- ELTOS inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Pernai Lietuvoje pirmąkart buvo įregistruota 3,3 karto daugiau naudotų transporto priemonių nei naujų. Senstant šalies transporto priemonių parkui, sparčiai auga ir susidarančių eksploatuotų netinkamų transporto priemonių bei jų atliekų srautas.
„Regitros“ duomenimis, 2018 metais pirmą kartą buvo įregistruota 196,5 tūkst. naudotų transporto priemonių – 3,3 karto daugiau nei įregistruota naujų (60,2 tūkst.), per metus naudotų transporto priemonių skaičius išaugo 8,7 procento. Liūto dalį šioje statistikoje atsiriekė naudoti lengvieji automobiliai (M1 klasės) – vien jų pernai pirmąkart buvo įregistruota 171,5 tūkst., arba 9,5 proc. daugiau nei prieš metus. Naudoti lengvieji automobiliai sudarė apie 84 proc., nauji – apie 16 proc. visų 2018-aisiais pirmąkart registruotų lengvųjų automobilių, o vidutinis automobilio amžius siekė 14,4 metų.
„Neslopstantis naudotų automobilių srauto didėjimas augina ir eksploatuotų netinkamų transporto priemonių (ENTP), kurias reikia tinkamai apdoroti, skaičių. Bėdų nebūtų, jei visi seni nenaudojami automobiliai būtų tinkamai sutvarkomi. Tačiau Aplinkos apsaugos instituto atliktas tyrimas parodė, kad dauguma Lietuvoje susidarančių ENTP išardoma šešėlyje ir dėl to ne visos ardymo metu susidariusios atliekos yra sutvarkomos“, – pranešime sako Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovas Vladimiras Jankoitas.
Tyrimo duomenimis, 2017 metais Lietuvoje galėjo būti apdorota (išardyta) apie 129 tūkst. netinkamų naudoti lengvųjų automobilių ir mikroautobusų, iš jų neteisėtai apdorotas (išardytas) ENTP kiekis sudarė apie 105 tūkst., arba maždaug 82 procentus.
„Automobilių plastikas, stiklas, guma, salono apdailos dalys – atliekos, kurių pridavimas atliekų tvarkytojams kainuoja. Į neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų sąrašą taip pat patenka automobilių panaudota alyva ir senos padangos. Ne paslaptis, kad neretai alyvos atliekos vis dar yra neteisėtai deginamos, o kitos vertės neturinčios atliekos šalinamos į komunalinių atliekų konteinerius, paliekamos aplinkoje (pakelėse, pamiškėse ir prie pastatų) ar sandėliuojamos. Tačiau kai kurios automobilių dalių atliekos, kaip alyva ar filtrai, turi pavojingų medžiagų, dėl kurių žala padaroma tiek mus supančiai aplinkai, tiek mums patiems“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Veronika Masalienė.
Europos Sąjungos direktyva, kurios privalo laikytis ir Lietuva, numato lengvųjų automobilių ir mikroautobusų pakartotinio naudojimo ir perdirbimo užduotis. Pagal jas tik 5 proc. automobilio ardymo metu susidarančių atliekų gali būti teisėtai pašalinama. Teisės aktai draudžia gyventojams patiems ardyti ENTP, jas gali ardyti tik leidimus ir licencijas šiai veiklai vykdyti turintys asmenys.
Šių metų pradžioje Lietuvoje iš viso buvo registruota 1,44 mln. lengvųjų automobilių, o visas transporto priemonių parkas sudarė 1,63 mln.
Sprendimų, kaip sumažinti ENTP šešėlį, ieško ir Vyriausybės Šešėlinės ekonomikos mažinimo koordinavimo komisija, iki vasario vidurio laukianti ir kitų valstybės institucijų siūlymų. Aplinkos apsaugos institutas atliktą transporto priemonių rinkos ir jų atliekų tvarkymo sistemos tyrimą ir siūlymus, kaip keisti esamą padėtį, šiai komisijai pristatė šių metų sausį.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams2
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...
-
Sostinės gatvėse testuojamas naujos kartos elektrinis autobusas3
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ bandymams perduotas „Fencer F1 Integral EV“ žemagrindis elektrinis autobusas. Naujas elektrinis autobusas gatvėmis važinėja balandžio 11–24 dienomis, 10-uoju maršrutu. ...
-
Orams sušilus – daugiau eismo įvykių1
Balandžio mėnesio pradžia vairuotojus įpareigojo keisti žiemines padangas į vasarines. Kas nutiks, jei nepasikeitę padangų pateksite į eismo įvykį, ir apie kitas sezonines vairuotojų problemas „Labas vakaras, Lietuva“ rubrikoje „A...
-
Retenybių medžiotojams – ypatingi ir brangūs taikiniai
Šį pavasarį aukcionuose kolekcininkams bus pasiūlyti keli ypatingi automobiliai, tarp jų – reti „Bugatti Type 57C“ ir „Lotus-Climax Type 12“. ...
-
„Land Cruiser 250“ – naujas karalius6
„Galiu teigti, kad gimė naujas kelio ir bekelės karalius“, – išbandęs naująjį visureigį „Toyota Land Cruiser 250“ sakė lenktynininkas Benediktas Vanagas. ...
-
Padirbės, kad eismas būtų saugesnis5
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ per šiuos metus yra suplanavusi eismo saugumą didinančius sprendimus įgyvendinti visuose šalyje užfiksuotuose vadinamųjų juodųjų dėmių kelių ruožuose ir sankryžose. ...
-
Paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso nugalėtojai2
Tarptautinėje Niujorko automobilių parodoje paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso („World Car of the Year“, WCOTY) nugalėtojai. ...
-
Techninės apžiūros barjeras: įtakos turi ir vairuotojo elgesys45
Lietuvos automobilių techninių apžiūrų statistika negailestinga. Pernai beveik pusė transporto priemonių pirmuoju bandymu neįveikė šio barjero ir negavo teisės dalyvauti eisme. Kas lemia tokius niūrius skaičius ir kaip juos pakeisti? ...