- Diena Media inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Penktadienį 18 val. Klaipėdos koncertų salėje vyks „Veimaro intuityvios muzikos ansamblio" koncertas „Garso kelionė".
Vokiečių kompozitorius Karlheinzas Stockhausenas laikomas vienu XX amžiaus muzikos simbolių. Šiemet jam būtų sukakę 80 metų, tačiau 2007-ųjų gruodį kompozitorius mirė. Šiai iškiliai asmenybei ir yra skirtas „Veimaro intuityvios muzikos ansamblio" koncertas, vainikuosiantis festivalį „Permainų muzika".
Nuo pat 1950-ųjų, savo kūrybinio kelio pradžios K.Stockhausenas nuolat buvo priekyje. Daugybė esminių šiuolaikinės muzikos sąvokų - serializmas, aleatorika, intuityvioji muzika, live electronic ir t.t. - įsitvirtino būtent jo kūrybos dėka. Ši kontraversiška asmenybė stabiliai jautėsi tiek gyvenime, tiek kūryboje, nepriklausė jokiai muzikos krypčiai ar madai ir pati viena siekė suvokti šiuolaikinės muzikos kelius.
Kompozitoriaus gyvenimas ir kūryba susiliejo vienoje tėkmėje. Jam buvo labai svarbūs sapnai, vizijos, skaičių simbolika, ypač skaičius „7". Sulaukęs 49-erių (7x7) kompozitorius ėmėsi svarbiausio savo veikalo - operų ciklo „Šviesa". Septynių operų, trunkančių 3-4 valandas, ciklas - turbūt gigantiškiausias sumanymas ligšiolinėje muzikos istorijoje.
K.Stockhausenas sakė: „Aš suvokiu, kad turiu prisitaikyti prie gyvenamo laiko, prie techninių, erdvinių, atlikimo galimybių. Taigi žinau, kad galiu realizuoti tik tai, kas tuo laiku buvo įmanoma, ir kai ką užsiminti, kas bus įmanoma ateityje.
Galima jau pasakyti, kad ateities muzika bus erdvinė. Mano atveju tai jau yra, bet tik iš dalies. Manau, kad garso kryptis erdvėje, greitis, kuriuo garsas juda aplink, viršuje ir apačioje klausytojo. Ir ateityje tai bus tiek pat svarbu, kaip harmonija, melodija, ritmas".
1968 metais K.Stockhausenas sukūrė komponavimo būdą, kurį pavadino intuityviąja muzika. Natomis pateikiamas muzikinis tekstas tarnauja muzikantams tik kaip nuoroda. Stockhauseno intuityvioji muzika 1980 metais įkvėpė „Veimaro intuityvios muzikos ansamblio" susikūrimą.
VDR laikais ansamblis jautėsi verčiamas atrasti oficialiai uždraustas muzikinės išraiškos erdves. Prokomunistinės Vokietijos klausytojai, kurių troškimas ir smalsumas buvo beveik nenumalšinami, jų pasirodymus entuziastingai sekė. Iki 1989 metais įvykusių politinių pokyčių, jis surengė kelis šimtus koncertų. Iškart po sienos atidarymo 1990 metais, ansamblis pirmąkart koncertavo dalyvaujant Stockhausenui. Vėliau kompozitorius laiške rašė: „...džiaugiuosi pagaliau išgirdęs jus koncertuojant. Norėčiau jums padėkoti: jūs išlaikėte intuityvią muziką gyvą. Mes būtinai judėsime į priekį drauge, kad ištobulintume šią nežinomą muzikos formą".
Ansamblio atlikime tarp instrumentų (trimito/fliugelhorno, violončelės, fortepijono/sintezatoriaus) ir gyvos elektronikos ne tik sukuriama naujų garsinių struktūrų gausa, bet ir inicijuojami sunkiai įsivaizduojami bendravimo procesai. Elektroninės technologijos traktuojamos kaip centrinis instrumentinio diskurso elementas, o ne papildomas aksesuaras. Kompiuteris-mobili-studija taip pat panaudojamas kaip muzikinis instrumentas, kuris per daugiakanales garso sklidimo sistemas kontroliuoja garso judėjimą erdvėje.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šimtmečio Dainų šventė: laukti tarsi Kalėdų
Vasarą vyksiančios šimtmečio Dainų šventės organizatoriai ragina jau dabar gyventi šventės nuotaikomis, laukti jos kaip Kalėdų ir svarsto apmokestinti kai kurias repeticijas. Šimtmečio Dainų šventė „Kad giria...
-
Lietuvos nacionalinis dramos teatras surengė pirmąjį teatrų tvarumo forumą2
Lietuvos nacionalinis dramos teatras balandžio 11 d. surengė pirmąjį teatrų tvarumo forumą, į kurį susirinkę scenos menų lauko profesionalai klausėsi užsienio ir Lietuvos kolegų pranešimų apie tai, kaip teatrai galėtų veikti gamtai draug...
-
Vilniuje atidaromi atnaujinti Sapiegų rūmai
Vilniuje, Antakalnyje, penktadienį atidaromi atnaujinti Sapiegų rūmai. ...
-
„Kino pavasarį“ aplankė 105 408 žiūrovai, rengėjai jau ruošiasi jubiliejiniam festivaliui1
Dvi savaites kino gerbėjus lepinusio, ramiai gyventi neleidusio ir kino teatrus žiūrovais pripildžiusio Vilniaus miesto kino festivalio „Kino pavasaris“ rengėjai skaičiuoja šiemet sulaukę daugiau nei 105 000 žiūrovų ir džiaugiasi ...
-
Gimtadienis po žeme: „Neakivaizdinis Vilnius“ kviečia išjungti tamsą
Nuo požeminio koncerto, kino kapsulės iki nemokamų ekskursijų po plika akimi nematomą Vilnių, jo rūsius, bunkerius, slaptus kiemelius bei vitražais inkrustuotus pastatus. Unikalią galimybę atrasti miestą po miestu ir giliau slypinčias jo istorijas ...
-
Šiuolaikinio britų džiazo pulsas – „Vilnius Mama Jazz“ pristato programą
Daugelis Europos džiazo entuziastų jau ne vienerius metus vienbalsiai tvirtina – karščiausias šio žanro taškas Senajame žemyne yra Londonas. ...
-
„Dialogai su Čiurlioniu“: ketvirtąjį sezoną atidarys Ukrainos pianistas P. Bondaras3
M. K. Čiurlionio namuose Vilniuje ketvirtus metus vykdomas muzikinis projektas „Dialogai su Čiurlioniu“, inicijuojantis užsienio šalių atlikėjų įsitraukimą į Lietuvos muzikos pasaulį, kviečia į 2024 m. pavasario sezono koncertus ...
-
Kino teatruose – apdovanojimų sulaukęs lietuvių filmas „Marijos tyla“
Nuo balandžio 19 d. Lietuvos kino teatrų ekranuose mirgės šiandienai itin aktuali režisieriaus Davio Sīmanio istorinė drama „Marijos tyla”. ...
-
MO muziejuje atidaroma paroda „Žemyn triušio urvu“
Balandžio 11-osios vakarą MO muziejaus mažojoje salėje bus atidaryta nauja Baltijos šalių meno paroda „Žemyn triušio urvu“. Kūrinius nuo 1960-ųjų iki šių dienų pristatančioje parodoje tyrinėjama savasties paie&scar...
-
Londono džiazo revoliucionieriai „Binker & Moses” – „Vilnius Mama Jazz“ pristato programą
Festivalis „Vilnius Mama Jazz“ tęsia tradiciją Lietuvos publikai pristatyti ryškiausius naujųjų laikų britų džiazo talentus. Vėlyvą gegužės 24-osios vakarą (22 val.) festivalio scenoje – saksofonininko Binkerio Goldingo ir ...