- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Ne paslaptis, kad pirmą savaitę ar net mėnesį sėdant prie vairo be instruktoriaus jauni vairuotojai neišvengia streso. Ne gana to, be natūralaus nerimo atsiranda ir papildomų situacijų kelyje, kurios sukelia norą šokti pro automobilio langą ir nebegrįžti, nebent tik į keleivio vietą. Pasak Europos bendrovės „ERGO Insurance“ Lietuvoje Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovo Raimondo Bieliausko, siaubą keliančios situacijos kelyje paprastai kartojasi, bet tai dar nereiškia, jog jos neišvengiamos. Specialistas išskiria pagrindines priežastis, kurios gąsdina „klevo lapus“ ir pataria, kaip išvengti streso ir sėkmingai gerinti vairavimo įgūdžius.
Gerais norais pragaras grįstas
Praktiškai kiekvienas vairuotojas – senas ar jaunas, yra susidūręs su patyrusiu vairuotoju, kuris, net ir sėdėdamas ne vairuotojo vietoje, aktyviai dalinasi savo patirtimi ir pamokymais. Neretai tą žinių dalijimąsi lydi ir griežtas tonas bei spalvingi posakiai.
Pasak draudimo eksperto, bet kokie emocionalūs ar staigūs komentarai išmuša iš vėžių nepatyrusius vairuotojus ir ne tik neužsifiksuoja atmintyje, bet stumteli asmenį, sėdintį už vairo, neracionalaus ir nekoordinuoto elgesio link.
„Nors susivaldyti, kai prie vairo sėdintis žmogus atrodo pasimetęs ir neužtikrintas, yra labai sudėtinga, vis tik reiktų išlikti ramiais. Tiek patarimai, tiek kritika turėtų būti išsakoma argumentuotai, ramiu tonu. Jei nesate tikras, kad jaunasis vairuotojas sugebės nesikarščiuodamas priimti pamokymus, reiktų palaukti, kol vairuotojas sustos ir tuomet ramiai išdėstyti, ką ir kodėl reiktų keisti jo vairavime, kur reiktų patobulėti“, – pataria R. Bieliauskas.
Tiesa, yra žmonių, kurie patys nevairuoja ir nesuprasdami labai jautriai reaguoja į įvairias situacijas kelyje: aikčioja privažiavus arčiau kito automobilio, liepia stabdyti dar mirksint žaliam šviesoforo signalui.
„Tokiais atvejais sprendimas yra labai paprastas – tokius keleivius sodinti ant galinės automobilio sėdynės arba prieš važiuojant perspėti, jog vairuotojas yra nepatyręs ir bet kokie trukdžiai gali jį blaškyti“, – teigia ekspertas.
Baimė sutikti kelių erelį
Dar vienas kelių baubas – per daug sau leidžiantys ir etiketą bei taisykles kelyje pamirštantys vairuotojai. Aštrūs paskutinės sekundės manevrai, garsinis signalas, įkyrus važiavimas prisiglaudus prie automobilio galo – visa tai gali išmušti iš vėžių ir patyrusius, ką jau kalbėti apie jaunus, tik teises gavusius, vairuotojus.
„Per daug pasitikintys savo jėgomis vairuotojai sukelia ir daugiausiai avarinių situacijų, nes kitiems sunku nuspėti jų elgesį kelyje. Žinoma, lyginant su pietine Europa ar Pietryčių Azija, mūsų vairuotojų bendras mentalitetas yra pakankamai ramus, tačiau jų keliamas chaosas ypač atsiliepia neįgudusiems vairuotojams“, – teigia R. Bieliauskas. Paklaustas, koks geriausias patarimas jauniems vairuotojams vengiant įžūlių kelių eismo dalyvių, ekspertas teigia, kad vienintelė išeitis – praktika. „Geri vairavimo įgūdžiai, kitų eismo dalyvių elgesio numatymas – tai išsivysto tik praktikuojantis“.
Nepasitikėjimas savimi nepažįstamose vietovėse
Kalbant apie dalykus, keliančius baimę ir nepasitikėjimą naujiems vairuotojams, neįmanoma nepaminėti vairavimo nepažįstamose vietovėse. Dažniausia situacija – išvažiavimas iš nedidelio miesto ar gyvenvietės į didmiestį. Didelio miesto kelių išskirtinumas – kelios juostos, aktyvios žiedinės sankryžos, teorijos knygose išmokti, bet dar praktikoje nematyti ženklai. Šios priežastys dažnais atvejais skatina pasirinkti viešą transportą vietoj patogaus nuosavo.
„Reikia nepamiršti, jog automobiliai ir galimybė juos vairuoti turi teikti daugiau laisvių, o ne jas riboti. Todėl, jei sėdint prie vairo jaučiatės neužtikrintai, keliones reiktų atidėti. Geriausia tokiu atveju kurį laiką pasipraktikuoti sekmadieniais arba vakarais, kai keliuose jau yra nedaug automobilių. Tuomet galima išbandyti nežinomus maršrutus, sankryžas“, – sako transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas.
Namo – per aplinkui
Paradoksalu, bet kartais nauji vairuotojai baiminasi važinėti net ir gerai pažįstamomis gatvėmis. Išmanant miesto specifiką, naujieji kelių eismo dalyviai susidaro ir pasirenka nebūtinai greičiausią ir patogiausią maršrutą, o tokį, kuris atitiktų jų įgūdžius ir būtų mažiau gąsdinantis. Tokius sprendimus – namo ar į darbą važiuoti ilgesniu maršrutu, dažnai skatina jau minėtos žiedinės sankryžos, pervažos ar sankryžos esančios įkalnėje.
„Toks elgesys visiškai suprantamas, tačiau visi pradedantys vairuotojai anksčiau ar vėliau ketina tapti visaverčiais kelių eismo dalyviais, todėl būtina įveikti savo baimes. Visada galima papildomai pavažinėti mieste su instruktoriumi arba išnaudoti vairavimo aikšteles. Atsikračius nemėgstamų kelių ar sankryžų automobilis suteiks dar daugiau komforto ir, žinoma, saugumo,“ – ramina R. Bieliauskas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vasarą – su žieminėmis padangomis: kur čia slypi pavojai?2
Automobilių servisai jau rikiuoja eiles vairuotojų, besiruošiančių keisti automobilių padangas. Meistrai sako, kad pavasarinis keitimas mažiau aktyvus, nei lapkričio mėnesį. Yra vairuotojų, kurie ir vasarą važinėja su žieminėmis padangomi...
-
Seimas svarstys iniciatyvą įpareigoti visus paspirtukų vairuotojus dėvėti šalmus2
Parlamentarai imasi svarstyti iniciatyvą, kuria būtų nustatyta visiems paspirtukų vairuotojams dėvėti šalmus, nepaisant jų amžiaus. ...
-
Pasipiktino dėl automobilių taršos patikrinimų: ar nepermokėjo už aparatus?23
Aplinkosaugininkų planuojami automobilių taršos patikrinimai šiurpą kelia ne vienam vairuotojui. Socialiniuose tinkluose dėl to kilo pasipiktinimo bangos. Kokią teisę aplinkosaugininkai turi tikrinti taršą? O jie turi įstatym...
-
Aplinkosaugininkai pradeda tikrinti automobilių taršą: vairuotojai kai kurių bėdų gali net neįtarti57
Aplinkosaugininkai parodomojoje akcijoje pademonstravo, kaip stabdys automobilius ir tikrins jų taršą. Oficialiai tikrinti automobilius aplinkosaugininkai pradės pavasario viduryje. Kaip viskas vyks ir ką apie tai mano gyventojai, pasakota LNK repor...
-
Perspėja: minti dviratį paskui autobusą – labai pavojinga9
Norėdami išvengti vėjo pasipriešinimo, dviratininkai kartais važiuoja iš paskos didesnių gabaritų transporto priemonėms ar autobusams, tačiau net nenutuokia, kaip arti nelaimės jie atsiduria. Tokie veiksmai kelia pavojų ne tik dvi...
-
Už variklio plovimą – bauda28
Prieš parduodant automobilį pardavėjai neretai stengiasi iššvarinti ne tik mašinos išorę bei vidų, bet ir nuplauti variklį. Tačiau tai daryti autoplovyklose draudžiama, apie tai reikėtų pranešti plovyklos oper...
-
Automobilių vairuotojai turėtų suklusti: techninę apžiūrą gali naikinti iškart4
Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai pademonstravo, kaip atrodys vairuotojų stabdymas ir jų turto – automobilių, tikrinimas dėl taršos. Nuo sausio tikrinti taršius automobilius aplinkosaugininkai gali tiesiog kelyje. Jie turi teis...
-
Pervežimai 2023-iaisiais: daugiau keleivių ir krovinių
Lietuvos transporto ir logistikos sektorius 2023 m. išlaikė stabilų augimą ir generavo 18,8 mlrd. eurų pajamų. Pernai 7 proc. išaugo keleivių vežimas visų rūšių transportu. ...
-
Dėl taršos panaikinus automobilio techninę apžiūrą, ji dar galios dvi paras14
Aplinkosaugininkams be kitų institucijų pareigūnams panaikinus automobilio techninę apžiūrą dėl viršytos išmetamųjų dujų normos, ji nuo šiol galios dar dvi paras. ...
-
Pakaitinis automobilis: papildomos išlaidos ar nemokama paslauga?
Atsitikus eismo įvykiui, kurio kaltininkas – ne jūs, jūsų automobilis buvo taip apgadintas, kad jį teks palikti autoservise ir tai sutrikdys kasdienį gyvenimą. Tačiau ar žinojote, kad turite galimybę to išvengti? ...