundžiasi perpildytais konteineriais ir ši problema vis dar iki galo neišspręsta. Maža to, vilniečiams už tokį atliekų tvarkymą dar ir mokėti gali tekti daugiau. "Ar toks buvo rinkliavos įvedimo tikslas – didesnė netvarka už didesnę kainą?" – retoriškai klausė tarybos narys.
Patys vežėjai siūlė kainas, dalyvavo konkurse, o po to sako, kad tokios kainos jų netenkina.
Jo įsitikinimu, šiai reformai buvo nepasirengta. Tačiau kadangi kadencijai baigiantis norima bent kažką padaryti, daroma skubotai, o rezultatas – priešingas tam, kurio tikėtasi.
SĮ "VASA", Ž.Šilgalio teigimu, buvo įsteigta dveji metai iki rinkliavos įvedimo – tam, kad tinkamai pasiruoštų. Vien jų biudžetas – apie pusę milijono, dirba 52 žmonės, supirkta kompiuterinė įranga, programos skaičiavimui. Visas tas išlaidas teks padengti vilniečiams, nes čia galioja paprastas principas: viskas, kas susiję su šiukšlėmis, įskaičiuojama į tarifą.
Leidžiasi šokdinama
Spalį paskelbtas ir šiuo metu vykstantis atliekų išvežimo konkursas kainą gali pakeisti tik į dar didesnę pusę, nes tai, kad dvi ankstesnį konkursą laimėjusios įmonės atsisakė vežti šiukšles, anot Ž.Šilgalio, yra tik vežėjų manipuliacijos. Patys vežėjai siūlė kainas, dalyvavo konkurse, o po to sako, kad tokios kainos jų netenkina. Tos pačios įmonės dabar dalyvaus naujame konkurse ir, greičiausiai, laimės kokiais 50 proc. didesnė kaina nei kad buvo iki šiol.
Negana to, politiko teigimu, pataikaudama komunalinių atliekų vežėjams savivaldybė "įsigudrino" mokėti jiems net iki 50 proc. didesniu tarifu, nei buvo nustatyta pasirašytuose sutartyse. Kokiu teisiniu pagrindu tai daroma – neaišku.
"Aš klausiau, kaip taip gali būti? Paaiškinimas manęs neįtikino – neva pirminėse sąlygose ne viskas buvo smulkiai aprašyta, todėl vežėjai nebetelpa į kainų rėmus, tad jiems nuo lapkričio mokama už papildomus darbus. Mano supratimu, tai yra grubus Viešųjų pirkimų įstatymo ir pasirašytų sutarčių pažeidimas. Situacija skandalinga ir reikalauja ne tik miesto tarybos narių dėmesio, bet ir išsamaus atsakingų institucijų tyrimo", – sakė Ž.Šilgalis.
"Vilniaus dienai" paklausus sostinės savivaldybės administracijos direktoriaus Povilo Poderskio apie šiukšlių krizę, šis tikino, kad atliekų tvarkymo kaina gyventojams ženkliai sumažėjo, kad dirbama su stipriausiomis šiukšlių išvežimo įmonėmis Lietuvoje, tonos išvežimo kaina dėl konkurencijos yra bemaž perpus mažesnė nei Kaune. O nauji konkursai skelbiami todėl, kad sistema tobulinama.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Verslas kritikuoja Vilniaus norą žmones vežti elektra varomu transportu12
Vilnius rengiasi skelbti konkursą keleivių vežimo paslaugoms įsigyti – ieškoma elektrinių ir vandenilinių autobusų, tačiau verslas sako, kad biometanu varomas transportas būtų mažesnė finansinė našta – keleivių vežimo k...
-
A. Zuokas pardavė vyninių verslą10
Buvęs Vilniaus meras Artūras Zuokas savo vyno parduotuves, pavadintas „Zenoteca“ vardu, pardavė „Vynoteką“ valdančiai bendrovei, skelbia „Delfi“. ...
-
Po gaisro Vilniuje daliai ugdymo įstaigų nuotolinį darbą rekomenduojama tęsti ir penktadienį
Po trečiadienio vakarą sostinės Panerių gatvėje kilusio gaisro, Vilniaus miesto savivaldybė daliai švietimo ir ugdymo įstaigų nuotolinį darbą rekomenduoja tęsti ir penktadienį. ...
-
V. Benkunskas apie gaisro sostinėje padarinius: gyventojams rekomenduojama nusivalyti paviršius8
Vilniaus meras Valdas Benkunskas sako, kad su Aplinkos apsaugos departamento (AAD) pagalba savivaldybei pavyko išvengti didesnės taršos dėl trečiadienio vakarą Paneriuose kilusio gaisro. ...
-
Virš Vilniaus – ratus sukantys sraigtasparniai4
Kai kuriuos vilniečius ketvirtadienį nustebino padangėje pamatytas vaizdas. Kariuomenės atstovai paaiškino, kodėl virš sostinės ratus suka sraigtasparniai. ...
-
Po gaisro Vilniuje: automobilių ardymas ir metalo laužo tvarkymas neturi vykti miestų centruose5
Po trečiadienį vakare Vilniaus traukinių stoties teritorijoje kilusio gaisro aplinkos ministras Simonas Gentvilas sako, kad akivaizdu, jog automobilių ardymas ir metalo laužo tvarkymas neturi vykti miestų centruose. ...
-
Dalis vilniečių negavo perspėjimo apie didžiulį gaisrą: ministrė sako, kad reikės tai išsiaiškinti6
Daliai gyventojų negavus perspėjimo pranešimų apie gaisrą Vilniuje, vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė mato poreikį peržiūrėti techninį šios sistemos įgyvendinimą. ...
-
Didelis gaisras sostinėje: kietųjų dalelių koncentracija sumažėjo
Aplinkos apsaugos agentūros specialistai tvirtina, kad Panerių gatvėje likvidavus trečiadienio vakarą įsiplieskusį gaisrą, kietųjų dalelių koncentracija ore sumažėjo ir yra nepavojinga. ...
-
Po gaisro sostinėje aplinkosaugininkai pradėjo neplaninį patikrinimą: bendrovė nelaikyta rizikinga2
Aplinkosaugininkai dėl Vilniuje kilusio gaisro pradėjo bendrovės neplaninį patikrinimą, skelbima, kad įmonė nebuvo priskirta prie aukštą riziką turinčių objektų. ...
-
„Litexpo“ centre prasideda karjerai ir studijoms skirta paroda1
Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“ ketvirtadienį vyks parodos „Karjera & studijos Lietuvoje 2024“ atidarymas. ...