- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Motociklininkai įsitikinę – daugiau jų gatvėse, mažiau spūsčių, mažiau taršos, sklandesnis eismas. Prasidedant sezonui, internete renkami parašai, kad motociklininkų būtų dar daugiau. Siūloma įteisinti, kad B kategorijos vairuotojo pažymėjimą turintis asmuo galėtų sėsti ir prie ne galingesnio nei 125 kub. cm motociklo vairo.
Sukūrė peticiją
Motociklų entuziastas Vasaris Prunskas internetiniame portale renka parašus peticijai, kad asmenims, turintiems B kategorijos vairuotojo pažymėjimą, būtų leidžiama vairuoti ir motociklus iki 125 kub. cm.
Peticijos autorius įsitikinęs, kad suteikdami tokią galimybę padėtume išspręsti spūsčių, ekologijos ir transporto priemonių parkavimo problemas. "Jeigu bent 1–2 proc. vairuotojų persėstų iš automobilių ant tokių motociklų, gatvėse automobilių skaičius sumažėtų keliolika tūkstančių", – dienraščiui tvirtino motociklų entuziastas. Pašnekovas taip pat akcentuoja, kad ne galingesni nei 125 kub. cm motociklai dėl savo gabaritų ir galingumo puikiai tinkami važinėti kasdien ir judant kartu su srautu leidžia saugiai jaustis eismo sraute, skirtingai nei AM kategorijos mopedai, kurie juda ne didesniu greičiu nei 50 km/val.
Galima svarstyti vieną papildomą pamoką, bet daugiau jokio poreikio nėra, nebent lietuviai save laiko kvailesniais už kitas tautas, kurios leidžia vairuoti 125 kub. cm motociklą turintiems B kategorijos vairuotojo pažymėjimą.
"Be to, daugelyje Europos šalių, net ir kaimyninėse Latvijoje ir Estijoje, turint B kategorijos vairuotojo pažymėjimą, leidžiama važinėti motociklu, kurio variklio darbinis tūris ne didesnis nei 125 kub. cm. Tad kodėl mums nepasekus jų pavyzdžiu?" – svarsto V.Prunskas.
Paklaustas, ar dėl to, kad B kategorijos vairuotojo pažymėjimą turinčiam asmeniui būtų sudaryta ir galimybė vairuoti lengvą motociklą, neturėtų keistis ir B kategorijos ruošimo egzaminui ir egzaminavimo VĮ "Regitra" tvarka, V.Prunskas teigė esąs įsitikinęs, kad jokių pokyčių nereikia.
"Turint B kategorijos pažymėjimą, galima važiuoti su AM kategoriją atitinkančia transporto priemone (mopedu iki 50 kub. cm), kuri taip pat turi du ratus. Galima svarstyti vieną papildomą pamoką, bet daugiau jokio poreikio nėra, nebent lietuviai save laiko kvailesniais už kitas tautas, kurios leidžia vairuoti 125 kub. cm motociklą turintiems B kategorijos vairuotojo pažymėjimą", – tikina peticijos autorius.
Ne viskas paprasta
Iš tiesų, ne vienoje ES šalyje, turint B kategorijos vairuotojo pažymėjimą, galima pasibalnoti motociklą iki 125 kub. cm, tačiau yra ir daugiau papildomų sąlygų.
Pavyzdžiui, Čekijoje minimo galingumo motociklą galima vairuoti tik jei jis su automatine pavarų dėže. Italijoje, Latvijoje, Maltoje ir Slovakijoje prie 125 kub. cm variklio motociklo vairo galima sėsti tik po dvejų metų praktikos vairuojant su B kategorijos vairuotojo pažymėjimu, o pasirinkta dviratė transporto priemonė turėtų būti su automatine pavarų dėže. Ispanijoje ir Lenkijoje ši galimybė suteikiama tik po trejų metų vairavimo praktikos. Portugalijoje lengvąjį motociklą galima vairuoti su B kategorijos vairuotojo pažymėjimu tik sulaukus 25-erių, anksčiau – tik išsilaikius atitinkamos kategorijos vairuotojo pažymėjimą. Belgijoje, pavyzdžiui, tokia teisė suteikiama tik su belgišku vairuotojo pažymėjimu ir tik tada, kai turimas dvejų metų B kategorijos vairuotojo stažas. Su tokia transporto priemone draudžiama išvykti už šalies ribų.
Dar keliose šalyse reikalavimai automobilio vairuotojo pažymėjimą turintiems asmenims vairuoti motociklą iki 125 kub. cm. yra daug griežtesni. Pavyzdžiui, Austrijoje prie tokio tipo motociklo vairo galima sėsti tik tada, kai turimas penkių metų B kategorijos vairuotojo stažas ir išeitos papildomos 6 valandų pamokos, Prancūzijoje ir Liuksemburge reikalaujamas stažas trumpesnis – 2 m., tačiau reikalaujama 7 valandų praktikos pamokų. Jungtinėje Karalystėje reikalinga lankyti praktinio vairavimo pamokas, tačiau norintis vairuoti 125 kub. cm motociklą nebus egzaminuojamas.
Vertina atsargiai
Surasti mokslinių tyrimų, kurie pateisintų motyvus leisti B kategorijos vairuotojams sėsti prie 125 kub. cm vairo arba kaip tik rekomenduotų vengti tokių žingsnių, nėra daug. Kaip visuomet, gelbėja kaimynai iš anapus Baltijos jūros. Švedijos Nacionalinė kelių administracija prieš gerą dešimtmetį parengė studiją pavadinimu "Kelių eismo taisyklės ir saugumas keliuose, vertinant mopedus ir lengvuosius motociklus (iki 125 kub. cm)".
Pirmiausia, studiją rengę ekspertai atkreipė dėmesį, kad šių kategorijų transporto priemonių vairuotojams rizika yra gana didelė vertinant, kiek kilometrų per metus jie nuvažiuoja, todėl itin svarbios transporto priemonės valdymo žinios. "Didžiausias iššūkis, kalbant apie mopedų ir 125 kub. cm motociklų vairuotojus, yra tinkamas jų paruošimas dalyvauti eisme. Galvoje turima daugiau praktinio vairavimo. Todėl seka, kai vairuotojas persėda nuo mopedo iki 50 kub. cm ant galingesnio motociklo, kurio galia neviršija 125 kub. cm, neturės tiek daug įtakos avaringumui, ypač kalbant apie nukentėjusius eismo įvykiuose šio tipo transporto priemonių vairuotojus ar keleivius", – tvirtina studijos autoriai.
Jie taip pat pastebi, kad eismo saugumo situacija gali žymiai pablogėti, jeigu vietoj mopedų iki 50 kub. cm išaugtų lengvųjų motociklų iki 125 kub. cm skaičius. Kaip didžiausias rizikas vairuojant 125 kub. cm motociklą, tyrėjai įvardina lenkimo manevrus ir įgūdžių trūkumą. "Kalbant apie galimybę B kategorijos vairuotojo pažymėjimą turintiems asmenims vairuoti lengvuosius motociklus, reikia nepamiršti, kad sukuriame naują eismo dalyvių grupę – motociklininkus, kurie neturi jokios patirties valdyti tokią transporto priemonę, neišėjo praktinio vairavimo pamokų ir neišlaikė testų", – pasakoja studijos autoriai.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Planuojate pirkti naudotą automobilį iš užsienio? Atskleidė, kuriose šalyse klastoja ridą10
Dabar pats tinkamiausias metas atsinaujinti ne tik savo drabužius, bet ir transporto priemonę. Ne visi turi galimybę nuvykti į saloną ir nusipirkti patį naujausią automobilį, tuomet tenka rinktis jau važinėtą. Iš kur geriausia rinktis važin...
-
Vasarą – su žieminėmis padangomis: kur čia slypi pavojai?2
Automobilių servisai jau rikiuoja eiles vairuotojų, besiruošiančių keisti automobilių padangas. Meistrai sako, kad pavasarinis keitimas mažiau aktyvus, nei lapkričio mėnesį. Yra vairuotojų, kurie ir vasarą važinėja su žieminėmis padangomi...
-
Seimas svarstys iniciatyvą įpareigoti visus paspirtukų vairuotojus dėvėti šalmus2
Parlamentarai imasi svarstyti iniciatyvą, kuria būtų nustatyta visiems paspirtukų vairuotojams dėvėti šalmus, nepaisant jų amžiaus. ...
-
Pasipiktino dėl automobilių taršos patikrinimų: ar nepermokėjo už aparatus?25
Aplinkosaugininkų planuojami automobilių taršos patikrinimai šiurpą kelia ne vienam vairuotojui. Socialiniuose tinkluose dėl to kilo pasipiktinimo bangos. Kokią teisę aplinkosaugininkai turi tikrinti taršą? O jie turi įstatym...
-
Aplinkosaugininkai pradeda tikrinti automobilių taršą: vairuotojai kai kurių bėdų gali net neįtarti57
Aplinkosaugininkai parodomojoje akcijoje pademonstravo, kaip stabdys automobilius ir tikrins jų taršą. Oficialiai tikrinti automobilius aplinkosaugininkai pradės pavasario viduryje. Kaip viskas vyks ir ką apie tai mano gyventojai, pasakota LNK repor...
-
Perspėja: minti dviratį paskui autobusą – labai pavojinga9
Norėdami išvengti vėjo pasipriešinimo, dviratininkai kartais važiuoja iš paskos didesnių gabaritų transporto priemonėms ar autobusams, tačiau net nenutuokia, kaip arti nelaimės jie atsiduria. Tokie veiksmai kelia pavojų ne tik dvi...
-
Už variklio plovimą – bauda28
Prieš parduodant automobilį pardavėjai neretai stengiasi iššvarinti ne tik mašinos išorę bei vidų, bet ir nuplauti variklį. Tačiau tai daryti autoplovyklose draudžiama, apie tai reikėtų pranešti plovyklos oper...
-
Automobilių vairuotojai turėtų suklusti: techninę apžiūrą gali naikinti iškart4
Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai pademonstravo, kaip atrodys vairuotojų stabdymas ir jų turto – automobilių, tikrinimas dėl taršos. Nuo sausio tikrinti taršius automobilius aplinkosaugininkai gali tiesiog kelyje. Jie turi teis...
-
Pervežimai 2023-iaisiais: daugiau keleivių ir krovinių
Lietuvos transporto ir logistikos sektorius 2023 m. išlaikė stabilų augimą ir generavo 18,8 mlrd. eurų pajamų. Pernai 7 proc. išaugo keleivių vežimas visų rūšių transportu. ...
-
Dėl taršos panaikinus automobilio techninę apžiūrą, ji dar galios dvi paras14
Aplinkosaugininkams be kitų institucijų pareigūnams panaikinus automobilio techninę apžiūrą dėl viršytos išmetamųjų dujų normos, ji nuo šiol galios dar dvi paras. ...