- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Oras Lietuvoje šiemet – kaip reta permainingas: balandžio mėnesį rytais temperatūra neretai buvo su minuso ženklu, o popiet termometro stulpelis pakildavo iki dviženklio skaičiaus aukščiau nulio. Rekordiškai ilgai trukęs ir tik pirmąją gegužės savaitę baigtas daugiabučių šildymo sezonas patvirtina orų permainingumą. Tokių pokyčių ignoruoti negali ir vairuotojai.
Šaltasis sezonas automobilininkams taip pat baigėsi tik gegužės pirmąją savaitę. Nors Kelių eismo taisyklėse nurodyta, jog vasarines padangas ant automobilių montuoti galima jau balandžio 1-ąją, transporto specialistai ragino neskubėti.
„Balandžio rytais matėme šalnas, o per Velykas netgi snigo. Permainingos oro sąlygos kartojasi ne pirmus metus, tad visiems rekomendavau neskubėti ir vasarines padangas montuoti žiūrint ne į kalendorių, o į sinoptikų prognozes. Tik tada, kai sinoptikai artimiausią savaitę prognozuoja aukštesnę nei 2-3 laipsnių temperatūrą naktimis bei bent 10 laipsnių dienomis, vasarines padangas montuoti jau saugu“, - teigia „Goodyear“ padangų gamintojo vadovas Baltijos šalims Elmantas Latkauskas.
Dar paskutinėmis balandžio dienomis ankstyvais rytais automobilių stiklus tekdavo gramdyti nuo ledo, o gegužės antrą savaitę prognozuojama 20 laipsnių šiluma. Todėl, pasak E. Latkausko, būtent dabar – gegužės pradžioje - yra geriausias metas vasarinių padangų montavimui.
Septynių laipsnių riba
Padangų specialistai sutaria dėl vieno skaičiaus – 7. Kai oro temperatūra viršija šią ribą, geriau yra naudoti vasarines padangas, o kai yra žemesnė – žiemines.
„Žieminės padangos prie aukštesnės nei 7 laipsniai temperatūros neprilygsta vasarinėms jokiais parametrais: jų stabdymo kelias ilgesnis, valdymo savybės – prastesnės, degalų ekonomija – prastesnė, o dėvėjimasis – spartesnis. Kuo temperatūra aukštesnė, tuo atotrūkis tarp žieminių ir vasarinių didėja“, - vardija E. Latkauskas.
Šiltu oro metu stabdymo kelio skirtumas tarp žieminių ir vasarinių padangų važiuojant mieste (50 km/val.) yra apie 2-3 metrai. Skaičius neatrodo didelis, tačiau būtent tokio pločio paprastai būna pėsčiųjų perėjos – jeigu vasarinėmis padangomis apautas automobilis sustotų prieš ją, tai turintis žiemines – tik už jos ir greičiausiai kliudytų einantį pėsčiąjį.
Analogiška situacija ir užmiestyje, tik čia skirtumas (90 km/val. greičiu) dar didesnis – apie 15 metrų. Tai trys didelių automobilių kėbulų ilgiai.
Milimetrų reikšmės
Dalis vairuotojų, įvertinę praėjusį šaltąjį sezoną atlaikiusias žiemines padangas, jas apibūdina elementariu sakiniu: „Vasarą dar tiks, o prieš kitą žiemą pirksiu naujas“. Su tokiu teiginiu „Goodyear“ atstovas nesutinka: E. Latkausko teigimu, važinėjimas stipriai nudėvėtomis padangomis yra prastas pasirinkimas. Tai galioja tiek žiemai, tiek vasarai skirtoms padangoms.
„Nors Lietuvoje vasarą leidžiamas minimalus protektoriaus gylis yra vos 1,6 mm, o žiemą – 3 mm, padangų specialistai nerekomenduoja važinėti iki šios ribos. Jas keisti reikėtų, kai protektorius nusidėvi iki 4 milimetrų gylio – žemiau šios ribos padangų savybės pradeda ženkliai prastėti“, - aiškina E. Latkauskas.
Todėl prieš montuojant vasarines padangas, vertėtų išmatuoti jų protektoriaus gylį. Jeigu šis ne didesnis už 4 mm, „Goodyear“ atstovas rekomenduoja nerizikuoti ir apsilankyti padangų parduotuvėje.
„Jeigu šiandien ant ratlankių užmontuosite iki 4 mm nudilusias padangas, sezono pabaigoje liks 3 mm ar dar mažiau – jos bus visiškai sudilusios. Važiavimo savybės, ypač važiuojant per lietų, bus prastos – smarkiai nudėvėtos padangos padidina akvaplanavimo galimybę“, - aiškina „Goodyear“ specialistas.
Akvaplanavimas – tai procesas, kuomet važiuodamas per balą automobilis praranda sukibimą su asfaltu ir pradeda slysti vandens paviršiumi bei tampa visiškai nevaldomas. Šis procesas daugiausia šansų įvykti turi važiuojant automobiliu, ant kurio užmontuotos prastos, konkrečiam sezonui nepritaikytos arba labai nudilusios padangos.
„Goodyear“ padangų specialistai yra atlikę bandymus, kurių metu tikrino įvairiai nudilusių padangų sukibimą su kelio danga. Jeigu važiuojant 5 km/val. greičiu visų padangų sąlytis su keliu – 100 proc., tai didžiuliai skirtumai pradeda ryškėti didėjant greičiui. Važiuojant 75 km/val. greičiu, nauja padanga (8 mm protektoriaus gylis) pasiekia 74 proc. sąlytį su keliu, naudota padanga (4 mm) – 58 proc., o iki minimalios įstatymų leidžiamos ribos nudilusi (1,6 mm) – vos 16 proc. Greičiui didėjant iki 125 km/val., atitinkamai auga ir skirtumai: nauja padanga pasiekia 47 proc. sąlytį su kelio danga, nudėvėta iki 4 mm – 11 proc., o 1,6 mm – vos 6 proc.
Padangų sąlytis su asfaltu, padengtu 4 mm vandens sluoksniu
Protektoriaus gylis Greitis |
1,6 mm (įstatymų min. reikalavimas) |
4 mm (naudota padanga) |
8 mm (nauja padanga) |
5 km/val. |
100 proc. sąlytis su keliu |
100 proc. sąlytis su keliu |
100 proc. sąlytis su keliu |
75 km/val. |
16 proc. sąlytis su keliu |
58 proc. sąlytis su keliu |
74 proc. sąlytis su keliu |
125 km/val. |
6 proc. sąlytis su keliu |
11 proc. sąlytis su keliu |
47 proc. sąlytis su keliu |
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams2
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...
-
Sostinės gatvėse testuojamas naujos kartos elektrinis autobusas3
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ bandymams perduotas „Fencer F1 Integral EV“ žemagrindis elektrinis autobusas. Naujas elektrinis autobusas gatvėmis važinėja balandžio 11–24 dienomis, 10-uoju maršrutu. ...
-
Orams sušilus – daugiau eismo įvykių1
Balandžio mėnesio pradžia vairuotojus įpareigojo keisti žiemines padangas į vasarines. Kas nutiks, jei nepasikeitę padangų pateksite į eismo įvykį, ir apie kitas sezonines vairuotojų problemas „Labas vakaras, Lietuva“ rubrikoje „A...
-
Retenybių medžiotojams – ypatingi ir brangūs taikiniai
Šį pavasarį aukcionuose kolekcininkams bus pasiūlyti keli ypatingi automobiliai, tarp jų – reti „Bugatti Type 57C“ ir „Lotus-Climax Type 12“. ...
-
„Land Cruiser 250“ – naujas karalius6
„Galiu teigti, kad gimė naujas kelio ir bekelės karalius“, – išbandęs naująjį visureigį „Toyota Land Cruiser 250“ sakė lenktynininkas Benediktas Vanagas. ...
-
Padirbės, kad eismas būtų saugesnis5
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ per šiuos metus yra suplanavusi eismo saugumą didinančius sprendimus įgyvendinti visuose šalyje užfiksuotuose vadinamųjų juodųjų dėmių kelių ruožuose ir sankryžose. ...
-
Paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso nugalėtojai2
Tarptautinėje Niujorko automobilių parodoje paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso („World Car of the Year“, WCOTY) nugalėtojai. ...
-
Techninės apžiūros barjeras: įtakos turi ir vairuotojo elgesys45
Lietuvos automobilių techninių apžiūrų statistika negailestinga. Pernai beveik pusė transporto priemonių pirmuoju bandymu neįveikė šio barjero ir negavo teisės dalyvauti eisme. Kas lemia tokius niūrius skaičius ir kaip juos pakeisti? ...