Mobilusis telefonas – didžiausias eismo saugumo priešas

Sparti technologijų pažanga lėmė, kad dabar mobiliajame telefone randame kone 100 proc. reikalingos informacijos, tačiau intensyvus šių prietaisų naudojimas, specialistų nuomone, pradėjo kelti ir daug problemų.

Sprendimai ne tik Lietuvoje

Nuo lapkričio 1-osios įsigalioja Kelių eismo taisyklių pakeitimai, aktualūs ne vienai eismo dalyvių grupei. Pirmiausia – tai daug diskusijų sulaukęs draudimas pėstiesiems einant per perėją naudotis mobiliuoju telefonu ar kitomis priemonėmis, kurios atitrauktų jo dėmesį nuo aplinkos ir eismo situacijos stebėjimo.

Nors mūsų šalyje diskusijos dėl šio pakeitimo daugelio buvo palydėtos su šypsena, pasaulis į šią problemą žiūri itin rimtai ir šiandien yra skiriami du reiškiniai – nedėmesingas vairavimas ir nedėmesingas ėjimas. Žinoma, kalbant apie nedėmesingą ėjimą naudojantis mobiliuoju telefonu, daug kam prieš akis iškyla "youTube" kanale matytas vaizdelis, kai į telefoną įsižiūrėjusi moteris įkrenta į fontaną ar žingsniuojantis su telefonu rankose vyras atsitrenkia į sieną, tačiau eismo saugumu besirūpinantys ekspertai sako, kad tai vienas rimtesnių ateities iššūkių.

Honolulu, Naujojo Džersio Fort Li miestuose JAV už ėjimą per perėją naudojantis mobiliuoju telefonu gresia bauda iki 85 dolerių. Tai su tomis baudomis, kurios gresia Lietuvoje – nuo 20 iki 40 eurų (jei asmuo baudžiamas pirmą kartą bauda sumažinama iki 10 eurų), yra nesulyginama. Stengiantis apsaugoti išsiblaškiusius ir į savo telefonus įnikusius pėsčiuosius, Niujorke tam tikrose miesto dalyse buvo sumažintas transporto priemonių greitis, kad susidūrimo atveju pėstieji išvengtų tragiškų padarinių.

Problema ir dviratininkai

Kaip išspręsti dviratininkų, besinaudojančių mobiliaisiais telefonais, problemą sprendžia ir Nyderlandai. Nuo 2019 m. liepos čia taip pat įsigalios draudimas naudotis mobiliaisiais telefonais vairuojant dviratį. Gresianti bauda – apie 200 eurų. Nyderlanduose dviračiai yra gyvenimo būdas; šių transporto priemonių šalyje yra daugiau nei gyventojų: 23 mln. dviračių ir maždaug 17 mln. žmonių. Šalyje puikiai išvystyta dviratininkams skirta infrastruktūra, bet vis didesnį pavojų kelia mobiliųjų telefonų naudojimas. Kelių eismo saugumo organizacija skelbia, kad kas penkta jaunuolių vairuojamų dviračių avarija būna susijusi su išmaniuoju telefonu.

Eismo nelaimių aukų asociacijos prezidentė Nelly Vollebregt, kuri ir pati sėdi neįgaliojo vežimėlyje po dviračio avarijos, sukeltos į telefoną žiūrėjusio automobilininko, sakė, kad 25 proc. iš 613 pernai Nyderlandų keliuose žuvusių žmonių žuvo dėl nedėmesingumo. Pernai Olandijos miestas Bodegravenas ėmėsi bandyti kelio dangoje įmontuotus šviesoforus pėstiesiems, kad šie, įbedę akis į telefonus, ne laiku neišeitų į gatves ar dviračių takus.

Koncentracijos klausimas

JAV tyrėjai pateikia ir įdomios statistikos. Pavyzdžiui, 2008-aisiais net tūkstančiui žmonių prireikė medikų pagalbos gydantis traumas, kurias jie patyrė tuo metu, kai eidami naudojuosi mobiliuoju telefonu. 2012-aisiais Niujorko Bruko universiteto specialistai nustatė, kad net 60 proc. žmonių, kurie eidami naudojosi mobiliuoju telefonu, neišlaikė tiesios ėjimo trajektorijos ir klaidžiojo po kelią. Tam, pasak mokslininkų, yra paprastas paaiškinimas – žmogaus smegenys yra pasirengusios vienu metu sutelkti dėmesį vos į vieną daromą veiksmą, o ne į kelis.

Tyrėjai atkreipia dėmesį, kad naudodamiesi telefonu pėstieji visiškai kitaip stebi kelią.

Tyrėjai atkreipia dėmesį, kad naudodamiesi telefonu pėstieji visiškai kitaip stebi kelią. Jų žvilgsnis būna nukreiptas žemyn į rankose laikomą telefono prietaisą, todėl matymo lauko perimetras pasidaro labai mažas ir jau kelių metrų atstumu nuo pėsčiojo atsiradęs pavojus dėl to gali būti nepastebėtas.

JAV mokslininkai yra net parengę atmintinę tiems asmenims, kurie vaikščiodami daug naudojasi mobiliuoju telefonu. Pasak jų, geriausia būtų einant visai nesinaudoti telefonu, tačiau jeigu atsirado poreikis, telefoną reikėtų laikyti kuo arčiau akių lygio, kad žvilgsnis būtų nukreiptas kiek įmanoma daugiau į priekį. Vis dėlto suprasdami, kad taip elgsis retas kuris, specialistai siūlo einant kas kelias sekundes galvą pakelti nuo telefono ekrano ir žvilgtelėti į priekį, kad būtų apžvelgtas kelias, kuriuo reikės eiti, ir įvertintos pavojingesnės jo atkarpos.

Vairuotojus blaško labiau

Kadangi yra nemaža dalis draudimo naudotis mobiliaisiais einant per perėjas šalininkų, natūralu, kad yra tvirtinančiųjų ir kitaip.

Pasak JAV gyvenančio aktyvisto Lloydo Alterio, įvesdami draudimus pėstiesiems naudotis mobiliaisiais telefonais atsakingi asmenys pamiršta, kiek daug dėmesį blaškančių dalykų yra automobiliuose – multimedijos įranga, kurią naujuose automobiliuose kartais būna nelengva suvaldyti, radijo imtuvų reguliavimas, valgymas prie vairo ir, be abejo, tas pats kalbėjimas telefonu ir t.t.

"Kanados Kolorado valstijos saugaus eismo specialistai pateikė 2008–2012 m. išanalizuotus duomenis, kuriuose aiškiai matoma, kad eismo įvykių dėl neatidžių pėsčiųjų skaičius visus metus išliko tas pats. Tai reiškia, kad naudojimasis mobiliaisiais telefonais einant nepadarė jokios įtakos eismo saugumui", – pastebi aktyvistas.

L.Alteris atkreipia dėmesį, kad pasaulyje vyksta demografiniai pokyčiai – jaunoji karta vis mažiau domisi technika, jiems rūpi technologijų naujovės, jie daugiau vaikšto arba mėgsta būti vežami, o ne patys vairuoti, tad prisitaikymas prie kintančios kartos turėtų būti kitoks.

Komentaras

Vytautas Grašys

Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas

Pirmiausia, taisyklės reikalingos visiems eismo dalyviams – pėstiesiems, automobilių vairuotojams, dviratininkams. Po to galbūt reikėtų galvoti, kad būtina kontroliuoti, žiūrėti, kaip jų paisoma. Tai ne vien policijos funkcijos, yra daug techninių galimybių. Turbūt visi sutinkame su tuo, kad pėsčiųjų, kertančių perėjoje kelią, gatvę, dėmesys ne visuomet sutelktas į tai, kaip jie dalyvauja eisme. Bet kurie žingsniai, kurie įpareigoja pėsčiąjį atsakingiau elgtis perėjoje, turėtų būti teigiamai vertinami. Laukiame teigiamų rezultatų. Be abejo, manau, avaringumas turėtų sumažėti.



NAUJAUSI KOMENTARAI

licija nepades jie patys sneka tlfonais

licija nepades jie patys sneka tlfonais portretas
daugeliui visiskai neidomus nei ju paciu nei aplinkiniu saugumas. NIEKAS NESUREGULIUOS nes tai neimanoma. PX kas kas cia atsitiks jei kalbesiu telefonu vairuodamas arba eisiu per gatve neziuredamas ar nenuskins kas is sono. Visi turim teise pasirinkt kokiu budu pasidaryt sau gala.

na

na portretas
baisiausia tai kai vairuoja viena ranka, o kitoj telefonas ir dar suka sankrižoje. Va čia tai iki tragedijos vienas žingsnis. Idomu kada tokius netikšas vairuotojus sutvarkys

tas Zoro

tas Zoro portretas
labai gerai, manau. Dar siūlyčiau baudas už nesustojimą prie perėjos ir neapsidairymą ar eiti tikrai saugu. Nes važinėdamas matau labai daug pėsčiųjų, kurie įsivaizduoja esą pasaulio bambomis ar kažką, žengia į važiuojąmą dalį nesidairydami, o yra piktybinių, kurie dar ir sulėtina žingsnį. Vairuojantiesiems tai prikurta tų suvaržymų ir dėmesio tikrai reikia, o pėstieji?
VISI KOMENTARAI 3
  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • Ekologiškam transportui PVM lengvatos kol kas nebus
    Ekologiškam transportui PVM lengvatos kol kas nebus

    Ekologiškam transportui pridėtinės vertės mokesčio (PVM) lengvata nebus nustatyta. ...

  • Technologijos automobiliuose: ir saugumui, ir pramogoms
    Technologijos automobiliuose: ir saugumui, ir pramogoms

    Seniai praėjo tie laikai, kai Lietuvos žurnalistų autoklubo nariai turėjo įvertinti tik tai, kaip automobilis važiuoja, kaip jis valdomas, kaip dirba jo pakaba. Šiemet, jau 22 kartą rengiamuose „Lietuvos metų automobilio 2019“ rinkim...

  • Vairuotojų tipai: kuriam priklausote jūs?
    Vairuotojų tipai: kuriam priklausote jūs?

    Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimai, atrodo, yra vairuotojų kasdienybė. Vis dėlto nesilaikyti kai kurių taisyklių yra visiškas tabu, o pažeidus kitas – suprantama ir pateisinama. ...

    2
  • Vien geros padangos ramios žiemos negarantuoja
    Vien geros padangos ramios žiemos negarantuoja

    Vairuotojai juokauja, kad pirmasis atėjusios žiemos pranašas – užšalęs langų plovimo skystis. Tada reikia ir patį skystį keisti, ir padangas permontuoti. Vis dėlto pasirūpinti tik tuo, jei norite kokybiškai paruošti a...

  • Didesnio pravažumo automobiliai – greiti ir su žieminėmis padangomis
    Didesnio pravažumo automobiliai – greiti ir su žieminėmis padangomis

    „Lietuvos metų automobilio 2019“ rinkimai vienu aspektu skiriasi nuo visų ankstesniųjų. Tai – didesnio pravažumo automobiliai, vadinamieji SUV. Rinkimuose jų yra daugiau nei bet kada anksčiau, tačiau jie užima pirmas pozicijas ne tik...

  • Į Vilnių vėluojama pristatyti naujus autobusus ir troleibusus
    Į Vilnių vėluojama pristatyti naujus autobusus ir troleibusus

    Iki šių metų pabaigos Vilnių turėtų pasiekti 17 naujų autobusų ir 40 troleibusų, tačiau rekordinis sostinės viešojo transporto atnaujinimas vėluoja, o gamintojams gresia baudos, skelbia naujienų portalas 15min.lt ...

    3
  • Kodėl vieni automobiliai yra gražūs, o kiti – ne?
    Kodėl vieni automobiliai yra gražūs, o kiti – ne?

    Šiais laikais, kai pramonė nužengė taip toli, kai automobiliai patobulėjo tiek, kad blogų jau nebeliko, tik geri ir dar geresni, natūralu, kad žmonės įprato transporto priemones rinktis akimis ir emocija. Tad jau ne pirmus metus rinkimuose &bdq...

  • Naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje – sparčiausias ES
    Naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje – sparčiausias ES

    Naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje per dešimt šių metų mėnesių buvo sparčiausias Europos Sąjungoje (ES), skelbia Europos automobilių gamintojų asociacija (ACEA). ...

    3
  • Kaip elgtis susidūrus su neapdraustu automobiliu?
    Kaip elgtis susidūrus su neapdraustu automobiliu?

    Šalies keliuose vis dar pasitaiko atvejų, kai vairuotojai nepaiso įstatymų ir važinėja be privalomojo draudimo tikėdamiesi sutaupyti. Įprastai tokie eismo dalyviai, patekę į avarijas, bando išvengti gresiančios atsakomybės neteisėtais...

  • Kaip automobilį renkasi šeimos?
    Kaip automobilį renkasi šeimos?

    „Lietuvos metų automobilį 2019“ renkančios komisijos nariai sutinka, kad vieno recepto renkant lietuviškai šeimai tinkamiausią automobilį nėra. Trims asmenims reikės vienokios transporto priemonės, visiškai kitokios nor...

    1
Daugiau straipsnių