Nacionalinėje filharmonijoje skambės saksofonai

Kitą savaitę Lietuvos Nacionalinę filharmoniją užlies saksofonų garsai.

Gruodžio 13 d., trečiadienį, su Donato Katkaus diriguojamu Šv. Kristoforo kameriniu orkestru muzikuos saksofonininkas Liudas Mockūnas, o gruodžio 16 d., šeštadienį, su Modesto Pitrėno diriguojamu Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru (LNSO) koncertuos saksofonų kvartetas „Signum“. Pastarieji gruodžio 14-ąją pasirodys ir Klaipėdos koncertų salėje.

Gruodžio 13 d. įvairios muzikos pažersiantis Vilniaus miesto savivaldybės Šv. Kristoforo kamerinio orkestro ir L. Mockūno koncertas simboliškai pavadintas „Epochų mozaika“. Koncerto programa atspindi kelių epochų stilistiką ir tarsi primena orkestro ir jo įkūrėjo bei meno vadovo D. Katkaus kartu nueitą kūrybinį kelią.

Vienas mėgstamiausių dirigento kompozitorių - Josepho Haydno, tad maestro sakė, jog labai norėtų jį dar padiriguoti. Juolab kad J. Haydno Simfonija Nr. 64 atliepia ir visiems amžiams aktualius kaitos - vertybių, kartų, moralės - klausimus. Paties J. Haydno pridėtas lotyniškas simfonijos pavadinimas „Tempora mutantur“ reiškia „Laikai keičiasi“, o su jais keičiamės ir mes.

Pora programos kūrinių itin susiję. Tai originali kompozitoriaus ir altininko Franko Bridge’io Siuita styginiams ir jo mokinio, garsiausio XX a. britų kompozitoriaus Benjamino Britteno „Variacijos Franko Bridge'o tema“. Kaip prisimindavo B. Brittenas, jo mokytojas buvo įsitikinęs pacifistas, tad labai išgyveno Pirmojo pasaulinio karo košmarą. Tuo metu ir po karo F. Bridge’is parašė keletą pastoracinių ir elegiškų kūrinių ieškantiems dvasios paguodos. Lietuvoje tai labai retai atliekami kūriniai ir, kaip sako D. Katkus, besibaigiant metams ir belaukiant Naujųjų, gražu parodyti dėmesį retai scenose skambančiai britų muzikai.

Lietuvių šiuolaikinei kūrybai koncerte atstovaus efektingas Gintaro Sodeikos kūrinys „Tuba plumbum“, pirmą kartą atliktas 2013 m. Tuomet solistas buvo Rimantas Ramanauskas (bosinis klarnetas). Saksofonininkas L. Mockūnas sėkmingai perėmė solisto partiją. Pasak dirigento, atlikėjas labai gerai jaučia kūrinį ir šis intriguojantis opusas jam puikiai tinka.

Gruodžio 16 d. orkestro muzikos koncertas „Amerikietiški ritmai ir keturi saksofonai“ kiek netikėtai sujungs amerikiečių ir lietuvių muziką. LNSO, vadovaujamas maestro M. Pitrėno, atliks Osvaldo Balakausko Penktąją simfoniją, taip pažymėdamas kūrėjo 80-metį.

Panašus siekis inspiravo ir saksofonininkų kvarteto „Signum“ su LNSO pristatomą Bobo Mintzerio kūrinį „Amerikietiški ritmai“ („Rhythm of the Americas“) saksofonų kvartetui ir orkestrui.

Anot B. Mintzerio, šiai keturių dalių siuitai būdinga džiazo, Karibų afrikiečių ir akademinės simfoninės muzikos sintezė. Pagrindinė kūrinio inspiracija kildinama iš kompozitoriaus gyvenimo tarpsnio, kai B. Mintzerio kaip muzikantas formavosi įvairialypėje ir be galo turtingoje Niujorko atmosferoje.

Kūrinio idėja - išgauti tipišką Amerikos skambesį. O koks jis turėtų būti? Turbūt pagrindinis ir dominuojantis amerikietiškos muzikos aspektas - ritmas. Įvairūs muzikos elementai susipina ir susilydo į margaspalvį Amerikos skambesį, kuriame girdėti ir europietiškojo orkestro tradicija, ir folklorinės intonacijos, ir džiazo, salsos, mambo, bliuzo motyvai.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių