Ta pati panelė, tik kita suknelė

  • Teksto dydis:

Siekdami sutaupyti už naują automobilį mokamą PVM, kai kurie vairuotojai nusprendžia asmeninės paskirties automobilį registruoti kaip komercinės. Tokius automobilio pokyčius reikia įteisinti ir nepamiršti, kad komercinės paskirties automobiliui taikomi ne tik papildomi mokesčiai, bet trumpėja ir techninės apžiūros galiojimas.

Kodėl apsimoka?

Skirtingose transporto registro grafose apskaitomi N1 ir M1 klasių automobiliai realiame gyvenime labai dažnai atrodo kaip dvyniai: identiškas kėbulas, toks pat interjeras, ratus suka tokios pačios galios variklis. Skiriasi tik pardavimo ir eksploatavimo sąlygos. Kadangi N1 traktuojamas kaip komercinės paskirties transporto priemonė arba, kitaip tariant, darbo įrankis – tokiam automobiliui įsigyti išleistos sumos PVM atskaita yra galima. Pirkinys atpinga 21 proc.

Sutaupius pinigų įsigyjant N1 klasės automobilį kasmet reikia sumokėti 304 eurų dydžio kelių naudotojo mokestį, kitokio tarifo privalomojo civilinės atsakomybės draudimo mokestį bei kasmet apsilankyti techninės apžiūros centre. Minėtą rinkliavą būtina sumokėti ketinant važinėti krašto ir magistraliniais keliais A1–A18. To nepadarius, eismo priežiūros pareigūnai gali skirti baudą nuo 173 iki 347 eurų.

Su identišku, tačiau M1 klasei priskiriamu automobiliu jokio kelių mokesčio mokėti nereikia. Kitaip tariant, pagunda transformuoti N1 techniką į M1 gimsta tą pačią akimirką, kai, tarkim, už bazinės komplektacijos "Audi Q7" sumokėjus ne 63 tūkst. eurų, o 50 tūkst. eurų (minus 21 proc.), ateina eilė vykdyti visas kitas komercinės transporto priemonės savininkams ar naudotojams numatytas prievoles.

Trys etapai

Bendrovės "Transporto studijos" direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius teigia, kad, norint pakeisti automobilio statusą, būtina įveikti tris metamorfozės etapus.

"Pirmiausia iš oficialaus automobilio gamintojo atstovo reikia gauti sertifikatus, patvirtinančius, kad transporto priemonė atitinka M1 keliamus reikalavimus, susijusius su išmetamosiomis dujomis, stabdžių sistema, tam tikrais kėbulo konstrukcijos ypatumais ir t.t. Tokių dokumentų išdavimas apytiksliai kainuoja 150–200 eurų. Jei tos pačios markės bei modelio N1 ir M1 transporto priemonės iš tiesų yra identiškos, tai privalu patvirtinti atliekant automobilio atitikties reikalavimams ekspertizę. Ši procedūra, nepriklausomai nuo ekspertų išvados (ji gali būti ir neigiama), taip pat kainuoja apie 200 eurų, priklausomai nuo ekspertizę atliekančios įmonės paslaugų įkainių ir sugaištamo laiko. Paskutinysis etapas – Valstybinės kelių transporto inspekcijos rinkliava (202 eurai) už individualų tipo patvirtinimą", – vardijo R. Vėlavičius.

Gali nepavykti

Ekspertas atkreipė dėmesį, kad vizualiai vienodi automobiliai gali stipriai skirtis techninėmis charakteristikomis priklausomai nuo to, kokiai rinkai buvo skirti. Tikrinant transporto priemonės dokumentaciją su faktine automobilio įranga, gali kilti rūpesčių dėl, atrodytų, visiškai formalių dalykų. Tarkim, komercinėje transporto priemonėje reikalavimas sėdimosioms keleivių vietoms apibrėžiamas "sėdynė turi būti patikimai pritvirtinta", o M1 klasės automobiliuose sėdynių konstrukcijos patikimumas turi būti įrodytas įvairiais testais. Tas pats dėl elektroninio stabilumo sistemos – vienos klasės technikai ESP privaloma, o identiškame N1 klasės modelyje jos gali ir nebūti.

Reikėtų turėti galvoje, kad "liaudies medicinos" receptai, kaip pakeisti transporto priemonės statusą pasinaudojant kurios nors kaimyninės šalies nacionalinės teisės ypatumais, gali būti neefektyvūs, nes tai, kokiai klasei priskiriamas automobilis, yra užšifruota WIN kode. VĮ "Regitra", pastebėjusi neatitikimą tarp to, koks automobilis buvo pagamintas ir koks tapo, tarkim, Latvijoje, turi teisę pareikalauti ekspertų išvadų.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių